Old school – Amatör – Basövningar

Home Forums Dagböcker Old school – Amatör – Basövningar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 196 through 210 (of 727 total)
  • Author

Fredag. Pullövningar. Årets sista pass. Lite segt, men ändå ett pass!

Uppvärmning på cykel
    Ryggresningar
    Uppvärmningsset med latsdrag

Chins
    5 x KV
    6 x KV
    5 x KV
    5 x KV
    4 x KV

Ryck/stöt
    3 x 50 kg

Stående rodd
    8 x 40 kg
    8 x 40 kg
    8 x 45 kg
    8 x 45 kg
    8 x 45 kg

Rodd
    3 x 8

Mage
    3 olika magövningar

Biceps curl, hantlar
    8 x 16 kg-hantlar
    8 x 16 kg-hantlar
    8 x 16 kg-hantlar

Ho Ho Ho?

DonTom wrote:
    Ho Ho Ho?

He he kul att du tittade in för hur att se hur det går.. :) Och det går inte. Tyvärr. Sista passet var den 23, sedan julledighet och sedan en extremt aggressiv halsinfektion som inte är över än… tyvärr. Och så fel kost, för lite protein, för mycket fett och för snabba kolhydrater. Kulmagen växer och armarna förtvinar. Det är segt att bygga, det går snabbt att rasera känns det som just nu. Riktigt så illa är det förstås inte, men det är segt. Sen är jag som person lite antingen/eller, på eller av, antingen tränar jag och sköter det ordentligt eller så skiter jag i det, och just nu så vinner alternativet skiter-i-det lite terräng. Hoppas på start på måndag igen!

Äntligen!

Efter ett uppehåll på 23 dagar var det dags för come back. Med torrhosta i halsen och kulmage var jag tillbaka på gymet. Och märkligt nog var jag förvånande ”stark”. I den hopplösa bänken var det som vanligt. Visserligen är ju fallhöjden där obegränsad, men ändå. Även i knäböj var jag riktigt stark. Men vis av erfarenhet och träningsvärk i ljumskarna i veckor höll jag igen rejält i böj. Tog det försiktigt overall, såklart.

Men det var fantastiskt skönt att få ta i lite igen. Endorfiner, adrenalin och testosteron (ja, lite i alla fall) är en rätt skön mix för en gammal spinkig farbror och amatör som jag. :)

Värdelös mat under dagen. Frukost på hemmagjord musli, sedan smörgås med salami och emertalerost. Laddade innan passet med en Ricky Bruch PWO: pannkakor med sylt och socker och kaffe. Efteråt en skopa vassle i vatten och en banan. Perfekt. Nu ligger träningsvärken som en tickande bomb i kroppen. Fasar för i övermorgon. ”The horror. The horror.”

To be continued…

Here goes:

Uppvärmning på cykel 2-3 min
    Ryggresningar
    Uppvärmningsset med stång i bänk

Bänkpress
    8 x 50 kg
    6 x 60 kg
    8 x 65 kg
    5 x 70 kg
    6 x 60 kg

Hantelpress, snedbänk
    10 x 22 kg-hantlar
    8 x 22 kg-hantlar

Knäböj
    8 x 50 kg
    8 x 70 kg
    8 x 80 kg
    8 x 80 kg
    8 x 70 kg

Vadpress
    12 x 100 kg
    12 x 120 kg
    12 x 140 kg
    12 x 160 kg
    12 x 160 kg

Militärpress
    8 x 35 kg
    8 x 35 kg
    8 x 35 kg

Dips
    8 x KV
    8 x KV

Over and out!

Onsdag. Pass nr 2 för 2012. Dragövningar. Fortfarande lite rosslig i halsen, men OK. Träningsvärken härjar i kroppen. Nu vet jag i alla fall exakt hur mina pressövningar tar… Har ont i precis hela benen efter knäböj, från knäskålarna upp till ljumskarna, gluteus, hela bålen, även hamstrings. Bröst, axlar, triceps… allt gör ont. Perfekt.

Och nu till dagens pass.

Uppvärmning på cykel
    Ryggresningar

Chins
    5 x KV
    5 x KV
    5 x KV
    4 x KV
    3 x KV

Marklyft
    5 x 50 kg
    5 x 80 kg
    5 x 80 kg
    5 x 100 kg
    5 x 100 kg

Rodd
    3 x 8

Mage
    3 set crunches

Biceps curl, skivstång
    8 x 30 kg
    8 x 35 kg
    8 x 35 kg

Fredag. Pressövningar. Fortfarande sviterna av en förkylning i kroppen. Tveksamt om man ska träna, men jag kan inte låta bli. Hoppas det håller. Kändes starkt och stabilt idag trots allt. Körde 8 rep på 90 i böj och kunde lätt ha kört en 6:a på 100. Även militärpress var bra, 2 x 8 på 40 kg lätt. Men, som sagt, nice ’n easy does it. Börjar gilla dips förresten. Kör djupa, strikta 3 x 8 med KV utan problem. Kan vara en ny favoritövning, kanske den kan hjälpa upp min usla bänk.

Here goes:

Ryggresningar

Bänkpress
    8 x 50 kg
    8 x 60 kg
    8 x 65 kg
    3 x 70 kg
    8 x 60 kg

Hantelpress, snedbänk
    8 x 22 kg-hantlar
    8 x 22 kg-hantlar

Knäböj
    8 x 50 kg
    8 x 70 kg
    8 x 80 kg
    8 x 90 kg
    8 x 80 kg

Vadpress
    12 x 100 kg
    12 x 120 kg
    12 x 140 kg
    12 x 160 kg
    12 x 180 kg

Militärpress
    8 x 35 kg
    8 x 40 kg
    8 x 40 kg

Dips
    8 x KV
    8 x KV
    8 x KV

Ser stabilt ut, och gött att du är tillbaks!

Två frågor:

Vadpresseriet – tycker du att det ger något? Själv har jag i olika omgångar gjort lite (mycket bleka) försök, men det känns inte som att det överhuvudtaget går att jämföra med träning av andra muskelgrupper. Det är sällan man hör folk maxa i vadpressen…..

Dips – instämmer till fullo. En riktigt trevlig övning som känns rakt igenom produktiv och ”rätt” enligt vad jag tror är ett synsätt vi båda delar (”tung/kroppsviktsövning”). Men – hur djupt går du ned? till max? och – när du sedan pressar upp, går du till fullt utsträckt läge (raka armar)? Själv har jag fått lägga den på hyllan för stunden pga armbågssmärtor, som jag är rätt säker kom från dips. Riktigt tråkigt.

Hursomhelst – kul att du är tillbaks!

Hej, jag kör vader för att inte missa någon muskel. Har inga större förväntningar på att få några feta vader. Om Arnold hade problem med sina vader who the hell do I think I am..

Går rätt djupt i dipsen, vet inte exakt hur djupt. Ska kolla nästa gång. Och så sträcker jag ut helt, låser armarna. Fick också lite stickande småsmärtor i armbågarna efter de första gångerna, tog ett uppehåll och körde igen. Nu känner jag inget. Gillar alla klassiska flerledsövingar!

Har gett mig fan på att knäcka bänkpressmysteriet i år. Knäböj går av bara farten känns det som. Borde maxa 130 kg i vår. Hur går dina böj, du kämpar på ser jag.

Carrera65 wrote:
    Hej, jag kör vader för att inte missa någon muskel. Har inga större förväntningar på att få några feta vader. Om Arnold hade problem med sina vader who the hell do I think I am..

Går rätt djupt i dipsen, vet inte exakt hur djupt. Ska kolla nästa gång. Och så sträcker jag ut helt, låser armarna. Fick också lite stickande småsmärtor i armbågarna efter de första gångerna, tog ett uppehåll och körde igen. Nu känner jag inget. Gillar alla klassiska flerledsövingar!

Har gett mig fan på att knäcka bänkpressmysteriet i år. Knäböj går av bara farten känns det som. Borde maxa 130 kg i vår. Hur går dina böj, du kämpar på ser jag.

OK. Beträffande dipsen har jag på senare tid förstått att man dessutom kan luta överkroppen olika mycket. När smärtorna är borta skall jag börja igen, utan att låsa armbågarna, och med mer ”framåtlut”.

Böjen går kanon. Körde på 50kg (raw) sist. Inga problem.

Suck.

Måndag. Pullövningar. Hyfsat pass. Har fortfarande en besvärlig torrhosta från en långvarig halsinfektion, men i övrigt känns det bra. KV på 75 kg så lite avjulmaten har försvunnit.

Uppvärmning på cykel
    Ryggresningar

Chins
    5 x KV
    5 x KV
    5 x KV
    5 x KV
    5 x KV

Marklyft
    6 x 50 kg
    5 x 80 kg
    5 x 100 kg
    5 x 110 kg
    5 x 110 kg

Rodd
    3 x 8

Mage
    3 set crunches

Biceps curl, skivstång
    8 x 35 kg
    8 x 35 kg
    8 x 35 kg

Onsdag. Pressövningar. Fick bli ett sent kvällspass, efter en låång arbetsdag. Och det var inte bra, var helt slut.

Ryggresningar

Bänkpress
    8 x 50 kg
    8 x 60 kg
    5 x 70 kg
    4 x 70 kg
    6 x 65 kg

Hantelpress, snedbänk
    8 x 22 kg-hantlar
    8 x 22 kg-hantlar
    8 x 23 kg-hantlar

Knäböj
    8 x 50 kg
    8 x 80 kg
    8 x 80 kg
    8 x 90 kg
    8 x 80 kg

Vadpress
    12 x 100 kg
    12 x 120 kg
    12 x 140 kg
    12 x 160 kg
    12 x 180 kg

Militärpress
    8 x 35 kg
    7 x 40 kg
    6 x 40 kg

Dips
    8 x KV
    8 x KV
    7 x KV

Fredag. Pullövningar. OK. Lite trött. Ser tillbaka på min journal och inser att variation inte är min grej. Inser också att jag graviterar mot klassiskt SL 5×5 upplägg.

Uppvärmning på cykel
    Ryggresningar

Chins
    5 x KV
    5 x KV
    5 x KV
    5 x KV
    5 x KV

Marklyft
    6 x 50 kg
    5 x 80 kg
    5 x 100 kg
    5 x 110 kg
    4 x 120 kg

Rodd
    3 x 8

Mage
    3 set crunches

Biceps curl, hantlar
    8 x 15 kg hantlar
    8 x 16 kg hantlar
    8 x 16 kg hantlar

I beg to differ.

Du håller kvar ”Vadpress” och ”Bicepscurl” och blandar dessutom in ”Mage” emellanåt. Oroande. Ytterst oroande.

För att anknyta till en tidigare berörd tråd så tror jag att du skulle kunna boosta dig själv en aning genom att titta mer på siffrorna och fortsätta sträva mot progression. Marklyftserien ser ju riktigt bra ut, med tanke på julledigheten; och jag misstänker också att du är på en nivå att du skulle kunna börja kontemplera över att addera vikt på chinsen.

För att öka i chins har jag hört – av de där som inte kan få av sig tröjan efter träning – att den enda lösningen är att överbelasta kroppen rejält under en period, för att sedan återfödas som en veritabel chinsmästare. Personligen hade jag velat höra Bruce Lee’s tankar – han har ju enligt internetrykten gjort 50 one armed chinups. Men, mer imponerande – ”Lee could use one finger to leave dramatic indentations on pine wood”.

:)

Ja, det är inget strikt 5×5 SL program, men ganska likt Reg Park. Han slängde in lite vadpress, biceps och triceps efter basprogrammet, om jag inte minns fel.

Och ja, chinsen har stagnerat. Har som mest kört med KV + 10 kg. Nu blir det mest som uppvärmning innan marklyft.

När jag har tagit 140 i mark ska jacka upp chinsen lite. :-)

Måndag. Pressövningar. Gick rätt bra, faktiskt. Fick hjälp i bänken, och då är det betydligt lättare att våga ta i. Funderar också på att sänka antal reps lite. Kör mycket runt klassiska 8 rep, men ska kanske ner på 5-6 rep och försöka öka i styrka nu. Lite mer 5×5 alltså. Rubriken på dagens pass får bli ”10 kg under PB”.

Ryggresningar

Bänkpress
    6 x 50 kg
    6 x 60 kg
    5 x 70 kg
    5 x 70 kg
    5 x 75 kg (2 rep med hjälp, 10 kg under PB)

Hantelpress, snedbänk
    8 x 23 kg-hantlar
    8 x 24 kg-hantlar
    6 x 25 kg-hantlar

Knäböj
    8 x 50 kg
    8 x 80 kg
    8 x 90 kg
    6 x 100 kg
    4 x 110 kg (10 kg under PB)

Vadpress
    12 x 100 kg
    12 x 120 kg
    12 x 140 kg
    12 x 160 kg
    12 x 180 kg

Militärpress
    8 x 35 kg
    8 x 40 kg
    6 x 45 kg (10 kg under PB)

Dips
    8 x KV
    8 x KV
    6 x KV

Viewing 15 posts - 196 through 210 (of 727 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.