Rasmus’s Running Rampage 2010

Home Forums Dagböcker Rasmus’s Running Rampage 2010

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 474 total)
  • Author

Grattis, riktigt bra jobbat!

Albin wrote:
    Grattis, riktigt bra jobbat!

Tack, Albin!
    Roligt att se att du tittar in här!

Armar och vader kördes idag, ett sjuhelvetes pumppass som det brukar kunna bli med dessa superset. Nu har jag kört med superset i lite över en månad och kommer därför att börja träna som ”vanligt” igen. Jag kommer att köra überstrikt utförande och inte fuska med nånting alls. Jag tar mig friheten att sno lite inspiration från Tommy (Insulinus) och börja med att köra runt 20-reppare för att successivt höja vikterna vilket med största sannolikhet leder till lägre repsintervall. Det känns som ett stabilt upplägg.

Det ska dock erkännas att det är lite drygt, jag har en formnojja som inte riktigt vill ge med sig. Det är visserligen inget som stör mig nämnvärt och jag räknar inte kalorier eller något sådant tjafs. Däremot är jag som de flesta förmodligen vet van med att hålla en bra form vilket gör att de ”riktiga” ökningarna är svårare att åstadkomma. Inte för att jag är rädd för att bli fet, det blir man inte över en natt utan snarare för att jag alltid vill vara så djävla rippad. Jag är med andra ord lite annorlunda/överdrivna ideal om vad som är snyggt/vältränat/biffigt/smalt etc. Jag tycker att jag är vältränad och smal etc. på mina 69 kg men det förvånar mig inte om väldigt många tycker att det bara ser freakigt ut.

Det lär ju styras upp på något vänster.

Hoppas hjärnspökena släpper!
    Kul att du kämpar på Rasmus.

/ Anton

Anton Johansson wrote:
    Hoppas hjärnspökena släpper!
    Kul att du kämpar på Rasmus.

/ Anton

Jadå, det är absolut inget jag går och tänker på dagarna i ända. Men tackar för din kommentar!

Rasmus Kjellberg wrote:
    Det ska dock erkännas att det är lite drygt, jag har en formnojja som inte riktigt vill ge med sig. Det är visserligen inget som stör mig nämnvärt och jag räknar inte kalorier eller något sådant tjafs. Däremot är jag som de flesta förmodligen vet van med att hålla en bra form vilket gör att de ”riktiga” ökningarna är svårare att åstadkomma. Inte för att jag är rädd för att bli fet, det blir man inte över en natt utan snarare för att jag alltid vill vara så djävla rippad. Jag är med andra ord lite annorlunda/överdrivna ideal om vad som är snyggt/vältränat/biffigt/smalt etc. Jag tycker att jag är vältränad och smal etc. på mina 69 kg men det förvånar mig inte om väldigt många tycker att det bara ser freakigt ut.

Det lär ju styras upp på något vänster.

Känner igen mig i det där, som fan. Har dock, trots detta, lyckats gått upp ett gäng kilon nu utan att bli allt obekväm i mig själv. Värst är väl ändå när jag kollar tillbaka på bilder från där jag ligger på 2 kg+ från dietslutet där jag ansåg mig själv som ”slät”, haha, var ju tokrippad där också. Allt blir ju så relativt av det man är van vid.

Okej, jag måste ju medge att jag också hellre skulle gå med min 60 kgs-form året om men jag insåg att det fungerade verkligen inte om jag ville göra några framsteg i gymmet. Så man får helt enkelt välja vad man tycker är viktigt för tillfället. Är ju inte en sån big deal att slänga in en liten deff om man är missnöjd med formen heller.

Aja, hoppas att det löser sig i alla fall! Även fast det inte är något som känns jättejobbigt för dig så är det ändå skönt att kunna släppa optinojan ett tag.

nible wrote:
    Även fast det inte är något som känns jättejobbigt för dig så är det ändå skönt att kunna släppa optinojan ett tag.

Kul att du kikar in, nible. Precis som du skriver så är det inget jätteproblem men det är trots allt där i bakhuvudet att jag (för vem egentligen?) ska vara i sån djävla form hela tiden. Jag tror att jag, även om jag skulle väga, låt säga, 78 kg ändå skulle vara vältränad i de allra flestas ögon. Det som sätter de största idealen och normerna i min skalle det är jag själv. Som tur är är det som sagt inget som tar upp min tankeverksamhet något men ibland händer det att man stannar upp och kollar att allt ser ut ”som vanligt”, vilket det gör i 99% av fallen så jag fattar inte varför jag yrar egentligen.

Men men, jag kör på i gymmet och både styrketräningen och löpningen går bra så ökningarna kommer förmodligen tids nog. Det är ju inte som förut, för typ 2 år sedan då jag vägde vartenda gram som åkte in i truten.

Trots rekordet på 5 km i onsdags valde jag att försöka mig på rekord på 3 km under dagens pass. Jag la upp loppet bra visade det sig. Jag gick ut i ett tempo på 16 km/h (vilket jag märkte var aningen för långsamt), sedan ökade jag successivt under hela passet och avslutade med en 300-metersspurt på bandets maxhastighet (20 km/h).

Gammalt PB: 10:30 minuter.
    Dagens tid: 10:30 minuter.

Vad i helvete, var det första jag tänkte jag när stoppade bandet. Fans djävla skit att tangera precis på sekunden, sjukt irriterande. Direkt börjar man tänka i dom berömda ”tänk-om-banorna”, tänk om jag hade höjt till 20 km/h 50-100 meter tidigare etc. (vilket jag förmodligen klarat på ren vilja). Men men, detta är ju ett lyxproblem. Jag vet att jag aldrig varit bättre på medeldistans än jag är nu och denna vecka har jag slagit rekord på 5 km med 11 sekunder för att två dagar senare tangera rekordet på 3 km. Det måste jag ändå vara nöjd med.

Idag hade jag i alla fall bra koll på klockan under loppet. Nästa gång jag ger mig på 3 km är det rekord som gäller, inget annat. En bra träningsvecka har nått sitt slut, nu ser jag fram emot högrepsträning med stegvis sjunkande repsintervall och tyngre vikter de närmaste veckorna.

Bra benpass med 20-reppare rakt igenom idag (förutom trippeldroppseten i bensparken och lårcurlen). Knäböjen kändes stabil och lätt:
    20 kg – 20 reps
    40 kg – 20 reps
    60 kg – 20 reps
    80 kg – 20 reps
    80 kg – 20 reps

Inga som helst problem. I övrigt blev det som sagt trippeldropp i benspark och liggande lårcurl samt raka marklyft, benpress och sittande lårcurl. Högrepetitionsträning med kort vila. Som mjölksyreälskare var detta underbart.

Lägg av, så här kan du ju inte göra när jag är nöjd med mina vikter…. ;) Ditt lilla anaeroba uthållighetsmonster. Fan vad jag skulle vilja köra ett Wingatetest på dig för att kolla din uthållighetskapacitet. ;)

Tommy Ivarsson wrote:
    Lägg av, så här kan du ju inte göra när jag är nöjd med mina vikter…. ;) Ditt lilla anaeroba uthållighetsmonster. Fan vad jag skulle vilja köra ett Wingatetest på dig för att kolla din uthållighetskapacitet. ;)

Wingatetest you say, hur ser de ut?
    Det hade faktiskt varit roligt eftersom att jag både är nöjd med min uthållighet och att jag är så otroligt envis när det kommer till utållighetsträning.

Jag tar för övrigt ditt inlägg som en komplimang, tack! :happy:

[http://www.youtube.com/watch?v=LLvLKLYpo-k]
    [http://www.sport-fitness-advisor.com/wingate-test.html]

Det är ett test där du via cykel eller armcykel testar din muskulära uthållighet. Ger ett värde på ett trötthetsindex också där ett lägre värde tyder på bättre uthållighet. Du får även lite andra värden däribland ett Peakvärde som är din maximala effekt, ett högt sådant värde betyder gott om explosiva muskler….

Jag har bra peakvärde men kasst trötthetsindex för både över och underkropp… :D
    Man kollar även laktat (mjölksyra) värden och hur snabbt man blir av med mjölksyran osv osv.. Massvis med data får man = Skitkul :D

Tommy Ivarsson wrote:
    [http://www.youtube.com/watch?v=LLvLKLYpo-k]
    [http://www.sport-fitness-advisor.com/wingate-test.html]

Det är ett test där du via cykel eller armcykel testar din muskulära uthållighet. Ger ett värde på ett trötthetsindex också där ett lägre värde tyder på bättre uthållighet. Du får även lite andra värden däribland ett Peakvärde som är din maximala effekt, ett högt sådant värde betyder gott om explosiva muskler….

Jag har bra peakvärde men kasst trötthetsindex för både över och underkropp… :D
    Man kollar även laktat (mjölksyra) värden och hur snabbt man blir av med mjölksyran osv osv.. Massvis med data får man = Skitkul :D

Det låter faktiskt som en grej helt i min smak! Jag misstänker att jag är tvärtemot dig, mao lägre peakvärde men bättre trötthetsindex.

Flessa wrote:
    Du krigar på i vanlig takt ser jag Ralle. Är mäkta imponerad över hur du orkar hålla såpass högt tempo i kombination med såpass tunga övningar & frekvens du ligger på, galet! :)

Tackar tackar, Jimmy! Högt tempo och utförande framför vikter har alltid varit min grej så det kommer jag aldrig ändra på. Det bästa är, när jag tänker efter, de riktigt tunga övningarna. Sedan när man står där och tänker ”nu vill jag helst vila 15-20 sekunder till”, och bara för det så kör man direkt istället. Då blir mjölksyran sådär mysig och setet sådär grisigt jobbigt, något man även vet i förväg.

Idag var det bröst och axlar med 20-reppare på gymmet. Det blev återigen en skön mjölksyra och högt tempo, kanon.

Imorgon är det löpning som gäller. Eftersom att man inte kan gå för rekord varje pass funderar jag på att köra 5 km i 16 km/h för att riktigt tvinga kroppen att vänja sig vid ganska höga hastigheter på medeldistanserna. Det blir nog bra.

Föreläsningsfri är jag i alla fall och jag har fått mycket gjort idag så då har jag mer tid över imorgon. Får se vad jag hittar på. Det pluggandet jag planerat ska dock göras först, innan jag får leka.

Jag kände mig verkligen otaggad inför dagens löpning, det var kanske inte så konstigt med tanke på att träningsvärken i benen och baksida axlar störde mig under uppvärmningen. Att köra hård löpning ca 48 timmar efter ett högrepsbenpass är lite jobbigt. Men precis som jag planerat blev det trots allt 5 km i 16 km/h hela vägen. Man behöver inte vara ett matematiskt underbarn för att räkna fram att tiden blev 18:45 minuter. Jag värmde upp 1 km, sprang mina 5 km, och varvade ner med 1 km. Totalt blev det alltså 7 km och jag kan villigt erkänna att jag avskydde typ 6,5 av dessa. Nu efteråt tycker jag dock att allt gick bra. Men på en såpass lång distans är 16 km/h lite för hårt att gå ut i för min del OM jag går för rekord vill säga. Ska jag köra samma hastighet hela tiden fungerade det ju tydligen. Efter löpningen körde jag 10 ganska tunga set vader, det borde göra susen.

Rygg och mage imorgon. Jag ser fram emot chinsen.

Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 474 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.