- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 oktober, 2010 at 20:33 #417804Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Grymt! Själv har jag ju precis kommit igång med löpning och försökt mig på 5km två gånger och lyckats med att notera 23.06 som bästa tid. Nu kom jag precis in från första löpturen på över milen och den slutade på 10.33km och 56 minuter. Det är ju faktiskt ganska roligt…
Det är absolut inte dåligt! Kör du på lär det förbättras väldigt fort!
JakobMinell wrote:Läste snabbt på första sidan och fick ett wtf-moment, har du 38 i vilopuls?!Nej, den är lägre nu. Jag mätte med en blodtrycksmätare i somras, då skulle man egentligen ha suttit still i minst 5 minuter. Jag var precis på väg ut för att jobba igen och hade inte ens suttit en minut när jag mätte. Då var vilopulsen 36 slag/minut. När jag kollade själv senast (vilket faktiskt var i lördagsmorse) var den 34 slag/minut.
11 oktober, 2010 at 20:37 #417805Anonym anvandareMemberIdag har det körts ett härligt lårpass på gymmet. Jag har dock känt under några dagar att det kan göra lite ont i vänster höft ibland. T.ex. när jag suttit ett tag och sedan reser mig upp och går. Som tur var försvann det efter uppvärmningsseten i böjen så det är nog ingen större fara.
Imorgon är det workshop i skolan mellan 10-18 (!) sedan väntar ett bröst- och axelpass på gymmet följt av fotboll på stan. Jobbigt, det ser nästan lite stressigt ut när jag tänker efter.
13 oktober, 2010 at 07:57 #417806Anonym anvandareMemberTräningsvärk lite överallt idag och löpning på dagens träningsagenda, passar mig utmärkt. Fotbollen igår var asrolig, jag hatar Sverige ibland. Hockeyn var också rolig, just nu hatar jag Djurgården också.
Idag väntar i alla fall studier för min del, nuvarande kurs examineras dock inte med skriftlig tentamen vilket är rätt skönt. Men både individuella uppgifter och en rapport ska skrivas.
13 oktober, 2010 at 19:41 #417807Anonym anvandareMemberAlla individuella uppgifter klara och rapportarbetet påbörjat i god tid, känns bra. Jag ska inte gnälla över att vi läser en ganska lugn kurs nu. Fram tills jul kommer det vara lite kämpigare med två kurser som går parallellt varav den ena har tenta 22a december (!) och den andra är en B-uppsats. Därför tar jag det så lugnt jag kan, när jag kan.
Idag har det sprungits och tränats vader. Jag kände mig dock alldeles för trött i huvudet och kroppen och alldeles för oinspirerad för att pressa på för ett rekord. Jag körde 1 km uppvärmning, 5 km seriös löpning och sist 1 km nedvarvning. Tiden på 5 km blev 19:28, hur lugnt som helst med andra ord. Jag gick ut i 15 km/h och höjde när det kändes lämpligt och avslutade som vanligt med en spurt. 200 meter i 18 km/h och 200 meter i 20 km/h. Trots kännbar träningsvärk i benen får jag godkänt. Jag börjar även få riktigt bra drag i vaderna, trots 7 km löpning var dom djävlarna starka idag.
I fortsättningen kommer jag försöka att träna på alla tider förutom 16 och framåt, det är verkligen ohyggligt mycket folk på gymmet vid den tiden. Imorgon har jag föreläsning mellan 12.00-14.45 så då blir det morgonträning direkt efter uppvaknande. Får se hur chinsen går då dock, ska försöka att inte tänka att det ska gå sämre så gör det nog inte det heller.
14 oktober, 2010 at 14:33 #417808Anonym anvandareMemberAtt köra rygg och mage innan frukost blev tydligen en succé, efter Xtend och 100 mg koffein var man good to go.
Chins:
Kv – 29 reps (nytt PB med två repetitioner)
Kv – 21 reps (ökning med 1 repetition jämfört med förra passet)
Kv – 17 reps (oförändrat trots bra ökningar i de föregående seten).Detta börjar arta sig.
14 oktober, 2010 at 15:04 #417809Anonym anvandareMemberDu och dina chins!!! :up:
Bra PB, sikta på 30 reps nu då?
14 oktober, 2010 at 16:24 #417810Anonym anvandareMemberÅterigen, ruskigt bra chins!
Hur länge vilar du mellan chinsseten?
14 oktober, 2010 at 16:43 #417811Anonym anvandareMemberKör du någon lutning på bandet när du springer?
14 oktober, 2010 at 20:06 #417812Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Du och dina chins!!! :up:Bra PB, sikta på 30 reps nu då?
Jajemen, det var precis min tanke efter dagens pb.
nible wrote:Återigen, ruskigt bra chins!Hur länge vilar du mellan chinsseten?
Tackar! Jag vet faktiskt inte hur länge jag vilar. Alla tre seten tog väl 5-6 minuter idag så jag skulle tippa på 1-1,5 minuter.
JakobMinell wrote:Kör du någon lutning på bandet när du springer?Nej.
15 oktober, 2010 at 12:31 #417813Anonym anvandareMemberEftersom att jag inte kan sova som folk under hösten så stack jag till gymmet och körde morgonpass idag också, trots att jag inte har några tider alls att passa under resten av dagen. Det blev ett lyckat armar- och vaderpass med bra ökningar jämfört med förra passet. Nu ligger fokus som sagt på ett grisigt strikt utförande med intentionen att göra några ökningar från pass till pass. Hittills har det gått bra och repetitionsantalet går sakta men säkert nedåt.
Nu blir det ingen styrketräning igen förrän på måndag. Löpning imorgon och vilodag på söndag. Jag hoppas att höften är helt återställd tills dess, den lilla ”smärta” jag känner ibland riskerar annars att göra mig feg i böjen och det vill vi ju inte.
16 oktober, 2010 at 13:42 #417814Anonym anvandareMemberTräningsvärk i armarna från igår, trevligt. Om typ en timme är det dags för löpning inne på gymmets band. Att jag är sugen är fel uttryck, jag är snarare inne på att köra 500-metersintervaller idag. Ingen vid sina sinnens fulla bruk är någonsin sugen på att köra intervaller. Jag siktar inte på något särskilt tempo eller upplägg utan jag planerar att köra 6-8 intervaller sammanlagt beroende på hur jag känner mig, även tempot kommer anpassas därefter.
Helgen är/blir överlag ganska lugn. Det seriösa arbetet med rapporten drar igång på måndag och kommer förmodligen pågå till den 29e. Utgång ikväll är (som vanligt) mindre troligt för min del. Det verkar dock vara den konventionella lördagskvällssysselsättningen för många studenter av någon anledning. Får se vad undertecknad hittar på. Imorgon ska jag inte träna ett skit utan istället kommer söndagen att ägnas åt nödvändiga saker som behöver göras, typ städa, tvätta och laga veckans matlådor.
Sorry för livshistorien ni tydligen fick, I got carried away.
16 oktober, 2010 at 18:18 #417815Anonym anvandareMemberNu har jag en bra grund och aning om vad jag klarar när det kommer till 500-meters löpbandsintervaller. Idag tycker jag att tempot var godkänt, vilan var dock typ den dubbla jämfört med vad jag kört utomhus. Detta dels för bekvämlighetens skull, direkt när jag sprungit 500 m så höjde jag hastigheten till nästa nivå och lät bandet gå 500 meter av sig självt (det var dock lite problematiskt då jag fick springa ganska mycket även under vilan för att hålla bandet igång), varje viloperiod blev således lika lång som efterföljande intervall. Vilan var som sagt lite väl lång men dagens mål var både att få ett utgångsläge inför framtida intervaller och att inte faila på någon intervall, vilket jag lyckades med utan några som helst problem. Sammanlagt blev det 8 stycken på 500 meter vardera, som följer:
Intervall #1: 16 km/h.
Intervall #2: 16,5 km/h.
Intervall #3: 17 km/h.
Intervall #4: 17,5 km/h.
Intervall #5: 18 km/h.
Intervall #6: 18,5 km/h.
Intervall #7: 19 km/h.
Intervall #8: 20 km/h.Jag hade alldeles för mycket energi över efteråt för min smak, nästa pass kommer jag att köra samma hastighetsupplägg men istället begränsa vilan till 1 minut mellan varje intervall och se om jag klarar samma som idag. Det kändes helt klart möjligt nu i eftermiddag men kortare vila kan påverka mer än man tror. Efter passet stretchade jag, som vanligt, ordentligt ut allt som jag kände behövde det och körde lite extra mage i brist på annat.
17 oktober, 2010 at 16:52 #417816Anonym anvandareMemberVilodag idag men det känns som att jag varit igång mer än vanligt. Dagen började med att köra två maskiner tvätt samtidigt som jag städade, sedan blev det matlagning av veckans matlådor sedan blev det en promenix för att köpa en ny bok att krafsa ner träningssiffrorna i. Nu tänker jag inte göra ett skit mer idag.
Imorgon ser det ut att bli benpass tidigt på morgonen, det är egentligen det enda passet jag inte gillar att köra innan frukosten. Nog för att jag bevisat för mig själv att mycket sitter i psyket men knäböjen lever de facto ofta inte upp till sin fulla potential direkt på morgonen. Men men, anledningen till morgondagens träningspass är att mina gruppmedlemmar inte kunde träffas förrän vid 12. Med tanke på att jag inte vet hur länge vi sitter är det därför lika bra att ha resten av dagen fri sen. Stabilt.
Igår köpte jag en påse vårrullar. Dom ska jag äta upp senare ikväll, det har jag inte ätit på typ 3 år.
17 oktober, 2010 at 17:21 #417817Anonym anvandareMemberFina intervaller! Du hoppade alltså av bandet under vilan? För om du inte blev tillräckligt trött kan du ju prova att köra aktiv vila
18 oktober, 2010 at 16:40 #417818Anonym anvandareMemberJakobMinell wrote:Fina intervaller! Du hoppade alltså av bandet under vilan? För om du inte blev tillräckligt trött kan du ju prova att köra aktiv vilaJag ställde mig på sidan av bandet men fick som sagt arbeta typ var femte sekund med att hålla bandet igång, det lägger av med jämna mellanrum annars märkte jag.
Aktiv vila är inte min grej när jag kör intervaller. Den enda anledningen till att jag bara kör inomhuslöpning nu är motvinden, intervaller körs helt klart bäst utomhus. Nästa gång kommer jag som sagt att förkorta vilan till lite drygt 1 minut, då borde mjölksyran i varje fall vara i antågande under passets gång. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.