Rasmus’s Running Rampage 2010

Home Forums Dagböcker Rasmus’s Running Rampage 2010

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 436 through 450 (of 474 total)
  • Author

Imorse tränade jag ben, det gick asbra trots morgonpass. Med andra ord drar jag mig inte längre för att träna nyvaken överhuvudtaget, nu när hjärnspökena om sämre prestation är borta.
    Vikter orkar jag inte redovisa men jag tycker att de var bra.

Rasmus Kjellberg wrote:
    Jag ställde mig på sidan av bandet men fick som sagt arbeta typ var femte sekund med att hålla bandet igång, det lägger av med jämna mellanrum annars märkte jag.
    Aktiv vila är inte min grej när jag kör intervaller. Den enda anledningen till att jag bara kör inomhuslöpning nu är motvinden, intervaller körs helt klart bäst utomhus. Nästa gång kommer jag som sagt att förkorta vilan till lite drygt 1 minut, då borde mjölksyran i varje fall vara i antågande under passets gång.

Då är jag med, lite mysko löpband dock! Att förkorta vilan låter som en bra idé, ungefär hur lång tid tar det att springa 500 meter på nivå 20? (För en som knappt fick G på Nationella Proven i Matte B…)

JakobMinell wrote:
    Då är jag med, lite mysko löpband dock! Att förkorta vilan låter som en bra idé, ungefär hur lång tid tar det att springa 500 meter på nivå 20? (För en som knappt fick G på Nationella Proven i Matte B…)

Jag tyckte att det var otroligt irriterande med bandet också. Som tur är var det bara att trycka på ”Start” igen så växlade bandet snabbt upp till den hastighet man hade innan så det gick inte mer än några sekunder. Vilan var längre i lördags p.g.a. bekvämlighet och för att få en uppfattning inför framtida intervaller (som jag skrev i lördags). På nivå 20 (20 km/h) går 500 meter på 1,5 minuter. :)

Jag glömde att skriva förut, som jag gnällt över lite här någon av de senaste dagarna är min vänsterhöft inte helt ok. Ska sanningen fram kändes det till och med lite lite under dagens pass men det sket jag i. Jag hoppas att skiten inte blir värre utan går över fort, det sista jag vill är att behöva utesluta knäböj. Fan ska dock inte målas på väggen i förtid, den skitstöveln har jag annars en tendens att måla över väggarna så fort något kan gå fel.

Sent bröst- och axlarpass igårkväll som gick helt ok. Idag är det löpning som gäller.

Höften känns mycket bättre.

Ett klockrent intervallpass kördes nu ikväll. Vilan hölls till 1 minut till en början men sjönk lite lite under passets gång. Mellan de 3-4 sista intervallerna var vilan ca 50-55 sekunder. Idag gick jag ut ännu lugnare än i lördags men körde istället 10 intervaller till skillnad mot lördagens 8. Det gick riktigt bra under hela passet och inte ens den markant kortare vilan gjorde mig särskilt trött. Även efter dagens pass fanns det mycket kvar. Nästa gång jag kör intervaller kommer vilan därför sänkas till 45 sekunder, men med samma upplägg som idag. Det kändes väldigt bra att starta nästan onödigt lugnt, ett upplägg som passade mig bra. Här är dagens pass:

Intervall # 1: 15 km/h.
    Intervall # 2: 15,5 km/h.
    Intervall # 3: 16 km/h.
    Intervall # 4: 16,5 km/h.
    Intervall # 5: 17 km/h.
    Intervall # 6: 17,5 km/h.
    Intervall # 7: 18 km/h.
    Intervall # 8: 18,5 km/h.
    Intervall # 9: 19 km/h.
    Intervall # 10: 20 km/h.

Efter detta körde jag även 5 set sittande vadpress och 5 set vadpress i smithen, härligt mör i vaderna efteråt mao.

Rygg & mage idag, här är dagens chinsserie:
    Kv – 29 reps
    Kv – 21 reps
    Kv – 17 reps
    Precis som förra passet i alla tre set, det vette fan om det inte kändes tyngre idag dock. Första och sista setet var ta mig fan till failure och underarmarna var slaktade efteråt. Dom var trots det okej efter en liten stund igen så övriga passet påverkades inte. Med tanke på att jag var förvånad över ökningarna förra veckan är jag väldigt nöjd med samma resultat idag.

Lust att bjuda på någon dagsformsbild? Skulle vara kul att se om det har hänt något sedan du postade sist.

Så nära 30 reps men ändå inte.. ;) Bra chinsat som vanligt iaf. Ligger kroppsvikten still eller ökar den också just nu, i såna fall är det ju grymt!

Rasmus Kjellberg wrote:
    Rygg & mage idag, här är dagens chinsserie:
    Kv – 29 reps
    Kv – 21 reps
    Kv – 17 reps
    Precis som förra passet i alla tre set, det vette fan om det inte kändes tyngre idag dock. Första och sista setet var ta mig fan till failure och underarmarna var slaktade efteråt. Dom var trots det okej efter en liten stund igen så övriga passet påverkades inte. Med tanke på att jag var förvånad över ökningarna förra veckan är jag väldigt nöjd med samma resultat idag.

Grymt imponerande ta mig fan!
    29 reps är grymt bra att sedan dra iväg 21 och 17 på kommande set är nästan ännu värre!
    Bra jobbat!

nible wrote:
    Lust att bjuda på någon dagsformsbild? Skulle vara kul att se om det har hänt något sedan du postade sist.

Jag tror faktiskt inte att det hänt så mycket sen sist (vilket jag tror var i somras). Work in progress.

Tommy Ivarsson wrote:
    Så nära 30 reps men ändå inte.. ;) Bra chinsat som vanligt iaf. Ligger kroppsvikten still eller ökar den också just nu, i såna fall är det ju grymt!

Kroppsvikten ligger still, d.v.s. runt 68-69 kg. Nu tycker jag själv iofs att jag äter mer samtidigt som vissa dagar är otroligt fysiskt inaktiva så målet är faktiskt att lägga på mig lite. Jag vet att jag sagt det förut också och då jag inte har någon koll på kcal längre kan det tyckas lite ostrukturerat men det går framåt i gymmet i alla fall så jag förlitar mig på det för tillfället. Angående det du skrev om chinsen, nära 30 men ändå inte, så skulle man kunna säga att det stämde otroligt bra under dagens pass! Bara en ynka repetition ifrån men med totalfail.. typ.

Martin_Matti wrote:
    Grymt imponerande ta mig fan!
    29 reps är grymt bra att sedan dra iväg 21 och 17 på kommande set är nästan ännu värre!
    Bra jobbat!

Tack så mycket! Roligt att du kikar in!

Angående dagsformsbilder, vikt och dylikt är läget som följer:

Senast jag vägde mig (i helgen) visade vågen endast 67,9 kg. Detta tycker jag är väldigt lite även för mig och jag jobbar på det. Jag har en låg måltidsfrekvens vilket i princip alla säger är ”fel om man ska lägga på sig” men då jag inte är efterbliven skiter jag i såna kommentarer.
    Jag har ingen exakt koll på hur många kalorier jag får i mig på en dag men eftersom att jag vägde all mat slaviskt för ca 2 år sen är det klart att jag ganska lätt kan göra en ungefärlig uppskattning. Nu har jag dock hittat en approach som passar mig bra, jag äter det jag vill, i de mängder jag vill, när jag vill. Det känns för mig mycket hälsosammare rent psykiskt än att väga allt innan tillagning och sedan äta tills det är tomt på tallriken bara för att man vet att det är så mycket man ”ska” ha i sig.
    Detta leder förmodligen till att jag råkar ”underäta” vissa dagar och till att jag ”överäter” vissa dagar. Just nu finns det så många andra saker i livet jag prioriterar så min proteinsyntes och kaloribalans är som tur är inte det enda som cirkulerar i mitt huvud.

Så är läget just nu. Jag köttar på i gymmet och skriver ner vikterna noggrant, ska nämnas. Jag siktar efter att öka i de viktigaste övningarna från pass till pass och det går överlag framåt. På måndag är tanken att börja med kreatin igen också, har varit borta från det sedan augusti.

Idag har jag redan avverkat träningen. Armar och vader strax efter 8 blev det. Jag sover ganska dåligt nu under hösten och har så gjort de senaste 3 åren. Drygt. Antingen vaknar jag under natten och har svårt att somna om, eller så vaknar jag bara djävligt tidigt. Men men, passet gick i alla fall bra och jag lyckades öka i de viktigaste övningarna med lika bra utförande och lite snabbare tempo än förra passet.

På måndag är det kreatinstart och lägre repsantal och högre vikter. Jag kommer sikta på 6-10 reps, dock högst 10. Jag har inte tränat med fokus på styrka och explosivitet sen i somras så jag är nästan redan taggad inför nästa vecka. Nu får jag lugna ner mig, det blir dock inga problem. Jag kan behöva lite ledigt.

Idag när jag satt med min vanliga frukost framför mig med havregrynsgröt, fun-light-kesella och några mackor med messmör slog det mig. Helvete vad trött jag är på allt det jag ätit väldigt frekvent på sistone. Nu är nästan allt käk slut här hemma och imorgon ska det storhandlas. Jag vet redan nu att det inte blir några nya havregryn (har dock en påse kvar) och ingen potatis. Hädanefter blir det förmodligen mackor och/eller mannagrynsgröt (underbart gott!) till frukost. Kesellan börjar bli vidrig också, får hitta någon annan god proteinkälla.

Fan vad cleant. Nu har jag äntligen fått tummarna ur och köpt en extern hårddisk till datorn. Mini-laptopen började bli full så det var verkligen på tiden. Nu kan jag dessutom se alla filmer/serier på den nya TVn genom DVD-spelarens USB-ingång och lyssna på all musik på hemmabiosystemet. Mycket trevligt.

Jag skrev i mitten av veckan att höften kändes bättre, idag känns det dock väldigt lite när jag utför vissa rörelser. Får se i vilken form löpningen kommer gestaltas imorgon således. Intervaller/medeldistans känns ju mindre sannolikt, det känns som att kroppen utsätts för större belastning under sådana pass än under lite längre återhämtningsrundor.

Vaknade tidigt idag igen och tänkte att jag då lika gärna kunde springa innan storhandlingen. Höften kändes lite idag också så nu blir det som jag pratade om igår, d.v.s. endast lättare återhämtningsrundor tills höften är helt hundra igen. Jag hoppas bara att knäböjen inte är i riskzonen. Det ska nog vara lugnt dock, det är ca 48 timmar kvar tills nästa träningspass.

Löpningen gick hursomhelst bra, det blev 35:25 minuter och jag tog det lugnt ute i morgonregnet. Jag ångrar såhär i efterhand att jag dundrade på såna djävla intervaller i onsdags. Men men, höften kändes klockren så inte fan tänkte jag på det då.

Jag handlade i alla fall väldigt mycket ny mat på tal om ingenting. Hamburgare, cous cous, mannagryn, mjölk, ägg och risgrynsgröt för att nämna några. Totalt landade det på 750:- men jag har en känsla av att nästa vecka kommer bli billigare då jag bunkrade upp rätt rejält idag.

Viewing 15 posts - 436 through 450 (of 474 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.