- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2012 at 14:44 #192416Anonym anvandareMember
Var nere och körde marklyft och vader igår, det kändes bra och vaderna är bra stela idag
Jag får väl börja skriva ner lite vikter här också så jag har något att jämföra med i framtiden. Igår blev arbetsvikten 90 kilo i marklyft. Jag körde tre st set. 7reps, 7reps, avslutade med 12 repetitioner.
I marklyft försöker jag böja/dra så mycket som möjligt med rumpan/baksida lår eftersom det är de muskelgrupperna som prioriteras. Det är frestande att öka vikterna för fort i marklyft eftersom jag kan säkert lyfta tyngre om jag vill., dock så hade jag stora problem med en svidande känsla i magen förr när jag körde tyngre marklyft, men nu har jag börjat om på låga vikter och jobbar mig sakta med säkert uppåt.
Jag vet inte varför jag får detta magknip vid för tunga vikter, det känns inuti magen på höger sidan nästan nere vid ljumsken, kanske är blindtarmen eller nån annan tarm/vävnad som belastas för mycket?
Hursomhelst så har det gått över nästintill helt nu när jag nött i marklyft med låga vikter och bra utförande.
10 februari, 2012 at 14:49 #192417Anonym anvandareMemberI förrgår var jag nere och körde ben, sista setet raka marklyft högg det till REJÄLT i nedre delen av ryggen.
Jag lyckades ta mig hem sen stelnade ryggen till och då var det helt kört. Efter ett antal svimmningar pga smärta när jag försökt ta mig upp från golvet i X antal timmar blev det ambulans till sjukhuset och övernattning där. Jag har haft ryggskott förut men detta var helt klart det värsta jag varit med om….
Så nu ligger fokus på att bli bra så fort som möjligt sen får jag se hur mina mål kommer att ändras, det är ju benen som jag försöker prioritera men det kan bli svårt nu med dålig rygg.
10 februari, 2012 at 14:55 #192418Anonym anvandareMemberBlev diagnosen ”ryggskott” eller något annat? Just ryggskott säger inte så mycket.
Tråkigt med smärtan. Låt det ta den tid som behövs för att komma tillbaka.
10 februari, 2012 at 15:05 #192419Anonym anvandareMemberGettodachoppa wrote:Blev diagnosen ”ryggskott” eller något annat? Just ryggskott säger inte så mycket.Tråkigt med smärtan. Låt det ta den tid som behövs för att komma tillbaka.
Nja dom nämnde nog aldrig ordet ryggskott men sjukgymnasten sa att antagligen så hade en av mina diskar ploppat ut en bit mellan kotorna och på så sätt retat nerverna i ryggen, jag har för mig att det är det som kallas ryggskott? Dom röntgade ryggen och det var inga kotor som hade förstörts iaf så det var skönt.
Japp jag får vila nu tills det blir bra, frågan är om/när jag vågar börja köra marklyft/knäböj igen.
16 februari, 2012 at 18:39 #192420Anonym anvandareMemberNu är det exakt en vecka sedan jag skadade ryggen. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle vara så pass bra redan nu som jag är. Har jobbat både igår och idag.
Jag planerar att gå ner till gymmet i helgen och köra VÄLDIGT lugnt (träning alá silverhantlar) Jag får väl också prova att köra lite lätta sittande bencurls/lårcurls och se om det känns i ryggen.
Iom att ryggen verkar läka ihop ganska så fort så har jag inte ändrat mina mål, vikten låg idag på ca 90 kilo (har inte ätit speciellt mycket under veckan)
Jag har ca 2-3 kilo gainerpulver kvar och efter att det är slut så har jag tänkt att köra igång en ca 3 månader lång deff, min målvikt kommer att vara 85 kilo.
Lite surt är det att jag inte kan panga på ordentligt med benen nu på ett tag med det viktigaste är så klart att man är frisk och kan träna överhuvudtaget.
För övrigt så var jag hos en sjukgymnast och han konstaterade att jag hade en väldig obalans i min kropp dvs vänster sida var mycket vigare/flexiblare än höger och det kan ha varit pga detta som jag skadade mig. Så nu skall jag börja strecha rumpan och höftböjarna varje dag och försöka uppnå samma flexibilitet i bägge benen.
24 februari, 2012 at 18:25 #192421Anonym anvandareMemberGött idag kom lönen in på kontot, har precis beställt 5kg proteinpulver, 2 burkar Omega-3 och en burk ZMA. Allt detta skall användas under min kommande deff.
Ska ta mig ner till gymmet i helgen och prova att köra igenom benen lite lätt, blir dock inga marklyft eller knäböj…
24 februari, 2012 at 20:14 #192422Anonym anvandareMemberlåter lite som mitt problem i ryggen som jag haft under min styrketränings period. jag är/var stelare i ena rygg halvan och då provade jag gå till en kiropraktor 3 ggr hittills som knäckte och böjde på mig,med utgångsläge från ryggraden..eftersom han såg att jag var ca 4cm sne i höftbenen. alltså den ena höften satt 4cm högre upp och då blev de snebelastning i marklyft,knäböj och axelpressar mm..mitt starka tips blir kiropraktor!! och jag har provat på några olika genom de två senaste åren…hoppas de löser sig
25 februari, 2012 at 05:15 #192423Anonym anvandareMemberBlancaSr wrote:låter lite som mitt problem i ryggen som jag haft under min styrketränings period. jag är/var stelare i ena rygg halvan och då provade jag gå till en kiropraktor 3 ggr hittills som knäckte och böjde på mig,med utgångsläge från ryggraden..eftersom han såg att jag var ca 4cm sne i höftbenen. alltså den ena höften satt 4cm högre upp och då blev de snebelastning i marklyft,knäböj och axelpressar mm..mitt starka tips blir kiropraktor!! och jag har provat på några olika genom de två senaste åren…hoppas de löser sigJa det får nog bli regelbundna besök hos en sådan, på mitt jobb har vi möjlighet att gå till en sjukgymnast/kiropraktor (jag vet inte riktigt vad hans titel är) gratis en gång i veckan och jag tror det kan vara bra i förebyggande syfte.
Jag tror också att jag måste börja strecha höger sida av kroppen nästintill varje dag så jag får upp balans i kroppen, men jag slarvar otroligt mycket med detta, det är inte lätt att komma ihåg att stretcha när man inte har träningsvärk.
Tack!
26 februari, 2012 at 17:04 #192424Anonym anvandareMemberVar nere och körde lite ben idag och ryggen höll:
Benspark 4 set
Liggande Lårcurl 4 set
Benpress 4 set (ca 90 kg)
Sittande lårurl 4 set
Knäböj utan vikter 3 setJag tog det väldigt lugnt men det känns gött att vara tillbaks på banan. Vågade inte dra någr amarklyft idag men jag skyndar långsamt….
Beställde för övrigt lite kosttillskott i fredags:
Ca 5 kg Proteinpulver
2 burkar Omega3
1 burk ZMAJag räknade ut att det går åt nästan 1 kg proteinpulver per vecka under deffen (3 drinkar om dagen) och därupptill konsumerar jag 1 burk ZMA i månaden, det kostar att ligga på topp…
3 mars, 2012 at 11:10 #192425Anonym anvandareMemberBenpass idag. Det kändes riktigt bra och testade t om lite knäböj, här kommer passet:
Crosstrainer uppvärmning 3 min
Bencurl 2 set uppvärmningBenpress 140 kg 4 set, 15 reps (varierade mellan bred/smal fotställning)
Liggande lårcurl 3 set, ca 12-13 reps (två första setten körde jag med ett ben i taget)
Knäböj 40 kilo 2 set, 12 reps
Sittande lårcurl, 3 set, ca 15-20 reps
Bencurl 3 set, ca 15 reps (första settet körde jag ett ben i taget)
Nästa gång ska jag testa 50-60 kilo i knäböj och KANSKE lite lätta marklyft, jag tror inte det ska vara någon fara men jag kommer fortfarande ihåg hur det högg till i ryggen när ryggskottet kom så jag vågar inte lasta på med några högre vikter än.
5 mars, 2012 at 06:23 #192426Anonym anvandareMemberJag planerar att lägga mig på 200g protein per dag under min deff (startar 19 Mars)
Tidigare idag satt jag och räknade lite på hur en matdag kunde se ut, jag kom fram till att det krävs riktigt mycket kött för att komma upp i dessa 200g/dag.
Saker som jag tänkt äta VARJE dag är:
3 st Proteindrinkar = 60g protein
250g Kvarg = 20g protein
2 st ägg = Ca 15g Protein
2 dl Havregryn med mjölk = ca 20g proteinTotalt: ca 100 g protein (avrundar till 100 för enkelhetens skull)
Detta innebär alltså att jag måste trycka i mig ytterligare 100 g protein för att komma upp i mitt dagliga behov, jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med det?
en kycklingfilé innehåller ca 20g protein, det innebär att jag måste äta 5 st om dagen Har dock ej räknat in proteiner från pasta/ris då men 4 st filee´r är mycket också.
8 mars, 2012 at 07:24 #192427Anonym anvandareMemberÄr ledig idag och tänkte försöka klämma in 2st gympass eftersom jag antagligen inte hinner träna mycket mer i veckan. Det blir ben nu på morgonen och sen axlar/vader/underarmar på kvällen.
Om jag känner mig allför sliten efter benpassen så hoppar jag nog över kvällspasset men det borde gå bra
8 mars, 2012 at 11:57 #192428Anonym anvandareMemberFörsta passet avklarat…
Benspark uppvärming
Löpband 4 min uppvärmningBenpress 150 kg, 3 set, ca 12-15 reps
Liggande lårcurl 3 set, ca 10-13 reps (första 2 setten varannat ben i taget)
Sittande lårcurl 3 set
Knäböj 50 kilo, 3 set, ca 10-12 reps
Marklyft 50 kilo, 3 set, ca 7-10 reps
Benspark 3 set, ca 15-20 repsIdag var första gången som jag körde marklyft sedan ryggskadan. Även om det var låga vikter så kändes det skönt att det gick. Jag hade kanske en liten känning på ena sidan av ryggen men det kan vara ”spöksmärtor” också…
Mat hittills idag:
Kaffe
2 mackor med kött på
1 skål fil och flingor
proteindrink med röd mjölk
2 mackor med massa jordnötssmör/sylt på
1 semla + kaffe19 mars, 2012 at 06:03 #192429Anonym anvandareMemberIdag ska jag börja på min lilla deff!
Jag har varit på semester hela förra veckan och det resulterade i en viktnedgång (jag trodde jag skulle gå upp) så min startvikt blir 92,2 kilo. Antagligen kommer jag gå upp nåt kilo första veckan eftersom en vecka utan träning brukar tömma kroppen på vätska + att jag hållt upp med kreatinet.
Jag har tagit några mått i avslappnat läge:
Midja:97 cm
Vänster ben: 62 cm (mitt på benet)Jag vet att det är svårt att gå upp i muskelmassa när man ska gå ner i vikt men jag har som mål att ha 64-65 cm i ben och 80 i midja när deffen är slut. Vi får se hur det slutar:)
26 mars, 2012 at 06:18 #192430Anonym anvandareMemberMorgonvikt: 91,8 kg
Mirgonmidja: 95 cmOm jag inte minns fel så mätte/vägde jag mig mitt på dan förra gången så det kan vara lite missvisande, men det jämnar väl ut sig i längden…
Jag har inte gjort några drastiska ändringar första veckan utan tar det ett steg i taget, det jag gjort är att äta mer protein än vanligt och LITE mindre kolhydrater än vanligt, dessutom har jag slutat helt med godis, bullar, chips etc… (förutom på en dag i veckan)
Än så länge känns det riktigt bra och tanken är att denna veckan dra ner ytterligare lite till på kolhydraterna. För tillfället har jag satt 200g kött som minimumgräns vid Lunch/kvällsmat. Om några veckor kommer jag att öka denna till 300gram för att på så sätt kompensera för mindre kolhydrater.
Deffen 2012:
Vecka 1
Vikt: 92,2
Midja: 97 cmVecka 2
Vikt: 91,8
Midja: 95 cm -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.