Sex, träning och rock n’roll

Home Forums Dagböcker Sex, träning och rock n’roll

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 439 total)
  • Author
    Insulinus wrote:
    Ingen dålig sträcka att jogga, speciellt inte med såpass lite kolhydrater du äter! Men jag hoppas inte du joggade innan du körde knäböj? Då får jag i såna fall riktigt dåligt samvete och känner mig lite smålat. :)

Hur som helst verkar det gå bra med träningen här.
    Keep up the good work Wolverine[/b] :D

Tackar tackar!

Haha, jag gillar liknelsen med Wolverine då han är min favorit-X-man! :D

Och du behöver inte skämmas, böjen kördes senare på dagen med mat i magen. :p

Rodd runt Länsman (40 minuter, djävulsk motvind följt av ljuvlig medvind), cykling tre varv runt ön (en timme), fem minuters rephoppande, samt hjälpande pappa att bygga en bro över en liten bäck.

Kaloriintag ca 1265, varav ca 1,7 g protein per kg kroppsvikt.

Dagens träning var ca 1,5 h promenad och maten adderade upp till 120 g protein och 970 kcal. Lite tufft, men when the going get tough the tough gets going, och man lever bara en gång så det gäller att passa på och vara hungrig medan man kan.

Dubbelpost.

Dagens kcal: Ca 1550.

Dagens träning:

Marklyft
    28 kg 15 reps
    50 kg 7 reps
    72 kg ca 4 reps

90 kg 3 reps
    90 kg 1 rep
    82 kg 1 rep
    82 kg 3 reps
    82 kg 3 reps
    82 kg 3 reps

Supinerade chins
    3 reps
    6 reps
    3 reps

En cykeltur på 40 minuter, två promenader á 45 minuter på den ena vilken jag begagnade mig av promenadstavar större delen av sträckan, som jag fick låna av en medtraffikant som tyckte de lät för mycket.

Glömde bort att skriva det – men i lördags gjorde jag ett set med ”hjulet”. 20 djupa reps, följt av några grunda. Både i dag och i går har jag haft rätt saftig träningsvärk i magen. Och i dag kände jag att en av rutorna var borta(!). Jag har aldrig några synliga magrutor, men jag brukar känna fyra stycken under fläsket när jag spänner dem, och nu var en av dem – nummer två uppifrån på vänster sida – försvunnen. Det var som om den hade sugits in ett par cm i magen och stannat där.

I dag har jag känt mig trött större delen av dagen och känt yrsel flera gånger, så nu tänker jag öka kaloriintaget. Jag börjar med att sikta på 1600 i morgon, men ökar det kanske över dagen.

Träningen gick inget vidare i dag. Det kändes som att jag hade glömt bort tekniken i marklyft och fick börja om från början(! igen). Tröttheten och träningsvärken i magen hjälpte nog inte.

Jag antar att jag har samlat på mig vätskedepåer för viktnedgånger har stagnerat; inte ett hektos nedgång på fem dagar trots att kaloriunderskottet har legat på 1000-2000, och ingen skillnad syns i spegeln. Å andra sidan gick jag ner 5-7 hekto om dagen tre dagar innan dess, så över dessa åtta dagar antar jag att det jämnar ut sig.

För övrigt vill jag tipsa om en bra 7,5-poängs distanskurs på Stockholms Universitet för er som inte har något särskilt för er: [http://www.geo.su.se/dinosaurier-dis Dinosaurier – deras utveckling och utdöende, orienteringskurs].

Dagens Kcal: 1600.
    Kände mig seg frampå eftermiddagen, men ingen yrsel i dag i alla fall.

Dagens träning: Har gått två promenader på 30 och 40 minuter. Däremellan paddlade jag kajak runt ön, vilket tog ca 1 timme och 50 minuter.

ReNeGaDe wrote:
    Grymt hur du kan hålla kaloriintaget lågt samtidigt du rör på dig så mycket :) 11 dagar kvar till den där festen! Folk kommer definitivt missta dig för Brad Pitt i ”Troy” :D

Haha, ja man kan ju hoppas! :D :worship:

Kan ni tro, jag har tränat i dag igen.

Bänkpress
    6 kg 30 reps
    16 kg 15 reps
    38 kg 10 reps
    50 kg 2 reps

60 kg 9 reps

Axelpress
    6 kg 20 reps
    16 kg 10 reps
    21 kg 5 reps
    26 kg 3 reps

32 kg 5 reps
    30 kg 6 reps

Ja, det gick ju inte så j-a bra. Tekniken rätt dålig i bänken, men minst lika bra som sist i axelpressen. Jag kan ju skylla på gårdagens paddling, det faktum att jag inte hade ätit på länge innan träningen, eller att jag har deffat för hårt (hoppas inte :).

Dagens kcal:
    1600 still going strong (nåja).

Joggade 20 minuter i förmiddags.

Lyckades f.ö. fixa till en bamsemiddag genom att låta kalorierna komma ifrån grönsaker och kyckling. :up:

Annars har jag spenderat merparten av dagen med att läsa kurslitteraturen till min dinosauriekurs. Hittills har jag kommit till grundläggande evolutionslära, vilket är ganska intressant. Visste ni t.ex. att ur evolutionsmässig synvinkel så är fåglar en slags reptiler och kor en slags fiskar?

Nej, berätta mer:pop:

Bra pass! Du ångar på lika stark som vanligt trots deffande.

Ta och läs igenom den när evolutionsteorin ordentligt. Själv är jag Darwinist och den enda ”evolutionsteorin” jag tror på är just darwinismen. Har man läst om denna teori med det naturliga urvalet har jag svårt att tänka mig att en vanlig vettig människa kan bli religös igen!

anders172 wrote:
    Nej, berätta mer:pop:

Det är ganska enkelt.

Du vet säkert att man delar in djur i fiskar, däggdjur, fåglar, kräldjur och så vidare. Var och en av dessa grupper kallas klass.

Från början var det tänkt att alla djur inom en klass, skulle vara närmare släkt med varandra än med något djur i någon annan klass. Alla fåglar skulle vara närmare släkt med varandra än med något kräldjur, t ex.

Men på senare år har forskare kommit fram till att kräldjurens släktträd delade sig på ett annorlunda sätt än vad man först hade trott. I ett tidigt stadium delades ödlornas, fåglarnas, dinosauriernas och krokodilernas gemensamma förfader upp i två olika sorter: Dels förfadern till ödlorna, och dels en gemensam förfader till dinosaurier, fåglar och krokodiler. Alltså är krokodilerna närmare släkt med fåglarna än med ödlorna.

Enligt samma princip delades ryggradsdjuren i ett tidigt stadium upp två grupper: hajarnas direkta förfader, och i en annan grupp som utvecklades till alla andra fiskar och alla fyrbenta landdjur. På så vis är laxen närmare släkte med kon än hajen.

Så antingen måste vi ändra om definitionerna, eller inse att alla människor är fiskar.

Insulinus wrote:
    Bra pass! Du ångar på lika stark som vanligt trots deffande.

Ta och läs igenom den när evolutionsteorin ordentligt. Själv är jag Darwinist och den enda ”evolutionsteorin” jag tror på är just darwinismen. Har man läst om denna teori med det naturliga urvalet har jag svårt att tänka mig att en vanlig vettig människa kan bli religös igen!

Danke schön! :)

Evolution finner jag mycket intressant, så det lär jag läsa igenom ordentligt. Det intressantaste är de här småsakerna som man inte har vetat förut. Grundidén har man liksom fattat hur länge som helst, men exakt hur ryggradsdjuren är indelade, t ex, var nytt för mig. Kul grejer! :)

Dagens kcal: 1600

Dagens träning: En roddtur, hade inte klocka med mig men tippar på en timme.

En fyrtiominuters promenad.

Och så dammade jag av en gammal bok jag har om Poweryoga, och ställde/satte/lade mig och försökte göra solhälsning i 30 minuter. Visserligen var jag alldeles för stel, men efteråt kände jag mig faktiskt lite mer harmonisk, så det kanske ligger något i det där New Age-flummet. I alla fall hade jag tänkt börja köra det lite nu, mest som alternativ förbränningsträning, statisk styrketräning, vighets- och koordinationsträning. Och, verkar det som, harmoniträning.

Dagens mat delades upp på tre mål som, tack vare att jag valde kalorisnåla kolhydratskällor, fyllde hela tallriken och blev riktigt mättande. Blomkål ftw.

Dagens kcal: Inte klar än, men tänker hamna på 1600 igen.

Dagens träning: Inledde, enligt bokens rekommendationer, med lite yoga innan frukost. Hur det gick? Tja, jag är nybörjare – nuff said.

Innan lunch tränade jag ben. Tänkte pröva den famösa tjugorepparen i knäböj.

Knäböj
    Noll kg 20 reps
    28 kg 10 reps
    38 kg 5 reps
    48 kg 2 reps

60 kg 20 reps, två-tre andetag mellan varje rep.

Kommentar till knäböj: Stod en aning bredare än axelbrett, är för ovig för att stå bredare. Var noga med att ha stången långt ner på trapsen.

Jag blev förvånad att det gick så bra, var knappt jobbigt ens. Borde kanske kört ett set till, för jag känner mig inte slutkörd i benen efteråt. Däremot blev jag rätt trött i trapsen.

Gick djupt ner, och lyckades hålla tekniken bra utom i ett par av repsen mitt i setet någonstans, där jag kände att det gjorde ont i ryggen.

En annan intressant grej är att efter varje rep, så kom en våg av trötthet över mig efter det tredje andetaget, ungefär. Så man kanske skulle hålla vilan till två andetag nästa gång.

Nu hafver jag paddlat i ca 45 minuter och därmed gett hela kroppen en genomkörare i dag. I morgon blir det vilodag.

Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 439 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.