Sex, träning och rock n’roll

Home Forums Dagböcker Sex, träning och rock n’roll

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 181 through 195 (of 439 total)
  • Author

Usch ser ut som jobbiga knäböj. Högreppare i knäböjen kan jag tänka mig bränner ruskigt bra i benen!

jag är precis likadan sett till att om jag vilar för mycket mellan repsen blir jag också trött. Tror det handlar om att försöka stänga av hjärnan, ge faan i att känna efter och bara pumpa på. :D

Dagens kcal: 1600

Ingen organiserad träning i dag, men cyklade runt lite i byn och kollade på de små konstutställningar diverse öbor hade organiserat i sina hem, som del i den officiella tillställning som äger rum en gång om året och kallas Konstrundan.

Dagens kcal: 1600, och kommer härmed förbli till jag säger annat.

Dagens träning: 30 minuters joggning på skogsstig samt, om inget kommer i vägen, lika många minuter yoga i kväll.

Dessutom har boostat aktivitetsfaktorn lite genom att göra äpplemos i dag, vilket går till på följande vis:

1) Plocka en massa äpplen, skär bort eventuella dåliga bitar, och dela upp det som är kvar i lagom stora bitar. Bry er inte om att ta bort kärnnhus eller pinnar.

2) Koka dem i väldigt lite vatten (vi snackar ett halvt glas i en gigantisk bytta äpplen) tills de tilltagit en mosig konsistens, vilket tar en rätt lång stund. Låg värme är att föredra då risk för vidbränning föreligger.

3) Mosa äpplena i en sil. Släng bort det som blir kvar i silen (vilket bör vara skal, pinnar och kärnhus).

4) Sockra efter behag. Frys ner eller ät upp.

Stay tuned för mer husmorstips.

Gick 40 minuter i morse, styrketränade sen.

Marklyft
    16 kg 10 reps
    38 kg 10 reps
    50 kg 2 reps

72 kg 4 reps
    72 kg 4 reps
    72 kg 3 reps.

Gick ner djuuupt, vilket gjorde det jobbigare för benen. Alas, låg vikt. Varför? För jag fick för mig att tekniken blev bättre då. Återstår att se om den blev det.

Chins
    5 st.

Nöjde mig med det, för jag kände mig faktiskt precis lagom uttröttat i latsen efteråt.

Hjulet
    16 reps.

Fick omedelbar och djävulsk kontakt i magens nedre två rutor. Kontakten höll i sig så pass att jag efter tio reps fick ta en liten paus enbart för smärtans skull, vilket är ovanligt för mig. Sen gjorde jag några till mer eller mindre fula reps, men då kändes det mest i bröst, armar och rygg.

Innan middagen hoppade jag hopprep i tio minuter. Jag hade tänkt hoppa en halvtimme men fick ont i axlarna.

I kväll blir det väl yoga i en halvtimme igen.

Och så ska jag jobba lite i morrn, med att sortera brev. Jag har gjort en lunchlåda, med lax och en herrans massa grönsaker. Alla kommer tycka jag är dum i huvudet som äter så mycket grönsaker. Det är bara att stålsätta sig.

Godnatt,
    Henrik

Seriös cardio du kör. Promenader, löprundor, cykling, hopprep, yoga. Ja en himla massa iaf. :)
    Bra pass ser det ut att ha blivit iaf :up:, tycker precis som du att det känns som man utvecklar sin teknik bättre i marklyften när man använder lite lägre vikt och kan koncentrera sig mer på själva utförandet än att bara få upp skiten.

Insulinus wrote:
    Seriös cardio du kör. Promenader, löprundor, cykling, hopprep, yoga. Ja en himla massa iaf. :)
    Bra pass ser det ut att ha blivit iaf :up:, tycker precis som du att det känns som man utvecklar sin teknik bättre i marklyften när man använder lite lägre vikt och kan koncentrera sig mer på själva utförandet än att bara få upp skiten.

Tackar! :)

Jag har ganska känsliga leder, har lätt för att få ont här och var om jag tränar samma sak för mycket, så därför försöker jag att köra så många olika sorters cardio som möjligt. Jag har till exempel lite dåliga höfter, så jag kan inte promenera flera timmar om dagen som en del bodybuildare gör. Då är rodd och cykling t ex utmärkta substitut. Sen har det ju andra fördelar att variera sig, t ex ökad koordination, och det blir mindre tråkigt.

Som tur är bor jag nära havet och skogen och har möjligheten att köra många olika sorters cardio helt gratis. :)

I dag slutar jag räkna kalorier och börjar äta med morsan och farsan igen. Jag hade ändå tänkt börja äta ”som folk” ett par dagar innan deffens slutdatum, för att fylla på depåerna lite. Men det blir inga svulliga ätardagar, utan tänker käka nyttig mat till jag blir lagom mätt, samt unna mig något gott om jag känner för det.

Utvärdering av deff: De senaste 17 dagarna har jag vägt och räknat allt jag har ätit, samt skrivit ner kalorierna i denna dagbok.

Det totala kaloriantalet blev 23 632, och den totala viktnedgången inklusive dagens morgonvikt blev 3,0 kg. Följakligen har jag legat på 21 000 kaloriers underskott, vilket innebär att mitt kaloribehov har varit 21 000+23632=44632 kcal, eller 2625 kcal om dagen.

Jag har legat på ett genomsnittligt underskott på 1235 kcal om dagen. Om någon läser detta och ser att jag har räknat åt helsike fel, rätta mig gärna.

Det är svårt att ur detta härleda mitt basala energibehov. Om man drar ifrån cardion har jag varit rätt så slö, med kanske en aktivitetsnivå på 1,2. Vad gäller cardion har jag väl i snitt avverkat motsvarande två timmars promenader per dag, vilket väl förbränner ca 600 kcal, vilket borde ge mig ett energibehov på ca 2000 kcal en dag jag bara sitter och läser, surfar och pillar mig i naveln.

Men nu ska vi inte dra några höga växlar på dessa beräkningar. Det handlar om sjutton ynka dagar. Jag kan ju komma igen när jag har deffat i sjutton veckor.

Är jag nöjd nu då? Både ja och nej. Jag har gått ner ungefär fem kilo och således blivit av med den där irriterande övervikten jag burit på i över två år, och kommit ner till den ”trivselvikt” jag haft sedan början av gymnasiet, typ. Men jag är inte helt nöjd; när jag tittar i spegeln får jag inte lust att ligga med mig själv.

Vad ska jag göra nu då? Äta bra (typ ligga på kaloribalans men utan att räkna) i några dagar, ta det hyfsat lugnt. Jag har under de senaste veckorna ignorerat den höft- och knävärk som uppstår när jag joggar och promenerar för mycket, vilket innebär att den nu dyker upp snabbare än den brukar – efter endast ca tio minuters joggning. Dessutom känns mina axlar och korsrygg inte helt ok. Jag hoppas att vila och mat kan läka dessa småskador. Därefter ska jag fortsätta gå ner i vikt, har bara inte bestämt riktigt hur.

Sen sitter jag och fnular på ett nytt styrketräningsschema, som jag tror kan bli ganska bra.

3 kg på 17 dagar är inte dåligt. Grattis till resultaten och lycka till med framtida dieter :)

Tack, Jakob!

Jag har börjat jogga igen och kroppen verkar hålla för det. It’s niiice. Och i morse styrketränade jag innan frukost för första gången, och det gick mycket bra. Eller stångrodden gick inte bra, men det var inte för att det var dåligt att träna innan frukost, utan för att jag är dålig på stångrodd.

Bänkpress
    6 kg 25 reps
    16 kg 10 reps
    28 kg 10 reps
    50 kg 2 reps

60 kg 9 reps
    60 kg 9 reps

Knäböj ATG
    6 kg 10 reps
    16 kg 10 reps
    28 kg 6 reps

50 kg 9 reps
    50 kg 9 reps

Stångrodd
    Testade först vågrät vilket började svida i korsryggen på de högre vikterna, så jag ändrade till 45-graders.
    45 kg 6 reps
    45 kg 8 reps

Mm, grattis till viktnedgång och eloge till strikt diet :)

Peter Fredriksson wrote:
    Mm, grattis till viktnedgång och eloge till strikt diet :)

Tackar tackar!

I morrn ska jag träna igen. :bb3:

Do it!

ReNeGaDe wrote:
    Hur gick festen?

Bra!

Vi fick in över 40 pers i polarens trea, men det kändes trots det inte knökfullt, och alla gäster betedde sig som folk. När vi gick ut på en krog sen så råkade jag dra en Redbull Jäger för mycket, så de fick bli lite lucköppning dagen efter angående vad jag hade haft för mig på vägen hem. Jag hade tydligen befunnit mig på ett mycket hjälpsamt humör; när vi gick förbi en ambulans som höll på att lasta in en bår gick jag fram och frågade om de behövde hjälp, och när vi gick förbi en bil med en parkeringsböter fick polarna hindra mig från att sätta fast en hundralapp under vindrutetorkaren som jag tänkte ge till den bötfällda stackaren. 😮 Men det gick bra, trots en lätt huvudvärk dagen efter vaknade jag typ vid tiotiden, och satt och slöade framför datorn tills alla andra vaknade vid typ tre (!), varefter vi gick ut och åtnjöt något som inte finns i min hemstad: Burger King! 8)

Så det var en lyckad helg måste jag säga.:)

Haha, låter som en hejdundrade utgång. Kul!

Gårdagens träning kommer här.

Axelpress
    6 kg 25 reps
    16 kg 10 reps

35 kg 8 reps (inte failure)
    35 kg 8 reps

Kände mig uttröttad efter första setet, känns som jag kan dra ner till ett set.

Marklyft
    35 kg 10 reps
    50 kg 4 reps

72 kg 6 reps
    72 kg ? reps

Tappade fullständigt räkningen på sista, men gissar på 6 reps.

Strikta chins
    2 reps
    3 reps

Har fuskat med chinsen de senaste månaderna och lutat överkroppen bakåt, så att det har blivit lättare. Nu gav jag mig den på att göra strikta jäklar, och det var mycket jobbigare. Jag skulle gjort fler set, men jag var orolig att underarmarna skulle börja göra ont så jag struntade i det.

Bra axelpressar! Känner du dig uttröttad så har du ju iaf satsat ordentligt. Finns väl inget skönare än att gå ifrån gymmet och vara helt slut. :D

Viewing 15 posts - 181 through 195 (of 439 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.