Ska sluta vandra (har ingenstans att gå)

Home Forums Dagböcker Ska sluta vandra (har ingenstans att gå)

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Ska börja träna kondition, hade jag tänkt.

Övergripande mål.
    Ge kroppen förutsättningar för att må bra och orka mycket, både nu och senare i livet.

Delmål.
    Orka 5km utan paus. 😮

Delmål 2.
    10km under 60 minuter.

Delmål 3.
    Göteborgsvarvet 2012. Tid är jävligt skitsaksamma, gör inget om jag är helt sist, bara jag kommer runt [http://1.bp.blogspot.com/_Xex3bbbbOQw/SIhMthw86xI/AAAAAAAAAjM/cUmDFRnpwz4/s400/G%C3%B6teborgsvarvet+bajs.jpg utan att skita på mig.]

Startläge:
    Ej tränat kondition någonsin.
    82-83 kg
    173 cm
    Inga muskler
    Dåligt knä.
    Manstuttar.

Första ”Passet”
    Idag, 2km. Tog ingen tid. Var tvungen att börja gå vid 1km-markeringen, gick ca 200m, joggade resten.

Lösa planer
    Jogga ca 3 dagar i veckan nu i början.
    Äta på som vanligt.
    Bli mer noggrann med vätska (huvudvärk efter ”passet” idag, gissar på vätskebrist)
    Skita helt i tidtagning, utan koncentrera mig på att komma runt överhuvudtaget.

Har funderat på en pulsklocka, men vet inte riktigt ifall det är till någon nytta på min nivå just nu. Kan ju dock vara smidigt att ha något som varnar när man ligger över, eller under, den optimala ”zonen” – eller?

Tar gärna imot tips på allt ifrån upplägg till pulsklockor, då jag är helt n00b på det här.

Vandraren wrote:
    Startläge:
    Ej tränat kondition någonsin.
    82-83 kg
    173 cm
    Inga muskler
    Dåligt knä.
    Manstuttar.

Låter som en jävligt bra beskrivning av mig:D

Och med tanke på det behöver du ett stort lycka till;)

Andreas Guiance wrote:
    Låter som en jävligt bra beskrivning av mig:D

Och med tanke på det behöver du ett stort lycka till;)

Tack. :D

Börjar redan känna av träningsvärken ifrån tidigare idag. Usch. Torsdag blir nästa pass, då blir det 2km igen, denna gång utan paus.

Och mina skeva ben börjar ge sig till känna märker jag. Betydligt kraftigare träningsvärk i vänster ben än höger.

Och på tal om ingenting, så började jag känna av lite smärta i korsryggen i slutet av passet. Något att vara orolig för, eller är det helt enkelt en väldigt ovan kropp som ger sig till känna?

Asfalt för en nybörjare är iaf. ingen hit!
    Mina vader, knän och korsrygg gillar inte alls asfalt iaf.

Spånbana eller liknande e bäst, bara man inte bryr sej om myggor…

Angående pulsklocka så brukar jag använda en billig Polar, bara för att hålla pulsen tillräckligt låg, för jag far annars för hårt…
    Tror inte det är nån skillnad hurudan pulsklocka du skaffar om du vill ha den till samma ändamål som jag…

Quote:
    Ditt BMI är 27.4
    Du har viktklassen övervikt. För komma ner till normalvikt bör du gå ner 7.18 kg

:(
    Ja, det blir nog att jag beställer en pulsklocka. Har kollat på en [just det ja, länkning] CicloSport CP16 is som borde täcka alla behov, tycker jag.

Asvalt håller jag mig borta från, och det blir en tripp till löplabbet efter löning för att införskaffa en par bra skor, och kanske även ett par tights.

Hejsan!
    När jag skulle träna upp min löpförmåga använde jag klockan som hjälpmedel, kunde se ut exempelvis såhär:
    Gå 10min + jogga 5min + gå 5min + jogga 5min + gå 5min osv. Tyckte det funkade skitbra, man fick en liten mjukstart och kunde tajma in en nedvarvning med att ”snabbgå”. Lätt sedan att öka och minska jogg resp gå tider efter behov. Lycka till med målsättningen!

Träningsvärk idag. Blev 30 minuter promenad innan jobb.

3 ägg + kaffe till frukost

Potatisgratäng + laxfilé på 17:00 rasten

knäckebröd + kaffe vid 21:00 fikat

I morgon blir det, ifall träningsvärken inte är för extrem, ett nytt försök på 2km. Ska se till att värma upp bättre och att stretcha innan och efter, samt vara lite duktigare på att dricka vatten ikväll.

Eventuellt så blir det lite chins/pullups i pallställen ikväll. :D

Blir träning på lördag&söndag. Ska dränera och har en altan som grävaren inte kommer åt under, så det blir till att gräva ca 15 kubik för hand. Eller ja, med spade.

2km idag. Kändes bättre än sist, kraft kvar. Mellan 750-1200 m. så var det ganska jobbigt, men när det väl var förbi rullade det på fint. Hade utan problem kunnat lägga på en kilometer till, tror jag.

Men, små små steg. Vill inte springa in i väggen då jag är riktigt otränad. På lördag blir det 2,5km. Den slingan är dessutom i stort sätt bara backar, så det blir nog fint. :)

Ska även få låna pulsklocka av en arbetskamrat, så på lördag får jag se hur otränad jag är. :)

Har i samband med det nya intresset börjat att fundera lite på det där med vätskebalans/brist.

Har ju alltid hört att man ska dricka mycket innan, under och efter träning. Men dricker man (mycket) innan blir man ju bara mätt och jävlig. Och att dricka medans man springer känns ju bara klumpigt. Borde ju räcka gott och väl att dricka efter passet? Eller bara dricka utspritt över dagen, så länge man får i sig totalbehovet (vad nu det är).

För inte kan väl vätskebalansen i hela kroppen bli rubbad så fort? Och vätskebrist som man brukar höra, verkar osannolikt öht. Möjligtvis efter ett par dagar i en varm öken, men inte på ett vanligt träningspass, förutsatt att man druckit normal dagarna innan? Ifall det jag minns stämmer, så innehåller kroppen ca 60% vatten. I mitt fall då närmare 50 liter? :D Låter osannolikt att det blir värst rubbat av ett löppass.

Någon som kan det här? Jag får fan ingen rätsida på det.

Haha, google and you will find. Hittade denna länk, andra träffen, vid en googling på ”vätskeintag vid träning. [http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-i-introduktion/]

:)
    Får läsa lite senare dock, har ont i huvudet. Troligtvis vätskebrist.

Jajajajajajajajajajajajajajajajaja! :D

Nej din vätskebalans rubbas inte av en såpass liten träningsdos. Drick som vanligt innan passet och ta ett eller ett par glas extra vatten efter passet om du har svettats mycket.
    Kroppen är duktig på att reglera vätskebalansen men samtidigt har några få % vätskeförlust visat sig vara negativt för prestationen. Men knapapst så du märker av något, detta är också lite av en myt! :)

Men i ditt fall är vätskebrist inget du behöver oroa dig för. Elitidrottsmän kanske inte alltid kan förlita sig till att törsten är bra nog för att visa om vätskebalansen är ok. Men för oss vanliga dödliga träningsnördar räcker den gott och väl.

Kom hem, ät mat (eventuellt något gram extra salt i maten om du svettats mycket) och drick vätska till maten så kommer du klara dig gott och väl.

Tack Linus!

Ingen löpning sedan sist (nähä) men lite träning har det allt blivit. Började gräva runt huset i lördags och det känns i ryggen, otränad och klen som man är.

Förhoppningsvis så blir det en runda idag, ifall jag känner att kroppen är med på noterna.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.