- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 november, 2009 at 11:27 #556132Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Fan vilka ordentliga chins Rasmus! :up:
18st är ju ruskigt grymt.
Tack så mycket Tommy!
15 november, 2009 at 22:51 #556133Anonym anvandareMemberIdag tränade jag armar och vader.
Fram tills alldeles nyligen körde jag alltid stångcurl för biceps med ez-stång men nu är det slut med det, knäböjs- och bänkpresstången är skönare.
Jag orkar inte skriva så mycket om dagens pass förutom att vikterna jag tränade på var bra och att jag pressade ett nytt PB i dips, 18 stycken på kroppsvikten.Mina chins- och dipsrekord är således likvärdiga.
16 november, 2009 at 17:49 #556134Anonym anvandareMemberMoahaha, idag fick jag resultatet från tentan.
VG 9 blev det, VG 10 är det högsta man kan få.
Av de 60 pers som gjorde tentan fick 30 (!) U, 27 G och 3 VG, jag tyckte att det var roligt att hälften inte klarade den.Det firade jag med ett mycket bra benpass:
Framsida lår:
Knäböj:
20 kg – 10 reps
40 kg – 8 reps
60 kg – 8 reps
80 kg – 8 reps
110 kg – 10 reps (tangerat PB)
110 kg – 6 reps
110 kg – 6 reps (PB sett till repetitioner)
60 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
Baksida lår:
Raka marklyft:
20 kg – 8 reps
40 kg – 8 reps
60 kg – 8 reps
80 kg – 8 reps
90 kg – 6 reps
90 kg – 6 reps
90 kg – 6 reps
60 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
Detta tog bara 45 minuter så jag prövade en rolig övning för magen/bålstabilitet/korsryggstabilitet.
Den där övningen Rocky gör i Rocky IV när han har något på axlarna och sen roterar överkroppen fram och tillbaka, den kändes hardcore och kommer köras mer framöver.
Ett mycket bra pass.16 november, 2009 at 19:32 #556135Anonym anvandareMemberNice, grattis till ett riktigt bra tentaresultat! :up:
När du körde bålrotationerna? Hade du en vanlig 20kg stång över axlarna då? Det är väl det vanligaste eller hittade du på någon ny rolig version som jag borde testa?
16 november, 2009 at 21:21 #556136Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Nice, grattis till ett riktigt bra tentaresultat! :up:När du körde bålrotationerna? Hade du en vanlig 20kg stång över axlarna då? Det är väl det vanligaste eller hittade du på någon ny rolig version som jag borde testa?
Tack!
Bålrotationerna kördes med stängerna på gymmet som redan har vikter på sig, så man får välja vikt själv.
De är alltså mycket smalare än t. ex knäböjsstången men det är lagom att hålla händerna där viktkakorna sitter.
Jag körde 6 set, ett set med 10 kg, ett med 15 kg och fyra set med 20 kg och alla set var lätta idag.
Jag roterade 15 gånger åt varje sida så ett set kan man kalla 30 reps.16 november, 2009 at 22:30 #556137Anonym anvandareMemberDu äger mig i knäböjen igen Mycket fina resultat. Grattis till tentan också. Måste vara skönt att vara en av dom tre bästa.
Just dessa bålrotationer, hur pass bra är dessa egentligen? Låter som om diskarna eller något borde ta stryk i ryggen med dessa vridningar? Eller tänker jag fel då? Speciellt om man belastar med vikt ovanpå axlarna också. Detta kan ni säkert bättre än mig men blev nyfiken bara!
17 november, 2009 at 19:42 #556138Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Du äger mig i knäböjen igen Mycket fina resultat. Grattis till tentan också. Måste vara skönt att vara en av dom tre bästa.Just dessa bålrotationer, hur pass bra är dessa egentligen? Låter som om diskarna eller något borde ta stryk i ryggen med dessa vridningar? Eller tänker jag fel då? Speciellt om man belastar med vikt ovanpå axlarna också. Detta kan ni säkert bättre än mig men blev nyfiken bara!
Tack, dina maxlyft är dock mycket tyngre än mina.
Det känns verkligen skönt med tentan, kursen vi har nu är lite lugnare också så har jag bara lite framförhållning är det lätt att hålla mig i fas.Jag vet faktiskt inte hur bra dessa bålrotationer är, idag har jag en känsla i ryggen/bålen jag inte haft förut.
Det gör inte ont eller nånting men det känns typ som träningsvärk i muskler jag inte visste fanns.. det är väl den bästa förklaringen jag kan ge.
Får se om jag kanske tar det lite försiktigare under nästa magpass och minskar själva rörelsen lite.
Jag har ingen som helst kunskap om huruvida övningen är bra eller inte så om någon vet något så skriv det gärna.17 november, 2009 at 19:49 #556139Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Just dessa bålrotationer, hur pass bra är dessa egentligen? Låter som om diskarna eller något borde ta stryk i ryggen med dessa vridningar? Eller tänker jag fel då? Speciellt om man belastar med vikt ovanpå axlarna också. Detta kan ni säkert bättre än mig men blev nyfiken bara!Dessa rotationer är säkra och väldigt bra för träning utav de innersta obliquerna och transversus bukmuskeln. Dock är det som med allt annat så att de ska utföras korrekt.
Huvudsaken är att man jobbar aktivt med bukmusklerna, man ska liksom börja bromsa in rörelsen innan man är i ytterlägena vilket blir en excentrisk ruskigt jobbig fas sedan vända i ytterläget, ta i ordentligt och snurra runt stången igen och sedan börja bromsa.Man får känna efter lite och öva på när man ska börja bromsa in och hur mycket fart man ska ha på stången, dvs hur mycket man klarar av.
Men korrekt utförd är det en bra övning för bålen som tränar både koncentrisk och excentrisk. :up:
17 november, 2009 at 19:50 #556140Anonym anvandareMemberIdag har jag haft en väldigt skön vilodag som har gått åt till att handla, plugga lite och ta det lugnt.
Jag köpte potatis, morötter och lök för första gången sen i somras (fast i somras betalade morsan) och drog in en blandning i ugnen nu ikväll.
Jag åt så mycket att jag sitter här och har ont i magen, en brutal laddning blev det!
Låren känns slitna efter gårdagen men jag hade blivit lite förvånad annars faktiskt.
Nu går resten av kvällen åt till att läsa, följa hockeyn och någon film innan jag ska sova.
Imorgon är det föreläsning mellan 13-16 vilket inte är så betungande.Vilodagens mat:
Frukost: Havregrysngröt med fun-lightkesella, en skiva Vörtbröd (gudomligt) med messmör och ett glas B-active.
Lunch: Pennepasta med pastasås gjord på kyckling, bambuskott, broccoli och creme fraiche.
Kvällsmat: Potatis, morötter och lök i ugn med rökt skinka, hamburgerdressing och ketchup.
Mer får jag omöjligt i mig.En sak har jag märkt, nu när jag inte räknat en enda kalori sen nån gång i somras har jag fullt ork för att överhuvudtaget hålla vikten.
Jag har så lätt att hålla en bra form att jag får ligga i för att ens hålla mig viktstabil och ändå äter jag massa kaloririka livsmedel som mättar lite i förhållande till innehåll.
Det klagar jag inte över, majonnäs, hamburgerdressing, mackor m.m. är ju hur härligt som helst.17 november, 2009 at 19:53 #556141Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Dessa rotationer är säkra och väldigt bra för träning utav de innersta obliquerna och transversus bukmuskeln. Dock är det som med allt annat så att de ska utföras korrekt.
Huvudsaken är att man jobbar aktivt med bukmusklerna, man ska liksom börja bromsa in rörelsen innan man är i ytterlägena vilket blir en excentrisk ruskigt jobbig fas sedan vända i ytterläget, ta i ordentligt och snurra runt stången igen och sedan börja bromsa.Man får känna efter lite och öva på när man ska börja bromsa in och hur mycket fart man ska ha på stången, dvs hur mycket man klarar av.
Men korrekt utförd är det en bra övning för bålen som tränar både koncentrisk och excentrisk. :up:
Tack för den Tommy!
Nu lärde jag mig två saker:
1. Jag kan köra övningen med gott samvete.
2. Jag ska bromsa in och vända lite tidigare och fokusera mer på att ta i med bålen.17 november, 2009 at 20:09 #556142Anonym anvandareMemberJapp, låt inte stången tvinga ut dig i ytterlägen som du annars inte hade kommit till, blir en ganska stor påfrestning på ligament (som töjs ut), diskar i ryggen (inte lika mycket iofs) och lite annan fast struktur som får ta emot stora krafter i ytterlägen (där den är som svagast)…
Men korrekt utförd är det en grym övning.
17 november, 2009 at 20:17 #556143Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Japp, låt inte stången tvinga ut dig i ytterlägen som du annars inte hade kommit till, blir en ganska stor påfrestning på ligament (som töjs ut), diskar i ryggen (inte lika mycket iofs) och lite annan fast struktur som får ta emot stora krafter i ytterlägen (där den är som svagast)…Men korrekt utförd är det en grym övning.
Jag måste säga att dina förklaringar låter proffsiga, utbildningen verkar gå framåt.
Tack för rekommendationerna och tipsen!18 november, 2009 at 20:35 #556144Anonym anvandareMemberIdag tränade jag bröst och axlar. Jag körde bänkpress, snebänkpress, militärpress och två supersetövningar för axlarna.
Här är det relevanta:
Bänkpress:
20 kg – 10 reps
40 kg – 10 reps
60 kg – 10 reps
72,5 kg – 5 reps
72,5 kg – 5 reps
72,5 kg – 5 reps
72,5 kg – 5 reps
72,5 kg – 5 reps
Militärpress:
20 kg – 8 reps
30 kg – 8 reps
40 kg – 8 reps
45 kg – 8 reps
45 kg – 6 repsJa, jag lyckades med mitt projekt att öka 2,5 kg i bänken och ändå köra fem femmor.
Militärpressen gick också bra där jag till och med tror att en åtta på 45 är ett tangerat PB eller i närheten av det i alla fall.
Men vilket pass sen, jag hade ont i magen typ hela passet och funderade på att avbryta mellan varje set men orkade inte fjolla runt så jag körde på.
Jag kan villigt erkänna att jag är lite slarvig med maten, vad jag äter är bra men hur mycket kan däremot diskuteras.
Idag åt jag frukost runt 11.30 och lunch runt 16.30, och träningen satte igång ca 17.10..
En del av förklaringen ligger i att jag inte orkade ha matlåda med mig på föreläsningen mellan 13-16 så det blev lite sent och träningen blev alldeles för tätt inpå lunchen men det gick ju rätt bra ändå.19 november, 2009 at 20:09 #556145Anonym anvandareMemberIdag var jag ute och sprang 70 minuter. Sträckan har jag inte kollat upp men det gick i behagligt långdistanstempo och jag blev inte särskilt trött förutom under tempoökningen på slutet.
Det var ett tag sen jag körde ett såpass långt pass så det var dags för det, när jag stod i duschen efteråt märkte jag hur långdistanslöparen inom mig vaknade till direkt, långdistans må vara lite segt till och från när man väl är i spåret men djävlar vad skönt det är efteråt.. om man tänker efter.
Imorgon blir det marklyft, chins, hantelrodd och lite mage.Dagens mat:
Frukost: Havregrynsgröt, kesella, fun-light, en macka med messmör och ett glas B-active.
Efter träning: 1 dl Whey-80.
Lunch: Couscous med kyckling- och broccolisås.
Kvällsmat: Potatis, morötter och lök i ugnen ihop med rökt skinka, hamburgerdressing, senap och ketchup.Får se om jag orkar äta mer, jag vet att jag borde.
19 november, 2009 at 20:53 #556146Anonym anvandareMemberFyyyyy! 70min löpning!
Gött att klara av det! Bra kutat. :emo-thumb
Inväntar ett schysst pass imorgon då!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.