Tillbaka från de döda

Home Forums Dagböcker Tillbaka från de döda

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Tjena!

Jonte kallas jag och är 21 år gammal. Har haft behov av en onlinedagbok ett tag nu så jag skaffade en här (igen). Min bakgrund består av mycket träning sen 14 års ålder. Framförallt kampsport och gym. Kampsporterna jag utövade var MMA, BJJ, Thaiboxning och Brottning. Gym började jag med när jag var 15. För ca 2 år sedan slutade jag abrupt med kampsporten och gick på ostbågsdieten och blev nära vän med datorn, (det började med dragon age..).

Förra veckan hittade jag en spegel och tänkte flexa lite, vad jag insåg då var att det enda som flexades var tröjan, speciellt runt magområdet.
    Jag insåg då att det var dags att komma tillbaka i form igen.

Lite stats:
    Ålder: 21
    Längd: 168 cm
    Vikt: 80 kg

Det var allt just nu. Kilar iväg till gymmet nu!

Nu var det dags att börja blogga… Insåg nu att min introduktion inte var något vidare så jag fyller på lite efter några minuters letande efter en editknapp;

Mitt mål är att skrapa fram rutorna och slänga på lite muskler. Prio 1 är iallafall att gå ner i vikt.

Jag strävar efter ”hollywood-looken” nu då jag endast tränar för utseendets skull. När jag tränade kampsport var det mycket frivändningar, marklyft och andra fasligheter tillsammans med det gamla vanliga gymlyftandet. Sånt kommer ni tyvärr inte få läsa om i den här bloggen.

Idag kom jag hem vid 8 från nattskiftet och drog ut och traska i 45 min. Planerar att sova i ett par timmar och sedan dra till gymmet. Axlar och ben idag!

Lycka till :)
    Men vad är det för fel på marklyft:|

skoj att se att du börjar träna igen! har varit utsatt för samma sak. sitta vid datorn sen sluta helt och börja gymma. lycka till!

Nattjobb och pendlande till annan stad för att gymma går inte så bra ihop!

Dock har jag lyckats klämma in 2 pass sen i lördags.

Har inga stats på mig då träningsdagboken ligger hemma men I lördags blev det axlar med fokus på mellersta och bakre delen. Efter det fick quadsen stryk, man var ändå rätt trött direkt efter nattpasset. Dagen efter på söndagen körde jag lugn cardio i en timma. Idag blir det förhoppningsvis ett gympass och även lite bilder om jag orkar ta mig upp i god tid. Ledig i en vecka nu så det är bara köra på antar jag.

nördfarbrorn wrote:
    Lycka till :)
    Men vad är det för fel på marklyft:|

Mestadels för att jag bygger alldeles för mycket röv och höftböjare av övningen :p

EL95 wrote:
    skoj att se att du börjar träna igen! har varit utsatt för samma sak. sitta vid datorn sen sluta helt och börja gymma. lycka till!

Tackar! Ja det känns otroligt tråkigt i början men det är bara köra på så kommer man tillbaka så småningom :)

bra att du börjar träna igen!.I början får man slita hund,dvs,pröva moralen/karaktären.sen när värsta trvärken lagt sig så känns det bättre.Men jag rekom,dig,att inte bara inrikta dig på biceps-mage,osv…. de övningar som tar mest allsidigt å bränner kalorier är ju :Benböj-marklyft…..
    men börja på du,så ska du se att det blir bra tills nästa sommar,i alla fall bättre!!!!
    mvh .

bighulken wrote:
    bra att du börjar träna igen!.I början får man slita hund,dvs,pröva moralen/karaktären.sen när värsta trvärken lagt sig så känns det bättre.Men jag rekom,dig,att inte bara inrikta dig på biceps-mage,osv…. de övningar som tar mest allsidigt å bränner kalorier är ju :Benböj-marklyft…..
    men börja på du,så ska du se att det blir bra tills nästa sommar,i alla fall bättre!!!!
    mvh .

Jag är rätt lycligt lottad då jag aldrig får träningsvärk. Jag fick det i benen första passet efter ostbågsdieten. Sen dess har jag inte fått det :D Nej, jag kommer inte bli någon discogymmare, men det kommer däremot bli en del discoövningar och strutt i maskinparken just för att jag inte ”behöver” funktionell styrka och massa flerledsövningar. Jag vill bara träna för utseendets skull denna gång. Min prio just nu ligger på axlar (främst mellersta och bakre) då det är något jag aldrig byggt speciellt ”bra”. Främre axelpartiet har alltid legat ett steg före under tiden jag tränat.
    Knäböj får jag se lite, jag har aldrig tyckt djupa knäböj (vilket jag kört sen jag började gymma) varit kul. Det är lite grejen med mitt nya upplägg. Jag kommer bara köra sånt jag tycker är ”kul” alternativt ”hållbart” just för att jag inte ska tröttna igen. När jag fått tillbaka motivationen och allt rullar på automatiskt kan schemat omformuleras lite efter nytta och nöje. Lite lulligt svar, jag får skylla på att jag inte återhämtat mig från nattskiftet ännu :p

Jag funderar på att ta bilder en gång i slutet på varje vecka. Har lite ljusanläggningar så man kan få till samma ljus varje gång så man kan utmäta skillnaden lite bättre.
    Nu ska jag ut och gå en morgonpromenad i 45 minuter. Sen blir det en frukostdrink. Ikväll blir det gym och jag återkommer med resultat!

Då var morgonpromenaden klar. Sitter med min morgondrink/frukost.
    Morgondrink: 2 dl vatten, 3 dl mjölk, 30 g proteinpulver: Smak banan/choklad, 50 g vaniljglass, 1 banan, 100 g cottage cheese och lite bär. Detta ger 16 g fett, 58 g kolhydrater och 49 g protein. Allt som allt 575 kcal.
    Gött!

Trött! Sommarschemat på jobbet stryper motivationen lite. Tränar ju tyvärr på annan ort så det blir tidspress m.m dom dagarna jag jobbar natt. Hursomhelst så har jag lyckats pressa in en morgonpromenad varje dag iaf. Vikten står stadigt på 78 kg efter en vecka hemma hos mor och far (god mat..).
    Körde Bröst och mage igår;

Bänkpress 80/8 80/7-1 75/6-2
    Dips 0/8 10/8 15/7-2
    Lutande hantelpress 26/6-2 24/4-2 20/5-3
    Flyesmaskin 30/6-2 25/8 25/8
    (långsamma rörelser för att kräma ut det sista)
    Rotatorcuffar 20 reps á 5 kg, 2 set ”inåtdrag” ”utåtdrag” ”uppåtdrag”
    Situps på boll 5/8 10/8 10/8
    Cablecrunches 72,5/8 72,5/8 72,5/8
    Reverse crunches 0/8 0/8 0/8
    Sittande crunchmaskin 47,5/8 50/8 45/8

Kommentarer: Gick hyffsat. Tog mer i varje övning än sist. Längtar tills dagen då jag är tillbaka med viktbältet och 50 kg extra i dipsen. Men det kommer sålänge jag inte ger upp :) Reverse crunches kändes rätt tungt när man låg på en bänk med lutning! Måste köra full ROM på rotatorcuffövningen nästa gång.

Idag skulle jag kört en timmas crosstrainer men jag blev övertalad att gå ut och springa med min morbror och hans fru istället. Han har ju gått över från lågvolymsträning till nästa Gunde Svan men jag lovade mig själv att försöka mig på 5an på spåret. Sist jag gjorde det så klara jag 5an på 38 minuter utan någon som helst konditionsträning innan, men det var även första och sista gången. Problemet var att det var för ca 1 år sen. Jag körde även i min egna takt. Hade även motiverande musik i lurarna. Det gick åt skogen iaf, kass uppladdning iomed nattarbete och ingen som helst uppvärmning. ”kom då” säger han och skjuter iväg som en raket medan jag försöker springa efter. Tappar dom efter ca 1 km. Jag hatar löpning :(

motivation -30
    brända kalorier 20
    kondition +0,012

passets betyg 1/5 russin. :ike:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.