Time to get ”fit”

Home Forums Dagböcker Time to get ”fit”

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author

Hallå!
    Registrerade mig på Body i somras och har tittat in här titt som tätt efter lite motivering o träningstips.
    Har nu äntligen kommit igång på riktigt med träningen o tänkte att det kanske skulle vara lite extra motiverande med en egen liten dagbok här.
    Kritik och tips är välkommet!

Lite fakta om mig:
    Ålder: 29år
    Längd: 177cm
    Vikt: 79kg (090125)

Bakgrund & mål:
    Har tränat styrketräning från o till sedan sommaren 2002. Vägde från början ca 65kg på ungefär samma längd som idag så har lagt på mig lite under åren men hade nu tänkt komma i min livs form. Har en förmåga att skada mig ofta, opererat ett knä, en ljumske vid två olika tillfällen och brutit en handled. Med rädsla för nya skador har jag varit försiktig med min träning på just de utsatta muskelgrupperna men tror att det mest sitter i huvudet o har därför bestämt mig för att inte ge upp denna gången. Tanken är att försöka fokusera just på de utsatta muskelgrupperna o köra de ofta men lätt och hoppas att de ger resultat så att jag en dag kan träna dem som vilken muskelgrupp som helst.

Hoppas på mycket tips på min väg mot att bli ”fit”

Ny vecka och nu motivation!
    För många är nog måndag en trist dag som innebär att helgen är slut och att det är dags att börja arbeta igen.
    För mig är det dock annorlunda, jag nästan längtar tills det är måndag så att jag kan börja om på mitt träningsschema.
    0600 ringde klockan o jag nästan hoppade upp o begav mig ut i köket, åt två mackor med ost(brödet bakat av min flickvän) och packade sen ihop mig för att köra till jobb.
    1600 slutade jag arbeta o kastade i mig en energidrink (superpump 250) och körde sen till gymet.
    I vanliga fall börjar jag veckan med bröst och biceps men tjuvstartade träningsveckan igår alltså blev det dag2 idag, vilket innebär axlar och triceps.
    Passet flöt på utan problem och jag kände mig stark, uthållig och väldigt motiverad.
    Efter 85minuter hade jag gjort vad jag skulle och begav mig hem till soffan, där jag precis hällt i mig en proteindrink o lite vitaminer (Ultimate Nutrition, Low carb whey protein och STS, Fit man multi).
    Snart dags att laga lite mat , sen blir det nog vila resten av kvällen.

Gött, kör hårt nu! :) reps & vikter är ju alltid kul att se… :)

Det kommer bli bra det här….:emo-thumb

Imorgon är det min tur på gymmet ;)
    Puss o kram

Freppazz wrote:
    Gött, kör hårt nu! :) reps & vikter är ju alltid kul att se… :)

Tack! Känns jäkligt kul med träningen nu!
    Reps o vikter kommer nästa vecka eller eventuellt till helgen.

Hmm, vilodag är inte roligt när man är så träningssugen som jag är men vila måste man ju ibland. Hade två starka anledningar att vila idag, 1) svärfar fyllde 65år så de blev middag o kalas så kom hem nu vid 22tiden, 2) höger axel fick lite stryk igår så jag tror den behöver vila lite.

Imorgon är det dock dags igen, ben står det på schemat men de blir mest rehab träning pga mina gamla skador/krämpor.
    Tänkte eventuellt träna magen också när benen är slutkörda, har någon tips på vettiga magövningar så hojta gärna till ! ! !
    Nu ska jag ta en liten proteindrink o sen är det dags att sova:lazy:

Flessa wrote:
    Kan vart mrekommendera superset för att få en grym kontakt med magmuskulaturen. En favorit som jag ofta kör är superset mellan hängande benlyft och Crunches på bänk med vikt. Ger dsjukt bra träning. :) Superset i huvud taget är faktiskt att rekommendera när det kommer till magen tycker jag. :)

Vilket sammanträffande! Körde precis de övningarna igår trots att jag läste ditt inlägg först senare:). Jag körde dock crunches först och sen hängande benlyft. Har sjukt dåliga magmuskler så det är nog dags att göra något åt dem, fick kramp redan i andra setet!

Igår var det rehab träning för benen, fick ont redan på andra setet men körde vidare ändå och än sålänge har jag inte kännt av några smärtor eller liknande.
    Benen känns dock väldigt tunga o trötta idag.
    Tränade även magen igår, första gången på ca 1år så det gick som förväntat….dåligt.
    Körde först vanliga crunches på en lutande bänk, därefter testade jag hängande benlyft. Körde ca 3set á 15reps på var övning och det känns idag!

Efter jobb idag var det tänkt att jag skulle träna ryggen och efter det ställa mig på löpbandet, men så har det tyvärr inte blivit:(.
    Fick ett samtal imorse om att min dator som varit på reparation levereras hem till mig någon gång mellan 17 och 21, så här sitter jag snällt o väntar.
    Förhoppningsvis levereras den snart så att jag hinner träna innan de stänger 21.00.

Strax efter 19 ikväll levererades min dator varpå jag kastade mig i bilen o körde till gymet för att träna senan som går mellan rumpan och nacken(vissa kallar den för ryggen).
    50minuter senare var jag klar, 5olika övningar och totalt 20set men inga vikter att skryta med än :(
    Skulle egentligen promenerat en stund på löpbandet men där var fullt så får ta det imorgon istället.

Har redan kört igenom hela kroppen denna veckan så imorgon tränar jag vad jag känner för, funderar lite på triceps för de ligger lite back.

När jag tränar såhär sent vill jag inte äta en massa onödiga kolhydrater, recept på lättlagade vettiga rätter är därför väldigt intressant.

Nu ska jag se senaste avsnittet av ”Fringe” sen kallar nog kudden på mig.

Trevlig kväll allihopa!!

Har inte hunnit skriva sedan i torsdags så har kommer en uppdatering av helgen:

Började efter jobb i fredags med att fira att det var helg genom att träna:)
    Körde 40minuter triceps,sen hem och tog det lugnt, åt gott och kopplade av.
    Kände mig mycket starkare och kunde köra mycket tyngre än vanligt,antar att de beror på att triceps blir lidande när jag annars tränar dem efter axlarna.

Lördagen jobbade jag 8-14 sen middag med flickans familj därpå 25års fest.
    Somnade ca 04.30 bara för att väckas kl 7 av telefonen,det var en kollega på snöjouren där jag jobbar lite extra, dags att skotta snö och salta så jag jobbade till ca 14.30.

Söndagen var egentligen vigd till kondition/förbränning men det fick jag tyvärr hoppa över:evil:

Äntligen måndag igen! Hela dagen har jag längtat till gymet och det blev inte sämre av att en polare ”PO”(som även tävlat en del i BB) ringde o frågade om vi skulle träna ihop:)
    Idag var det dags för bröst/biceps (de jag helst tränar)!

Körde följande: (bröst)

Hantelpress: 25kg/12, 28/8, 31/8, 33/8, 33/7
    Hantelflyes: 22/8, 22/8, 22/7
    Sitt. bröstpress(maskin): 60/10, 80/8, 100/7
    Pec Dec: 40/12, 50/9, 60/7

Sen biceps:

Stå. hantelcurl(vrid): 16,5/8, 16,5/7, 16,5/7
    Som ovan,tummar ut:11/6, 11/3, 11/4,
    (vartannat set på dessa 2 övningarna)
    Konc. curl: 11/10, 11/11, 11/11
    Cablecurl bakom nacke: 15/11, 15/11, 15/11 +superset 15/8+10/6+5/6
    Hammercurl med hantlar: 16,5/6, 16,5/5

Fick sjukt bra pump i armarna och ser verkligen framemot axlar/triceps imorgon, antagligen med samma polare:emo-thumb

Bifogar en bild på min polare ”PO” från en tävling, Ahmad Ahmad är också med på bilden:up:

Trevlig kväll

Det var några dagar sen jag sist skrev här,har haft migrän så det har inte varit så mycket träning. I tisdags körde jag tunga axlar och triceps men som vanligt hade jag ingen ork kvar efter axlarna att köra tunga triceps:(
    Onsdags fick jag min berömda migrän och var helt utslagen i 2dagar.
    I fredags tränade jag ett tungt ryggpass med 2 polare PO & Jimmy och efteråt körde jag benen. Benträningen börjar ta sig, har ökat bra de 2 sista veckorna och än sålänge ingen värk eller känningar i knäna:D
    Nu har jag nyss ätit frukost efter morgonförbränning på gymet, körde 60min på löpbandet och testade sen crosstrainern i 10minuter:p.
    Det blev 1proteindrink ”Ultimate Nutrition-LowCarb Whey protein”, vitaminer ”STS,Fitman multi” och 3 grova mackor med ost och juice, till frukost.Nu ska jag bara slappa och äta en ”Hy-Pro Hasselnöt” innan det är dags för dagens styrkepass med PO:up:

Ja då va man hemma från gymet, igen! Det är inte var dag jag kör dubbla pass men det var j*kligt skoj att träna idag:emo-thumb
    Körde ett 40min stenhårt bröstpass, följande övningar och vikter.

Hantelpress (snedbänk)
    25kg/12, 28/8, 33/6, 33/6

Hantelflyes (snedbänk, väldigt strikta)
    20kg/8, 20/9, 22/8

Sitt bänkpressmaskin
    80Kg/9, 100/6, 100/6

PecDec maskin
    60kg/7, 60/6, 60/6

Stående framåtlutad press i cablecross
    20kg/12, 25/9, 25/10
    och ett avslutande set direkt efter på 15kg/8

Har precis hällt i mig en proteindrink och ska väl äta något om en stund.
    Ikväll blir det vila, lite hemarbete och kanske en bra film:D
    Ha en fortsatt trevlig helg!

PS. bifogar en bild på min träningspolare, formen han har på bilden är nog min drömform! DS

Måndag och ny träningsvecka:)
    Har haft lite känningar av min migrän idag men körde ändå på så gott jag kunde, blev dock bara biceps och mage.
    Började med att superseta hantelcurl:emo-thumb

Hantel curl:
    16,5kg x 10, 19,5×8 + 11,5×6, 19,5×6 + 11,5×6, 19,5×5 + 11,5×5, 19,5×5 + 11,5×4

Koncentrations curl:
    11,5kg x 12, 11,5×12, 11,5×12

Dubbel biceps curl i cablecross:
    15kg x 12, 15×11, 15×11

Hammercurl med hantlar:
    14,5kg x 8, 14,5×8, 14,5×8, 14,5×6, 14,5×5

Körde sen lite mage(inga vikter bara reps)….

Crunch i snedbänk
    15, 15, 15, 13

Hängande benlyft:
    12, 12, 12

Tyvärr inte så roligt idag men antar att de beror på migränen som verkar vara på gång :(

Hoppas de går bättre imorgon när jag ska köra axlar och triceps…

Godnatt!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.