Träning, kost och motivation – Kuulan

Home Forums Dagböcker Träning, kost och motivation – Kuulan

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 151 through 165 (of 322 total)
  • Author

Grattis till 40 runt armarna, en bra milstolpe. Ådrorna försvinner så sakta, dock växer du säkert en del. Efter nästa deff blir
    det nog en synlig skillnad.

Jag är visserligen en koffein-pundare, så en dos på 600-800 mg är normalt för mig. Någon annan kanske hade blivit speedy
    gonzales, själv blir jag på sin höjd mer pratglad. Har legat på grammet också, vilket ju inte är direkt förknippat med sunt förnuft.

provade en sån där celsius dricka….på kvällen innan jag skulle träna,å hejh vad det gick sedan….efter en 30 minuter……..men hade svårt att somna senare då.så bra i nödfall,när man håller på att somna innan passet typ.
    fick nån specialare av han som har gymmet också ,en gång,aldrig mer…….lol…..kunde inte sova på hela natten typ.visst jag blev som en speedad pundare på passet,men men,,,efter verkningarna var int rolliga…..;-).

Gettodachoppa wrote:
    Grattis till 40 runt armarna, en bra milstolpe. Ådrorna försvinner så sakta, dock växer du säkert en del. Efter nästa deff blir

Jag är visserligen en koffein-pundare, så en dos på 600-800 mg är normalt för mig. Någon annan kanske hade blivit speedy
    gonzales, själv blir jag på sin höjd mer pratglad. Har legat på grammet också, vilket ju inte är direkt förknippat med sunt förnuft.

Tack! Känns bra att höra det från armguden själv :D Ska försöka skulptera fram något vettigt inom en ganska så snar framtid.

Hahaha oj. Grammet har jag aldrig varit uppe och nosat på – under en och samma dos. Har dock stigit över grammet totalt sett under en dag. Nästan upp mot 1.5g tror jag :O

bighulken wrote:
    provade en sån där celsius dricka….på kvällen innan jag skulle träna,å hejh vad det gick sedan….efter en 30 minuter……..men hade svårt att somna senare då.så bra i nödfall,när man håller på att somna innan passet typ.
    fick nån specialare av han som har gymmet också ,en gång,aldrig mer…….lol…..kunde inte sova på hela natten typ.visst jag blev som en speedad pundare på passet,men men,,,efter verkningarna var int rolliga…..;-).

Oj! Så du brukar inte inta koffein innan träningspass?

Det mest optimala borde vara att sköta sömnen, kosten och vilan så bra så att man inte behöver inta koffein för att ”tagga till” eller ens orka med att träna. Men det är ju som vi alla vet riktigt svårt att sköta allt det..

Men visst är de goda =) ?

Hur går det med träningen i sthlm

kuulan wrote:
    Gettodachoppa wrote:

Tack! Känns bra att höra det från armguden själv :D Ska försöka skulptera fram något vettigt inom en ganska så snar framtid.

Hahaha oj. Grammet har jag aldrig varit uppe och nosat på – under en och samma dos. Har dock stigit över grammet totalt sett under en dag. Nästan upp mot 1.5g tror jag :O

bighulken wrote:

Oj! Så du brukar inte inta koffein innan träningspass?

Det mest optimala borde vara att sköta sömnen, kosten och vilan så bra så att man inte behöver inta koffein för att ”tagga till” eller ens orka med att träna. Men det är ju som vi alla vet riktigt svårt att sköta allt det..

Men visst är de goda =) ?

nej,dricker aldrig kaffe efter 17;00,pga då kan jag inte sova på natten.dricker det på morgonen å efter lunchen,det är allt.det är ju en slags doping ,det också…..lol…..
    nej behöver inte tagga innan passen,vet ju redan hur det ska gå! jag menar,,upplägget.sen hur belastningen känns…just denna dag/gång,vet man aldrig.ibland känns det lätt,å ibland känns samma vikt tung,så är det.

som i fredags,28/9,skulle köra bänk,den vanliga stegen upp då,sen tänkte jag reppa på 150kg,typ 8:or,snabbt som speed bänk. gjorde en 1:a å den var tung……lol. då var det bara lägga ner,förstod att jag är övertränad nu då!
    så blir vila denna vecka som kommer,ska bara stretcha typ 3-5ggr hemma då.varje stretch pass tar 1.5 tim.samt är lika jobbigt om inte jobbigare än den vanliga träningen!!!…….lol.sen så får jag än grym träningsvärk efter detta också.stretchingen.när senor å ligament,muskler töjts ut.känns verkligen dagen efter.

ja ja ,ha det nu…..;-)mvh bighulk.

Grattis till 40+ måttet! Fasen vad du kör på bra med träningen, du verkar vara målinriktad och motiverad och det är viktigt om man ska orka hålla på i längden. Blir man då belönad med resultat och framsteg så blir ju även det en boost för motivationen, bra jobbat!

Jag har en fråga, BCAA-tabs och kosttillskottsdjungeln. Jag har inte satt mig in i vad alla dessa kosttillskott ska vara bra för men frågan blir ju förmodligen aktuell nu för min del. Om man måste välja något/några tillskott, vad tycker du att man ska välja då och vad kan man bojkotta. Kan man klara sig helt utan eller är det bara dumdristigt? Hur ser du på saken?

secret692 wrote:
    Hur går det med träningen i sthlm

Det är mycket praktiskt hela dagarna. Antingen agerar man PT eller PT’ns kund. Men någon riktig målmedveten styrketräning har det inte blivit under helgerna, tyvärr.

waco3000 wrote:
    Grattis till 40+ måttet! Fasen vad du kör på bra med träningen, du verkar vara målinriktad och motiverad och det är viktigt om man ska orka hålla på i längden. Blir man då belönad med resultat och framsteg så blir ju även det en boost för motivationen, bra jobbat!

Jag har en fråga, BCAA-tabs och kosttillskottsdjungeln. Jag har inte satt mig in i vad alla dessa kosttillskott ska vara bra för men frågan blir ju förmodligen aktuell nu för min del. Om man måste välja något/några tillskott, vad tycker du att man ska välja då och vad kan man bojkotta. Kan man klara sig helt utan eller är det bara dumdristigt? Hur ser du på saken?

Tack waco! :) Ja att resultaten kommer som ”på köpet” av att man håller på med någonting som man tycker är så himla roligt är ju nästan för bra för att vara sant :D

Angående kosttillskott så måste jag bara säga att jag verkligen inte är någon expert på något sätt. Men det lilla jag läst och min egna uppfattning är att:
    Bcaa är det du bör prioritera i form av protein under och framförallt efter träning. Det är BCAA’t i allt protein man häver i sig som verkligen är gynnsamt för proteinsyntesen och den efterlängtade muskeltillväxten som vi alla vill åt! Det räcker med 6-10g rent BCAA för att få upp proteinsyntesen under ~40min. Vilket är tillräckligt länge för att hinna hem och fylla på rejält med protein från någon annan källa (ex kött).

Men det allra viktigaste efter träning är kolhydrater, och då helst snabba. Kolhydraterna ”öppnar” cellen och gör den lättare mottaglig för proteinet (bcaa) som du dricker eller äter.

Det finns mycket kosttillskott som i teorin har en gynnsam effekt på ett eller annat sett, men i praktiken gör det varken till eller från..

Men min ”top 3” lista är:
    BCAA/proteinpulver
    Kreatin (ett av få kosttillskott som verkligen är bevisat som prestationshöjande)
    Snabba kolhydrater (funkar lika bra med en banan dock)

Sen gillar jag många olika PWOs som ger mig stickningar, och dylikt. Även koffeinberikade pwo’s. Men det klarar jag mig egentligen utan och jag tror att det mest är placebo över det, men det funkar ju iallfall ;)

Quote:
    nej,dricker aldrig kaffe efter 17;00,pga då kan jag inte sova på natten.dricker det på morgonen å efter lunchen,det är allt.det är ju en slags doping ,det också…..lol…..
    nej behöver inte tagga innan passen,vet ju redan hur det ska gå! jag menar,,upplägget.sen hur belastningen känns…just denna dag/gång,vet man aldrig.ibland känns det lätt,å ibland känns samma vikt tung,så är det.

som i fredags,28/9,skulle köra bänk,den vanliga stegen upp då,sen tänkte jag reppa på 150kg,typ 8:or,snabbt som speed bänk. gjorde en 1:a å den var tung……lol. då var det bara lägga ner,förstod att jag är övertränad nu då!
    så blir vila denna vecka som kommer,ska bara stretcha typ 3-5ggr hemma då.varje stretch pass tar 1.5 tim.samt är lika jobbigt om inte jobbigare än den vanliga träningen!!!…….lol.sen så får jag än grym träningsvärk efter detta också.stretchingen.när senor å ligament,muskler töjts ut.känns verkligen dagen efter.

ja ja ,ha det nu…..;-)mvh bighulk.

Oj oj! 1.5h stretch! Det är något som jag med borde börja med. Skulle verkligen behöva det, hehe.

Håller med dig kring dina tankar om träning. Man vet vad man ska göra och på vilken belastning, sen är det bara lite vilja och krigarinställning som gäller !

Dina vikter i bänken slutar fortfarande inte att imponera på mig. Starkt ! Även klokt att du tar en förmodligen välbehövlig vila när du får så tydliga indikationer på överträning!

Ha det bra bighulk !

Kickstartade dagen med ett ryggpass :D

Chins
    KV x 5
    KV x 5
    KV x 4

Stående låg stångrodd

80kg x 7
    80kg x 5
    70kg x 8
    70kg x 6
    70kg x 5

Stående hög stångrodd

60kg x 5
    50kg x 9
    50kg x 8
    50kg x 8

Latsdrag
    73kg x 9
    73kg x 8
    73kg x 6
    66kg x 9
    66kg x 8

Låg cablerodd

125kg x 10
    125kg x 9
    125kg x 8
    125kg x 7
    115kg x 10

Hög cablerodd
    65kg x 10
    65kg x 10
    65kg x 10
    65kg x 9
    65kg x 8

Rygglyft på pilatesboll
    KV x 15
    KV x 15
    KV x 15
    KV x 15
    KV x 15

Efterlyser fler såna här sköna pass! Riktigt härlig kontakt i ryggen och jag kände mig rätt stark i stångroddarna samt latsdragen. Har förfinat min teknik i samtliga övningar och slänger verkligen inte på något sätt med vikterna. Chinsen går väl sådär… Är för fet :P

Handlade en burk kreatin monohydrat, proteinpulver och 1.4kg maltodextrin på stan förut. Tog min första dos kreatin nu och ska börja ta 5g före samt efter varje pass. Så nu blir det att kila ner till gymmet igen och mosa vader och mage ;)

Ledsen för att jag laddar upp så få bilder / filmer nu för tiden. Men det är helt enkelt inte lika kul nu när man ser ut som en mullig tonåring, hehe. Kommer mer sen i november ;-)

Äsch, expert eller inte. Jag är skitnöjd över svaret och att det var så utförligt. Det känns lättare att fatta ett bra och välgrundat beslut om vad jag bör satsa på i ”kosttillskottsdjungeln” om jag samlar information från lite olika håll, så tack än en gång.

Huga, det var många set för ryggen det där. Kommer kanske att sätta sina spår i form av tränis kan jag tänka.?!

Tja.

Skönt med grymma pass.

Jag var inne på stan idag och handlade Omega3 och Vassleprotein på Top Formula. Grymma priser och skall ge utlåtande om smaker efter. Betalade 39 kr för en burk omega 3 och under 150 kr för 1kg Vassle. Kul att prova något tillverkat i Norrköping :-)

waco3000 wrote:
    Äsch, expert eller inte. Jag är skitnöjd över svaret och att det var så utförligt. Det känns lättare att fatta ett bra och välgrundat beslut om vad jag bör satsa på i ”kosttillskottsdjungeln” om jag samlar information från lite olika håll, så tack än en gång.

Huga, det var många set för ryggen det där. Kommer kanske att sätta sina spår i form av tränis kan jag tänka.?!

Ja men precis! Man ska aldrig lita helt o hållet på vad någon säger på ett forum, men att lägga ihop många olika teorier och själv skapa sig en uppfattning om hur det iallafall på ett ungefär ligger till. Ja det är nog bra att göra =)

Hehe japp! Träningsvärken kom redan framåt kvällskvisten igår.

secret692 wrote:
    Tja.

Skönt med grymma pass.

Jag var inne på stan idag och handlade Omega3 och Vassleprotein på Top Formula. Grymma priser och skall ge utlåtande om smaker efter. Betalade 39 kr för en burk omega 3 och under 150 kr för 1kg Vassle. Kul att prova något tillverkat i Norrköping :-)

Tjenare!
    Vad blev det för smak på vassleproteinet? :) Jag har endast handlat lite vitaminer och mineraler från Top Formula, och de har faktiskt grymma priser!

Slänger upp gårdagens kvällspass nu i efterhand.

Stående vadpress i smithmaskin
    100kg x 17
    100kg x 15
    100kg x 14
    100kg x 12
    100kg x 10

Vadpress i benpressmaskin

175kg x 17
    175kg x 16
    175kg x 16
    175kg x 15
    175kg x 14
    225kg x 7
    225kg x 6
    225kg x 6

Hängande benlyft
    KV x 15
    KV x 14
    KV x 14
    KV x 12

Sneda crunches på pilatesboll
    KV x 16
    KV x 14
    KV x 14
    KV x 12

Raka crunches på pilatesboll
    KV x 14
    KV x 11
    KV x 10
    KV x 10

Plankan med crunches
    KV x 40 [film]
    KV x 36
    KV x 32
    Man ser rätt tydligt på filmklippet att jag tappar hållning vid axlar /skulderblad ganska tidigt i klippet. Något jag får jobba upp!

[youtube=eJoJ0xAYvT0]

Hade dåligt med kraft under passet, måste bero på att jag inte käkat så mycket under dagen och tränat ett pass redan innan. Jag älskar dock att köra två pass om dagen, det är fan i mig det bästa tidsfördriv som finns- att träna! Speciellt när man går på diet och inte vill tänka på hungern / suget efter godsaker. Ska börja köra 1h stretch, ett styrkepass och ett konditionspass var dag sen i november tror jag. Självklart inga brutala konditionspass utan mer bara lunka runt lite. Risken för att bli övertränad ökar ju i och med det men då får man ta en dag eller två helt off och bara återhämta sig, sen köra igen !

En sak till som är skithärligt är att när tjejen ska på sina handbollsträningar så drar jag till gymmet istället, o sen möts vi upp efteråt och går igenom passen samt äter. Jag ska försöka få henne att börja styrketräna lite, det skulle vara skitkul o träna tillsammans :)

Nu är det snart dags för bröst och axlar. Ska satsa på 20set per muskelgrupp ungefär.

BOOOOOM

Vilket underbart pass !! Bänken kändes riktigt bra. Hittade verkligen rätt ”ställning” i bänken, och vikterna flög upp. Kunde pressa stången rakt upp med all kraft jag kunde generera, utan att känna av något problem med balans eller dylikt :D

Bänkpress

80kg x 10 Skulle gått någon mer men vill jobba under 10reps den här veckan.
    80kg x 10 Var tungt som bly på sista.
    80kg x 10 Fattar fortfarande inte hur jag lyckades dra en 10a :)
    80kg x 8
    80kg x 8

Framåtlutade dips
    KV + 10kg x 7
    KV + 10kg x 6
    KV x 11
    KV x 8
    KV x 6 + 1

Ganska kraftigt lutad hantelpress
    25kg x 7 + 1
    22.5kg x 7
    20kg x 8
    20kg x 7 + 1
    18.5kg x 7 + 1

Hantelshrugs

40kg x 15
    40kg x 15
    40kg x 13
    40kg x 12
    40kg x 10
    superset
    Hantellyft åt sidan
    10kg x 9
    10kg x 8
    8kg x 9
    8kg x 8
    6kg x 15

Sidolyft i cablemaskin bakom ryggen

4.5kg x 12
    4.5kg x 10
    4.5kg x 10

Vart inte lika många set som jag hade planerat, men det gör absolut ingenting för jag är nu helt slut.
    Jag var riktigt sugen på att slänga på 100kg i bänkpressen efter 2a setet, men lyckades övertala mig själv att ”stick to the plan”, vilket var 6-10RM genom hela passet.

Svepte 95g kolhydrater i form av maltodextrin, 30g protein samt 5g kretin i min shaker direkt efter passet. Nu blir det köttfärsås och pasta :)

Jag köpte Skogsbär då jag kört choklad, päronsplit och blåbär så ville ha ny smak.

Uj uj uj vad länge sen det var jag körde ett 100% dedikerat benpass. Träningsvärken imorgon kommer vara helt gaaaaalen, hoppas jag… :D

Knäböj
    110kg x 7 [film]
    110kg x 6
    110kg x 5
    80kg x 10
    80kg x 10

[youtube=bCRAs2PG4TM]

Utfall i smithmaskin
    40kg x 10 per ben
    40kg x 8
    Isolerar verkligen ena benet i taget när man kör i smithmaskin. Kopplar bort den bakre foten helt och lägger all tyngd på den främre- som det ska vara! Kämpar på med mina svaga medius, vill ju få upp stabiliteten i höften någon gång =)

Raka marklyft
    80kg x 12
    80kg x 12
    80kg x 12
    Får öka till nästa pass. Men det skulle absolut inte gått att göra 13repetitioner på sista setet.

Benpress med smal fotsättning samt inte fullt djup

225kg x 7
    225kg x 7
    175kg x 12
    175kg x 12 Även här för lätt.

Benspark
    80kg x 12
    86kg x 10
    86kg x 8
    80kg x 12 Till failure.
    Superset

Abduktionsmaskin för M.gluteus medius
    114kg x 12
    114kg x 12
    114kg x 12
    114kg x 12

Var skönt att komma igång med benträningen igen. Mina knäböjar gåt ständigt framåt i teknik och utförande, dock inte viktmässigt. Mina knän vill gå inåt när det blir tungt, men jobbar på det. Jag får bättre kontakt och avlastar ryggen mer, så jag skiter faktiskt i vad jag kör på för vikt så länge det känns bra.

Imorgon är det armar på schemat. Ska fullkomligt m-ö-r-d-a, mister Bicce och Tricce. Hoppas de går med på det :D

secret692 wrote:
    Jag köpte Skogsbär då jag kört choklad, päronsplit och blåbär så ville ha ny smak.

Skogsbär, det var något nytt. Hur smakade det då?

Återkommer med hur det smakar efter jag testat. Skall göra slut på det jag har redan.

Viewing 15 posts - 151 through 165 (of 322 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.