- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 september, 2010 at 20:13 #55682Anonym anvandareMember2 september, 2010 at 20:13 #207331Anonym anvandareMember
Nu är det dags att slipa formen!
Har börjat fila lite på min nya diet under höstterminen. Kroppsvikt i nuläget är runt 84 kg på 187 cm och behöver förmodligen gå ner till 78 kg för att nå god form. Lite bakgrund då. Jag har tränat till och från under ett par år men lyckats alldeles för ofta dra på mig en och en annan skada vilket förmodligen har hindrat min utveckling. Upplägget nu mer är en kombination av både kondition och styrka eftersom jag upplever att det får mig att fungera bättre och jag känner mig mer hälsosam.
Träningsschemat kommer se ut enligt följande:
Måndag: Överkropp (Tungt)
Tisdag: Underkropp (Lätt)
Onsdag: Kondition eller gång
Torsdag Överkropp (Lätt)
Fredag: Underkropp (Tungt)
Lördag: Kondition/Vila
Söndag: Kondition/VilaEtt styrkepass innebär 30 min uppvärmning på cykel följt av 40-60 minuters styrketräning. Ett konditionspass innebär 15 min uppvärmning på cykel, intervaller 15 min följt av 15 min nedvarv alternativt ett spinningpass eller ett pass med landsvägscykel om vädret tillåter. Skillnaden mellan ett tungt och lätt pass är antalet repetitioner och set. 5X5 på tungt och 10X3 på lätt med liten skillnad i övningarna. Mestadels är fokus kring basövningar och försöker hålla sex övningar per pass.
Mitt kostupplägg kommer vara enligt principen för periodisk fasta. Jag kommer äta mina mål klockan 12 eventuellt 15 och ett sista mål vid 20-tiden. Innan träning tas Rage och direkt innan styrketräning tas EAA.En normal dag kommer att se ut ungefär enligt följande. Kommer att ändras men principen är densamma. Magra proteinkällor tillsammans med fiberrika näringsrika grönsaker och kvalitativa fettkällor därefter utfyllnad med bra kolhydrater.
Lunch: Omelett av 4 ägg med stekt auberigine, tomat och harricot verts
Mellanmål: Rågkuse med två lövbiffar en paprika och ett äpple
Middag: 300 g kycklingfilé tillsammans med rotfrukter i ugn (200 g) till detta grönsaker som hemmagjord coleslaw med vitkål, kesella och majonäs.
Uppskattningsvis kommer jag att ligga runt 1500 kcal på vilodagar och 1800 kcal på träningsdagar. Kommer följa detta i två veckors tid för därefter göra en utvärdering och göra eventuella ändringarUtgångspunkten i styrka är inte på något sätt imponerande.
Bänkpress 90 X 6
Militärpress 55 X 6
Knäböj 100 X 6
Marklyft 120 X 6
Chins: KV X 12
Vilopuls: 43Jag lägger in en brasklapp att jag är medveten om att mitt träningsupplägg inte är optimalt med konditionsträning i samband med styrka men det passar mig väldigt bra ur ett rent tidsperspektiv och kalori och fettintaget är lite i underkant men jag dietar hellre en kortare period än en längre. Förhoppningen är 1 kg viktnedgång i veckan. Uppskattar min kaloriförbrukning exklusive konditionsträning till 2500 kcal om dagen.
Någon som vill följa mig?
2 september, 2010 at 20:18 #207332Anonym anvandareMemberRätt seg efter åtta timmars föreläsning.
20 minuters backträning blandat med gång på runt 1 mil. Mest för att testa hur mitt knä känns. Därefter 30 minuters cykling inomhus med 165 i snittpuls.
Kände mig tvungen att avsluta med fem set vader då jag har slarvat lite med träningen för dem. Sugrörsbenen blir inte bättre av all cykling. Stora lår och små underben blir resultatet .
Rätt ner i sängen efter avslutat pass lagom mör i benen. Som det ska vara.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.