Träningsnarkoman

Home Forums Dagböcker Träningsnarkoman

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • Author

Börjar den här dagboken med ett skiftligt porträtt av mig själv.

När jag stiger upp på morgonen har jag en och endast en tanke i huvudet; dags o träna. Jag går ut till köket och sätter på pastan. Eftersom träningen sker på morgonen så gäller det att få i sig ordentligt med energi. Känner hur det börjar rycka i kroppen när jag gör i ordning tonfisken. Frukosten består utav pasta och tonfiskplättar. Kroppen vet exakt vad som väntar och en känsla av njutning strålar genom kroppen. Efter frukosten slinker det ner några tabletter kre-alkalyn. Jag går in i sovrummet och slår på min favorit musik och börjar packa väskan.
    Morgonrutinen får min kropp och själ i stämning, ingenting kan stoppa mig, gymmet väntar.

När jag kliver in på gymmet möts jag av en trevlig kille som hälsar en välkommen. Jag växlar några ord med honom men siktet är redan inställt. När jag kommit runt hörnet för att gå in i omklädningsrummet börjar man höra musiken inne från gymmet nere i källaren. Jag ler nu i hela kroppen, när jag går ner för trappan till gymmet.

Man hör hur vikterna klingar när dem möts, folk stönar och manar varandra till högre vikter.
    Jag lägger mig på en bänk och börjar värma upp med lite mindre vikter. Nästa set ökar jag vikterna och börjar känna lite på dagsformen. Känner nu hur blodet strömmar genom musklerna, i samband med att mjölksyran ökas i musklerna börjar även adrenalinet pumpas. I dag känns formen riktigt bra, kanske blir det i dag som gränserna bryts, kanske idag kan jag nå nya vikter. Blotta tanken känns överväldigande. För en gymräv som mig själv är det dagar som dessa vi lever för. Kanske mina ord kan verka lite väl starka, och det är dem nog. Så ska du ändå veta att känslan av att klara en ny vikt för första gången, kan ge en människa en obeskrivlig glädje och välbefinnande att sätta ord på det blir omöjligt.

Efter träningspasset går jag upp till mitt skåp och blandar till en proteindrink. Jag sitter och tänker igenom dagens träning. Kroppen känner sig uppumpad och jag kände mig riktigt stark hela passet igenom. Fast några nya rekord blev det aldrig, men nästa gång ryker det, Ack så nära jag var.

För mig är det här den perfekta dagen. Tyvärr så ser det inte ut så här varje vecka. Har varit sjuk större delen av mitt liv. När jag var tolv år fick jag panikångest, jag var väldigt dålig. När jag blev äldre började jag må bättre, men vid tjugo års ålder började jag få problem med lederna. Samtidigt har jag plågats av magbesvär så länge jag kan minnas. Att man aldrig ska få vara ifred.
    Allt jag vill är att få fokusera på det jag älskar. När jag kom hem från mitt första gympass som sextonåring hade jag ett stort leende på läpparna. Jag hade vart deprimerad i så många år att jag inte kunde minnas när jag varit så glad som jag var då. Gymmet var min första riktiga glädje i mitt liv sedan jag blivit sjuk. Än i dag brinner mitt hjärta för vikterna. Mitt liv har fått en mening.

Kul att din motivation är så hög och att intresset för sporten finns till allra högsta grad! ”Vad är dina mål med träningen?” är ju en typisk fråga för folk som skriver dagböcker så jag tänker inte undgå att ställa den.. :P Styrketränar du enbart eller håller du på med någon annan sport? Lycka till iaf. kommer kika i din dagbok! :D

Lite synd med dina sjukdomar, men jag hoppas du repar dig! Härligt med din träningsanda! :) Keep it coming! Det är så det ska vara!

Mitt mål med träningen är nu för tiden att ha så kul som möjligt. I och med att hälsan sviktar så är det ingen idé att fundera på framtida tävlingar. Jag har fått börja om så många gånger på gymmet, men jag går ändå alltid på plus i utvecklingen.
    Jag tränar i stort sett bara styrketräning, men det händer att det slinker in ett löppass ibland.
    Hade tänkt att denna dagbok ska handla om glädjen i gymmet och att träna i motgång.

Men idag blir det en kort sammanfattning av dagens träning.

BRÖST

Hantelpress på snedbänk: 4 set*6-10 reps
    Hammerstreangth: 4 set* 20,15,12 8 reps
    CC: 4*10

TRICEPS

Sittande frenchpress i cable: 4 set*15,10,8,6 reps
    Puchdown: 4 set*6-10 reps Fjärde setet superstade jag med bänkdips.

Passet var riktigt skönt, fast axlarna strulade lite i början med hantelpressarna. Har haft ont i ländryggen ett tag nu så jag vill inte ligga på plan bänk. Passet gav mig hur som helst grym pump och jag börjar känna nu en analkande träningsverk.

BENDAGEN

Hade fått lust för ett benpass idag. Hela vägen dit satt jag och funderade på vilka vikter som skulle lämpa sig, har inte kört ett riktigt benpass på nästan ett halvår.
    Nere på gymmet har dem två stycken benpressar. Jag lade mig ner i den första, men mina ben var lite för korta. Stannade ändå kvar vid den och värmde upp. 100 kg blev start vikten, kändes lätt och jag gjorde 20 reps på den. Perfekt för uppvärmningen. Benen började vakna till efter nästa set på 140 kg*10 reps kände jag pumpen i musklerna. Känslan är som sagt obeskrivlig, vet inte riktigt om det gör ont eller om det bara är skönt.
    Jag provade att lägga mig i den andra benpressen. Benen satt perfekt. Jag flyttade över vikterna och gick upp till 200 kg. Jag kände ganska snabbt att detta var för mycket i mitt första benpass på så länge. Jag gjorde 5 reps med 200kg. Sänkte vikten till 170 kg och gjorde 2 set * 12reps.

Pumpen var underbar och jag staplade fram till någon typ av hacklift. Var första gången jag provade denna version och måste säga att den va riktigt skön. Minns inte vilka vikter jag hade men jag gjorde 4*12 i den. Fick ett bra tryck i låren och röven fick allt sitt den med.

Sedan var det dags för bensparken. Underbar maskin. 4*10 blev det och sedan var framsidan av låren helt slut.

Baksidan av låren ska ju också få sitt, så det började med sittande lårcurl 4*8-12. Kontakten var fin, det nöp till ordentligt där bak.
    Sedan gick jag över till liggande lårcurl. Här körde jag slut på benen totalt. Det är så skönt att bara knipa igen ögonen och bita ihop, vikten ska bara upp och upp kommer den.

Benen var en gång min stora stolthet, jag älskade att köra skiten ur dem och jag blev lätt stark i dem. Men på senare år har det blivit sämre, på grund av problem med lederna har mina knän och även i fötterna har lusten för benen blivit mindre. Mindre har även benen blivit, men jag ska tillbaka. Bara att ligga i.

Tråkigt att dina knän jävlas med dig, men passet verkade åtminstånde skönt. Vilodag idag för mig och ben först på fredag! :(

Emol wrote:
    Tråkigt att dina knän jävlas med dig, men passet verkade åtminstånde skönt. Vilodag idag för mig och ben först på fredag! :(

Smärtan är inget att oroa sig, den kommer och går. Det gäller bara att lära sig leva med den. Det värsta med smärtan är mer det mentala, det är svårt när smärtan stör en övning att gå tillbaka till den övningen igen. Som tur är så har jag ingen kronisk smärta, utan antingen är den där, eller så är den inte där. Träningen kan inte försämmra den. Bara göra det bättre.

Passet va riktigt skönt. Blir vilodag för mig med idag.

Har sådan grym träningsvärk i benen sen tisdagens träningspass.

I dag blev det ryg och lite biceps.

Hantelrodd: 4*8-12, Körde 3 set på 37,5, varav 2*10, 1*8. Det kändes ganska lätt.

Latsdrag i maskin: Det är en maskin man sätter på lösa viktskivor. 4*8-10. Kom upp till 30kg i var hand.

Sittande rodd: 2*8. Blev lite orolig här för min ländrygg, så jag vågade inte pressa mig själv. 67,5 tror jag vikten stod på.

Skivstångcurl: 4*10 30kg. Armarna va ganska slut efter ryggpasset, så det blev lite lätt i dag.

Har under en längre period nu haft ont i ländryggen och har arbetat en hel del med rehabträning några veckor, skillnaden är jätte stor nu. Mår mycket bättre. För ca: 1månad kunde jag inte stå och köra skivstångscurl över huvud taget. I dag kände jag nästan ingenting vid curlsen. En vän berättade en gång om en välkänd idrottsläkare som sa till honom att du kan aldrig vila ihop en skada. Ska du bli fri från skadan krävs det träning.

Ser ju bra ut det här. Som de andra redan skrivit så är det synd att skador verkar spöka på ett eller annat sätt men det är bara att fortsätta ligga i!
    Lycka till och hoppas att allt går bra med träningen!

Razmeister899 wrote:
    Ser ju bra ut det här. Som de andra redan skrivit så är det synd att skador verkar spöka på ett eller annat sätt men det är bara att fortsätta ligga i!
    Lycka till och hoppas att allt går bra med träningen!

Tack! Det ska jag. Nu ska jag snart i väg till gymmet för lite axlar. Skriver mer sen

I dag blev ett grymt härligt bröst och tricepspass.

Incline hantelpress: 6-12 reps * 3 set. Kom upp till 32,5kg och gjorde där en 6, blev riktigt förvånad och impad av mig själv där. Var allt för länge sedan jag var över 30kg på snebänk.

Iso Benchpress (Hammer streangth): 8-12 reps * 3 set

Puchdown: 8-12*4

Sittande frenchpress i cable: 8-12*4

Blev en markant ökning av styrkan idag, men även det mentala var på topp. Vikterna kändes riktigt bra, känslan av att komma tillbaka till formen jag hade före jul förra året börjar infinna sig.

I går blev det hårdkörning, krossade rygg och biceps totalt. Fick en riktigt go urladdning.

Skivstångsrodd: 15 reps 50kg, 12 reps 70 kg, 6 reps 90 kg, 8 reps 70 kg.
    Kändes skönt att vara tillbaka på lite större vikter, på 90 kg började jag känna att tekniken började ge vika för viljan. Eftersom jag just haft problem med ländryggen får jag vara extra noga med tekniken.

Latsdrag i maskin: 4*8-12 reps 35 kg i var hand.
    Vet inte riktigt hur maskinen kan beskriva, men ni som kör på Exhale vet säkert vilken jag menar.

Closegrip latsdrag i maskin: 4*8-12 reps. Minns tyvärr inte vikten här.
    Har alltid föraktat maskiner men måste erkänna att jag älskar dessa två.

Sittande hantelcurls: 4*10 reps

Bamsecurls: 4*10 reps

Hade en otrolig laddning genom hela passet. Har en härlig träningsvärk idag.

Upptäckte att jag aldrig nämnt mina stats, får la ta och göra det.

Född: 1983

Bor: Göteborg, Hisingen.

Vikt: 67 kg

Längd: 170 cm

Innan jul vägde jag 71 kg. Sedan började jag känna av att jag arbetat för mycket, för länge. Böjade bli sjuk varje helg och bara låg utslagen i soffan o sängen, tills jag tillslut blev riktigt sjuk. Under loppet av 3 veckor tappade jag 6-7 kg. Så även om jag alltid brukar hävda att jag aldrig brukar ha något mål så vill jag ändå komma tillbaka till 71 kg och sedan även komma till 75 kg.

Satan vad kvavt det var inne på gymmet idag. Hörde ett benpass men kände mig lätt yr och illamående mellan varje set. Det blev till att vila lite längre och dricka massa vatten.

Benpress: Värmde upp med 30 reps med bara släden, Gick upp till 100 kg och gjorde 15 reps. Efter uppvärmningen gjorde jag 2 set*10 reps 170 kg.

Hacksquat: inledde övningen med 15 reps på 50kg, 12 reps på 80 kg. Sedan avslutade jag det hela med 2 set*10 reps på 100 kg.

Sittande lårcurl: 4 set*6-10 reps.

Liggande lårcurl: 4 set*6-10 reps.

Passet kändes inget vidare, tar ett tag innan jag vänjer mig med värmen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 41 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.