Veckan ihop med Rickard, rörelsehindrad StrongMan

Home Forums Dagböcker Veckan ihop med Rickard, rörelsehindrad StrongMan

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 76 total)
  • Author

Hela dagen gick i slowmotion efter samtalet med min älskade mor!
    Hon ska inom kort påbörja medicinering emot sin bröstcancer!
    Vi trodde hon skulle få slippa, för dom upptäckte det tidigt!

Hon ska bli farmor till jul och jag hoppas hon kommer att finnas minst
    i 15-20 år till!

Jag älskar dig, morsan!!

Din son// Rickard

Jag blir 38 den 20 sep! Jag måste ju berätta det=)

Dagens träning innehöll bara kronlyft! Jag höll i lyften en aning längre,
    så det kändes rejält i var enda muskelfiber i kroppen!
    Det blev:

220 kg X 2
    240 kg X 1
    270 kg X 1

Dessa lyft var okey, med tanke på att mitt matintag under dagen varit 50% mindre än annars!

Ha en bra helg// bye

det glädjer mig att se att det finns dom som går framåt trots handikap… Får en själv mer motiverad och visar att det finns inge ursäkter bara bortförklaringar…

Kan bara säga kämpa på med livet ditt. Du verkar vara stark person på många sett!

Härligt med dina framsteg & stort Grattis till den ”lille på väg”! :)

Sänder även en tanke till din mamma…

…. att bli skadad! Just nu spökar mina knä efter gårdagens annorlunda träning! Jag m a x a r alltid i kronlyft – Inga reps, men igår så prövade jag med ett antal! Detta skulle jag inte gjort, för nu måste jag vila i ca en vecka eller liknande! Även om jag bara hade skit lätta 120kg, så blev det fel!

Jag har skadat mig vid knäets överdel som jag tror heter ”patella”
    och den muskeln använder jag mycket då jag ska upp från en stol/soffa!
    Det känns som en kniv – Det brukar gå över efter en vecka!

2 dagar tills jag blir ett år äldre!

Rickard

Hmmmmmmmm – ja, det är ju så här, att ett års träning för mig är fyllt med avbrott av olika anledningar! Men detta som hänt mig nu, är inget jag varit med om innan!
    Jag hade varit ute och fiskat på eftermiddagen (skulle träna på kvällen). Jag fick bara några små braxar. Det blåste kall vind, men solen var framme. Så det blev en konstig blandning av varm occh kallt! På kvällen vid 18 fick jag mitt allra första migränanfall i hela mitt liv och satt och blä blä fram till ca 0.30 på natten! Jag skulle haft något på huvudet, då jag satt där ute i vinden!!!

Imorgon är det egentligen träning igen, men Jag får se=( om jag är återställd!

Om någon läser detta och vet att ni haft samma – skriv!!

Rickard

Trisst att höra med migränet Rickard, jag har haft det sen jag var 5år å det e inte skoj.
    Det förstör ganska mycket så maten å sömnen e allt för mig, så slarva inte med maten.

Kan du inte spela in en snutt när du kör ett Kronlyft? Skulle va skoj å se hur du gör.
    Jag har varit nyfiken på det sen jag såg dig här första gången så det skulle vara uppskattat som f-n.

Kör hårt Mr R å se till att inte få migrän någe mer nu.

Jag blir imponerad av att läsa om din träning, många som ger upp sina drömmar p.g.a. handikapp!:/ Keep on going!:)

Angående migrän så kan jag själv säga att min migrän kommer inte p.g.a. luften utan den kommer då jag har stressat och har börjat slappna av då man kanske har gjort klart allt som skulle göras. Min migrän har uttryckt sig i form av att det flimmrar framför ögonen, får dålig balans och ont i huvudet med en ruskig illamående känsla. Till slut kräks jag och då blir allt normalt, bara det att jag får som en lätt minnesförlust då jag har svårt att komma ihåg saker som hänt den senaste veckan.

Ett annat sätt min migrän har visat sig på är att jag fått så ont i magen så jag inte kunnat stå upp, detta i kombination med illamående som kan hålla i sig i 8-9 timmar och slutar med att man kräks och allt är normalt.

Det jag kan säga som man ska göra så fort det blir att man får migrän, peta i sig huvudvärks tabletter och lägga sig och vila, blunda, försök sova.

Som Elofsson sa så är mat och sömn viktigt för att undvika migrän, kom ihåg att även försöka att inte stressa upp dig alltför mycket då det också är en bidragande orsak.

Ha de!

Era svar gav mig en bild av information om migrän i era fall! Jag skulle helst vilja se till att migränen i era fall inte återkommer alls, Macke89 och Elofsson!

Angående min träning ska både nya bilder och även en video fixas! Min ena syster har utrustningen nu som behövs! Vilket innebär att jag skulle tro att inom 1 månad så ska detta finnas på min hemsida! Video kommer nog bara att finnas här inne på Body Forumet. (är inte så insatt ang videosnutt på hemsidan, men kan ju lägga ut den på youtube också)..

Rickard

Jag köpte två selen som jag snurrat om mina handtag på ställning!
    Med dessa selen ska mina lyft likna korslyft, som jag lyfter med armvecken!
    Tyngsta korslyftet för dagen blev bara 130 kg, men med tanke på att det var första gången är jag nöjd!
    Därefter var det kronlyft från 130 och upp till 250kg! Det gick enkelt + att min knäskada tycks vara okey nu! Jag prövade ett lyft på 270, men benen saknade kraften idag..

Rickard:p

Denna frågan vill jag gärna ställa till regeringen och Försäkringskassan!
    Vad anses som en merutgift för mig?

Visst, dom ger mig ett svar – men två F-kassor svarar olika! Mina, som jag kallar det – strongmanövningar är få till antalet och dessa utför jag hemma i källaren (tills jag ev. hittar större plats). Den träningen står jag för själv.

Sedan kommer den andra biten – Habiliteringen

Att habiliteringsträna betyder att jag gör övningar i maskin, så jag verkligen gör övningen till fullo! Mitt handikapp gör att mina rörelser ser annorlunda ut och jag ”tränar fel” muskler, men med hjälp så går det s k i t bra! Utan dessa maskiner är träningen bortkastad. Läkare har beordrat mig till träning och den kostnad som uppstår anses inte som en merutgift på hemortens gym – Åker jag däremot 10 mil och gör samma övningar, samma töjningar så kan jag sätta upp dessa utgifter på min handikappersättning – Skillnaden är att en månad 10 mil iväg kostar samma som för ett helt år på min hemort.

Jag har frågat myndigheterna vad som är skillnaden och dom säger att ett gym kan inte anses som habilitering!!

Åker jag de tio milen – åker jag till ett gym
    Tränar jag i hemstaden – har jag t.o.m en sjukgymnast där!

Rickard

Idag prövade jag en helt ny variant av Ryck (tyngdlyftning). Sittandes på bänkpress-bänk! Det blev en test med 22 kg eftersom jag aldrig gjort detta innan! Det blir en helt annan muskelgrupp som används då jag gör Ryck sittandes. Kronlyften började med:
    220kg X 1 .
    240 kg – 2 Maxlyft.
    270 kg X1.
    Så lyfte jag årsbästa med 290 kg (med dragrem, men utan lindor eller bälte).
    Triceps fick lite action också, men bara två lättare set på ca 22 kg.

Rickard

Ps. Jag har aldrig gjort press eller haft vikter övanför huvudet innan, men det kommer säkert tyngre stenar, när jag väl kan tekniken riktigt=)!

Det var ett bra tag sedan jag tog mig tid och arbeta med bicep. Idag blev det en rejäl genomgång med lättare vikter 17kg – 22kg – 25kg! Jag har inte varit laddad nog till att se till, att få igång biccarna!
    Jag vill dock påpeka att mitt mål är inte att höja vikterna, utan se till att genomföra 3-7 reps ordentligt med 25 kg – istället för 4 reps med 30 kg som liknar mer en nybörjare som håller på att tappa hanteln på tårna.
    En annan anledning är:
    Mina armar/händer/fingrar har inte samma rörelsemönster som andra!
    Därför anser läkare det är ett under, att jag över huvudtaget kan lyfta 15 kg hantel med min vänstra arm/hand. Liksom mitt grepp med fingrarna,
    vilket gör att jag använder dragremmar nästan hela tiden.
    Snart kommer nya bilder på min hemsida!!

Rickard

Jag har under någon vecka fått hålla mig till habilitering istället för styrkeövningar! Mina muskler klarar helt enkelt inte av att slappna av, speciellt då jag slarvar med kosten. Fy fy på mig själv! Jag kan vakna på natten med kramp (vilket kommer mer o mer med åren) och då är det oftast jag själv som ställt till det! Habilitering för mig är helt enkelt att strecha musklerna i benen och framför allt på vänster sida. Vänster arm/hand är också viktig att töja.

Till dom som har lite svårt att se hur mitt handikapp är, så kan jag säga att jag kan knappt hälla upp mjölk i ett glas med vänster hand! Min vänstra häl är aldrig 100%-igt i golvet när jag går. Jag kan inte gå två meter utan stöd.

Men däremot vet ni en del, som jag kan utföra i min ställning och på min gym så när det går vägen och det fanimej skitkul eller hur? 8):emo-thumb

Ta hand om dig

Rickard

Det blir en extra fin julklapp i år, för mig och Marie! Idag på ultraljudet fick vi se att det blir en P O J K E som ska heta Julian! Den första som fick veta, var Kristina, min bästa tjejvän som satt i väntrummet för sin egen efterkontroll.

Då blir det en strongis, fritidsfiskare eller ryttare av pågen..Vi får la se!

Träningen är en annan femma. Så här efter ett uppehåll på bara någon vecka så vet jag, att jag måste se till att träna styrka och habilitering mellan 4-6 dagar i veckan, annars gör det ont i kroppen!!

Rickard

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 76 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.