- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 februari, 2008 at 22:00 #75026Anonym anvandareMember22 februari, 2008 at 22:00 #592447Anonym anvandareMember
Hej hej!
Känner att det är dags för en tränings- och kostdagbok för min del.
Ålder: 24
Kön: Kvinna
Längd: 170 cm
Vikt: 66 kgJag behöver stöd i mitt nya projekt. Jag är något av vad man kan definiera en hetsätare. Har i min ungdom varit anorektiker och nu slog det över i hetsätning.
Min ätstörning består till stor del av att jag konstant försöker gå ned i vikt, äter för lite till frukost/ lunch vilket resulterar i hetsätande på kvällen.
Detta är inget beteende någon i min närhet skulle kunna ana, men jag känner att det är dags att sätta stopp för detta.Jag äter sällan middag (ok aldrig om jag inte är bortbjuden), istället äter jag allt jag kommer över på kvällen.
Jag har filat lite på ett kostschema:
Frukost: havregrynsgröt med 3 äggvitor
Lunch: 120 gr kött, 200 gr grönsaker, 40 gr pasta el liknande
Mellanmål: 2 frukter (problem vad man ska ha med sig, har ni ngt annat förslag, jag äter inget mellanmål nu)
Middag: 120 gr kött, 200 gr grönsaker
Kväll: Kesella med bär
Vad tror ni om det?
Jag försöker bryta mitt mönster genom att göra ngt annat när jag känner hetsätning är på g, men det är oerhört svårt.
Jag äter när jag är ensam, när jag är med andra går det riktigt bra, men kvällarna innebär mycket ensamhet. Jag gillar att vara ensam, men nu är jag rädd för det. Nu innebär en ensam kväll illamående och ångest. Jag vill inte ha det så.Träningen då?
Morgonpromenader minst 5 dagar/ v , 1 h vardera.
Spinning/aerobic/step/löpning/box ca 4-5 ggr/ v.
Styrketräning ca 3 ggr/ v.Försöker få in en vilodag helt per vecka.
Jag vet att det finns många med erfarenhet av sådant här här, så alla tips är välkomna.
Så då får jag tacka för mig och sparka mig själv i baken och komma igång!
22 februari, 2008 at 22:11 #592448Anonym anvandareMemberSpontant: För lite mat, för mycket träning.
Det där måste vara svårt att hålla under en längre tid.
22 februari, 2008 at 22:19 #592449Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Spontant: För lite mat, för mycket träning.Det där måste vara svårt att hålla under en längre tid.
Jepps, sedan kan du väll försöka äta ”vanliga” måltider ist?
22 februari, 2008 at 22:25 #592450Anonym anvandareMemberMATTI wrote:Jepps, sedan kan du väll försöka äta ”vanliga” måltider ist?Vad är ”vanliga” måltider då? Jag är inte sarkastisk, men för mig är det där vanligt…
22 februari, 2008 at 22:38 #592451Anonym anvandareMemberEftersom du lider av ätstörningar tänker jag passa mig jävligt noga för att komma med några råd – jag har knappast kunskap nog att kunna bedöma vad som är bra/dåliga råd till någon i din situation.
Ett par frågor dock:
* Varför så mycket träning? Tränar du för att hålla demonerna i schack eller är det åsikten att ”mer är alltid bättre” som spökar?
* Har du någon koll på makrofördelning/kaloriintag?
22 februari, 2008 at 22:56 #592452Anonym anvandareMemberJon Larsson wrote:Eftersom du lider av ätstörningar tänker jag passa mig jävligt noga för att komma med några råd – jag har knappast kunskap nog att kunna bedöma vad som är bra/dåliga råd till någon i din situation.Ett par frågor dock:
* Varför så mycket träning? Tränar du för att hålla demonerna i schack eller är det åsikten att ”mer är alltid bättre” som spökar?
* Har du någon koll på makrofördelning/kaloriintag?
Träningsmängden är ungefär vad den varit för mig i 3 år. Säkert av de båda anledningarna du nämner. Jag känner att det ialf ger mig något i form av sysselsättning som jag tycker är roligt.
Jag har bra koll på det ( haha, förstår om ni inte tror det ) men jag har nog sabbat min ämnesomsättning med tanke på vad jag pysslat med. För mig är varje viktökning en katastrof så jag törs inte äta mera.
22 februari, 2008 at 23:08 #592453Anonym anvandareMemberVega wrote:Träningsmängden är ungefär vad den varit för mig i 3 år. Säkert av de båda anledningarna du nämner. Jag känner att det ialf ger mig något i form av sysselsättning som jag tycker är roligt.Jag har bra koll på det ( haha, förstår om ni inte tror det ) men jag har nog sabbat min ämnesomsättning med tanke på vad jag pysslat med. För mig är varje viktökning en katastrof så jag törs inte äta mera.
Jag tror säkert att du har koll, det är inte det jag säger, jag är bara nyfiken på vilka tankar du har kring detta, makron och kcal.
Hur högt brukar du ligga och hur ser fördelningen mellan näringsämnena ut, och vad är det för tankar bakom?
24 februari, 2008 at 18:36 #592454Anonym anvandareMemberSå, då maten så långt idag:
Frukost kl 08:00 Havregrynsgröt m. 3 äggvitor
Mellanmål kl 11:30 1 sharonfrukt, 4 skinkskivor
Lunch 13:25: 1 port MRP plus 1 päron och 1 sharon
Middag 17:00: Havregrynsgröt m. 3 äggvitor, 1 sharonfrukt, 2 morötterTräning:
10 min crosstrainer (kommer skriva CT framöver)
Axelpressar 3 set, 11 kg*12, 11 kg*10, 11 kg*6
Drag bakåt 3 set 21 kg*15
Lyft hantel fram 3 set 6 kg*12
Rotatorcuffarna 3 set 8*3, 25 kg
Mage tre övningar
Biceps 13,5 kg*6, 11kg* 12, 11kg* 81 h aerobics.
Kom inte iväg på någon morgonpromenad, funderar på en nu till kvällen.
Kommer på mig själv att springa till kylen var o varannan sekund. Uscha.Dålig lunch idag men fick tidsbrist innan träningen.
25 februari, 2008 at 15:43 #592455Anonym anvandareMemberMåndag!
Ny vecka, och jag kommer kämpa på!
Idag har vart bra kostmässigt hittills. Redovisar mera ikväll.
Men nu känner jag sug efter mat, tur att träningen räddar mig just för tilfället. Ska iväg på spinning!25 februari, 2008 at 16:26 #592456Anonym anvandareMemberVega wrote:Måndag!Ny vecka, och jag kommer kämpa på!
Idag har vart bra kostmässigt hittills. Redovisar mera ikväll.
Men nu känner jag sug efter mat, tur att träningen räddar mig just för tilfället. Ska iväg på spinning!Som de andra skriver tränar du för tok på mycket, vad vill du uppnå, kortsiktiga resultat eller vill du ha det såhär hela ditt liv?….
Jag tror man ska försöka skapa ett sätt där du kan äta sunt och bra och träna lagom mycket, låter tråkigt va?…..kanske det men det är nog det som håller i längden! Att gå och träna för att slippa sug efter mat är inte så sunt, då är det den känslan som uppkommer när du inte tränar som du måste ta emot och försöka analysera, inte det lättaste tyvärr.
jag har själv haft problem med hetsätning detta pga av dietande och för hårt tränande. Hade jag varit du hade jag inte lagt upp en plan med kostplaner och träningsplaner med en massa träning utan försöka uppnå en sund livsstil du kan hålla. Vet det inte är lätt men det går, försök prata med någon som kan detta, detta forumet är kanske inte helt rätt när man har dessa problem men jag önskar dig verklgen lycka till, pma gärna om du undrar något om hur det var för mig!
Mvh Tess25 februari, 2008 at 17:41 #592457Anonym anvandareMemberJag tycker du ska kontakta en dietist som tillsammans med dig kan sätta upp långsiktiga mål med din mat. Om du äter så lite och tränar så mycket pga dina ätstörningar tycker jag att du ska söka hjälp, komma upp i normalvikt och försöka att ha ett helt annorlunda tänk kring ditt tränande. Du borde inte vara på det här forumet med din diagnos utan borde istället fokusera på att bli frisk.
27 februari, 2008 at 07:18 #592458Anonym anvandareMemberSå då, kosten har gått bra. Följt mitt schema.
Träningen har gått ganska bra, förutom igår av diverse anledningar.
Blev ingen morgonpromenad i morse då det spöregnar. Gymmet var inget alternativ då mitt knä djävlas o pronaxenet inte hunnit verka helt ut.
Nya träningstag i morgon. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.