wesafts träningsdagbok

Home Forums Dagböcker wesafts träningsdagbok

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 331 through 345 (of 910 total)
  • Author
    Posts
  • #513392

    tumlås är ngt man vänjer sig vid.. jag lyfte med vanligt tag om stången hela 2.5 år nu kör jag med tumlås o tänker inte gå tillbaka till vanligt igen..det e sjukt bra grepp om man har tumlås.. :)

    #513393

    Jag håller helt med, det känns som man får utmärkt kraftöverföring, som att stången sitter fast i skelettet.

    #513394

    aa precis typ exakt så :P

    #513395

    Det låter lite som att det borde få samma effekt som när man använder dragremmar. Iofs, tränar man greppstyrka vid sidan om så gör det väl ingenting.

    Jag tar mig friheten att pracka på dig lite mer tips och övningar.. :D

    [http://forum.body.se/showthread.php?p=462092#post462092]

    #513396

    Kom nyss innanför dörren från löparspåret, mycket bra tempo mellersta ~1,5 km idag. Blodsmak och allmänt illamående efteråt, det var ett tag sen sist sist. Nu känns det gött :)

    Tack för tipset, aldrig kört barholds.
    Greppstyrkan har i princip aldrig varit ett problem, förrutom när jag haft ett uppehåll.
    Sen kan det svika mig vid hängande knälyft, tuck front lever mm. om jag kört chins eller marklyft innan, men det är en annan femma.

    För greppet om basketbollen gillade jag att hålla med fingrarna runt toppen av en silvrig hantel tills jag tappade.

    #513397

    Roligt att du kör lyftarövningar som komplement, har bara tittat från sida 33 och framåt men det ser bra ut :)

    Tumlås ftw :)

    #513398

    Starke Öhman tittar in, vilken ära!
    Tynglyftning är skoj, tack för stödet.
    Ska försöka maxa frivändning och stöt oftare framöver.

    Vad säger ni tyngdlyftare om att gå upp på tårna när man frivänder?
    Själv försöker jag hålla hälarna i marken hela tiden.
    Kollat på en gammal VHSripp av World Class Coaching, the worlds most powerful lift, instruktionsvideo över frivändningen, lärorikt.

    #513399

    Stark och stark, har väl bättre teknik än min styrka :)

    Du ska ha hela foten i tills ditt ”klipp” börjar alltså då du börjar lyfta de extra centimeterna med trapsen, innan stången når sitt dödläge, då ska du gå upp på tå i samband med trapsen för att få maximal utsträckning och höjd. Dock måste du vara snabb under med men det är på maxvikter. Jag har fått höra att jag är har bra harmoni i den delen och att det kan vara svårt att få till bra.

    Hoppas det hjälper :)

    #513400

    Tack Öhman, bra förklaring.
    Precis som jag tänker, fast jag kan nog hoppa till lite mer med vaderna sista biten när jag är maximalt utsträckt.
    Problemet är att jag är så kass att komma ner under, så jag försöker minimera vaderna just nu, men det blir en annan sak med mer teknik och vana.
    Harmoni eller ett sjätte sinne när man vet när man ska bege sig ner under stängen är viktigt förstår jag.

    Ska leta harmoni nästa gång på gymmet, vad vackert det låter :)

    #513401

    Haha :)

    Bra övergång kan man kalla det också :) Fast som du sa, harmoni låter så skönt :)

    #513402

    Träningen kändes lite blandat, gick rätt bra tre första övningarna sen tappade jag orken.

    Knäböj Sänkt ner ett snäpp i racken, så jag börjar sakta men säkert komma ner ljupare. Rörligare i bakre lår nu märker jag.
    70 x3
    90 x3
    105 x3
    115 x2 tappade ryggen en gnutta, avbröt

    Chins
    Tappade viktbältet här efter två, så det blev uppdelat :) hade nog 3 i mig. En kille kom fram och tipsade om bältet, vänligt gött folk på gymmet, uppskattat.
    +20 x2
    +20 x2

    Axelpress
    52,5 x5 kämpade riktigt bra på sista repetitionen, gick in i väggen sen.

    Pushpress
    60 x1

    Stöt
    60 x0

    Kabelrodd
    70 x8

    Bröst, cable cross/push
    lätt x15 axeln kändes rätt bra idag, kul

    Glute Ham Raise med gummisnodd
    x15

    Vader
    aj, fick krampkänningar idag vid sittande, men ingen fara.

    #513403

    Vad kör du för sorts axelpress: hantlar, skivstång, maskin, sittandes eller stående och med eller utan stöd?

    Grymma chins! Kör du dem strikt med fullt sträck? Min axel börjar läka nu så jag ska nog börja nöta lite i räcket ist. för latsdraget. :) Hur många gör du på kroppsvikten?

    Jag är lite tveksam till direkt axelträning i samband med push-press och stöt också. Hur brukar du göra?

    #513404

    Igår hade jag en vilodag. Bra av mig att hoppa över simningen istället för löpningen denna gången :)

    nutz: Axelpress kör jag stående med skivstång.
    Kört en del hantel/arnoldpressar/enhands tidigare då det kändes bättre för axeln, men skrivit ut det då.

    Chinsen är väl hyffsat strikta, fullt sträck till hakan över, men håller ganska smalt. Klart man svänger till lite ibland, blir lätt så när man försöker ta i maximalt.
    Rekord från i höstas:
    KV x13
    +17,5 x5
    +22,5 x3
    Jag får dra upp knäna på en sista rep brukar jag köra som min regel.

    Har ingen direkt vana med axelträningen än faktiskt, pushpress, överstöt och stöt är relativt nya övningar för mig.
    Idag körde jag axelpressen primärt, sen pushpressen och stöten var bara bonus som inte gick så bra denna gången. Förra gången körde jag bara överstöt tex.
    Funderar att försöka fokusera på axelpress, pushpress och överstöt en gång i taget, köra de andra som komplement samma pass om endast jag känner för det.(uppvärmning/teknik)
    Med en minst en maxning i stöt och/eller överstöt varje månad.

    #513405
    wesaft wrote:
    Igår hade jag en vilodag. Bra av mig att hoppa över simningen istället för löpningen denna gången :)

    nutz: Axelpress kör jag stående med skivstång.
    Kört en del hantel/arnoldpressar/enhands tidigare då det kändes bättre för axeln, men skrivit ut det då.

    Chinsen är väl hyffsat strikta, fullt sträck till hakan över, men håller ganska smalt. Klart man svänger till lite ibland, blir lätt så när man försöker ta i maximalt.
    Rekord från i höstas:
    KV x13
    +17,5 x5
    +22,5 x3
    Jag får dra upp knäna på en sista rep brukar jag köra som min regel.

    Har ingen direkt vana med axelträningen än faktiskt, pushpress, överstöt och stöt är relativt nya övningar för mig.
    Idag körde jag axelpressen primärt, sen pushpressen och stöten var bara bonus som inte gick så bra denna gången. Förra gången körde jag bara överstöt tex.
    Funderar att försöka fokusera på axelpress, pushpress och överstöt en gång i taget, köra de andra som komplement samma pass om endast jag känner för det.(uppvärmning/teknik)
    Med en minst en maxning i stöt och/eller överstöt varje månad.

    jag brukar planera mina pass sen så om det inte funkar så kör jag hellre ett eller två extra sett på lägre vikter, och känner jag för att köra något annat brukar det bli så också som extra :)
    pressar är väll bra för överstöten i stöt ”från bröstet och upp ovanför huve:P”
    bra att du tog vilodag ;) förnuftigt kroppen behöver vila mer än ofta :)

    #513406

    Simning 50m: 31s. Helt ok tid.
    Hade dålig motivation idag igen, värmde bara upp 200m sen en maxning, sen bastade jag.
    Fast det fanns en positiv bit, kände mig kraftfull i vattnet.

Viewing 15 posts - 331 through 345 (of 910 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.