Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

Home Forums Dagböcker Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 226 through 240 (of 446 total)
  • Author

Vad är en The m?

Dag 96 – Fredag V14/2010
    Morgonmidja – 120,5 cm.

Idag kändes förkylningen bättre, så jag var ute och promenerade i 45 minuter – 4,2km.

MÅL 1: En gratinerad sardinmacka, ett äpple.

MÅL 2: Två kesomackor m. röd paprika.

MÅL 3: En kesomacka, en marmmacka, en kaffe, en thé m. mjölk.

MÅL 4: Rårivna rotfrukter, råris o elefantbönor. 4st paranötter + 15g kärnrussin.

MÅL 5: Rårivet + strimlad vitkål, råris o elefantbönor.

MÅL 6: gröt på 1hg 4-kornskross, samt lite björnbärssylt.

#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#

Dag 97 – Lördag V14/2010
    Morgonmidja – 117,5 cm.

Bästa vikt sen nyår idag 106kg och bara 0,5 cm över lägsta noteringen på midjan. Idag kände jag för att hälsa på en polare och då valde jag givetvis att promenera dit och hem. 58 minuter – 5,4km

Nu har jag läst Are Waerlands bok ”I Sjukdommarnas Häxkittel” första riktiga hälsoboken i Sverige som utgavs redan 1934 i England. Are var från början från Finland. Boken handlar om hur man bygger hälsa. Det var egentligen 4 element Are ansåg vara viktiga: God ventilation i bostäderna
    han rekommenderade dessutom att man sov med öppet fönster, eller ännu hellre utomhus. Fysisk aktivitet, särskillt idrott. Fullkorns produkter, han berättar fasanfulla historier om hur det gick till sjöss, när det vita brödet kom ombord, samt två historier, en om en sjökapten som vägrade äta vitt bröd och som heller inte blev dålig av långa resor, medans besättningen blev det. En annan om en äldre bonde som vägrade äta på en restaurang, eftersom han bara blev serverad vitt bröd, Are lade märke till att bonden var välbyggd, i bra form och med mycket friska tänder. Slutligen så rekommenderade Are att man åt sina grönsaker råa.
    Förutom detta insåg han att socker och salt var skadliga.

Det är intressant att Are kom med de här råden redan 1934, emedan det tagit tills helt nyligen för livsmedelsverket att rekommendera motion och fullkorns produkter. Hur länge skall det dröja innan livsmedelsverket också inser att man skall äta grönsakerna råa? Men måste allting nogrannt vetenskapligt bevisas hur glasklart det än är, så tar det säkert minst 20 år till innan en sådan rekommendation kommer.

Nu till dagens mat!

MÅL 1: En thé m. mjölk. Tre glas fil, En tallrik müsli + fil + ett äpple.

MÅL 2: En tallrik müsli + fil + ett äpple. En caffe latte, En thé m. mjölk

MÅL 3: Två ostmackor + saft. 1 st paranöt.

MÅL 4: Rårivna rotfrukter, råris o elefantbönor.

MÅL 5: En kesomacka m. röd paprika, en marmelad macka.

Dag 98 – Söndag V14/2010
    Morgonmidja – 117,0 cm.

Tangerat lägsta notering på vikt och midja, sen nyår idag 106kg/117cm. Idag var jag också ute och promenerade och totalt den senaste veckan har jag promenerat 17,4km.
    Snitt energiintaget denna vecka 2558 kcal/dygn.
    Midjeviktsdiagrammet uppdaterat, se längst ner på inlägget:

Nu till dagens mat!

MÅL 1: 103g müsli + fil + äpple. En marmelad macka.

MÅL 2: 100g grötkross m. björnbärssylt.

MÅL 3: Två kesomackor m. tomat.

MÅL 4: Rå broccoli, purjolök, samt champinjon med kokt råris o elefantbönor.

MÅL 5: En kesomacka m. röd paprika, en marmelad macka. En thé m. mjölk.

[img=http://www.nyttgrepp.se/midja2010-v1-v14.gif]#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#

Dag 99 – Måndag V14/2010
    Morgonmidja – 118,0 cm.

Promenerat 42 minuter idag. Nytt pers i kadens – 58.

Nu till dagens mat!

MÅL 1: En kesomacka m. tomat, en marmelad macka, en thé m. mjölk.

MÅL 2: 105g müsli + fil + äpple.

MÅL 3: Två kesomackor m. tomat. Ett o ett halvt glas mjölk.

MÅL 4: Två kesomackor m. tomat. Ett glas mjölk.

MÅL 5: Rå broccoli, purjolök, samt champinjon med kokt råris o elefantbönor. En caffe latte, en thé m. mjölk.

Dag 100 – Tisdag V15/2010
    Morgonmidja – 117,0 cm.

Promenerat 28 minuter idag.

MÅL 1: 105g müsli + fil + äpple.

MÅL 2: 105g müsli + fil + caffe latte.

MÅL 3: Två kesomackor. Ett glas mjölk.

MÅL 4: Rotfrukter, vitkål, purjolök, råris kokt med curry, elefantbönor.

MÅL 5: Pecannöts wienerbröd, en thé m. mjölk.

Dag 101 – Onsdag V15/2010
    Morgonmidja – 116,5 cm.

Ny lägsta notering midja och vikt 116,5cm/105,5kg
    Promenerat 28 minuter idag.

MÅL 1: 105g müsli + fil + äpple.

MÅL 2: Två st kesomackor m. röd paprika o tomat.

MÅL 3: Rotfrukter, portabello, purjolök, råris kokt med curry, elefantbönor.

Dag 126 – Fredag V18/2010
    Morgonmidja – 116,0 cm.

Då är jag tillbaka i denna journal, efter ett uppehåll på 3 veckor, men trots att jag inte haft möjlighet att sköta kosten exemplariskt, så har midjan nått en ny lägsta notering idag.

Promenerat andra hälften på min en mila runda 5 km – 48 minuter idag.
    första hälften igår 46 minuter, vilket innebär att jag bör klara rundan på 1h 34 min, så småningom. Jag och min promenad kompis siktar på milrundan i början på Juni.

Kollat blodtrycket idag, 117/66, mycket bra värden, troligen beroende på alla promenader jag gjort i April och Maj. Idag var jag och åt 15 bitars sushi, samt äppelkaka m. vaniljsås med en vän.

MÅL 1: 105g müsli + fil + 1 1/2 äpple. En thé m. mjölk.

MÅL 2: En sardinmacka, en marmeladmacka, en thé m. mjölk.

MÅL 3: 15 bitars sushi, äppelkaka m. vaniljsås, 2 thé m. mjölk.

MÅL 4: 75g elefantbönor, en sardinmacka, en marmeladmacka.

MÅL 5: Ett glas Hobgoblin, engelsk ale, samt 2 st ölkorvar. Två äggmackor m. kaviar.

Dag 127 – Lördag V18/2010
    Morgonmidja – 117,0 cm.

Blev en kort promenad på 20 minuter idag, det känns i kroppen att gå två halvmilsrundor i följd. Polarn har fyllt år och ville bju på kaffe, wienerbröd och tårta. Gottegris som man är tackade man inte nej. I övrigt var dagen mycket nyttig.

MÅL 1: 105g müsli + fil + ett äpple. Ett kokt ägg med kalles kaviar Gold. En tsk linfröolja.

MÅL 2: Ett äpple, 100g fyrkornskross o 10g solroskärnor kokt till gröt, hallon och björnbärssylt. 2 dl mjölk.

MÅL 3: Korngryn kokt i curry m. elefantbönor, råkost på: morot, rotpersilja, rödbetta, vitkål och purjolök.

MÅL 4: Kaffe, wienerbröd, tårtbit.

MÅL 5: Kesomacka m körsbärstomat, sardinmacka, ett glas mjölk.

MÅL 6: Fyrkornsgröt på 100g kross, hallonsylt, äpple, ett glas mjölk, en thé m. mjölk.

Dag 128 – Söndag V18/2010
    Morgonmidja – 117,0 cm.

Idag har jag haft besök av ett par som varit gifta 15 år, så det firades rejält med en gratäng gjord på körsbärstomater, dinkelpasta, elefantbönor o lök, samt gratängost, efterrätt strachiatella, m. hallonsylt.
    Blev en kort promenad på 20 minuter idag med, Blir nog en sådan i morgon med, men på Tisdag skall jag och min promenad kompis promenera en 6 km’s runda, bör ta ca timmen. Nu har jag även gjort upp en plan för min kettlebellträningen, där jag även inkluderar hantlar, för utsida o baksida axlar. Se min Journal ”Yngves grepp och kettlebellträning” i avd Seriösa träningsjournaler.

MÅL 1: Två kokta ägg i halvor m. majonäs, kaviar o r. paprika. Korngryn m. elefantbönor och en rå morot.

MÅL 2: 108g müsli + fil + ett äpple. Två espresso. En tsk linfröolja.

MÅL 3: 3 kesomackor, 2 marmeladmackor, 1/2 glas mjölk.

MÅL 4: Gnochigratäng 2 1/2 portion, saft 4 glas, 125ml Strachiatella, m. hallonsylt. En thé m. mjölk.

MÅL 5: 100g Lindt Excellence choklad m. havssalt.

Dag 129 – Måndag V19/2010
    Morgonmidja – 117,0 cm.

Blev en kort promenad om ca 15 minuter idag. Har vart och tagit ner mina teckningar på mitt Vernisage idag.

MÅL 1: En kesomacka + en marmeladmacka.

MÅL 2: 107g müsli + fil + ett äpple. Två espresso. En tsk linfröolja.

MÅL 3: Två kesomackor m. körsbärstomater, ett glas mjölk och två thé m. mjölk.

MÅL 4: Två ostmackor m. sallad o tomat, en kanelbulle och en kladdkaka.

MÅL 5: Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av persiljerot, morot, vitkål, körsbärstomat, två thé m. mjölk.

MÅL 6: Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, vitkål, körsbärstomat.

Dag 130 – Tisdag V19/2010
    Morgonmidja – 117,5 cm.

Blev bara 20 minuters promenad, då gluteus och quadriceps värkte rejält efter styrkepasset igår. Sen i Fredags har jag i snitt ätit 5,8 mål per dag, vilket om man räknar på 520 kcal per mål, bör betyda 3000 kcal per dygn.

MÅL 1: En kesomacka m. körsbärstomat + en sardinmacka m. r.paprika + en marmeladmacka. En stor caffe latte.

MÅL 2: 4 ägghalvor m. Kalles kaviar gold. En thé m. mjölk. 1 1/2 glas filmjölk.

MÅL 3: 105g kraftmüsli + fil + äpple + 1 tsk linfröolja.

MÅL 4: En sardinmacka, en marmeladmacka, ett glas mjölk.

MÅL 5: En sardinmacka m. r.paprika, en kesomacka m. körsbärstomat.

MÅL 6: Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, vitkål, körsbärstomat, samt kokta aramelager.

MÅL 7: En kesomacka m. tomat, en sardinmacka m. r.paprika, ett glas mjölk.

Dag 131 – Onsdag V19/2010
    Morgonmidja – 116,5 cm.

Idag blev det över en timmes promenad, 45 minuter på morgonen och t o r biografen 2 x 10 min, på kvällen. Kompisen hade fått friplåtar, så vi såg Sverigepremiären av Robin Hood. Rätt häftig film faktiskt och Marion var det stake i!

MÅL 1: 105g müsli och fil.

MÅL 2: Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av palsternacka, morot, broccoli, körsbärstomat, portabellosvamp. sås på gräddfil, dijonsenap, gurkmeja och dragon.

MÅL 3: En kesomacka m. körsbärstomat, en sardinmacka m. r.paprika, marmeladmacka, ett glas mjölk, en tsk linfröolja.

MÅL 4: 10 bitars sushi.

MÅL 5: Kesomacka m. tomat, sardinmacka m. r.paprika, marmeladmacka. Ett glas mjölk o en thé m. mjölk.

Dag 132 – Torsdag V19/2010
    Morgonmidja – 116,0 cm.

32 minuterspromenad på morgonen. Låg aptit hela förmiddagen och eftermiddagen, men sedan på kvällen blev jag våldsamt hungrig och drog i mig 4 mål mat på 5h.

MÅL 1: 50g müsli och fil. ett äpple + 1 tsk linfröolja. En thé m. mjölk.

MÅL 2: Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av palsternacka, morot, broccoli, körsbärstomat, portabellosvamp. sås på gräddfil, dijonsenap, gurkmeja och dragon.

MÅL 3: En kesomacka m. körsbärstomat, en sardinmacka m. r.paprika.

MÅL 4: Två sardinmackor m r.paprika, ett glas mjölk, en thé m. mjölk.

MÅL 5: Kesomacka m. körsbärstomat, marmeladmacka.

MÅL 6: 111g kraftmüsli + fil + äpple.

Dag 133 – Fredag V19/2010
    Morgonmidja – ej mätt.

Rätt mycket onyttigheter idag, men å andra sidan promenerade jag 85 minuter under dagen.

MÅL 1: Två st ägg m. Kalles kaviar Gold, en marmeladmacka, en thé m. mjölk.

MÅL 2: kraftmüsli + fil + äpple, en tsk linfröolja, en caffe latte.

MÅL 3: En kesomacka m. körsbärstomat, en sardinmacka m. r.paprika, en marmeladmacka.

MÅL 4: En kesomacka m. körsbärstomat.

MÅL 5: Pizza vegetariana, glass, 1 1/2 glas öl.

MÅL 6: En kaffe m. blåbärspaj o vaniljsås.

Viewing 15 posts - 226 through 240 (of 446 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.