Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

Home Forums Dagböcker Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 241 through 255 (of 446 total)
  • Author

Dag 134 – Lördag V19/2010
    Morgonmidja – 117,0 cm.

Ingen promenad idag och förmodligen inte imorgon heller, får ändå ett snitt denna veckan på 30 minuter om da’n. Relativt mycket mat idag, men det beror nog på det myckna promenerandet igår.

MÅL 1: 109g müsli och fil. ett äpple.

MÅL 2: Två glas Hobgoblin Ale 3,5%, en thé m. mjölk, en tsk linfröolja.

MÅL 3: Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av palsternacka, morot, vitkål, körsbärstomat, portabellosvamp. sås på gräddfil, dijonsenap, gurkmeja och dragon.

MÅL 4: Hemgjord nässelsoppa, 3 kesomackor, 4 ägghalvor.

MÅL 5: Gröt kokad på 100g fyrkornskross och hallonsylt.

MÅL 6: Kanelbulle + ett glas mjölk.

#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#

Dag 135 – Söndag V19/2010
    Morgonmidja – 118,5 cm.

Aktiv vila idag, men imorgon blir det lite K-Bell träning.

MÅL 1: 4 st kraftmuffins, 2 glas mjölk.

MÅL 2: 108g kraftmüsli + fil + äpple + 1 tsk linfröolja.

MÅL 3: Två kraftmuffins + Rooibos thé.

MÅL 4: Två kraftmuffins + Rooibos + några valnötter.

MÅL 5: Två kraftmuffins + lite valnötter.

MÅL 6: Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av palsternacka, morot, vitkål, squash, körsbärstomat, portabellosvamp. Lite gräddfil.

Dag 161 – Torsdag V23/2010
    Morgonmidja – 115,5 cm.

Nu har det vart ett uppehåll i kostdagboken igen, men trots att jag inte haft möjlighet att sköta kosten som jag velat, har midjan nått en ny lägstanotering idag.

MÅL 1: 107g müsli + fil + äpple

MÅL 2: kaffe o 2 kakbitar, en thé m. mjölk, en tsk linfröolja.

MÅL 3: En sardinmacka, en marmeladmacka, ett glas mjölk. Sia’s glasstrut ”Jordgubbe”

MÅL 4: 2 portioner, Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, vitkål, squash, purjolök, skogschampinjon.

MÅL 5: Två st sardinmackor m. körsbärstomat. 4 ägghalvor m. kalles kaviar gold.

Du unnar dig ofta, men jag antar du räknar på dina öl, winerbröd och kladdkakor också? :)
    Låter som en ganska trevlig diet, skära lite i kosten men ändå unna sig kaffebröd eller en kall öl.

Albin wrote:
    Du unnar dig ofta, men jag antar du räknar på dina öl, winerbröd och kladdkakor också? :)
    Låter som en ganska trevlig diet, skära lite i kosten men ändå unna sig kaffebröd eller en kall öl.

Jo jag unnar mig en del, men då skall du veta att allt är medräknat, rubbet. Det är väl ingen deff eller diet utan snarare ett försök att hålla vikten konstant vilket funkat ganska väl, eftersom jag nu väger lika mycket som jag gjorde för 20 år sen.

Dag 162 – Fredag V23/2010
    Morgonmidja – 116,0 cm.

Blev ruskigt hungrig efter gårdagens rapportering, så sista målet jag åt igår hamna som första mål på dagens registrering.

MÅL 1: 105g müsli + fil + äpple. En caffe latte, en thé m. mjölk.

MÅL 2: 105g müsli + fil + äpple.

MÅL 3: Två kesomackor m. körsbärstomat, ett glas mjölk, 2 thé m. mjölk.

MÅL 4: Två sardinmackor m. körsbärstomat och ett glas mjölk.

MÅL 5: 80cl Hobgoblin Ale 3,5%, En portion Waldorfsallad.

MÅL 6: 2 portioner, Cappelli dinkelpasta m. elefantbönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, vitkål, squash, purjolök, skogschampinjon. + en caffe latte.

Dag 163 – Lördag V23/2010
    Morgonmidja – 117,0 cm.

Idag har jag köpt hem Kungsörnens fullkornsmakaroner, eftersom jag varit nöjd med dom tidigare. När jag öppnar paketet är det inte de vanliga fullkornsmakaronerna, utan nästan vita. Läser på förpackningen och ser att det är 55% fullkorn, hur får man kalla det fullkorn? Skall ringa på Måndag och fråga!

MÅL 1: Två ägg o kaviarmackor, samt två ägghalvor m. kaviar.

MÅL 2: 5 st pannkakor m. hallonsylt.

MÅL 3: 105g kraftmüsli + filmjölk + äpple.

MÅL 4: En sardinmacka och en kesomacka m. körsbärstomat, en marmeladmacka o caffe latte.

MÅL 5: 2 portioner, Cappelli dinkelpasta + fullkornsmakaroner m. kidneybönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, fänkål, squash, purjolök, skogschampinjon, solroskärnor o lite gräddfil. Ett äpple + lite valnötter.

MÅL 6: En sardinmacka o en hallonsyltmacka. katrinplommon o valnötter.

Dag 164 – Söndag V23/2010
    Morgonmidja – 120,0 cm.

Nu har jag fått tag på äkta pumpernickel!

För er som inte känner till pumpernickel, så är det ett delikatess bröd, som bakas på fullkornsrågmjöl, surdeg och hela rågkärnor.
    De jag fått tag i tills nu, har antingen varit bakade för snabbt eller översötade. Men PEMA importerar äkta pumpernickel, som det står PUMPERNICKEL på, och det är inte snabbakat, utan bakningen tar 20h. (Enligt vad jag hörde på universitetet, när jag läste livsmedelskunskap, så bakas pumpernickel i endast 125 grader.) Det är inte heller översötat. Det märkliga var att jag inte tyckte det skilde sig så mycket från fuskvarianterna till en början, men när jag ikväll åt min 3:de portion kände jag hur underbart brödet smakade. Malt, kaffe, kakao o nötter.

Brödet är inte billigt kostar 11:50 för 250 g, men det är värt varenda krona.

Gjort ett 15h projekt i helgen, nämligen Memma, en Finsk påskefterrätt, som är väldigt mineralrik, då den görs på fullkornprodukter till ca 80%.
    Läs mer här: [http://www.nyttgrepp.se/grotar/memma.html]

Inte vart hungrig idag, bara ätit 4 mål, mot mer normala 5-6st.

Åt en variant på skotsk Broose till frukost. Jag blötlade 70g av Saltå kvarns 4-korns kross i 4,5 dl vatten över natten, på morgonen tillsatte jag 30g av dito torrt kross, kokade upp, stängde av plattan och lät stå kvar i 15 minuter. Därefter kylde jag kastrullen i kallt vattenbad 2 x 3 minuter, med omrörning emellan. Efter det rörde jag i 1/2 krm havssalt.

MÅL 1: En portion Broose, gjord på 4-kornskross istället för havrekross.

MÅL 2: 122g kraftmüsli + fil + äpple. Se [http://www.nyttgrepp.se/k-mysli.html]

MÅL 3: 1 portion, 55% fullkornsmakaroner m. kidneybönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, fänkål, squash, purjolök, kantarell, solroskärnor o lite olivolja. 2 thé m. mjölk o ett äpple.

MÅL 4: Två skivor äkta pumpernickel m. keso o körsbärstomat.
    En thé m. mjölk.

Dag 165 – Måndag V24/2010
    Morgonmidja – 119,0 cm.

Vannsinnigt glassugen idag, då det är tredje dagen utan nå’t snacks. Jag försökte dämpa det värsta godissuget med nötter o russin lyckades någorlunda. Jag måste nog börja skära i livets goda om jag skall ner ytterligare, men imorgon har polarn lovat att bju’ på Vienetta (desert glass från GB)

MÅL 1: Två pumpernickel m. ägg o Kalles kaviar Gold + en med hallonsylt.

MÅL 2: Tre pumpernickel m. keso o Kalles Gold.

MÅL 3: En portion Broose, gjord på 4-kornskross istället för havrekross. En caffe latte, en Earl Grey m. mjölk.

MÅL 4: 122g kraftmüsli + fil + äpple. Se [http://www.nyttgrepp.se/k-mysli.html]

MÅL 5: 1 portion, 55% fullkornsmakaroner m. kidneybönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, fänkål, squash, rädisa, kantarell, solroskärnor o lite gräddfil. En thé m. mjölk o ett päron. Lite valnötter o russin.

MÅL 6: Två skivor äkta pumpernickel m. keso o körsbärstomat.

MÅL 7: Två kesomackor m. Kalles kaviar Gold.

MÅL 8: Tre kraftmuffins.

Dag 166 – Tisdag V24/2010
    Morgonmidja – 118,5 cm.

Blev inte precis nå’n högtidsdag för hälsan idag, hade besök idag och då blev det memma, en finsk påskefterrätt, sen bjöd grannen på glass och på kvällen var jag ute med min Super Moto och avsluta rundan med att hälsa på en polare, som givetvis ville bju på en bit Daniel & Victoria tårta, det måste jag testa tyckte jag och tog en liten bit.

MÅL 1: 4 Kraftmuffins, två glas mjölk, en thé m. mjölk, ett päron.

MÅL 2: En portion Brose, gjord på russin, samt 4-kornskross istället för havrekross.

MÅL 3: Memma en halv portion, samt en kraftmuffin.

MÅL 4: Två kraftmuffin, en portion vienetta desert glass.

MÅL 5: 1 portion, 55% fullkornsmakaroner m. kidneybönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, fänkål, squash, rädisa, kantarell, purjolök, solroskärnor o lite gräddfil.

MÅL 6: En liten bit tårta.

MÅL 7: Två kesomackor m. Kalles kaviar Gold. en kraftmuffin o två thé m. mjölk.

Dag 167 – Onsdag V24/2010
    Morgonmidja – 119,0 cm.

Midjan har ökat sen jag började sköta kosten ordentligt, men jag har inte gått upp nå’t i vikt, kanske beror på att min kost är riktigt fiberrik, jämfört med det jag fått hålla tillgodo med ett tag tidigare. Idag blev det inget annat godis än pyttelite memma.

MÅL 1: Kraftgröt på 4-kornskross, gula ärter, torkad osvavlad aprikos, katrinplommon, russin, solroskärnor o kokos.

MÅL 2: 110g kraftmüsli + fil + päron. Två keso på pumpernickel m. kalles gold. lite valnötter o russin.

MÅL 3: 1 portion, 55% fullkornsmakaroner m. kidneybönor o råkost, bestående av sellerirot, morot, blomkål, squash, rädisa, kantarell, solroskärnor o lite olivolja.

MÅL 4: Två keso på pumpernickel m. körsbärstomat resp. kalles gold.
    En quarts portion memma m. lite mjölk. ett päron.

MÅL 5: Två sardin på pumpernickel, ett glasmjölk.

Dag 168 – Torsdag V24/2010
    Morgonmidja – ej mätt.

Idag käkade jag memma med en vän och lite senare kom en annan vän och jag bjöd på sushi, vännen var hård med kosten och tog ingen dessert, men jag tog en hallon, grädde, marsipan desert.

MÅL 1: 105g kraftmüsli + fil.

MÅL 2: 78g kraftmüsli + fil.

MÅL 3: Brose skotsk gröt gjord på 100g 4-kornskross o lite russin, dessutom lite memma m. mjölk.

MÅL 4: 14 bitars sushi, en hallon, grädde, marsipan dessert.

MÅL 5: 1/2 l jordgubbar. En thé m. mjölk.

MÅL 6: 3 st sardin – pumpernickelmackor + 2 glas mjölk.

MÅL 7: 1 portion, 55% fullkornsmakaroner m. kidneybönor, rödvins vinäger o olivolja. Valnötter + päron, 2 caffe latte.

=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#

Dag 169 – Fredag V24/2010
    Morgonmidja – 118,0cm.

Kvällen denna dag, blev en riktig ätarfest, vi var på thairestaurant och åt bufé, man fick plocka råa grönsaker och sovel och sedan tillagade de det på stekbord, efteråt fick man glass o konserverad frukt.

MÅL 1: En caffe latte, en kakao m. mjölk o vatten 50/50. Lite memma m. mjölk. En marmeladmacka.

MÅL 2: En kesomacka m körsbärstomat, en marmelad macka.

MÅL 3: Gröt gjord på 70g 4-kornskross o lite russin.

MÅL 4: Två kesomackor m. körsbärstomat o ett glas mjölk.

MÅL 5: Två kesomackor m. körsbärstomat o ett glas mjölk.

MÅL 6: Thaimat, glass, konserverad frukt, Singa (Thailändsk öl) samt tropisk jos.

=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#

Dag 170 – Lördag V24/2010
    Morgonmidja – ej mätt.

Idag har jag gått in för att det skulle bli 5 mål om ca 500 kcal och inga onyttigheter i övrigt, varför jag tackade nej till kanelbulle till morgonfikat!

MÅL 1: Ett hg 4-kornskross m. 1 msk russin kokt till gröt.

MÅL 2: 105g kraftmüsli + fil + päron.

MÅL 3: 105g kraftmüsli + fil + päron.

MÅL 4: 75g 55% fullkornsmakaroner + 38g kidneybönor + 3,5 hg råkost m. olivolja.

MÅL 5: Två kesomackor m. körsbärstomat o ett glas mjölk. en thé m. mjölk.

=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=

Dag 171 – Söndag V24/2010
    Morgonmidja – 119,0.

Fortsatt gårdagens målsättning idag. Har gått in för att det skulle bli 5 mål om ca 500 kcal, dock blev det en pizza och en öl, dock på en fransk restaurant och fransmän är ju kända för små matportioner.

MÅL 1: 105g kraftmüsli + fil + päron, lite kokos, valnöt o honung, 1 tsk linfröolja + 30g solroskärnor.

MÅL 2: Gröt på 105g 4-kornskross, ett glas fil, ett päron.

MÅL 3: 105g kraftmüsli + fil + päron.

MÅL 4: Pizza m. räkor, gorgonzola o svarta oliver. 33 cl starköl. Brulepudding.

MÅL 5: En kesomacka m. r. paprika, en marmeladmacka. lite valnötter.

=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=

Viewing 15 posts - 241 through 255 (of 446 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.