Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

Home Forums Dagböcker Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 256 through 270 (of 446 total)
  • Author

Dag 172 – Måndag V24/2010
    Morgonmidja – 117,5.

Blev 5 mål om ca 500 kcal idag med! Vikten har börjat röra sig neråt igen, 105 kg. Jag skulle vilja komma ner till runt 90 kg, men varje gång jag hållt diet, har det vart tvärstopp vid strax över 100 kg och midjemåttet har inte vart under 109cm på åratal. Men kanske det går nu när jag äter mycket råkost. Här är mina uppsättningar optimerade råkosttallrikar m. näringsdeklaration o utvärdering av näring, Energiprocent + % av rekommendation, vitaminer o mineral.

[http://www.nyttgrepp.se/grotar/rawfood1.html]

[http://www.nyttgrepp.se/grotar/rawfood2.html]

[http://www.nyttgrepp.se/grotar/rawfood3.html]

[http://www.nyttgrepp.se/grotar/rawfood4.html]

MÅL 1: En kesomacka m. Kalles kaviar Gold + en marmeladmacka.

MÅL 2: Gröt på 105g 4-kornskross o lite russin, en keso m. r. paprika, 6g solroskärnor.

MÅL 3: 2st kesomackor m. r. paprika på pumpernickel.

MÅL 4: En räkbauguette, ett äpple, en thé m. mjölk.

MÅL 5: 55%:ig fullkornspasta m. kidneybönor + råkost (Blomkål, morot, palsternacka, körsbärstomater, rädisor o kantarell) 1/2 msk olivolja.

=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=

Dag 173 – Tisdag V25/2010
    Morgonmidja – ej mätt.

Återigen 5 mål om ca 500 kcal! Suttit framför datorn hela dagen, bl.a. gjort nytt sidhuvud och bytt färg på hemsidan.

MÅL 1: En caffe latte, en thé m. mjölk, 1/2 glas mjölk, en marmeladmacka.

MÅL 2: 105g kraftmüsli + fil + äpple.

MÅL 3: 105g kraftmüsli + fil + äpple.

MÅL 4: Gröt på 105g 4-kornskross o lite russin, 1/2 portion memma.

MÅL 5: 100% fullkorns pasta m. kidneybönor. Råkost bestående av:
    Blomkål, morot, palsternacka, tomat, rädisa, kantarell.
    Efterrätt 1 msk memma + mjölk.

Dag 174 – Onsdag V25/2010
    Morgonmidja – 116.

Nu börjar midjan krypa neråt, detta då jag nöjt mig med 5 mål per dag, sen i lördags, mot mer vanliga 6 mål.

Nu har jag börjat experimentera med att bryta färger till min MV Agusta F4 scala 1:9, det är 3 färgsättningar som jag överväger:
    1. Överdel i grafitsvart med underdel i matt gråblå.
    2. Petrol, d.v.s. ganska mörkblå m. litet inslag av grönt.
    3. Stålblå alt blygrå.

Avsluta dagen med 75g pecannötter, vilket är ca 500 kcal.

MÅL 1: En marmeladmacka, två kesomackor m. r. paprika, på pumpernickelbröd. 1 1/2 glas mjölk, en thé m. mjölk.

MÅL 2: 105g kraftmüsli + fil + 1 tsk linfröolja.

MÅL 3: 105g kraftmüsli + fil + äpple. En glasstrut, en thé m. mjölk.

MÅL 4: 75g fullkorns pasta m. 38g kidneybönor. Råkost bestående av:
    Blomkål, morot, palsternacka, tomat, rädisa, kantarell, Arame (Japanska alger).

MÅL 5: 75g pecannötter.

Dag 175 – Torsdag V25/2010
    Morgonstatus – 105kg/117,5cm.

Nu har jag fått tag på makaroner på 100% fullkorn, Hemköps egen etikett för dem! Avsluta dagen med lite gott, Strachiatella m. hallonsylt o en kall Ale från Englands äldsta bryggeri Shepheard Neame. Bakat 2,2 kg pumpernickel idag, blev lyckat!

MÅL 1: En marmeladmacka, en kesomacka m. r. paprika, på pumpernickelbröd. 1/2 nätmelon, en thé m. mjölk.

MÅL 2: 110g kraftmüsli + fil + 1 tsk linfröolja + äpple. En tunn skiva pumpernickelbröd m. marmelad

MÅL 3: Två kesomackor m r. paprika på pumpernickel, ett glas mjölk, en thé m. mjölk.

Blomkål, morot, rättika, körsbärstomat, kantarell, purjolök.

MÅL 5: 2,5 dl Strachiatella glass m. hallonsylt. Ett glas Bishops Finger Ale 3,5%.

Dag 176 – Fredag V25/2010
    Morgonstatus – 104,5kg/116cm.

Fick en sushibambumatta o noriark av en vän i vintras, samt att jag köpte på mig 3 handböcker om sushi. Har dratt mig för att pröva, då jag trodde det skulle vara rätt så svårt och tidsödande. Men tidigt i morse fick jag tillräckligt med inspiration ur en av sushiböckerna och satte igång. Hade inget sushi ris, så jag provade med råris, gjorde dock ett misstag och följde tillagningsanvisningarna för riktigt sushiris, med den påföljden att vattnet i grytan tog slut långt innan riset var färdigkokt. Satte till mer vatten i omgångar och till slut var riset, rejält klibbigt och överkokt.
    Sen gick det bättre. Skar morotsstavar och kokade 3 minuter, sen i kallvatten, skar även purjo i smala strimlor på längden. Sen la jag bara sushimattan på skärbrädan, la’ på noriarket, bredde ut riset ca 4-5mm tjockt, men sparade ett 2 cm brettfält fritt från ris i ytertändan, drog ett spår med fingret tvärsöver på mitten av arket, la i grönsakerna i spåret. Tog tag i bambumattan och drog den parallelt med sig själv över riset, tills bara det fria fältet på norin återstod. Tog lite vatten på fingret och drog över norifältet och sen drog jag igen rullen.
    Sen skulle rullarna skäras. Provade först med min brödkniv, men det var inte bra, är krävdes VASSA saker förstod jag och plockade fram min Utility kniv. Skar rullarna i 6 bitar, sen var det bra att hugga in.

MÅL 1: 105g kraftmüsli + fil + 1 tsk linfröolja + äpple.

MÅL 2: 18 vegetariska makirullar.

MÅL 3: 105g kraftmüsli + fil + äpple. 2 thé m. mjölk.

fänkål, morot, rättika, rädisa, körsbärstomat, kantarell, purjolök, solroskärnor o olivolja. [http://www.nyttgrepp.se/grotar/rawfood3.html]

MÅL 5: Två kesomackor m. körsbärstomat, svartpeppar, dragon, på pumpernickel. [http://www.nyttgrepp.se/grotar/pumpernickel.html]

Dag 177 – Lördag V25/2010
    Morgonstatus – 107kg/118,5cm.

I våras köpte jag ju Are Waerlands bok ”I Sjukdomarnas Häxkittel” och i min recenssion om boken skrev jag bl.a.:

”Nu har jag läst Are Waerlands bok ”I Sjukdomarnas Häxkittel” första riktiga hälsoboken i Sverige som utgavs redan 1934 i England. Are var från början från Finland. Boken handlar om hur man bygger hälsa. Det var egentligen 4 element Are ansåg vara viktiga:

1. God ventilation i bostäderna
    han rekommenderade dessutom att man sov med öppet fönster, eller ännu hellre utomhus.

2. Fysisk aktivitet, särskillt idrott.

3. Fullkorns produkter, han berättar fasanfulla historier om hur det gick till sjöss, när det vita brödet kom ombord, samt två historier, en om en sjökapten som vägrade äta vitt bröd och som heller inte blev dålig av långa resor, medans besättningen blev det.

4. Råa grönsaker.

Förutom detta insåg han att socker och salt var skadliga.

Det är intressant att Are kom med de här råden redan 1934, emedan det tagit tills helt nyligen för livsmedelsverket att rekommendera motion och fullkorns produkter. Hur länge skall det dröja innan livsmedelsverket också inser att man skall äta grönsakerna råa? Men måste allting nogrannt vetenskapligt bevisas hur glasklart det än är, så tar det säkert minst 20 år till innan en sådan rekommendation kommer.”

Slut citat.

Jag har nu ätit råkost och fullkorns produkter sen V14/2010, med några undantag, då jag inte haft möjlighet att äta så. Jag kollade blodtrycket idag och det var 106/59. Innan jag började med råa grönsaker var det ca 120/70, men uppe i 140/95 i perioder efter mycket ostmackor på ljust bröd och kokta grönsaker.

MÅL 1: 105g kraftmüsli + fil + äpple.

MÅL 2: 105g kraftmüsli + fil + äpple. En thé m. mjölk.

MÅL 3: Två kesomackor m r. paprika. Ett glas mjölk, en thé m. mjölk.

fänkål, morot, rättika, kantarell, purjolök, solroskärnor o olivolja.
    [http://www.nyttgrepp.se/grotar/rawfood3.html]

MÅL 5: En avokado, 2hg sill, 1/2 honungsmelon, en thé m. mjölk, en kakao.

Dag 178 – Söndag V25/2010
    Morgonstatus – 104kg/116cm.

Den här veckan har jag lyckats hålla mig till 5 måltider per dag. När jag gjort en överslagsräkning på kalorier, fick jag 18814 kcal denna vecka, vilket ger ett snitt på 2688 kcal, vilket bör räcka till ett halvkilos viktminskning.

Snitt midjemåttet denna vecka är 116,92 cm, vilket är bättre än förra veckans 118,70 cm.

MÅL 1: 1/2 melon

MÅL 2: 105g kraftmüsli + fil + äpple.

MÅL 3: 3hg potatis, fänkål, rättika, morot, champinjoner, squash, purjolök.

MÅL 4: 75g fullkorns pasta m. 38g kidneybönor.

MÅL 5: 2st kesomackor m r.paprika på pumpernickelbröd + ett glas mjölk.

hur lägger man upp inlägg ?

Dag 179 – Måndag V26/2010
    Morgonstatus – ej mätt.

Gjort deg till Turkiska Simitsar idag, men sen orkade jag inte att baka ut kringlor, utan gjorde 12 muffins av dem istället. Simitsar bakas av mjölk, olja, smör, vatten, ägg, salt, jäst o vetemjöl, samt penslas med äggula och strös med sesamfrön.

MÅL 1: En thé m. mjölk, en kopp kakao, en caffe latte, 105g müsli + fil + äpple.

MÅL 2: 3st simitsmuffins + ett glas mjölk.

MÅL 3: 3st simitsmuffins + ett glas mjölk.

MÅL 4: 3st simitsmuffins + ett glas mjölk.

MÅL 5: 3hg potatis + 38g kidneyböna, fänkål, vitkål, rättika, morot, champinjoner, squash, purjolök.

Dag 180 – Tisdag V26/2010
    Morgonstatus – ej mätt.

Har blivit 5 mål hittills idag, men kanske jag behöver ett sjätte innan dan är slut.

MÅL 1: 3st simitsmuffins + ett glas mjölk. En thé m. mjölk.

MÅL 2: 2 portioner kraftgröt + ett halvt glas mjölk.

MÅL 3: En kesomacka + 105g kraftmüsli + fil + äpple.

MÅL 4: 3/4 dels portion memma.

MÅL 5: 3hg potatis + 38g kidneyböna, broccoli, rättika, morot, champinjoner, squash, purjolök.
    66cl Spendrups lager 2,8%.

Dag 181 – Onsdag V26/2010
    Morgonstatus – ej mätt.

Idag har jag vart vaken sen mycket tidigt i morse, med den påföljden att det blivit lite mer mat än vanligt. Var och hälsa på några vänner på kvällen och blev serverad pomes frites, lyckligtvis ugnsbakade.

MÅL 1: 18 makisushi m. rökt lax o sparris. 2 thé m. mjölk.

MÅL 2: Två kesomackor m. r. paprika, ett glas mjölk, en thé m. mjölk, en caffe latte.

MÅL 3: 105g kraftmüsli + fil + äpple.

MÅL 4: Två marmeladmackor, 66 cl premium lager 2,8% från Spendrups. Ett äpple.

MÅL 5: Två grillade vegobiffar m. pomes frites och två små glas rödvin. En glasstrut.

Dag 182 – Torsdag V26/2010
    Morgonstatus – 105,5kg/118cm.

Idag gjorde jag en japansk middag åt mej och en vän. Tamago No Sumashi Jiru ( champinjon, purjolök och ägg i fiskbuljong). Samt 18 bitar Maki sushi.

MÅL 1: 105g kraftmüsli + fil + äpple. En caffe latte.

MÅL 2: Två kesomackor m. r. paprika, 66cl Premium Lager 2,8% från Spendrups.

MÅL 3: En thé kopp Tamago No Sumashi Jiru. 11 maki sushirullar (lax o sparris).

MÅL 4: 1/2 getostmacka. 2 thé m. mjölk.

MÅL 5: 92g kraftmüsli + fil + äpple.

Dag 183 – Fredag V26/2010
    Morgonstatus – ej mätt.

Idag var jag och en vän och åt friterad banan o glass på lokala sushi restaurangen, blev mycket mat idag. Provade 2 nya Ales från systemet på kvällen.

MÅL 1: Två kesomackor m. r. paprika, tre thé m. mjölk.

MÅL 2: Ägg o purjolöks consomé, två sardinmackor m r. paprika, en st marmeladmacka.

MÅL 3: Gröt gjord på 100g fyrkornskross, 20g russin, 5g solroskärnor. Ett glas mjölk.

MÅL 4: Två sardinmackor m r. paprika, ett glas mjölk.

MÅL 5: En räkbaugette, en glasstrut Daim, en Fanta 33 cl.

MÅL 6: 10 bitarssushi + päronsoda. Friterad banan m. glass. 33cl Brakspear Oxford Gold 4,6% & 33cl Belhaven Wee Heavy 6,5%

Dag 183 – Fredag V26/2010
    Morgonstatus – ej mätt.

Ikväll har jag blandat 4 kg müsli, så nu har jag ett tag!
    Öl på första målet är inte så illa som det låter – jag drack den en stund efter midnatt, innan jag la mig.

MÅL 1: 44cl Orginal Caffreys 4%, en thé m mjölk.

MÅL 2: Gröt gjord på 4- kornskross, sojamjöl, russin o kokosflingor. En thé m. mjölk.

MÅL 3: En kesomacka, en marmeladmacka, ett glas fil..

MÅL 4: Potatis + kidneybönor, samt råkost: rättika, morot, broccoli, purjolök, champinjon, squash.

MÅL 5: 105g kraftmüsli + fil + äpple.

Dag 185 – Söndag V26/2010
    Morgonstatus – ej mätt.

Gårdagens kost blev registrerat som fredag, skall vara Dag 184 – Lördag V26/2010.
    Denna vecka blev det 22257 kcal, ett snitt på 3180 kcal.

MÅL 1: 4 st kraftmuffins + 2 thé m. mjölk.

MÅL 2: 2 st kraftmuffins + 1 thé m. mjölk.

MÅL 3: 105g Y.T.S.Nutritions kraftmüsli + fil + äpple.

MÅL 4: 105g Y.T.S.Nutritions kraftmüsli + fil + äpple

MÅL 5: Potatis + svartabönor, samt råkost: rättika, morot, broccoli, purjolök, squash, lite olivolja.

Viewing 15 posts - 256 through 270 (of 446 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.