Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

Home Forums Dagböcker Yngves kostdagbok fr.o.m. 08/12 – 08

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 286 through 300 (of 446 total)
  • Author
    Gettodachoppa wrote:
    Dina mål för dagen fick mig att tänka på en favvorätt jag har, dillstuvad potatis med gravad lax och en citronskiva. Så snuskigt gott alltså!

Skall provas!

Dag 198 – Lördag V28/2010
    Morgonstatus – 103kg/115cm.

MÅL 1: 2 kesomackor m r. paprika, 2 glas mjölk.

MÅL 2: Gröt gjord på 100g 4 kornskross, 2 thé m. mjölk.

MÅL 3: 2 kesomackor m. tomat, ett glas fil, 15g pistagenötter.

MÅL 4: 2 kesomackor m. guacamole o körsbärstomat. 100cl Hobgoblin Ale 3,5%

MÅL 5: 15 bitars vegetarisk maki sushi, en glasspinne, 2 st caffe latte.

MÅL 6: salladstallrik, en chokladpudding, en thé m. mjölk.

=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=

Dag 199 – Söndag V28/2010
    Morgonstatus – 104kg/114,5cm.

Räknat lätt på energi, blev 17740 kcal denna vecka, snitt 2534 kcal per dygn.

MÅL 1: En thé m. mjölk, en caffe latte, En kesomacka m guacamole, en marmeladmacka.

MÅL 2: Gröt gjord på 100g 4 kornskross + björnbärssylt, en thé m. mjölk, en kopp kakao.

MÅL 3: 3hg potatis + 40g svarta bönor. Sellerirot, morot, vitkål, fänkål, körsbärstomat, selleri, champinjon, 1/2 msk olivolja 1/4 msk rödvinsvinäger, lite guacamole.

MÅL 4: 66cl ginger ale + kanelbulle, några bitar plockgodis.

MÅL 5: 100g müsli + fil + äpple.

Dag 200 – Måndag V29/2010
    Morgonstatus – 104kg/116cm.

Var och träna ett pass idag. Varit rejält hungrig idag, klämt i mig en bit över 4000 kcal.

MÅL 1: 3st nektariner. En caffe latte. En kesomacka m guacamole, en marmeladmacka. 75g pecan & valnötter.

MÅL 2: Två kokta ägg, 75g müsli + fil, en thé m. mjölk.

MÅL 3: Två kesomackor + ett glas mjölk.

MÅL 4: En kesomacka m. körsbärstomat, en marmeladmacka + 1/2 dl mjölk.

MÅL 5: 3,25hg potatis + 40g svarta bönor. Sellerirot, morot, fänkål, körsbärstomat, selleri, champinjon, 1/2 msk olivolja 1/4 msk rödvinsvinäger, lite guacamole. 75g pecan & valnötter.

MÅL 6: Gravad lax 2hg.

MÅL 7: Kaffe + 1hg ofyllt vetebröd.

Dag 201 – Tisdag V29/2010
    Morgonstatus – Ej mätt.

Blev nog för mycket energi idag, med 2 lagade mål mat.
    GETTODACHOPPA gjorde din favvorätt idag!

MÅL 1: 2 bitar slätt vetebröd, en marmeladmacka, 2 caffe latte, ett glas mjölk.

MÅL 2: 105g müsli + fil, ett äpple.

MÅL 3: 10 bitars sushi, 33cl dricka, en glasstrut ”Maple & Walnut”

MÅL 4: memma + en kesomacka.

MÅL 5: Dillstuvad potatis med gravad lax.

YTS wrote:
    Dag 201 – Tisdag V29/2010
    Morgonstatus – Ej mätt.

Blev nog för mycket energi idag, med 2 lagade mål mat.
    GETTODACHOPPA gjorde din favvorätt idag!

MÅL 1: 2 bitar slätt vetebröd, en marmeladmacka, 2 caffe latte, ett glas mjölk.

MÅL 2: 105g müsli + fil, ett äpple.

MÅL 3: 10 bitars sushi, 33cl dricka, en glasstrut ”Maple & Walnut”

MÅL 4: memma + en kesomacka.

MÅL 5: Dillstuvad potatis med gravad lax.

Åh, roligt! Vad tyckte du? Hoppas att du i alla fall inte ogillade kombinationen.
    Att pressa citron över hela kalaset är dessutom inte helt oviktigt.

Gettodachoppa wrote:
    Åh, roligt! Vad tyckte du? Hoppas att du i alla fall inte ogillade kombinationen.
    Att pressa citron över hela kalaset är dessutom inte helt oviktigt.

Jo det var gott, men jag missade att köpa hem citron!
    Bjöd grannen också, han som aldrig äter nåt jag gör, åt med god aptit!

Dag 202 – Onsdag V29/2010
    Morgonstatus – 105kg/116cm.

Rätt högt energiintag idag med, trots bara 4 mål.
    Gjort om midjemåtts diagrammet och sett att jag minskar midjan med i snitt 2mm per vecka, bör motsvara ca 0,2 kg viktminskning per vecka.

MÅL 1: 3 st caffe latte. 105g müsli + fil, ett äpple.

MÅL 2: 2 kesomackor m guacamole, memma, kokoskaka.

MÅL 3: 2 kesomackor m. guacamole, en syltmacka, två glas mjölk, en thé m. mjölk.

MÅL 4: 220g potatis + 38g sv. bönor. 1/2 msk olivolja, 1 tsk rödvinsvinäger, Sharwoods Bengal Spice – mango chutney. Råkost: morot, sellerirot, körsbärstomat, fänkål, selleri, purjolök.

Dag 203 – Torsdag V29/2010
    Morgonstatus – 102kg/114cm.

Ny lägsta notering på midjan, sen nyår, samt tangerad lägsta notering på vikten. Lågt energiintag idag.

MÅL 1: En kesomacka m. körsbärstomat, en marmeladmacka, ett glas mjölk, en thé m. mjölk.

MÅL 2: 110g müsli + fil + äpple.

MÅL 3: 3hg potatis + 38g sv. bönor i olivolja o rödvinsvinäger. Guacamole till potatisen. Råkost: morot, rödbetta, fänkål, körsbärstomat, selleri, champinjon, 35 g valnötter.

MÅL 4: Två kesomackor m. körsbärstomat, en thé m. mjölk.

Dag 204 – Fredag V29/2010
    Morgonstatus – 104kg/115cm.

Detta år har jag minskat midjemåttet från 128 cm till runt 116 cm. Det beror på tre saker som jag ser det:
    1. Äter i stort sett bara hemlagad mat, tidigare åt jag ute mycket.
    2. Äter potatis istället för pasta till middagen, samt råkost istället för wokade grönsaker.
    3. För kost dagbok.

Här kommer iaf. dagens kost.

MÅL 1: En kesomacka m. r. paprika, en marmeladmacka, en kopp kakao, en caffe latte.

MÅL 2: 105g müsli + fil + äpple.

MÅL 3: En marmelad macka, en halv caffe latte.

MÅL 4: 2,75 hg potatis + 38g sv. bönor i olivolja. Sharwoods Bengal Spice mango chutney till potatisen. Råkost: morot, rödbetta, fänkål, körsbärstomat, selleri, champinjon, purjolök.

MÅL 5: 92g briéost + 100 cl Hobgoblin Ale 3,5%.

=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#

Dag 204 – Fredag V29/2010
    Morgonstatus – 104kg/115cm.

Detta år har jag minskat midjemåttet från 128 cm till runt 116 cm. Det beror på tre saker som jag ser det:
    1. Äter i stort sett bara hemlagad mat, tidigare åt jag ute mycket.
    2. Äter potatis istället för pasta till middagen, samt råkost istället för wokade grönsaker.
    3. För kost dagbok.

Här är ett diagram över midjemåttet för 2010:

[img=http://www.nyttgrepp.se/midja2010.gif]=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#=#

Dag 205 – Lördag V29/2010
    Morgonstatus – 104kg/116,5cm.

Har börjat en studie av hur man kombinerar sädesslag och baljväxter, för högsta möjliga proteinkvalité. Det högsta C.S. jag fått hittills är 135, för Havre + kikärt, samt havre + gul ärta. Blandningsförhållandena har jag inte fått ut än, då mina balanseringar endast visar blandningsförhållanden mellan de ingående proteinerna.

Har varit ute på en 2 km’s promenad idag och passa på att besöka en äkta hälsokostbutik, d.v.s. en där man köper kost och inte preparat. Fick tag på kryddan kyndel, vilken är bra att ha när man kokar bönor.

Så över till dagens käk.

MÅL 1: En kesomacka m. r. paprika, en marmeladmacka.

MÅL 2: 100g müsli + fil + äpple.

MÅL 3: Gröt på 100g 4-kornskross, samt 5g rostade solroskärnor, 2 msk björnbärssylt, ett glas mjölk. 56g lakritz.

MÅL 4: ca 3 hg jordärtskocka + 38g kikärter. Sharwoods Bengal Spice mango chutney till kikärterna. Råkost: morot, rödbetta, blomkål, körsbärstomat, ruccola, champinjon, purjolök.

MÅL 5: En kesomacka m. röd paprika, en syltmacka, en thé m. mjölk.

Dag 206 – Söndag V29/2010
    Morgonstatus – 103kg/115cm.

Nu är jag klar med min lilla studie över hur man blandar sädesslag – baljväxt för högsta möjliga proteinkvalité. Jag har proteinbalanserat 49 olika kombinationer, läs mer: [http://www.nyttgrepp.se/proteingraf.html]

Bästa kombination var Kikärta + havre med C.S. 135, nötkött har C.S. 141. För att göra en gainer om 2MJ (478 kcal) tar du 97g kikärta till 42g havre (bägge torrvikt, kikärterna skall kokas) ger 25,5g protein (21,7E%)
    samt 9,0g E.A.A. i fullständig balans (Då har jag medräknat de semiessentiella Cystein och Tyrosin, eftersom dessa räknas tillsammans med de essentiella Metionin resp. Fenylalanin, när man kalkylerar proteinkvalitén)

Denna vecka har jag ätit ca 20584 kcal, vilket ger ett snitt på 2940 kcal per dag, bör precis räcka för att minska ca 2 hg i vikt.

Så över till dagens käk.

MÅL 1: En kopp kakao, 150g müsli + fil + äpple.

MÅL 2: 100g müsli + fil.

MÅL 3: 50 cl hobgoblin Ale 3,5% + 15g paranötter.

MÅL 4: 2,75 hg potatis + 38g kikärter. Sharwoods Bengal Spice mango chutney, samt olivolja. Råkost: morot, rödbetta, blomkål, körsbärstomat, ruccola, champinjon, purjolök.

Dag 207 – Måndag V30/2010
    Morgonstatus – 103kg/114,5cm.

Ca 3 km’s promenad idag, på kvällen var en vän här och vi åt lite glass och drack lite öl. Glassen var Sia’s Mynta & Fikonglass, väldigt god i bägges tycke!

Så över till dagens käk.

MÅL 1: 100g müsli + fil, 18g rostade solroskärnor, 25g sv. bönor.

MÅL 2: En kesomacka m. röd paprika, en marmeladmacka, två thé m. mjölk. en fruktisglass Solero från GB.

MÅL 3: 2,75 hg potatis + 38g sv. bönor. Klädesholmens Året sill 2010 (senap & maltwhiskey) samt olivolja o rödvinsvinäger till bönorna. Råkost: morot, rödbetta, blomkål, körsbärstomat, ruccola, champinjon.

Dag 208 – Tisdag V30/2010
    Morgonstatus – 102kg/113,5cm.

Tangerad lägsta vikt, samt nytt lägsta mått på midjan, går ju bra det här!

Idag åt jag Arame en alg till middagen, bra för oss som äter mycket vego, då den innehåller rejäla mängder jod, 5g Arame per vecka ger hela veckans behov av jod.

Så över till dagens käk.

MÅL 1: Lite sill, 100g müsli + fil + äpple. En kopp kakao.

MÅL 2: En kesomacka m. röd paprika, en marmeladmacka, en thé m. mjölk.

MÅL 3: 50g glass – Mynta & Fikon. En liten kopp caffe latte.

MÅL 4: 3 hg potatis + 38g sv. bönor. Klädesholmens Året sill 2010 (senap & maltwhiskey) samt olivolja o rödvinsvinäger till bönorna. Råkost: morot, rödbetta, blomkål, plommontomat, ruccola, champinjon, purjolök, aramealger. En thé m. mjölk.

Viewing 15 posts - 286 through 300 (of 446 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.