15år och vill gå ner i vikt

Home Forums Deff och fettminskning 15år och vill gå ner i vikt

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Det är så här att jag har vart överviktig i snart 3år, min ämnesomsättning är ingen vidare, det finns perioder jag har kämpat i typ en två månader och gått ner bra, men det kommer alltid något imellan som sätter jordbävning i allt jag årdnat. Till exempel månaden innan jul så hade jag hård konditionsträning med lite styrka för och få form också, sen då det blev julafton så började jag slafsa mig i onödigt skräp och jag har helt glömt bort hur jag ska göra det.
    Vad är det jag ska skära ner? Jag äter skolmaten varje dag, jag tar grönsaker som morötter och kålgrönsaker hela tiden. Jag missar frukosten ganska ofta också och vet inte hur jag ska lägga upp tider då jag ska äta.
    Kan någon hjälpa mig lite?
    Jag är 15år, cirka 176 cm lång och väger 90 kilo.
    Jag vill rasa i runt 15kilo till sommarn.

Tacksam för svar, jag har lagt ner med gymmandet eftersom att gå på rullband förstörde suget, så snart ska jag börja på ett fotbollslag.

Måste du gå på rullbandet på gymmet då? Det finns en hel del annat, betydligt roligare, man kan göra där, som till exempel lyfta vikter. :emo-thumb
    Annars ska jag väl bara framhäva det viktigaste vid viktnedgång, nämligen att mer kalorier måste förbrännas än vad du får i dig via maten. På så vis spelar det indre roll när och vad äter sålänge du håller ditt dagsintag lågt.
    I allmänhet kan man väl säga att det är bra att försöka öka på protein och grönsaker medan du sänker andelen kolhydrater och fett.
    Ät när du blir hungrig, men sluta äta innan du känner dig riktigt mätt. Det sägs ju att det tar 20min för hjärnan att ”uppfatta” att man är mätt.

Så här fick du några grundläggande tips, fortsätt fråga om det är nått sm är oklart.

Men folk säger till mig att lyfta vikter inte är så effektivt om man är överviktig.
    Bränner situps en del? Är det sant att kroppen får högre kaloribehov om man får större muskler? Så på så sätt så om jag styrketränar så nöter kroppen ner energireserver, vilket är fettet?

Dabifo wrote:
    Men folk säger till mig att lyfta vikter inte är så effektivt om man är överviktig.
    Bränner situps en del? Är det sant att kroppen får högre kaloribehov om man får större muskler?

Ja det stämmer men det är en grovt överskattad ökning. Ökningen av energibehovet som kommer av mer muskler är främst i form av den ökade kroppsvikten det för mig sig. Och du vill ju minska i vikt.

Angående att styrketräningen inte skulle vara effektiv är det konstigt resonerat. Först och främst är träning aldrif bortkastat, din kropp mår självklart bättre av att röra på sig och belastas. Sen är ju styrketräning mer energikrävande än att sitta still framför datorn, även om det är en ganska dålig energiförbrukare per tidsenhet jämfört med konditionsträning.

Men att kombinera dom och träna det ena dag 1 och det andra dag 2 är ju ett jättebra sätt att dels behålla muskelmassan och dels förbruka energi, äter du sedan mindre än du förbrukar så kommer ju fettet med tiden att minska.

Dabifo wrote:
    Det är så här att jag har vart överviktig i snart 3år, min ämnesomsättning är ingen vidare, det finns perioder jag har kämpat i typ en två månader och gått ner bra, men det kommer alltid något imellan som sätter jordbävning i allt jag årdnat. Till exempel månaden innan jul så hade jag hård konditionsträning med lite styrka för och få form också, sen då det blev julafton så började jag slafsa mig i onödigt skräp och jag har helt glömt bort hur jag ska göra det.
    Vad är det jag ska skära ner? Jag äter skolmaten varje dag, jag tar grönsaker som morötter och kålgrönsaker hela tiden. Jag missar frukosten ganska ofta också och vet inte hur jag ska lägga upp tider då jag ska äta.

Tacksam för svar, jag har lagt ner med gymmandet eftersom att gå på rullband förstörde suget, så snart ska jag börja på ett fotbollslag.

Lite svårt att svara på eftersom att jag inte vet vad du brukar käka.
    Äter du godis? snacks? fett? dricker du mycket läsk? juice?
    Hur ser en dag ut för dig i kost väg?

Försök hitta någon form av träning som du tycker är rolig och kan utöva flera gånger i veckan. Jag rekommenderar thaiboxning eller någon form av kampsport. Det är grymt roligt och du har hela tiden en tränare som peppar dig och skriker på dig. När jag var 15 vägde jag 116 kg och började med thaiboxning, gym och och en bra kost. 1 år senare vägde jag 75 kg och var lyckligare än någonsin.

Jag vill bara önska dig all lycka. Svält inte bara, har själv vart i samma position. Styrketräning hjälpte mig!

Jag tycker inte att du ska börja med styrketräning.. börja spela fotboll / innebandy / badminton i ett par år. När du är 18 så kan du börja med styrketräning när du har bättre förutsättningar.

Du kan bränna fet genom att bara ligga i soffan, bara du käkar mindre än vad du behöver. Låt oss säga att du behöver 2500kcal dagligen.. fast nu käkar du 2000kcal (nyttig mat) och rör på dig lite då och då, så som att promenera varje dag innan frukosten. Då kommer du att förlora ett halv kilo i veckan. Kanske t.o.m mer..

Lycka till!

Eddie Vedder wrote:
    Ja det stämmer men det är en grovt överskattad ökning. Ökningen av energibehovet som kommer av mer muskler är främst i form av den ökade kroppsvikten det för mig sig. Och du vill ju minska i vikt.

Angående att styrketräningen inte skulle vara effektiv är det konstigt resonerat. Först och främst är träning aldrif bortkastat, din kropp mår självklart bättre av att röra på sig och belastas. Sen är ju styrketräning mer energikrävande än att sitta still framför datorn, även om det är en ganska dålig energiförbrukare per tidsenhet jämfört med konditionsträning.
    Men att kombinera dom och träna det ena dag 1 och det andra dag 2 är ju ett jättebra sätt att dels behålla muskelmassan och dels förbruka energi, äter du sedan mindre än du förbrukar så kommer ju fettet med tiden att minska.

En dålig energiförbrukare!? Det skulle jag vilja ha en källa på. Energiförbrukningen vid motion är ju högst individuellt och man förbränner ju mycket mer om man är otränad och överviktig än om man är vältränad och kör samma aktivitet. Hur mycket läser du dig till Eddie? Eller är du själv en kroppsbyggare som har personlig erfarenhet av hur din förbränning har påverkats?

precious wrote:
    En dålig energiförbrukare!? Det skulle jag vilja ha en källa på. Energiförbrukningen vid motion är ju högst individuellt och man förbränner ju mycket mer om man är otränad och överviktig än om man är vältränad och kör samma aktivitet. Hur mycket läser du dig till Eddie? Eller är du själv en kroppsbyggare som har personlig erfarenhet av hur din förbränning har påverkats?

Jämfört med konditionsidrott per tidsenhet är det verkligen ingen särskilt hög energiförbrukning nej. Klart man kan träna styrketräning som förbrukar jättemycket energi också, två timmars cireklträning där man knappt vilar en sekund mellan seten lär förbruka en hel del exempelvis. Men hur vanlig är den typen av styrketräning?

Och vad menar du med om hur mycket jag läser mig till? Varje person med lite sunt förnuft kan ta en titt på ett styrketräningspass som en seriöst tränande person har och jämföra MET-värde i förhållande till en timmes löpning i t.ex. 11km/h och jämföra energiförbrukning.

Och nej jag är inte byggare jag är konditionsidrottare.

Källa är valfri bok inom exempelvis idrottsfysiologi, har du tillgång till Näringslära för högskolan kan du läsa dig till samma grundläggande fakta även där.

precious wrote:

Hur mycket har du själv läst precious? Att gå på känsla och svettmängd är inte alltid det bästa sättet för att beräkna resultat.

Rexen wrote:
    Jag tycker inte att du ska börja med styrketräning.. börja spela fotboll / innebandy / badminton i ett par år. När du är 18 så kan du börja med styrketräning när du har bättre förutsättningar.

Du kan bränna fet genom att bara ligga i soffan, bara du käkar mindre än vad du behöver. Låt oss säga att du behöver 2500kcal dagligen.. fast nu käkar du 2000kcal (nyttig mat) och rör på dig lite då och då, så som att promenera varje dag innan frukosten. Då kommer du att förlora ett halv kilo i veckan. Kanske t.o.m mer..

Lycka till!

Om han gör på det sättet förlorar han förvisso i vikt men att vara fetsmal är väl inget vidare? Att vara smal men utan tillstymmelse till muskler är inte det absoluta idealet för de flesta. Femton år låter som en utmärkt tidsperiod att börja gymma tycker jag, det eller ännu tidigare vill säga.

Dabifo wrote:

Människor är vanedjur dvs vi håller gärna de invanda mönstrena. Att ersätta ett mönster med ett annat tar tid och vilja. Bestäm vad du ska börja med ex kosten.

Ät 3 mål om dagen- frukost, lunch och middag. Behöver du så lägg in ett mellanmål där du är som hungrigast. Koncentrera dig på kosten i 2 veckor, gör dig medveten om vad och hur mycket du stoppar i dig. Som någon skrev tidigare, sluta ät INNAN du känner mättnad. De flesta av oss har fått lära oss sedan barnsben att man ska äta upp det man har på tallriken. Lämna alltid lite om det är så. Det hjälper att programera om hjärnan till det nya tankemönstret.

Äter du mycket godis? Dra ner mängden. 1 godis av de sorter du gillar mest räcker. När det känns naturligt, betäm en godisdag och håll dig till samma mängd men bara en dag i veckan.
    Ät mat efter träning.

Mycket grönsaker, kött och mindre ris och pasta. Potatis ger mer mat med mindre antal kolhydrater. Du ska orka med skolarbetet så kör inga hård dieter på bara protein och fett.

Vad det gäller ”slaffsandet” så är det såhär; Du förstör inte någonting för att du någon gång tar dig ett återfall. Skriver ”tar dig” för att det är någonting du VÄLJER att göra och du ska vara medveten om det.
    När detta händer, NJUT av det du äter annars är det ju bortkastat! Och sedan fortsätter du din sunda livsstil som vanligt.

Lägg på den träning du vill syssla med. Fotbollen kommer ge bra träning om du vill. Ge allt varje träning.
    Tycker du om styrke? Kör styrke. Gå till gymmet så är du uppvärmd och klar när du kommer dit.

Sätt upp delmål! TÄTA delmål och klappa om dig själv en ordentlig klapp på axeln när du når ett. Du gör en prestation värd att belönas, släng jantelagen över bord.

Vad du ska sträva efter är HÄLSA. Hälsa innebär mycket. Kost, träning, sömn och skratt. Att må bra både på in och utsidan.

Lycka till!

Rexen wrote:

Lycka till!

:yikes:
    Och vilka förutsättningar tycker du att man ska ha för att kunna börja med styrketräning? Och att börja banta som 15-åring ser jag inte direkt som hälsosamt.

Försök att begränsa godis, chips och sockerbaserad läsk. Självklart ska du inte behöva utesluta det men testa att börja med enbart lördagsgodis och då enbart i mindre mängd. Jag lovar, det kommer att smaka bättre då på köpet!Ät frukost. Är du inte hungrig på morgonen, ta med en macka till skolan som du äter på första rasten. Polar Extreme är gott och smidigt bröd med ett par skivor kalkon på som du stoppar i en plastpåse innan du går till skolan. :up:

Om du vill styrketräna, gör det! Som någon tidigare har nämnt i tråden så är till exempel kampsport jättebra om du villl göra av med kalorier. Andra exempel kan vara tennis, fotboll, squash mm. Hitta någon sport du tycker är kul och som du längtar efter. Att tvinga dig in på en aktivitet du inte trivs med kommer att göra att du tappar motivationen och så är du tillbaka på sofflocket eller framför datorskärmen. Passa på att klämma in vardagsmotion genom att gå/cykla till olika aktiviteter. Har du långt och åker kollektivt, hoppa av ett par stationer tidigare och gå resten. Ta med din mp3-spelare och se promenaden som en avkopplande stund!
    Det absolut viktigaste är att inte bli för fixerad vid mat utan rör på dig istället och gör det du tycker är kul!

Mirre

EDIT: Ett tips för at inte slafsa i dig lika mycket är att ta mindre tuggor. Äter du till exempel lösgodis, bit av en bit och lägg tillbaka den andra halvan i påsen. Det smakar ju lika mycket!

Mirre wrote:
    Och att börja banta som 15-åring ser jag inte direkt som hälsosamt.

Fjolligt.

Jag önskar att någon människa med tillräckligt mycket vett i huvudet beskrivit för mig hur man går ner i fettvikt när jag var som fetast under min uppväxt. ”Stor benstomme” kan dra åt helvete.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.