Home › Forums › Deff och fettminskning › 19 åring söker tips och råd
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 januari, 2009 at 14:10 #66528Anonym anvandareMember3 januari, 2009 at 14:10 #470938Anonym anvandareMember
Jag reserverar för en ganska lång forumpost från en relativt nybörjare!
Har nu läst på en hel del om både deffning och gymträning, känner att jag fått nog av den kroppen jag har nu helt enkelt. Jag klassar mig inte tjock, men jag vill bli av med det fettet jag har och samtidigt få en del ”snygga” muskler, dvs inge schwarzenegger, snarare ganska smal och slank med hård mage,bröst och armar.
I dagsläget är jag 182cm och vägde på vågen imorse 75,5kg. Fett% visade 17%. Hur mycket är ett bra riktmått att ligga på? Min kompis säger att runt 9% kroppsfett är bra för att man ska få en del muskelkonturer. Men lika bra att fråga er här, ni som kan detta så bra. :up:
Men jag behöver hjälp med att veta hur jag ska starta. Ska jag deffa bort det fettet jag har, eller ska jag börja gymma straight away? För som sagt, några stora muskler vill jag inte ha, starka behöver de heller inte vara. Gör detta mer för utseendet så att säga. Kanske kan man powergymma på något sett för att få snabba muskler?
Träningsscheman, hur bygger man upp dessa? Någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig att bygga ett så fort jag ska börja gymma? Jag satsar på att gymma mellan 2-4 dagar i veckan, beroende på vad ni tycker.
6 januari, 2009 at 16:02 #470939Anonym anvandareMemberTräna hårt ( rimligt) ät bra mat som pasta ris kyckling grönsaker i alla desformer potatis osv osv ät endast snabba kolhydrater direkt efter hårt träningspass annars långsamma försök ligga på ett protein intag på 2g per kg 1g fett per kg och resterande kolhydrater. Läs deff guiden som finns här på body.
7 januari, 2009 at 19:03 #470940Anonym anvandareMemberom du vill tappa fett är inte gymning det bästa om du vill ha ett snabbt resultat. Spring/cykla eller gör nått jobbigt som bränner mkt kalorier men självklart ska du ju gymma också. Just nu kör jag deff först o sen träna upp mig för min prio är att få bort fettet så jag springer varannan dag o varannan gymmar. Dock vilar jag vissa dagar också då och då. Ät sunt o mkt protein, glöm inte fettet men ät nyttigt fett. Finns många trådar om detta så bara kolla runt.
7 januari, 2009 at 22:50 #470941Anonym anvandareMembertack för svar boys, har börjat en diet nu. har köpt hem en del tonfisk samt kycklingfilé, som är väldigt proteinrikt och energifattigt. Ska väl i huvudsak bygga upp måltiderna av dessa med en del kolhydratkällor (ris osv). Käkar Omega 3 kapslar också. Mitt mål är att ligga mellan 500-800kcal underskott nu under några veckor, så att jag tappar mer än 0,5kg i veckan. Inga konstigheter med det eller?
Vad är en lagom fett% att ligga på innan man börjar bulka? Ligger som sagt på ca 17% (högt?).
En annan fråga jag funderat på också, som inte direkt hör till tråden men värt att fråga ändå. Blir man mätt på kalorier eller blir man mätt på protein/kolhyd/fett? För ibland känns det som att en relativt kaloririk måltid inte gör mig mätt, i jämförelse till en kalorifattig.
Sov gott
7 januari, 2009 at 22:56 #470942Anonym anvandareMemberDen där fettprocenten din våg visar kan du nog ta med en stooor nypa salt. Enligt min så ligger jag på 25% fett vilket är helt galet fel. Enligt en serösare mätning låg jag på drygt 12%.
7 januari, 2009 at 23:00 #470943Anonym anvandareMembersjälvklart gör jag det mr_green1, OBH nordica gör nog sina grejer för att tjäna en hacka
Men jag menar, kollar man på min kropp i allmänhet så kan man se att det finns en del fett där som ligger och dallrar.
9 januari, 2009 at 15:00 #470944Anonym anvandareMemberOm du inte känner att du blir mätt så kan du förslagsvis dricka kaffe eller grön te, det brukar minska hungern.
9 januari, 2009 at 15:28 #470945Anonym anvandareMemberclappen wrote:Vad är en lagom fett% att ligga på innan man börjar bulka? Ligger som sagt på ca 17% (högt?).En annan fråga jag funderat på också, som inte direkt hör till tråden men värt att fråga ändå. Blir man mätt på kalorier eller blir man mätt på protein/kolhyd/fett? För ibland känns det som att en relativt kaloririk måltid inte gör mig mätt, i jämförelse till en kalorifattig.
Fett, protein och kolhydrater är energigivare och innehåller alltså kalorier.
Här är en bra artikel som du behöver läsa.
[http://forum.body.se/showthread.php?t=22347]
Edit:
alkohol är också en energigivare..
9 januari, 2009 at 18:26 #470946Anonym anvandareMemberom du inte blir mätt så kan du provamat med mer fibrer i, det mättar mig mkt mer iaf.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.