20 kilo till sommarn, möjligt?

Home Forums Deff och fettminskning 20 kilo till sommarn, möjligt?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • Author
    Tyskn wrote:
    Jaja.. jag säger ju inte att han ska ligga i ett kalori-plus bara för att han styrketränar. Faktum är iaf att om han bara kör konditionsträning och drar ner på kosten för mycket så kommer han bränna bort muskelmassa vilket kommer leda till att viktminskningen kommer gå allt långsamare. Personligen så hade jag velat gå upp kanske 5kg i muskelmassa smatidigt som jag bränner bort fettet, så att ”netto-nedgången” i slutändan kanske ”bara” blir 15kg, men man ser betydligt bättre ut

Jag antog lite förhastat att karln i fråga styrketränade och helt enkelt ville slipa formen – det brukar ju förhålla sig på det sättet i 99,9% av posterna på det här forumet.

Efter att ha läst ursprungsposten lite noggrannare så klarnar det.

Jag håller såklart med om att styrketräning under dieten kommer att leda till ett bättre slutresultat.

:up:

King Grub wrote:
    Varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn, jämfört med 4.5 kcal för ett kilo kroppsfett. Skillnaden är inte stor, och inte avgörande på något sätt.

Första gången jag hörde att fettmassa har en metabolisk activitet. Har du lite mer fakta om det ämnet?

Fastän jag googlade en massa på ”McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.” , som du nämnde i en tidigare tråd så har jag bara hittat små sammanfattningar och inte själva studien. Som jag har förstått det så var personerna i studien inte aktivt tränande under själva studien, eller?
    Det är skillnad på vilande muskelmassa som inte har blivit stimulerad på flera dagar och vilande muskelmassa som har haft ett styrketräningspass bakom sig för några timmar sedan. Jag har läst om studier som visar att intensiv träning ökar den vilande ämnesomsättningen i upp till 48timmar framåt.

Tyskn wrote:
    Jaja.. jag säger ju inte att han ska ligga i ett kalori-plus bara för att han styrketränar. Faktum är iaf att om han bara kör konditionsträning och drar ner på kosten för mycket så kommer han bränna bort muskelmassa vilket kommer leda till att viktminskningen kommer gå allt långsamare. Personligen så hade jag velat gå upp kanske 5kg i muskelmassa smatidigt som jag bränner bort fettet, så att ”netto-nedgången” i slutändan kanske ”bara” blir 15kg, men man ser betydligt bättre ut

Jag väljer att citerar Jeff Willet i det här fallet: ”Styrketräning bränner fett indirekt genom att det stimulerar muskeltillväxten. Ju mer muskler du har desto högre vilande ämnesomsättning får du. Du kommer att göra av med fler kalorier per dag eftersom muskler är en mycket aktiv metabolisk vävnad precis tvärt emot vad fett är.”

Men det är ju långt ifrån garanterat att han kan hinna gå upp 5 kg muskler på så pass kort tid att han ändå hinner tappa 15 kg. Det är inte så långt till sommaren som det kan verka.

deXxa wrote:
    Självklart är det möjligt!
    Jag gjorde det. Gick ner från 100 kg i Aug till 80 kg Dec! Det klarar du galant om du tränar regelbundet och skiter i allt skräp, behöver väl inte påpeka vad skräp är men jag slutade med allt, dvs godis, chips, läsk, alkohol & skräpmat. Har en ätardag i månaden men den blir inte använd då man blir riktigt motiverad när man går ner lätt.

Jag gjorde som så att jag sprang 5 km på löpband varje dag och tog e lättare runda på gymmet varje dag så man inte gick ner i muskler så mycket.

Många tycker det är öveträning men inte enligt mig, det går! Bara man har viljan!

Lycka till!

måste bara säga att det va skitbra gjort.. 20 kilo på 5 månader!! not bad!!:emo-thumb

Jarp wrote:
    Men det är ju långt ifrån garanterat att han kan hinna gå upp 5 kg muskler på så pass kort tid att han ändå hinner tappa 15 kg. Det är inte så långt till sommaren som det kan verka.

Jag tog värderna bara som ett exempel där.. Lyckas han gå upp 2kg muskelmassa så att nettominskningen blir 18kg så är det ju bra med.
    Dessutom förstod jag det hela som att trådskaparen inte är någon regelbunden byggare (rätta mig om jag har fel) och jag minns när jag för första gången började lyfta vikter, så gick jag upp ca. 7kg på två månader utan att ligga på någon vidare ”bulk”.

junioren wrote:
    måste bara säga att det va skitbra gjort.. 20 kilo på 5 månader!! not bad!!:emo-thumb

Vet jag kommer sent men som man säger, bättre sent än aldrig.
    Tack, det är inte så svårt, bara man har pli på sig själv så klarar man det=)

Viewing 7 posts - 16 through 22 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.