ÄggGula– Bra FettkÄlla????

Home Forums Deff och fettminskning ÄggGula– Bra FettkÄlla????

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Mr tony wrote:
    tja, på en hemsida på internet så stog det att

i 100 g rå äggula( cirka 4 gulor) var näringsvärdet:

352 kcal.
    16,8 g proteiner
    30,5 g fett.
    1,7 g kolhydrater.

och nu tänkte jag att om dom 30 gram fetten är bra fetter som du SKA få i dig under deff,
    eller är det dåligt fett???

Jag käkar alltid ägg o gulorna är jag inte rädd för:up::up:

Robert Lilja wrote:
    Kroppen tar upp det, inga problem.

Inte proteinet från rå äggvita, bara runt 50%.

Mr tony wrote:
    ok, du kokar dom också lr?

Självklart… han är inte pervers!!

no_pain wrote:
    Självklart… han är inte pervers!!

Äter inte rått kött heller! O inga grönsaker!!!!

Robert Lilja wrote:
    Kroppen tar upp det, inga problem. Men det finns jäkligt mycket bakterier i råa ägg och det kan göra dig sjuk och försvåra för dig i din strävan att nå resultat.

Mvh
    Robert Lilja

Kroppen har faktiskt svårare att ta upp råa ägg än tillagade.

en bra fett källa under deff.. avocado jag brukar smälla i mig 1-2 avocados :)
    lr så kan du ju laga mkt wokad mat med kokosmjölk med mkt fett
    :)

Fettet i ägg-gula är bra för oss osm tränar och äter nyttigt i övrigt.
    Innehåller mycket kolesterol vilket tydligen ska göra att musklerna svarar bättre på styrketräning.
    Kan ev. ha en synergieffekt med cla och fiskolja.

Kolesterol kan bli en bristvara i kroppen om man tränar hårt och hålle rigen på kalorierna.

Är ännu inte 100% påläst om detta, så kan vara fel ute..men det JAG lyckats hitta tyder på att det ligger till så.

Någon som vet mer om detta med kolesterol +träning?

RobinRavn wrote:
    Fettet i ägg-gula är bra för oss osm tränar och äter nyttigt i övrigt.
    Innehåller mycket kolesterol vilket tydligen ska göra att musklerna svarar bättre på styrketräning.
    Kan ev. ha en synergieffekt med cla och fiskolja.

Kolesterol kan bli en bristvara i kroppen om man tränar hårt och hålle rigen på kalorierna.

Är ännu inte 100% påläst om detta, så kan vara fel ute..men det JAG lyckats hitta tyder på att det ligger till så.

Låter mycket vettigt då kolesterol är viktigt för att bygga hormoner såsom
    testosteron, östrogen osv.

mvh Calle Sirén

RobinRavn wrote:

Jag kan inte heller se varför det skulle vara negativt på något som helst sätt med en normalkonsumtion av ägg. Kroppens egna kolesterolproduktion motsvarar många ägg och den kroppsegna produktionen av kolesterol regleras efter det dietära intaget, alltså mer kolesterol från mat = mindre egentillverkat kolesterol.

Fysiskt aktiva personer ger ju kroppen bästa förutsättningar för bra hälsa i allmänhet, så även för blodfetter. Och fettsammansättningen i äggula är som sagt bra.
    Att sedan äggulan är en multivitamintablett i naturlig form med högkvalitativt protein och som dessutom smakar suveränt gör ju inte saken sämre.:up:

Kung Bruno wrote:
    Vad klassas som ”normalkonsumtion”?

[http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14148&epslanguage=SV]

Calle Sirén wrote:
    Låter mycket vettigt då kolesterol är viktigt för att bygga hormoner såsom
    testosteron, östrogen osv.

mvh Calle Sirén

Förutom att det är viktigt för produktionen av könshormoner verkar det för bodybuilders vara ännu viktigare för funktioner INNE i de skadade muskelcellerna.

RobinRavn wrote:
    Förutom att det är viktigt för produktionen av könshormoner verkar det för bodybuilders vara ännu viktigare för funktioner INNE i de skadade muskelcellerna.

Jag gissar att du syftar till kolesterolets funktion i cellmembranen?

Frågan är om ett högre dietärt kolesterolintag behövs för det eller om den kroppsegna tillverkningen räcker.
    Dessutom är ju en kost rik på animalier vanligt hos byggare, alla animalier innehåller ju kolesterol i mer eller mindre omfattning även om äggula är ohotat mest rik på kolesterol i våran ”normala” kost (d.v.s. den typen av kost som folk i landet ofta konsumerar, finns säkert mer kolesterolrika livsmedel än hönsägg om man skulle ha lust att leta;)).

Är fettsammansättningen i olivolja jämförbar med fettsammansättningen i linfröolja? Nej

Är fettsammansättningen i olivolja bra? Absolut!

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.