Home › Forums › Deff och fettminskning › aktivitetsfaktor
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 maj, 2008 at 15:42 #73280Anonym anvandareMember21 maj, 2008 at 15:42 #582094Anonym anvandareMember
Hejsan..
Suttit och läst lite i deffguiden ang Harris&Benedict-ekvationen och räknat på vad jag skall ligga osv. Men undrar angående aktivitetsfaktorn, om 1.2 är ligga på soffan och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren.. Vad skulle jag då ligga på om jag:
tränar styrketräning 5-6 dagar/veckan ca 1h – 1h 30 min (beroende på hur många set , hur mycket folk mm)
ute och går i rask takt eller på band mellan 6.0-7.0 hastighet 5-6 dagar/veckan i 60-90 min
cyklar till och från gymet (dvs 5-6 dagar/veckan) tar 60 min totalt ( varav jag drar bort 10 min för rödljus och annat)
Tävlar inte inom någon gren och har inga andra sportsaktiviteter…
Vad skall jag räkna min aktivitetsfaktor på då?? 1.5 ??Tacksam för svar och ursäkta om jag tagit upp för mycket plats med dumma frågor, men frågar man inte så får man aldrig veta något.. :whistle:
Store Björn
21 maj, 2008 at 17:01 #582095Anonym anvandareMemberFörst och främst bör du inte träna styrketräning mer än 4-5ggr/vecka om du är hyfsat avancerad och tre gånger i veckan om du är nybörjare (tre helkroppspass). Och varför all denna kardio? 5-6 promenader i veckan och lika många cykelturer på det? Mina klienter som går på ketogena dieter gör vanligtvis ingen kardio alls förrän fettnedgången börjar avstanna och då är det fyra promenader på 30 min i veckan (vilket ökas till 40-45 min efter några veckor om behovet finns.)
Den viktigaste regeln som finns vid diet är att låta kosten (och styrketräningen) göra jobbet och sedan ta till extra motion och eventuella kosttillskott när resultaten avstannar. Drar du på med allting du har direkt har du inget att ta till när det börjar gå segt.
Med tanke på din extrema träningsmängd antar jag att du försöker gå ned i vikt. Ta ett gott råd och ta 1-2 viloveckor omedelbart och se över din kost. Börja sedan försiktigt igen och låt kosten samt styrketräningen göra jobbet.
21 maj, 2008 at 18:13 #582096Anonym anvandareMemberHejsan!
STORT Tack för ditt svar..
Som svar på dina frågor så är jag mellan nybörjare och avancerad i min träning, men gör säkert alla nybörjarfelen då man inte fått veta bättre under sin träningstid.. Man har väl någon fobi om att vilar man för mycket så växer inte musklerna utan mer tynar bort skulle därför gissa att därför jag tränar så ofta, men inser att det inte hjälper heller då jag är långt ifrån stor..Angående min sk diet eller bantning bättre ord, så fått olika råd ang kost och därpå oxå rådet att öka cardion så jag förbränner mera.. Är ingen expert så tog imot råden och kilona rasade till en början men börjat att ta av nu och ligger stillastående och börjar få panik.. Började på 121 kg och nu ligger och studsar på 111-113…. Mitt första mål var 110 och därefter i framtiden 105..
Men fastnat nu och försöker lusläsa alla forum, böcker, tidningar och ställa dumma frågor överallt.. Men fortfarande står vikten stilla.. Om jag nu som du föreslår skulle ta 1-2 veckors vila är det både från träning och cardio då och bara hålla dieten via bra kost?? Blir bara mer förvirrad ju mer information man får, och hade jag haft råd hade jag nog köpt allt på gymgrossisten under fliken fettförbränning.. Men skall nog lyssna på ditt råd och kolla över kosten.
Hur mycket tycker du jag skall ligga på (kcalintaget) om jag får besvära dig med den frågan? Väger just nu, vi tar det mesta vågen visat sista tiden113 kg 197 cm 33 år (om det hjälper att veta)
tränar som du läste ovan och har rätt tungt fysiskt arbete
har legat mellan 2500-2800 kcal, orsaken jag är osäker är att de jag fått hjälp med att räkna kcal har fått det till olika.. så säg mellan 2500-2800…Tack för du tog dig tid att ge en förvirrad människa hjälp…
Mvh
Store Björn
21 maj, 2008 at 18:46 #582097Anonym anvandareMemberUnder hösten 2007 gick jag själv från cirka 16 % underhudsfett till strax under 6 % utan att utföra ett enda pass kardio. Nu ligger jag kring 4 % och utför fortfarande ingen kardio. Dessutom har jag infektions- och ansträngningsastma samt nedsatt lungfunktion (cirka 50 % syreupptag). Allt handlar om diet och det är först när det börjar gå segt som man kan lägga in lite kardio. Fettförbrännande tillskott, koffein m.m. är det absolut sista du ska ta till. I annat fall bränner du ut dina binjurar på nolltid och då tar det verkligen stopp!
Anledningen till att du bör vila är att du tränat för mycket. Dina hormonnivåer är troligtvis väldigt skeva och halten med stresshormoner är med all sannolikhet skyhög. Vila från all träning i två veckor. Använd återhämtningstekniker som bad med epsomsalt, bastubad m.m. (se min artikel i BODY nr 1, 2008.) Ta rejält med extra zink (60-90mg/dag)och magnesium (800-1000mg/dag), 4-5g Vitamin-C och 20-30g fiskolja (eller 10-15g Omega-3.) Följ en kost som ger strax över din förbrukning under denna period. Du kanske lägger på dig några gram fett, men se det som ett steg tillbaka för att kunna ta flera framåt.
För bra dietupplägg kan du läsa min blog. Min forumtid är väldigt begränsad och jag kan enbart ge generella råd. För att ta fram en diet som passar dig behövs en utvärdering och en provperiod med anpassningar beroende på reaktion och resultat.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.