Home › Forums › Deff och fettminskning › Angående ätardagar på deff
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 april, 2008 at 20:38 #771383Anonym anvandareMemberaaiS wrote:Det här är väldigt intressant i mitt fall! Jag ligger på betydligt mer 1000 kcal per dag i underskott då jag måste få resultat riktigt snabbt. Och jag har tagit bort ätardagen som jag brukade ha vid en lättare deff förut.
Menar du att jag får bättre resultat med 1 ätardag/vecka än om jag skipper ätardagen? Trots att jag är en sockermänniska så tar det inte på mitt psyke som många påstår att det kan göra, visst är det lite jobbigt med så stort underskott men genom att tänka på hur resultatet ska bli så går jag inte runt och mår dåligt pga att jag inte får äta sött..
Repeterar frågan: För att uppmå maximal resultat, är det bättre att ha en ätardag i veckan eller att skippa den ?
Jag får i mig cirka 1500 kcal om dagen. Har inte riktigt räknat ut min förbränning men jag är 19 år gammal, väger 76, 177 cm lång. Tränar 3 gympass/vecka. HIIT pass 4ggr/vecka.
Mvh, Siamak Esmaili
Vad är ätardag är första frågan?
Många menar ju då att vräka i sig vad som helst…
Jag kallar det heller fyllnadsdag, som är begränsad, men ger kroppen lite extra välbehövlig energi!1500kcal är lite på din kroppsvikt, du verkar inte träna extremt mycket, men du kör högintensiv cardio 4ggr/vecka. Jag anser inte att högintensiv cardio och ett väldigt lågt energi intag går ihop. Man bränner ut sig ännu lättare. Vid väldigt hög intensitet behöver musklerna lättillgänglig energi snabbt, som är glukogen och det har du inte så mycket av. Risken är att kroppen omvandlar dina surt förvärvade muskler till energi istället…
För att man ska orka prestera och att hålla viktiga hormoner på en hyfsad nivå, så krävs energi för att hålla motorn varm.
Vid en krasch-diet är en stor del av viktförlusten vatten och även muskler.
Vill du maxa dina resultat (fettförbränning och behålla muskler), så hade jag höjt upp energi-intaget och kolhydraterna en aning 1-2 ggr/vecka. Vad som är lagom i ditt fall är ju omöligt att säga, men kanske 3-400g kolhydrater fördelat på en eller två dagar/vecka.
Ex. 150g extra kolhydrater på onsdag och 250g extra på lördag.
Det är fortfarande ett lågt intag över hela veckan sett, men den extra energin kommer att sätta fart på kroppen en aning.27 april, 2008 at 21:48 #771384Anonym anvandareMemberJag äter mycket och allt jag är sugen på när jag har mina ätardagar(söndagar)men jag sommardeffar vilket är inte direkt samma sak som när man deffar för en tävling.Jag har gått ner från 98kg morgonvikt till 93,2kg morgonvikt och jag har ca 10 veckor kvar att deffa.Tänkte gå ner till 90kg och jag tycker att dem 3 sista kg kan jag ta bort ,kanske inte lättare men bättre(mer fett nästan inga musskler)om jag kör ätardagar på söndagar.Tack vare de äter jag som planerat resten av veckan men som jag sa jag har tio veckor kvar, 3 kg och en vanlig sommarform
27 april, 2008 at 22:36 #771385Anonym anvandareMemberJonas Lundberg wrote:Vad är ätardag är första frågan?
Många menar ju då att vräka i sig vad som helst…
Jag kallar det heller fyllnadsdag, som är begränsad, men ger kroppen lite extra välbehövlig energi!1500kcal är lite på din kroppsvikt, du verkar inte träna extremt mycket, men du kör högintensiv cardio 4ggr/vecka. Jag anser inte att högintensiv cardio och ett väldigt lågt energi intag går ihop. Man bränner ut sig ännu lättare. Vid väldigt hög intensitet behöver musklerna lättillgänglig energi snabbt, som är glukogen och det har du inte så mycket av. Risken är att kroppen omvandlar dina surt förvärvade muskler till energi istället…
För att man ska orka prestera och att hålla viktiga hormoner på en hyfsad nivå, så krävs energi för att hålla motorn varm.
Vid en krasch-diet är en stor del av viktförlusten vatten och även muskler.
Vill du maxa dina resultat (fettförbränning och behålla muskler), så hade jag höjt upp energi-intaget och kolhydraterna en aning 1-2 ggr/vecka. Vad som är lagom i ditt fall är ju omöligt att säga, men kanske 3-400g kolhydrater fördelat på en eller två dagar/vecka.
Ex. 150g extra kolhydrater på onsdag och 250g extra på lördag.
Det är fortfarande ett lågt intag över hela veckan sett, men den extra energin kommer att sätta fart på kroppen en aning.Börjar förstå hur du menar
Men om jag ökar energiintaget till ca 2000 kcal om dagen och får i mig 300g kolhydrater 1 gång i veckan, och kombinerar det med HIIT, är det bättre ?
Vad ska de 300g kolhydraterna komma ifrån då? Nåt som är speciellt bra eller kan det vara vad som helst?
Och är det verkligen säkert att det jag äter på ”påfyllnadsdagen” inte lagras sig som fett ?Mvh, Siamak Esmaili
30 april, 2008 at 21:34 #771386Anonym anvandareMemberathleticmia wrote:Jag tror att många misstolkar det där med ätardagens hjälp eller stjälp.
Att höja kaloriintaget, främst kolhydratsintaget, någon gång i veckan för att få energi och en boost är säkert bara bra!MEN att ösa i sig all mat och då gärna skräp, gör bara att dieten går ett steg bakåt och det blir jobbigt i huvudet för många.
Under mina första dieter hade jag svullodagar då jag åt upp till 10 000 kcal på en dag! Det började med rulltårta och pannkakor till frukost och fortsatte med ”skit” hela dagen.
Dagen efter mådde jag kass, bakfull! Visst hade jag extra energi i musklerna ett par dagar men jag fick ju också köra mycket tuffare diet mitt i veckan för att kompensera för detta enorma överflöd.
Psykiskt mådde jag inte bra. Dåligt samvete och noja för formen. LÄngtan till nästa ätardag började redan på tisdagen och inhandling av diverse godsaker på onsdagen…som en j-vla junkie!!
Jag trodde att ätardagen var min enda räddnign för att palla med en diet överhuvudtaget; ”utan ätardag klarar jag det aldrig” sa jagEfter varje avslutad diet fortsatte jag har ätardagar oftare så resultatet blev att jag snabbt gick upp tio kg. Det mådde jag dåligt av. KÄndes som att jag slitit i ett halvår för att sen sabba allt på några veckor. 😥 var skulle detta sluta? kändes som en fixering och missbruk för mig…
Grejen var ju att HUR MYCKET JAG ÄN ÅT SÅ BLEV JAG ALDRIG NÖJD!!!
Visst blev jag fysiskt mätt och nästan spyfärdig men ”suget”, begäret och ”vill ha” tog aldrig slut.Jag såg det hela som en ätstörning pga att det blev ett begär, en fixering som jag inte mådde psykiskt bra av.
2006 provade jag att dieta utan ätardag. Endast 500 kcal + varje lördag då det blev någon proteinbar och lite extra kolisar från bra källor extra. Kanske något restaurangbesök utan fet och friterad mat.
OJ VILKEN SKILLNAD! Viktnedgången gick snabbare!Det som förvånade mig mest var att BEGÄRET FÖRSVANN! Jag är inte längre beroende av smågodis eller andra kaloribomber. Jag ÄLSKAR det fortfarande men vet att jag kan vara utan det om jag bara bestämmer mig! Suget försvinner på någon vecka MEN det kan komma tillbaka lika snabbt om jag triggar det med sött.
Det gäller bara att BESTÄMMA SIG FÖR ATT MAN VILL!
Jag intalar mig att det faktiskt inte är värt att svulla. Det goda är över på så kort tid och tar desto längre tid att kompenser för. Dessutom blir jag ju aldrig nöjd….då kan jag ju lika bra skita i det eller hur? Iallafall 99 ggr av 100…. Visst kan man unna sig ibland offseason men som med allt annat, inse sanningen – det sätter sig och jag måste begränsa det! Ju mer man äter desto mer ur form blir man- bara att välja!
Varför då ha en diet utan ätardagar?
För mig är det givet. Begär efter skitmat försvinner. Det är lättare att komma i form- det går snabbare. Man tvingas hitta en diet som man trivs med och inte MÅSTE ha skitmaten på lördagar.
Om man hatar diet 6 dagar i veckan så förstår jag faktiskt inte varför man går på diet….man bör faktiskt trivas med sina vanor, även under diet tycker jag!Om skillnaden mellan on- och offseasonmat inte är sååå stor – nyttig vs skitmat- så blir det också lättare att tävla ofta! Äter man bra mat året runt, tack vare att man gillar sina vanor, så behöver marn inte slita lika många veckor inför tävling. Speciellt inte om man utesluter ätardagar…
Numera säger jag ”aldrig mer ätardagar”
Tänk vad man kan ändras!Hej Mia.
Jag har varit präcis det samma igenom. Jag kunne ha skrivit det. På engelska heter denna ätstörning ”binge eating disorder” och jag har läst mycket om det. Om jag triggar det hamner jag i ett ”binge” men jag har funnit en ballans nu med min mat och det går bra Jag äter lite friare i helgen uten att överäta men dietmat på veckodagarna på min off season.1 maj, 2008 at 08:43 #771387Anonym anvandareMemberÄtardagar för mig är att krångla till det för sig själv och dessutom leka med hjärna och hormoner.
Inför min första riktiga tävlingsdiet fick jag information om att den skulle innehålla en riktig ätardag. -Ät vad du vill så att inte fettförbränningen minskas. -Tack, sa jag och svullade varje lördag. :happy:
Visst kom jag i form men jag fick slita som bara den. Dessutom lever jag i tron att efterom jag fick minska mitt kcalintal på veckorna samt öka upp kardion så tappade jag mer muskelmassa under dieten som dessutom blev förlängd.
Men det är bara småpotatis i sammanhanget. Jag blev rädd efter tävlingen när jag fundererade igenom den avklarade dieten, medans jag åt på och ökade rätt bra i vikt, ca 12 kg. Jag hade lekt med min hjärna i cirka 15v och gränsen till en ätstörning var hårfin. Under veckodagarna tänkte jag jämt på massa god mat och vad jag skulle äta på den hägrande lördagen.Eftersom jag känner flera med kraftiga ätstörningar i form av anorexi/bulemi och även kombinationer samt ortorektiker, blev jag rädd när jag såg likheter i tankesättet. Ett par är riktigt nära vänner som idag är ätande/behållande anorektiker/bulemiker. Vi har länge och väl diskuterat skillnader och likheter mellan vad vi inom BB/BF håller på med och vad de som är klassade som personer med ätstörningar har. Skillnaderna var väldigt små!:yikes:
Min andra diet kördes på utan ätardagar men med högre kcalintag under veckorna. Dvs totalintaget på veckobasis var aningen mindre nu, dieten kortare, men formen blev lika bra om inte bättre som slutresultat! Hjärnan kunde fokusera på yrkesliv och annat härligt i livet som jag inte behövde offra för att komma i tävlingsform. Jag kunde ta en bit kaka på onsdagsfikat på jobbet utan att ha dåligt samvete och jag behövde inte hålla mig undan från den där trevliga middagen på fredagskvällen. Självklart fick jag äta mindre men det viktiga var att jag var social och min hjärna inte suktade efter någon sjuklig ätarlördag. Jag orkade träna hårdare och humöret var stabilt.
Diet tre och fyra har genomförts på samma sätt som diet två. Jag får ofta frågan hur jag kommer i bra form och mina två tips är:
1. Inställningen. Tänker du att nu börjar den jobbiga dieten, så blir den jobbig!
2. Inga ätardagar.Jag ser istället målet framför mig, som är uppdelade på delmål/checkpoints, och eftersom jag inte tillämpar ätardagar så är skillnaden kalorimässig mellan offseason och diet (kardiomängden ökas också). Dieter utan ätardagar är alltså mitt framgångsrecept till en lyckad diet.
Förhållningssättet till mat i min värld ska vara så naturlig som möjligt, oavsett diet eller offseason. Jag väljer att kalla det offseason efterssom bulk i min värld bara är en dålig ursäkt för matmissbruk.
Jag vill även poängtera att vi tjejer ska undvika ätardagar ur en hormonell synvinkel. Våra hormoner påverkas och det påverkar inte bara humör utan även hår, hud, kvinnliga organ mm.
Tänk på din hälsa och mår du inte bra på dieten, säskilt psykiskt så använd hjärncellerna och fråga dig själv vad du sysslar med.
Mvh,
Mirre1 maj, 2008 at 23:01 #771388Anonym anvandareMemberBra inlägg Mirre.
Håller med dig om att ätardagar oftast är mer till onytta än till nytta. Istället för planerade svollodagar tycker jag att man kan ha en dag i veckan då man helt enkelt inte är lika noga med kosten. Man kan gå ut och käka på restaurant, unna sig en dessert eller ta en bulle till fikat. Att äta gott och att unna sig något behöver inte innebära hetsätning på gränsen till äs.4 maj, 2008 at 02:27 #771389Anonym anvandareMemberUrsäkta tt jag kapar dagen men vad tror ni om att istälelt för ätardagen ta en fyllodag där man dricke roch sådan skit. Hur mycket tror ni att det förstör?
4 maj, 2008 at 16:05 #771390Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Det är ju det som är ätardag. Eller?Nä en sån dag som meeper nämner kan ju bli vilken kaloribalans som helst. Bara en helt vanlig dag där energiinnehållet och nyttigheten i maten är av sekundär betydelse.
Att inte fundera varken hit eller dit och ”äta som en Svensson” typ.
4 maj, 2008 at 19:34 #771391Anonym anvandareMemberI min deff brukar jag lägga in någon dag då jag exempelvis äter pizza, vilket brukar hamna på en helgdag. Om jag då har sovit ganska länge så fastar jag kanske till 1-2 på dagen och äter en valfri pizza (med vanlig Pepsi eller liknande icke-light-dryck). Av den brukar jag bli såpass mätt att jag inte behöver äta något mer förän sent på kvällen, och då kanske jag tar en proteinshake innan jag lägger mig.
Med andra ord består min ”ätardag” av en enda ganska stor måltid, vilket i slutändan knappt medför något vidare kaloriöverskott för dagen ändå.
4 maj, 2008 at 21:07 #771392Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nä en sån dag som meeper nämner kan ju bli vilken kaloribalans som helst. Bara en helt vanlig dag där energiinnehållet och nyttigheten i maten är av sekundär betydelse.Att inte fundera varken hit eller dit och ”äta som en Svensson” typ.
Precis.
”Ätardag” är således en dålig term för en sådan dag. ”Inte-tänka-på-mat-dag” är mer passande. Under perioder då jag legat ganska högt i kalorriintag kan jag tänka mig att dessa dagar resulterade i ett minskat intag.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.