Angående kroppsfett, bodyfat!

Home Forums Deff och fettminskning Angående kroppsfett, bodyfat!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 43 total)
  • Author

Hejsan alla kunniga människor!

Jag hittade inget inom dessa frågor när jag sökte men det finns kanske någonstas.

Jag har ett par frågor angående kroppsfett och deff, jag är 190 cm och väger 81 kilo, jag har förmodligen, ganska troligt 19,3 % kroppsfett enligt den här trådens sätt att mäta: [http://forum.body.se/showthread.php?t=35842&page=30]

Betyder det att jag har ungefär 15,5 kg fett på kroppen och i kroppen?

Hur mycket kroppsfett ska man ligga på om man vill ha riktigt tydliga konturer?

Jag börjar ana dom övre magrutorna, ska man komma under 10 % för att dom ska synas tydligt över hela magen?

Enligt det tråden är min optimala nuvarande deffvikt 72 kilo, om man antar att man deffar lungt och nästan bara lyckas få bort fett så kommer jag att deffa bort 9 kilo till, då kommer jag att ligga på 6,5 kilo kroppsfett, kommer jag att ligga på 11 % kroppsfett då? Det låter lite mycket med den låga vikten och med den längden jag har.

Alltså vad är den optimala kroppsfettprocenten som man kan ligga på längre perioder och må bra av det? Jag förstår att det är individuellt, men det kanske finns riktlinjer?

Hur får man effektivas bort fettet runt magen och på baksidan av ryggen bakom magen?

Fan så många frågor det blev hoppas att någon är villig att svara…

Tack för en toppensida!

Mvh // C

Var det dumma frågor jag fick på?

10% BF kan nog vara ganska normalt att satsa på. Du har då definitivt tydliga konturer, men du är inte nere på bodybuilder nivå och inte i någon hälsomässig riskzon. Ner till 7-8% kanske är det lägsta som man kan hålla under riktigt långa perioder utan att det blir ohälsosamt, det är dock en uppskattning och säkert individuellt.
    Jag skulle gissa på att du har lägre BF än 19.3 % ifall du kan se konturer av dina övre magmuskler, men det är också väldigt individuellt.
    Du kan tyvärr inte punktförbränna kroppsfettet. Läs deff guiden som finns som sticky här på forumet. Förbränna fett gör du genom att ligga på energiunderskott, helt enkelt.

[http://anabolicminds.com/forum/weight-loss/86686-body-fat-pics.html]

Där har du några exempel-bilder som inte stämmer till 100%, men ger ett hum om hur man bör se ut vid olika BF. Tänk dock på att killarna i bilderna har ganska mycket muskler så de syns kanske lite tydligare än vad dina gör vid samma BF.

roosm wrote:
    Ner till 7-8% kanske är det lägsta som man kan hålla under riktigt långa perioder utan att det blir ohälsosamt

3-4% för en man.

King Grub wrote:
    3-4% för en man.

menar du att man kan hålla fettprocenten så låg under en längre tidsperiod? Jag trodde det var vad tävlingsbyggarna låg på vid tävling.

blyger wrote:
    menar du att man kan hålla fettprocenten så låg under en längre tidsperiod? Jag trodde det var vad tävlingsbyggarna låg på vid tävling.

Sprinters, långdistanslöpare. Många elitidrottsmän ligger på den nivån året runt utan problem.

Tack för svaren, det är väldigt intressant med sånt här tycker jag. Jag har vägt 115 kilo och varit ganska tjock sen gick jag ner till 65 och fick lite ätstöringar på vägen och efter det började jag gymma och då gick jag upp till 89 sen nu väger jag runt 80 och försöker få bort det sista fettet, så jag har misshandlat min kropp en del. Jag har läst Grubs deff-inlägg några gånger väldigt bra grejor! Jag har dock skitkass ämnesomsättning vilket gör att jag har väldigt lätt att gå ner i vikt om jag bara äter rätt och tränar och om jag vänder på det bli jag fet.

Det svåraste är således att hålla vikten…

Men en sak till, hur ska man lyckas få i sig typ 200 gram protein och fett och lite kolhydrater under en dag utan att man ska i sig för mycket kalorier?

Mvh // C

Jag har dock skitkass ämnesomsättning vilket gör att jag har väldigt lätt att gå ner i vikt

Har man ”skitkass” ämnesomsättning har man inte lätt att gå ner i vikt, under några omständigheter.

Men en sak till, hur ska man lyckas få i sig typ 200 gram protein och fett och lite kolhydrater under en dag utan att man ska i sig för mycket kalorier?

Man rör på sig såpass mycket att man förbrukar den mängden energi och lite till.

200 g protein är ca 800 kcal.

heryagu wrote:
    Jag börjar ana dom övre magrutorna, ska man komma under 10 % för att dom ska synas tydligt över hela magen?

Jag är inte kunnig nog att kunna svara på det andra men enligt det där programmet ligger jag på ungefär 15-20% bodyfat och jag har 6synliga magrutor. Sen är det inte säkert att det stämmer heller, och magrutorna kommer inte inte vid samma fettprocent för alla människor skulle jag tro.

Jo men man brukar väll säga att man har ”bra” ämnesomsättning om man kan äta allt men inte gå upp i vikt, alltså folk som kan käka pizza varje dag och ändå vara smala hela livet.

Vad betyder bra respektive dålig ämnesomsättning?

heryagu wrote:
    Vad betyder bra respektive dålig ämnesomsättning?

När man lider av antingen hypometabolism eller hypermetabolism p.g.a. sjukdom, t.ex. endokrina sjukdomar. Defekt sköldkörtel är vanligt.

Att äta pizza varje dag är inget svårt, finns många människor som typ tar en macka och en kopp kaffe till frukost och sedan en pizza till middag. Forskning på portionsuppfattningar är extremt intressant och alla som påstår att de aldrig kan gå ner i vikt tror i regel att de äter mindre än de gör och vice versa tror många som påstår sig ha problem med viktuppgång äta mer än de tror.

Eddie Vedder wrote:
    När man lider av antingen hypometabolism eller hypermetabolism p.g.a. sjukdom, t.ex. endokrina sjukdomar. Defekt sköldkörtel är vanligt.

Att äta pizza varje dag är inget svårt, finns många människor som typ tar en macka och en kopp kaffe till frukost och sedan en pizza till middag. Forskning på portionsuppfattningar är extremt intressant och alla som påstår att de aldrig kan gå ner i vikt tror i regel att de äter mindre än de gör och vice versa tror många som påstår sig ha problem med viktuppgång äta mer än de tror.

jag tycker detta är intressant.

Min kompis är 19 år, är runt 178 cm och smalare människa får man leta efter (väger väl runt 55-60). Han äter inte nämnvärt lite, snarare lika mycket som mig. Han kan dra i sig 5 chipspåsar om dagen, dricka cola, dricka bearneisås (han älskar det :s) och även käka fettpulver i mängder. UTAN att gå upp i vikt. Vi gjorde ett expriment tillsammans där vi provade, och han gick inte upp ett gram. :P

är detta dålig eller bra ämnesomsättning eller hur kallar man det? Vad beror det egentligen på?

Det var det jag menade också, jag har också sånna vänner…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 43 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.