Åsikter angående deff

Home Forums Deff och fettminskning Åsikter angående deff

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej!

Skall försöka mig på att deffa för första gången. Jag tänkte bara en light variant dvs gå ner 4-5 kg för att känna mig i skaplig form. Väger idag 108 kg och är 200 cm lång.

Har en kaloriförbrukning på ca 4 200 kcal då jag håller min nuvarande vikt. Tanken är att jag skall skära ner den med ca 500 kcal och gå ca 2 promenader mer i veckan a 50 min mot vad jag gör nu (går ca 1 i veckan.)
    Tränar styrka 4 ggr i veckan och kör splittade pass.

Jag vill som de flesta dvs förlora så lite muskelmassa som möjligt.
    Jag äter ca 6-7 ggr om dagen inkl proteindrycker och får i mig ca 240 gram protein/dag och ca 100 g fett (blandat fett dvs mättat, omättat och fleromättat).

Min tanke är att kcal minskningen i stort sett skall komma från kolhydraterna. Tänker jag rätt eller vad tycker ni att jag kan justera?

Svårt att ge ett kort svar på denna fråga … finns flera trådar om detta. Själv kör jag extremt lågt på kolhydrater och mycket protein och fett. Då jag sänker kolhydraterna så brukar jag öka lite på proteinet och fettet… dock måste ju det bli ett underskott i kalorier men det är ju självklart. Tung styrketräning!!! Reglera kaloriintaget lågsamt.. Dra inte ner för mycket direkt.

Är 500 kcal för mycket att börja med tycker du?

har läst att det är vanligt att man ökar proteinintaget. Mitt ligger dock klart över 2,0 g/kg kroppsvikt. Min tanke var att det kanske räcker ändå….har dock funderat på att öka proteinintaget……

Det låter helt ok enligt mig… säkert fler som har någon åsikt. Fördelningen är individuell… för mig fungerar det utmärkt med högt proteinintag och extremt lågt på kolhydrater… För andra fungerar det inte alls. testa dig fram försiktigt. Vet du ungefär hur mycket kroppsfett du har nu?

mccarlsson wrote:
    Det låter helt ok enligt mig… säkert fler som har någon åsikt. Fördelningen är individuell… för mig fungerar det utmärkt med högt proteinintag och extremt lågt på kolhydrater… För andra fungerar det inte alls. testa dig fram försiktigt. Vet du ungefär hur mycket kroppsfett du har nu?

Nej tyvärr….men det är för mycket :D

Dock kommer jag inte att mäta det heller utan jag går på känsla och hur det ser ut. Skall inte tävla utan jag tycker det räcker så för mig då. Vill helt enkelt komma i bättre form till sommaren :)

Okej… Utan att ha så mycket bakgrundsinfo så tycker jag att du skall ta och skära ner på kolhydraterna. Kör på detta några veckor och se på resultatet. Har du tappat lite fett och känner att du förlorat muskelmassa så får du tänka om. Du kommer förlora mycket av glykogenförråden vilka många kan känna som att de blir lite slappa. Ingen fara… En kolhydratsladdning och några timmar senare så är det fixat. Så bli inte rädd om du tappar en del i vikt till en början.

mccarlsson wrote:
    Okej… Utan att ha så mycket bakgrundsinfo så tycker jag att du skall ta och skära ner på kolhydraterna. Kör på detta några veckor och se på resultatet. Har du tappat lite fett och känner att du förlorat muskelmassa så får du tänka om. Du kommer förlora mycket av glykogenförråden vilka många kan känna som att de blir lite slappa. Ingen fara… En kolhydratsladdning och några timmar senare så är det fixat. Så bli inte rädd om du tappar en del i vikt till en början.

Tack för bra åsikter. Har kört detta egentligen redan i ca 10 dagar och visst känner jag ingen slappheten och att man känner sig lite utmärglad. Trycket i musklerna är ju just nu inte som förr :emo-thumb

Jag brukar ofta stanna upp lite vid en viss kalorinivå.. eller jag tror alla gör det för att kroppen är sjukt bra på att anpassa sig. Låt det vara så några dagar och sedan är det dags att dra ner lite igen. När du sedan börjar se tydliga rutor (får använda mig av detta kriteriet eftersom vi inte har några fettmätningar) så kan du börja fundera på att lägga in en dag i veckan då du laddar upp glykogenförråden med lite kolhydrater. Inte för mycket dock

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.