Åsikter välkomna, 1a deffen.

Home Forums Deff och fettminskning Åsikter välkomna, 1a deffen.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Tjena, efter ett par års hobby tränande så hade jag tänkte o köra min första deff. Känner för att slimma till kroppen en aning. Jag väger 78 kilo är och 173cm.

Tränings schemat är halvkropps för tillfället så kommer att köra överkropp dag 1, underkropp dag 2, sen vila och börja om.

Dagarna jag vilar kommer jag att köra 40-50minuter rask promenad.

Fruktost:
    250g Kvarg+Vatten+Funlight
    350 kcal
    24g Protein
    10g Kolhydrat
    25g Fett

Mellan mål 2 gånger om dagen
    Protein Pulver med vatten
    240kcal
    48g protein
    8g Kolhydrat
    2g Fett

Mål: 2+3
    200g Kyckling + 300g Potatis(råstekt) + 50g Keso + Sallad

565x2Kcal
    48gx2 Prot
    54gx2 Kolhydrat
    14gx2 Fett

Totalt:

1720 kcal
    168g Protein
    55g Fett
    127g Kolhydrat

Har läst deffguiden och några andra liknande deffguider som finns och har försökt att förstå det hela som bra som möjligt. All kritik och hjälp är välkommen.

Funderar på att lägga in och äta lax varanan dag för att få lite variation.

Lax är ett jättebra alternativ och sprängfylld med näring. Ditt upplägg ser bra ut förutom att jag saknar grönsaker och fett. Fett har dessutom den fördelen att mätta mer än t.ex. kolhydrat och det upplever jag högt prioriterande under en viktminskningsperiod. Det är jobbigt att gå runt hungrig.

Har du räknat kalorier tidigare? I sådant fall, hur många kalorier äter du normalt för att bibehålla vikten? Jag hade reglerat intaget och legat kring 2000 kkcal till en början och sedan succesivt minskat mängden mat på tallriken till jag får en jämn och stabil viktminskning.

Dra bort ett mellanmål och ta bort 200g potatisen på ena målet ( det innan träning). Lägg till feta goda såser istället så du får i dig fett. Creme fraiche är bra o lätt att göra sås på. Koka även upp broccolli eller andra grönsaker, köp fryst så slipper du glabba massor.

Lägg dig runt 1800kcal per dag, när du kommer ner runt 73kg så kan du minska ner mot 1500-1600 kalorier

Tack för svaren.

Niklas jag har inte räknat på kalorier innan utan bara ätit en massa mat :)
    Grönsaker äter jag till måltiderna(gurka/tomat/grön sallad/paprika).

pr0bz: Ska testa det du sa o räkna lite på de, saknar verkligen o ha nån sås till men tyckte keson gjorde de lite mer ”vattnigt”. Du har inget bra recept på någon sås? :)

WhiteKnuckles wrote:
    Tack för svaren.

Niklas jag har inte räknat på kalorier innan utan bara ätit en massa mat :)
    Grönsaker äter jag till måltiderna(gurka/tomat/grön sallad/paprika).

Med grönsaker menas broccoli, blomkål, vitkål, morötter, kolråt, etc och inte gurka, tomat, grönsallad och paprika.

Tack för tillrättavisningen :) Hade jag dålig koll på. Har väldigt svårt för broccoli, blomkål etc. däremot lägger jag till morötter.

Det finns många olika sätta att tillaga grönsaker. Både steka, ugn och koka.
    Testa lite så kommer du också gilla broccoli och vitkål :emo-thumb

Såser brukar jag göra olika.
    Favoriten till potatis är såklart bearneisesås! Äter den 5dagar i veckan. Mycket fett per kcal och smakar gott.
    2 dl fet créme fraiche
    1 tsk torkad dragon
    1 msk vitvinsvinäger
    1 msk riven gul lök
    1/2 dl hackad persilja
    1/2 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    Ev 2 klyftor vitlök om du vill ha det, eller lite sambal oelek och chili om du vill ha starkare.

Men om du gör som jag, så köp färdig ibland om man inte orkar laga på vardagarna, lyxa till det med hemmagjord på helgerna.
    Det som är bra med hemmagjord är att du kan bestämma mängden fett på den, med ex lätt creme fraiche istället.
    Dock föredrar jag fetare eftersom då blir det inte så mycket sås.

Till vardags fiskrätter gör jag enkel sås på 2/3 creme fraiche och 1/3 majonäs, lite cintronsaft och salt o peppar. Ev rom och dill i.

Men exprimentera med creme fraiche och kryddor och buljonger så hittar du dina favoriter.

Ska deffinitivt testa den såsen probz, jag köpte creme fraiche med smak på o det funkade riktigt bra. Har ändrat om lite i matschemat o tänkte kika om de såg lite bättre ut. Det är lite lite fett men har inte räknat med att det tillkommer lite mat fet i pannan när jag tillagar kycklingen och potatisen.

Fruktost:
    350 kcal
    24g Protein
    10g Kolhydrat
    25g Fett

Mellan mål 1 gång
    Protein Pulver med vatten
    120kcal
    24g protein
    4g Kolhydrat
    1g Fett

Lunch:
    Sallad + 120g tonfisk + 100g Keso
    200kcal
    32g protein
    2g Kolhydrater
    7g Fett

Middag: 1
    200g Kyckling + 200g Potatis + Sallad + creme fraiche 50g
    457kcal
    34g Kolhydrat
    15g Fett
    47g Protein

Middag: 2
    200g Kyckling + 250g Potatis + sallad + creme fraiche 50g
    495kcal
    42g Kolhydrat
    15g Fett
    48g Protein

Totalt:
    1622kcal
    175g Protein
    63g Fett
    92g Kolhydrater

Lägg till lite mer fett så är det okej, 20gram fett till. 1700-1800kcal om dagen går bra. Sen är de bara minska ner efter vikten.. När du minskar sen skulle jag ta bort mellanmålet och potatisen på ena måltiden ( den innan träning ). Lycka till!

350 kcal

Kör en burk lätt kesella istället ( ca 180kcal ) ;)

Grönsaker är bra för att fylla ut magen :) Fett är också bra att mätta och är gynnsamt i förbränningen.

booi – En burk Kesella Light ligger väl på 225 kcal ändå?

TheUnknown wrote:
    booi – En burk Kesella Light ligger väl på 225 kcal ändå?

Nej, den ligger på 75 kcal / 100g.

Alright, tänkte att det var 300 g i burken.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.