Home › Forums › Deff och fettminskning › Ät rätt och motionera – Räcker det?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 januari, 2008 at 02:51 #76826Anonym anvandareMember4 januari, 2008 at 02:51 #644944Anonym anvandareMember
Syftet med detta inlägg är att jag vill ha konkreta råd om hur jag sänker min vikt / andel kroppsfett. Jag har kollat runt på diverse forum men vill alltså ha lite personliga råd från er som kan detta.
Bakgrund:
17 år
184 cm
82 kgTränar fotboll 2-3 ggr./vecka och löpning 1-2 ggr./vecka
Har väl egentligen alltid varit aningen överviktig, men känner att jag på sistonde fått bättre kondition samt gått ner ett par pannor. Dricker ändå läsk i princip varannan dag, och snabbmat ersätter ungefär 3-4 måltider i veckan.
Det är ingen Deff jag vill åstadkomma, utan snarare en tillrättavisning om hur jag ska komma i bättre form/kondition, och därmed tappa några överflödspannor. :happy:
Alltså, om jag vill förbättra min kondition och gå ner ca 5-6 kg i vikt hur ska jag då gå till väga? Antal kilon är inte det viktigaste, men fram till sommaren vill jag ha tappat några kilon, för att sedan fortsätta äta rätt och nyttigt därefter.
En del saker som jag tänkt på:
– Äta frukost (något som jag inte gör särskilt ofta, och när jag väl gör det är det oftast bullar och juice som gäller). Då gäller fullkornsbröd/knäckemackor. Vad är lämpligt som dryck?
– Börja äta mer frukt, lite som komplement till frukosten, och lite till mellanmål.
Om jag tränar fotboll mån-tis tor, är det då lämpligt att köra 5 km löpning (på 30-40 min.) på ons och söndag?
Detta blev kanske lite rörigt, men ge gärna era synpunkter. :nod
Vad krävs mer för att jag ska nå mina mål?
Hur skulle en typisk dag se ut för mig?
Alla åsikter är välkomna :nod
4 januari, 2008 at 11:13 #644945Anonym anvandareMemberJa, äta rätt och motionera räcker. det är faktist t.o.m helt rätt väg att går.
vill man inte vara manisk och väga allt man stoppar i sig räcker det nog för dig att du ger fasen i det uppenbara dåliga du stoppar i dig som läsk och kioskmaten så kommer du se att yttligare ågra kilor rinner av ganska omgående. det är först när man ska bli riktigt hård som man måste fokusera på detaljerna. gör inte det nu för det behövs inte för att nå ditt mål och då kommer du bara tappa suget. det kommer räcka att sluta med läsk och kiosk. och så blir det enkelt och kommer inte att kännas jobbigt heller.
drick ett glas minimjölk till frukosten eller drick vatten för all del. juice är inte så nyttigt som många tror. läs lite innehållsförtäckningar så förstår man att kräm till frukost är total katastrof. axa har fiberberikade havregryn som faktiskt blir goda om man tar lite lite kanel på. jag käkar det utan mjölk eller sylt, salt osv. bara koka det och på med lite kanel. håller dig mätt länge och är en bra frukost. tar 2 minuter att göra.
MEN viktigast av allt (då du verkar vara nybörjare och inte atlet på tävlande nivå) är att det inte behöver vara så jäkla komplicerat. du kan bli sommar och strandsnygg med dessa enkla medel jag nämnt. överarbeta inte allt, vilket e jäkligt lätt när man läser runt på forum.
5 januari, 2008 at 00:29 #644946Anonym anvandareMemberkänns så konstigt, har lagt upp ett matprogram som jag har börjat följa nu. har ett kcalintag på cirkus 1600kcal per dag. Men jag har nog aldrig ätit så mycket som jag gör nu. dock har jag ätit onyttigt innan. Kommer jag kunna gå ner i vikt?
Jag tror på det eftersom jag har ätit pizza/hamburgare å sånt skit innan. nu är det typ kyckling tonfisk ris osv…!5 januari, 2008 at 09:13 #644947Anonym anvandareMemberOnyttigt/nyttigt har inte direkt med saken att göra. Du går upp i vikt på +500 kcal i energibalans från ”nyttig” mat, men ner i vikt på -500 kcal i energibalans på ”onyttig” mat.
5 januari, 2008 at 13:59 #644948Anonym anvandareMember…
5 januari, 2008 at 14:23 #644949Anonym anvandareMember1000 kcal pizza kanske upplevs som mindre mat än 1000 kcal tonfisk, tror det är så han menar
5 januari, 2008 at 18:15 #644950Anonym anvandareMemberHar hållt på som dig ett tag nu och håller också på med fotboll o löper ibland.
20år 188cm 91kg
När jag slutade med godis o kakor så tappade jag flera kg med en gång, och nu har jag tagit det ett steg till o ligger runt 1000-1200kalorier om dagen.
Och de märks i fotbollen att man blivit snabbare pga viktförlusten men tänk på att du orkar nog inte träna så speciellt hård konditionsträning på 1200kalorier om dagen.
Lägg gärna till lite styrketräning tex situpps och armhävningar det har man mer hjälp av i fotbollen en man tror.
6 januari, 2008 at 04:15 #644951Anonym anvandareMembergurrre wrote:Har hållt på som dig ett tag nu och håller också på med fotboll o löper ibland.20år 188cm 91kg
När jag slutade med godis o kakor så tappade jag flera kg med en gång, och nu har jag tagit det ett steg till o ligger runt 1000-1200kalorier om dagen.
Och de märks i fotbollen att man blivit snabbare pga viktförlusten men tänk på att du orkar nog inte träna så speciellt hård konditionsträning på 1200kalorier om dagen.
Lägg gärna till lite styrketräning tex situpps och armhävningar det har man mer hjälp av i fotbollen en man tror.
Skulle du kunna säga hur en typisk dag ser ut för dig, matmässigt? Så jag får en liten aning om hur mycket 1200 kalorier egenligen är. Annars, är det bra att skaffa nåt schema över vad man ska äta, eller gäller det bara att hålla sig till vissa saker?
Tack för hjälpen
6 januari, 2008 at 09:36 #644952Anonym anvandareMember9:00 1.5dl Fibergröt 1dl lättmjölk. 1 grov macka med 100g kyckling.1 kiwi = ca 460kalorier
12:00 1 burk Tonfisk 240g 1 ägg= ca 300kalorier
18:00 Samma som vid 9:00 460kalorier
Så käkar jag o de funkar för mig.
6 januari, 2008 at 17:45 #644953Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Onyttigt/nyttigt har inte direkt med saken att göra. Du går upp i vikt på +500 kcal i energibalans från ”nyttig” mat, men ner i vikt på -500 kcal i energibalans på ”onyttig” mat.Ja hehe beror ju lite på hur man vill gå ner i vikt också…
6 januari, 2008 at 18:23 #644954Anonym anvandareMemberHur menar du? Vad är det som är hehe?
13 januari, 2008 at 01:46 #644955Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Äter man 2000 kcal om dagen från sega råttor lägger man ju på sig fett. Kanske var det han menade.De flesta män förbränner mer än 2000 kcal om dagen, alltså inget fett:up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.