Home › Forums › Deff och fettminskning › Äta före morgonpromenad el inte?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 februari, 2008 at 11:39 #716930Anonym anvandareMember
Det råder tusen olika uppfattningar om man ska käka ngt innan morgonpromenaden under deffen eller inte. Jag har fått för mig att kroppen använder fett som bränsle om det inte finns ngt annat att ta av och om man då tex tar en proteindrink kommer kroppen ta detta som bränsle istället för fettet.
Hur funkar det egentligen?
19 februari, 2008 at 11:39 #80376Anonym anvandareMember19 februari, 2008 at 12:11 #716931Anonym anvandareMemberSoftish_Malin wrote:Det råder tusen olika uppfattningar om man ska käka ngt innan morgonpromenaden under deffen eller inte. Jag har fått för mig att kroppen använder fett som bränsle om det inte finns ngt annat att ta av och om man då tex tar en proteindrink kommer kroppen ta detta som bränsle istället för fettet.Hur funkar det egentligen?
Skit i det där, det har ingen praktisk betydelse. Det jämnar ut sig över en dag/en vecka/en månad oavsett om du promenerar på fastande mage eller inte.
19 februari, 2008 at 17:16 #716932Anonym anvandareMemberLigg på energiunderskott varje dygn under en viss tid så spelar det ingen roll vad du har ätit innan en promenad. Det är underskottet som skapar fettförlusten inte en enskild promenad hit och dit.
19 februari, 2008 at 17:34 #716933Anonym anvandareMemberSamquente wrote:Ligg på energiunderskott varje dygn under en viss tid så spelar det ingen roll vad du har ätit innan en promenad. Det är underskottet som skapar fettförlusten inte en enskild promenad hit och dit.Det Samquente sa.:up:
20 februari, 2008 at 08:41 #716934Anonym anvandareMemberSå det som sades ”förr i tiden” om att man skulle gå på tom mage för att ta av fettreserverna snabbare var bara en myt? Jag kan inte så mkt om kost och träning men tycker det verkar logiskt att man kan börja ta av reservdepåerna snabbare på tom mage än om man har massa annan energi kvar i kroppen.
Att ligga på energiunderskott är ju en självklarhet vid deff.
20 februari, 2008 at 08:51 #716935Anonym anvandareMemberFastande aktivitet innebär större fettoxidation under själva aktiviteten och strax efter.
Sett över hela dygnet innebär ingen träning (utom möjligen intensiv intervallträning) en större fettförbränning överhuvudtaget, jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.
-500 kcal ger lika stor fettförbränning med träning som utan träning.
20 februari, 2008 at 10:02 #716936Anonym anvandareMember[http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74]
[http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171]
Quote:Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.[http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/3/1045]
Quote:endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.[http://www.nature.com/ijo/journal/v23/n12/pdf/0801073a.pdf]
Quote:independently of the method for weight loss, the negative energy balance alone is responsible for weight reduction.Ann Nutr Metab. 2007 Nov 20;51(5):428-432. Fat Loss Depends on Energy Deficit Only, Independently of the Method for Weight Loss.
20 februari, 2008 at 10:33 #716937Anonym anvandareMemberHolly fullkorns macaroni!
Jag kommer nog endå fortsätta att gå före frukost för placeboeffekten av att man (iaf jag) känner sig duktig. 😮
Högintensivintervallträning, ge ex tack! Springa 5min, jogga 1min osv eller är det korta intervaller som gäller?
20 februari, 2008 at 13:46 #716938Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Fastande aktivitet innebär större fettoxidation under själva aktiviteten och strax efter.Sett över hela dygnet innebär ingen träning (utom möjligen intensiv intervallträning) en större fettförbränning överhuvudtaget, jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.
Så fettförbränningen är lika effektiv vid vila med sänkt intag av kcal som röra på sig att röra på sig och ”svettas bort” lika många kcal?
Varför har någon någonsin kört cardio för att förbättra formen för då?
20 februari, 2008 at 13:56 #716939Anonym anvandareMemberMarcell Kezdy wrote:Varför har någon någonsin kört cardio för att förbättra formen för då?För att få äta mer?
20 februari, 2008 at 13:57 #716940Anonym anvandareMember1. Ja.
2. Man kan äta mer. Och konditionsträning har ju många andra metabola och hälsomässiga positiva egenskaper, frånsett påverkan på fettbalansen.
20 februari, 2008 at 19:35 #716941Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Fastande aktivitet innebär större fettoxidation under själva aktiviteten och strax efter.Sett över hela dygnet innebär ingen träning (utom möjligen intensiv intervallträning) en större fettförbränning överhuvudtaget, jämfört med en vilodag med samma kaloribalans.
Jag kanske har missat det här men finns det en studie där man undersökt effekten av träning vid olika intensiteter, fastande eller inte med samtidigt energiunderskott och anpassad kost?
Jag tror inte det, och då är det svårt att da slutsatser om vad som händer när man drar saker till sina extremer.Vad jag kommer ihåg från de studier du refererade till ovan så undersökte man främst effekten av träning vid kaloribalans.
Kosten har självklart en påverkan på hur mycket av respektive makronutrient som oxideras, dvs äter man en kost där 70% av energin kommer från fett så kommer ca 70% av dagens energi komma från oxidation av fett om man är i energibalans, emn det påverkar kanskke inte mängden fet på kroppen, vilket man oftast är intresserad av.
20 februari, 2008 at 23:28 #716942Anonym anvandareMemberQuote:Women appear, however, to have slightly greater rates of fat oxidation during and after exercise, and this gender difference may be greatest after high-intensity exercise. This suggests that, as a result of high-intensity exercise, women preferentially rely on fat oxidation, thereby sparing carbohydrate reserves during waking and active periods.Whohoo, HIIT!
5 november, 2008 at 19:10 #716943Anonym anvandareMemberMåhända dum parentes: Vi som inte deffar utan vill bygga, men traskar morgonpromenad likväl – spelar det någon större roll om man äter frukost före eller efter promenaden då?
Om man exempelvis gymmat på rejält dagen innan. Hur bråttom kan det vara med frukosten morgonen efter? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.