Home › Forums › Deff och fettminskning › Äta före morgonpromenad el inte?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 november, 2008 at 19:32 #716944Anonym anvandareMemberFlexMasterMick wrote:Måhända dum parentes: Vi som inte deffar utan vill bygga, men traskar morgonpromenad likväl – spelar det någon större roll om man äter frukost före eller efter promenaden då?
Om man exempelvis gymmat på rejält dagen innan. Hur bråttom kan det vara med frukosten morgonen efter?Inga problem. Det är fortfarande bara promenader vi pratar om, d.v.s. ingen träning. Kroppen är inte gjord av glas så promenera på.
Gjorde man en mätning på muskelproteinbalans just när du kommer innanför dörren efter promenaden skulle det kanske visa på negativa resultat men en portion gröt och något ägg senare så är den omvänd.
5 november, 2008 at 19:41 #716945Anonym anvandareMemberGött. Men detta aktualiserar då självklart frågan: har jag då – med tanke på byggarmålet – någon egentlig ”nytta” av dessa promenader?
Bortsett från hur vacker skogen är såhär i hösttider.
5 november, 2008 at 20:30 #716946Anonym anvandareMemberNej, det har du inte, inte direkt, men det är alltid bra för allmänhälsan att röra på sig överhuvudtaget.
5 november, 2008 at 21:22 #716947Anonym anvandareMemberWords of wisdom.
Och skogen är som sagt ljuvlig.6 november, 2008 at 07:22 #716948Anonym anvandareMemberÄt inte före morgonpromenad, se till att hålla maximalt tempo/puls och kör max 45 min.
Å ta inte alla ”forskningsrapporter” så allvarligt. Ingen rapport har ändrat på det faktum att Jag har provat massa olika varianter (vid oförändrat kaloriintag!), och detta är helt överlägset i fettförbrännande syfte.
Sorry King Grub, men den enda forskningsrapporten som jag är helt överbevisad att den stämmer är att om man pissar i motvind så hamnar det på benen.6 november, 2008 at 07:48 #716949Anonym anvandareMemberTobbe K wrote:Å ta inte alla ”forskningsrapporter” så allvarligt. Ingen rapport har ändrat på det faktum att Jag har provat massa olika varianter (vid oförändrat kaloriintag!), och detta är helt överlägset i fettförbrännande syfte.Det är visserligen helt enligt all vetenskap att fettoxidationen är högre då än vid andra tidpunkter. Så ingen rapport säger emot det.
Jag menar inte att motargumentera och krångla men även vid ett fxerat kaloriintag finns ”kryphål” som stör. Inget jag skriver i syfte att säga emot som sagt men bara en så liten faktor som att man kommer igång på morgon istället för att ligga och dra sig en stund extra kan innebära en kickstart och lite allmän aktivare dag och om det upprepas många dagar under en längre period kan det ju ha påverkan.
T.ex.
6 november, 2008 at 13:12 #716950Anonym anvandareMemberJag har själv alltid också tyckt det är konstigt att man inte alls kan påverka vilka makronutrienter(stavning) som ska ha förbrännts mest vid negativ kaloribalans. Tex går man en morgonpromenad före frukost så förbränns ju mer kalorier från fett än från något annat tex. Om man sedan äter en smart och bra kost (tex högprotein med bra fetter) som inte bör lagras in som kroppsfett lika lätt som vissa andra dieter, bör väl fettbalansen vara mer negativ vid ett underskott av tex 1000kcal, än om man äter före promenaden och mindre fett förbränns som energi, man äter kolhydrater och sämre fetter och släpper ut massa insulin och lagrar in mer fett, men ändå vid dagens slut säg hamnar på -1000kcal i energiunderskott, är det då exakt lika mycket fett,kolhydrater och protein som förbrännts i dessa fall? (Detta var ett exempel främst riktat till grubs studie han postade förut i tråden, att endast energiunderskottet bestämmer fettförlusten.) Sedan var det ju någon högt utvilad näringsprofessor eller något (som ”uppfann” abcde dieten) eller vad den hette, som också hävdade att morgoncardio före frukost skulle vara mest effektivt trots att han blev påpekad att samma cardio annan tid skulle förbränna lika mycket kalorier.
Sedan har jag noterat att nästan alla riktigt framgångsrika bodybuilders fortfarande använder sig av morgoncardio, och just dessa har jag noterat brukar få fram de bästa formtopparna och vinna tävlingarna. Sedan läste jag i en bok av Paulun som jag läste lite snabbt i på bibloteket att man mätt folk som gått antingen före frukost eller en annan tid på dagen, och annars varit på samma underskott där det stod att första gruppen skulle förbrännt 20% mer fett. Om detta är en gammal studie, en skröna eller sanning kan jag ju faktiskt inte utala mig om men precis så stod det.
Jag har själv nått bra resultat på fettförlust genom att köra cardio alla olika tider på dygnet, utan att mätt vilket som fungerat bäst, så skillnaden är nog inte så stor men eftersom så många säger sig få så bra resultat blir man lite fundersam.
6 november, 2008 at 13:27 #716951Anonym anvandareMemberRadikaal wrote:Jag har själv alltid också tyckt det är konstigt att man inte alls kan påverka vilka makronutrienter(stavning) som ska ha förbrännts mest vid negativ kaloribalans. Tex går man en morgonpromenad före frukost så förbränns ju mer kalorier från fett än från något annat tex.Högre procentuell fettoxidation vid en viss tidpunkt motsvaras av ökad inlagring vid en annan
Radikaal wrote:Om man sedan äter en smart och bra kost (tex högprotein med bra fetter) som inte bör lagras in som kroppsfett lika lätt som vissa andra dieter, bör väl fettbalansen vara mer negativ vid ett underskott av tex 1000kcal, än om man äter före promenaden och mindre fett förbränns som energi, man äter kolhydrater och sämre fetter och släpper ut massa insulin och lagrar in mer fett, men ändå vid dagens slut säg hamnar på -1000kcal i energiunderskott, är det då exakt lika mycket fett,kolhydrater och protein som förbrännts i dessa fall?Att kosten kan manipuleras för att innebära mer gynnsamma resultat för bibehållen muskelmassa och således större andel fettförlust vid ett visst underskott är det nog ingen som ifrågasätter. Bara för att kaloribalansen är grunden ska man ju se på det med lite sunt förnuft också.
6 november, 2008 at 15:03 #716952Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Högre procentuell fettoxidation vid en viss tidpunkt motsvaras av ökad inlagring vid en annanÄr det alltid så? Vid kaloribalans har jag förstått att det är så, men även vid negativ? Sedan har det undersökts något med styrketränande? Tänkte typ att de går sin morgonpromenad, bränner procentuellt lite mer fett vid aktiviteten, sedan får minskad fettinlagring från maten än annars pga att man styrketränat och mer av kolhydraterna kanske går till att fylla på glykogen etc.
7 november, 2008 at 13:11 #716953Anonym anvandareMemberSkulle aldrig i livet trycka i mig nått innan morgonpromenaden… Grenade amoinosyror på sin höjd..
Lycka till! :emo-thumb7 november, 2008 at 14:33 #716954Anonym anvandareMemberVill egentligen inte ge mig in i någon debatt om detta, då jag bara har livserfarenhet.
Men jag springer som allra mest ca 10 mil/v och utöver det styrka.
Har svårt att gå ner i vikt om jag inte skärper mig och då äter jag aldrig skräpmat.
Springer alltid på tom mage och mina pass är oftast 2 mil eller mer.
Även min fru gör lika dant och är med i landslaget i långdistanslöpning.
Hon skall upp nu på FF och ändrar alltså inget varken off eller on, när det gäller träning.
Flera av mina kunder gör lika dant (de väljer naturligtvis själva, hur det vill göra) och några av dem har även stått på scen med framgång.
Tom mage är det som har funkat bäst för oss.
Det där med energi in och ut, säger jag bara:whistle:Så mitt tips testa det som känns och fungera bäst.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.