Ätar-dag/måltid fråga :)!

Home Forums Deff och fettminskning Ätar-dag/måltid fråga :)!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

Tjenatjena! Har en liten fråga angående ätardagare eller måltide/måltider under diet. Ska gå på diet (deffa) i åtta veckor för att bli rippad tills jag ska till Hawaii den 20 mars, började i tisdags 19 januari. Sen så ska jag bara hålla låg fettprocent och fixa awesome proportioner då jag är nöjd med min overall size :pop:.

Hittils så går det riktigt bra, är ingen slacker med min träning eller kost, alltså jag fuskar inte eller känner behov att göra det. Just nu bor jag i USA där jag studerar och är 18 år, 19 den 8 april. Nuvarande vikt är 90kg, startade på 91.8kg och jag är 182.5cm lång och har en BF% runt 14-15 men kan vara lägre fast vill dock inte säga lägre för att vara mer säker, ska räkna ut den på mitt gym snart nu. Om det hjälper så har jag tränat seriöst i snart två år men har hållt på med styrketräning i 4 år och sportat hela livet.

Just nu så äter jag 40.09g fett, 280g protein och 129g kolhydrater. Kör lite efter Mitotropin upplägget och artikel på Bodybuilding.com. Äter 7 mål om dagen. Cardio varje morgon innan frulle och sen på kvällen eller direkt efter gympasset, man kan säga 2ggr om dagen eller 1 gång beroende på skolan (arbeten).

Mitt träningsupplägg har jag tagit efter Mitotropin fast ändrat ordning osv på muskelgrupp och övningar så det passar mig bättre men jag kör följande:
    Day 1: Shoulders, traps and abs
    Day 2: Legs+calves
    Day 3: Chest, triceps and abs
    Day 4: Back, biceps and calves
    Day 5: rest
    Day 6: start over again
    Day 7: Shoulders, tarps and abs
    yattayatta.

Använder just nu bcaa, eaa, protein (whey/casein), mrp, cytolean v2, cla, fish oil, vitamin c, multivitamin and flaxseed oil.

Så min fråga är ju egentligen hur ofta jag borde ha ätarsaken, en gång i veckan? Var 14:de dag? Tänkte byta ut två måltider mot pizza i skolan och chinese efter gymmet, är det för lite eller bra för att fylla på med lite glycogen tro?

Tacksam för svar på mitt långa inlägg boys n girls :)!

J.v.K wrote:
    ta det när du vill, inte för sakens skull. det skulle jag säga, för mig varierar det, kan vara en onsdag eller en lördag.

Okej så när jag känner att jag behöver en boost så att säga, när min metabolism börjar sjunka? Antar att jag får prova mig fram lite grann angående hur mycket jag ska fuska.:)

J.v.K wrote:
    varför skulle din metabolism börja sjunka plötsligt? ^^

jag ”fuskar” när jag känner att jag vill unna mig någonting extra utöver det vanliga. gör det inte mer komplicerat än vad som behövs :)

Haha men jag menar när jag känner att jag får mindre energi i gymmet osv, glycogen u know :). Okejokej ska göra lite som jag känner då, skolmaten här är den bästa, pizza, kakor, hamburgare, friterat :up:!

Men hur ser det ut annars tycker du, alltså mitt upplägg eller vad man säger?

Håller med föregående talare. Ingen idé att göra det krångligare än nödvändigt, du går inte på diet inför din första proffs-tävling precis. Och vad gäller allt det där med att metabolismen avstannar m.m så skulle jag säga att du hellre ska göra det för den mentala boosten plus att träningen dagen efter är ett rent jävla nöje.
    Lycka till!

grekelito wrote:
    Håller med föregående talare. Ingen idé att göra det krångligare än nödvändigt, du går inte på diet inför din första proffs-tävling precis. Och vad gäller allt det där med att metabolismen avstannar m.m så skulle jag säga att du hellre ska göra det för den mentala boosten plus att träningen dagen efter är ett rent jävla nöje.
    Lycka till!

Okej, menade inte avstanna utan att den blir lägre/sjunker, är ju ung så den kommer ju inte dö precis ;). Men tack för svar boys, mkt uppskattat!

J.v.K wrote:
    jo träningsupplägget ser bra ut, kostillskotten vet jag inte så mycket om, va de gör osv (förutom de uppenbara).

vad för mat äter du? alltså livsmedel

Ok, jag äter havregryn, brown rice, sweet potato, kyckling, tonfisk, turkey, ibland steak, broccoli, green beans, ägg, sallad det är väll typ det.

Sorry om jag blandar engelska och svenska, blir lättare att skriva vissa saker på engelska då jag knappt pratar svenska…

J.v.K wrote:
    okej :up: ja men det verkar ju bra helt klart

haha lugnt! trodde du spelade ghetto först men nu hänger jag med :) :D

Okej nice, å lite pizza+chinese på det 8)! Haha skulle kännas rätt töntigt om jag gjorde det annars, rätt coolt när man kommer in i engelskan

Du behöver inga ätardagar alls, men kan vara bra att fylla på ibland för psyket. Men direkt du känner att kroppen börjar bli tom är lite tidigt, man ska vara tom på diet. Men din inställning med 1-2 måltider är bra, ingen mening att grisa en hel dag.
    Det man gör på 10 veckor utan grisardagar tar minst 15 veckor att göra med grisardagar

Vincent Qvarfordt wrote:
    Du behöver inga ätardagar alls, men kan vara bra att fylla på ibland för psyket. Men direkt du känner att kroppen börjar bli tom är lite tidigt, man ska vara tom på diet. Men din inställning med 1-2 måltider är bra, ingen mening att grisa en hel dag.
    Det man gör på 10 veckor utan grisardagar tar minst 15 veckor att göra med grisardagar

Ja okej, tänkte byta ut frukosten och middagen, frukost på IHOP (amerikansk frukost restaurang) där det blir omelett och pannkakor och sedan kinamat. Ska ha en på lördag hade jag tänkt, har varit rätt tom nu, gått ner 2.8kg den första veckan, väldigt nöjd. Tror lördagen kommer bli bra eller söndagen fast beror på hur jag känner, kan tänka mig att det blir en boost som ni säger :up:

rasmusbjork wrote:
    Tjenatjena! Har en liten fråga angående ätardagare eller måltide/måltider under diet. Ska gå på diet (deffa) i åtta veckor för att bli rippad tills jag ska till Hawaii den 20 mars, började i tisdags 19 januari. Sen så ska jag bara hålla låg fettprocent och fixa awesome proportioner då jag är nöjd med min overall size :pop:.

Hittils så går det riktigt bra, är ingen slacker med min träning eller kost, alltså jag fuskar inte eller känner behov att göra det. Just nu bor jag i USA där jag studerar och är 18 år, 19 den 8 april. Nuvarande vikt är 90kg, startade på 91.8kg och jag är 182.5cm lång och har en BF% runt 14-15 men kan vara lägre fast vill dock inte säga lägre för att vara mer säker, ska räkna ut den på mitt gym snart nu. Om det hjälper så har jag tränat seriöst i snart två år men har hållt på med styrketräning i 4 år och sportat hela livet.

Just nu så äter jag 40.09g fett, 280g protein och 129g kolhydrater. Kör lite efter Mitotropin upplägget och artikel på Bodybuilding.com. Äter 7 mål om dagen. Cardio varje morgon innan frulle och sen på kvällen eller direkt efter gympasset, man kan säga 2ggr om dagen eller 1 gång beroende på skolan (arbeten).

Mitt träningsupplägg har jag tagit efter Mitotropin fast ändrat ordning osv på muskelgrupp och övningar så det passar mig bättre men jag kör följande:
    Day 1: Shoulders, traps and abs
    Day 2: Legs+calves
    Day 3: Chest, triceps and abs
    Day 4: Back, biceps and calves
    Day 5: rest
    Day 6: start over again
    Day 7: Shoulders, tarps and abs
    yattayatta.

Använder just nu bcaa, eaa, protein (whey/casein), mrp, cytolean v2, cla, fish oil, vitamin c, multivitamin and flaxseed oil.

Så min fråga är ju egentligen hur ofta jag borde ha ätarsaken, en gång i veckan? Var 14:de dag? Tänkte byta ut två måltider mot pizza i skolan och chinese efter gymmet, är det för lite eller bra för att fylla på med lite glycogen tro?

Tacksam för svar på mitt långa inlägg boys n girls :)!

du är seriös :) men BCAA är samma Som EAA i princip så du behöver inte ta båda!

Zolon wrote:
    du är seriös :) men BCAA är samma Som EAA i princip så du behöver inte ta båda!

Ja jag vet men har haft min purple wraath länge nu och kör med den nu fortfarande när jag tränar, bcaa under hela dagen :)

hej jag har en fråga angående ätardag

när ni börjar eran diet tar ni då en ätardag första veckan? elle ska man vänta lite så att kroppen vänjer sig på underskott?

började igår tänkte ta en på lördag eller söndag??

Som vi konstaterat tidigare och alla var enade om, så handlar det inte om att vänja kroppen vid något. Det handlar framför allt om en mental tillfredsställelse, samt att ge kroppen ny energi för att passen inte ska gå dåligt. Jag ställer mig ytterst tveksam till att du tömt dina glykogen-depåer fram till lördag/söndag. Så mitt svar skulle bli ett; Känn efter själv.

Varför inte göra varje dag till en ”ätar-dag”? Unna dig något gott varje dag? Nu menar jag inte att du ska sticka iväg till donken och käka en big mac en gång om dagen. Känns lite konstigt med en ”ätar-dag” om veckan då man i princip grisar ut bara för att man har kämpat så duktigt under veckan.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.