Ätardag?

Home Forums Deff och fettminskning Ätardag?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

När man går på diet, finns det dem som har en ätardag elr hur man ska säga, bulk dag?

MVH Marcus.

Ja, det finns många som har en ätardag i veckan.

=)

När du inte kan sova för du fantiserar om pizza, chips eller vad du än föredrar, så kanske du kan unna dig en dag.

thomas.R wrote:
    När du inte kan sova för du fantiserar om pizza, chips eller vad du än föredrar, så kanske du kan unna dig en dag.

Sen är det väll inte för att dom drömmer om pizza eftersom dom kan äta det hur mycket som helst efter tävlingen (om dom nu ska tävla) utan för att få upp ämnesomsättningen?

Sedan behöver inte en ätardag betyda att man slänger i sig hur mycket som helst och verkligen grisäter. Kan mycket väl bara vara den dagen då man inte tänker på vad man äter utan äter det man tycker om i normala mängder och unnar sig en påse chips i soffan framför tv:n på kvällen.

Om jag förstått det rätt så är syftet med ätardag att få upp ämnesomsättningen. Men vad är det som händer i kroppen och varför blir ämnesomsättningen högre vid/efter ätardag?

dalla8 wrote:
    Om jag förstått det rätt så är syftet med ätardag att få upp ämnesomsättningen. Men vad är det som händer i kroppen och varför blir ämnesomsättningen högre vid/efter ätardag?

Sök här på forumet, så kommer du troligen att se att just detta syfte är en av många tveksamt dokumenterade ”fakta”. Det finns rätt mycket som tyder på att det är rent hittepå till och med.

dalla8 wrote:

Ja i alla fall att försöka återställa/upprätthålla den.

Grundteorin bygger på att återställa nivåer av hormonet leptin. Det är ett hormon som utsöndras i fettväven och som är med och styr i både aptitreglering ämnesomsättning och reproduktion.

Ju mindre fett desto mindre leptin och det hela bygger då alltså på att äta upp sig litegrann och dels stabilisera aptiten men även undvika att ämnesomsättningen sjunker för lågt.

Någonstans längs vägen har det här tagits till det extrema och har länge funnits en helt felaktig myt om att man under vissa dagar skall trycka i sig enorma mängder skit och få fart på ämnesomsättningen. Det är förstås helt onödigt. Men att göra så kanske kan vara skönt för psyket hos vissa. Någon extra effekt av skräpmat i enorma mängder jämfört med att ladda lite extra med mat kommer man dock inte få.

dalla8 wrote:

[http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=784621&postcount=6]

Eddie: det beror på vad du menar med effekt. Du får ju ett jäkla tryck på gymmet dagen efter. FAst om du menar effekten på ämnesomsättningen så har jag inte så bra koll alls. Du verkar mer påläst än vad jag är:) Jag känner dock att jag klarar av att ha en ätardag innan tävling, men jag skippar det ca 8 veckor innan tävling. Kanske hade jag blivit hårdare tidigare men på mina ätardagar äter jag nästan mindre (fast kanske inte kalorimässigt) då det blir större portioner och inte lika ofta.

Min åsikt (och det är MIN åsikt och det ligger ingen fakta bakom utan det funkar för MIG). Ha en dag där du unnar dig ett till två mål med vad du vill. Men glöm inte att få i dig det andra OCKSÅ! Mina ätardagar de senaste har bestått av ris och havregryn och banan, som jag inte äter mellan mån-lör (äter lite på söndag) och nåt gott till typ niofilmen, kan vara godis/chips eller glass. Och JAG tycker det funkar för mig. Och jag gör även detta för att se vad kroppen svarar på tryckmässigt för att veta vad jag skall ladda med innan scenen.

Men som sagt detta är MINA åsikter. Många snackar om psyket, att man behöver godis och skit och så. Men det är nästan svårare att bara hålla sig till den dagen då, för dagarna efter har man fått tillbaka sötsuget igen (som för min del försvinner under veckan, men kommer efter första godisbiten t ex).
    Men det finns väl ingen exakt vetenskap på detta (kan vara ute och cykla) utan att man får testa sig fram. Många har en högre naturlig förbränning osv. Vet t ex en (inga namn nämda) som äter minst två bitar kladdkaka varje till varannan dag under dieten och han blir HÅRD! Vilken gris:D:D

Mvh Zebastian

Jag brukar efter middagen på lördagen äta vad jag vill. Det kan bli allt från glass till en semla.
    Brukar väga några hekto mer på söndagsmorgonen, men det är borta till måndagen. Men ett mål där du äter vad du vill tycker jag att du kan kosta på dig. Jag äter nu förtiden 1 onyttigt mål, istället för att gå upp tidigt och äta som en gris.
    Börjar alltid dagen med min vanliga dietfrukost, för att sedan gå och träna.

På söndagen ligger jag på 1000 kcal fördelat på 4 mål. Sover alltid längre då och köra lite extra kardio plus att jag kör styrketräning. Lägger mig sedan i tid och brukar inte vara speciellt hungrig. Är det helt förjävligt äter jag extra grönsaker, men det har inte hänt ännu.

Zebaztian wrote:
    Eddie: det beror på vad du menar med effekt. Du får ju ett jäkla tryck på gymmet dagen efter. FAst om du menar effekten på ämnesomsättningen så har jag inte så bra koll alls. Du verkar mer påläst än vad jag är:) Jag känner dock att jag klarar av att ha en ätardag innan tävling, men jag skippar det ca 8 veckor innan tävling. Kanske hade jag blivit hårdare tidigare men på mina ätardagar äter jag nästan mindre (fast kanske inte kalorimässigt) då det blir större portioner och inte lika ofta.

Min åsikt (och det är MIN åsikt och det ligger ingen fakta bakom utan det funkar för MIG). Ha en dag där du unnar dig ett till två mål med vad du vill. Men glöm inte att få i dig det andra OCKSÅ! Mina ätardagar de senaste har bestått av ris och havregryn och banan, som jag inte äter mellan mån-lör (äter lite på söndag) och nåt gott till typ niofilmen, kan vara godis/chips eller glass. Och JAG tycker det funkar för mig. Och jag gör även detta för att se vad kroppen svarar på tryckmässigt för att veta vad jag skall ladda med innan scenen.

Men som sagt detta är MINA åsikter. Många snackar om psyket, att man behöver godis och skit och så. Men det är nästan svårare att bara hålla sig till den dagen då, för dagarna efter har man fått tillbaka sötsuget igen (som för min del försvinner under veckan, men kommer efter första godisbiten t ex).
    Men det finns väl ingen exakt vetenskap på detta (kan vara ute och cykla) utan att man får testa sig fram. Många har en högre naturlig förbränning osv. Vet t ex en (inga namn nämda) som äter minst två bitar kladdkaka varje till varannan dag under dieten och han blir HÅRD! Vilken gris:D:D

Mvh Zebastian

Uppenbarligen var detta riktat mot mig även om jag inte riktigt förstår vad du svarar på. Det du skriver är ju precis det jag menar. Det finns såklart fördelar med en laddning av extra energi.

Jag deffar aldrig och jag har aldrig något jag kallar ”ätardag” men självklart förekommer perioder då matintaget blir för lågt och självklart förekommer dagar då jag äter extra mycket. Och det blir en jäkla skillnad i prestation.

Men inget ändrar ju det faktum att det är någon form av ”ju onyttigare och grisigare desto bättre” vilket är min poäng. Det kan som sagt finnas psykiska fördelar för en del att få släppa taget helt men att man skulle tjäna något ur deffsynpunkt på att trycka i sig två chipspåsar, ett halvt kg godis och tre paket kakor jämfört med en extra laddning potatisgratäng med kassler vågar jag lova att det inte gör.

Det var inget illa menat nu Eddie om du tolkade det så. Jag bara berättade min ”deffhistoria”/teori och blandade lite med det du sa. Du verkar ha bra koll och hålla dig i bra form. En fråga? Tror du det är skillnad på att kosta på sig ett kaloriöverskott (alltså inte grisa) om man går på tävlingsdiet eller om man bara äter nyttigt (mer långsiktigt så att säga)? Många tävlande byggare har ju grisat en dag i veckan under deff i många år (historiskt sett verkar detta dock vara ett europeiskt fenomen). Men jag tror helt på det du säger att det nog (förmodligen ÄR) bättre att fylla på med vanlig mat istället.

Ett sidospår nu bara, många brukar kommentera på gymmet att jag ser hårdare och tightare ut på gymmet dagen efter en ätardag och faktum är att jag faktiskt väger MINDRE (konstigt nog) dagen efter jag har grisat. Jag finner detta mycket konstigt. Har du nån teori om detta.

Kul att du är så aktiv här på forumet och du verkar som sagt kunnig? Har du nån nutritionsutbildning och kan du i så fall tipsa om nåt man kan köra på distans?

Ursäkta sidospåret gott folk!

Mvh Z

Zebaztian wrote:
    Det var inget illa menat nu Eddie om du tolkade det så. Jag bara berättade min ”deffhistoria”/teori och blandade lite med det du sa. Du verkar ha bra koll och hålla dig i bra form. En fråga? Tror du det är skillnad på att kosta på sig ett kaloriöverskott (alltså inte grisa) om man går på tävlingsdiet eller om man bara äter nyttigt (mer långsiktigt så att säga)? Många tävlande byggare har ju grisat en dag i veckan under deff i många år (historiskt sett verkar detta dock vara ett europeiskt fenomen). Men jag tror helt på det du säger att det nog (förmodligen ÄR) bättre att fylla på med vanlig mat istället.

Tack för det första, trevliga ord.:)

Angående överskottet är jag övertygad om att det kan vara fördelaktigt. Det handlar ju som sagt om helt vanlig etablerad laddning och inget konstigare. Att vissa väljer att kalla det för något annat är ju en annan sak men allt det handlar om är ju en energiladdning och är man extra laddad med energi kan det ju mycket väl ge tillräcklig boost för att i längden vara positivt.

Även om just DEN dagen är en liten ”tillbakagång” i deffen. Det där med griseriet har ju inte hindrat individerna från grym form men det i sig är ju inte på något sätt ett bevis på att det är bättre. Visst finns den psykologiska biten men att komma i grym form gör man nog TROTS grisdagar och inte TACK VARE.;)

Zebaztian wrote:
    Ett sidospår nu bara, många brukar kommentera på gymmet att jag ser hårdare och tightare ut på gymmet dagen efter en ätardag och faktum är att jag faktiskt väger MINDRE (konstigt nog) dagen efter jag har grisat. Jag finner detta mycket konstigt. Har du nån teori om detta.

Ja det är inte onormalt i alla fall. Kroppen är ingen maskin och formen från dag 1 till dag 2 kan variera väldigt. Det är ju inte så att ätardagen lagras in under natten och plötsligt är man märkbart fetare. Men en hel del glykoen hinner ju lagras in o.s.v.

Zebaztian wrote:
    Men viktkurvan är aldrig helt linjär, kan vara bra att känna till om man känner att man står still då och då.
    Kul att du är så aktiv här på forumet och du verkar som sagt kunnig? Har du nån nutritionsutbildning och kan du i så fall tipsa om nåt man kan köra på distans?

Kostvetarprogrammet vid Uppsala universitet. Men det är ytterst lite näringslära och det mesta läser jag till mig på egen hand. Det är inte utbildningen som sådan som gör att man blir kunnig, det får man se till att fixa själv.;)

För att inte gå offtopic för mycket:

[http://traningslara.se/blogg/om-oss/]

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.