Home › Forums › Deff och fettminskning › Ätardag!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 mars, 2008 at 11:16 #779893Anonym anvandareMember
Hej!
Om man har för avsikt att minska i fett. Så sägs det att man ska ligga på 500 under dagsförbrukning. Men om man har en ätardag. Säg att man äter 500 under i 6 dagar och har dag 7 som ätardag. 500*6dagar= 3000kcal. Säg då att man på ätardagen äter 3000kcal mer än man förbrukar, vad händer då?Är hela veckan åt skogen då eller tar kroppen inte hand om alla kcal.?
17 mars, 2008 at 11:16 #82599Anonym anvandareMember17 mars, 2008 at 11:37 #779894Anonym anvandareMember3000 kcal är inga problem att absorbera och utnyttja.
17 mars, 2008 at 11:49 #779895Anonym anvandareMemberDet beror lite på hur maten ser ut den dagen du överäter och hur tömda dina glykogendepåer är.
Om du äter väldigt lite fett på ”ätardagen” och dina glykogendepåer är relativt tömda så kommer minimalt av överskottsenergin lagras som kroppsfett och en del av energin kommer försvinna som extra värmeförbrukning, ca 10-25% och det är endast dessa ca 10-25% av överskottsenergin som så att säga inte läggs till din veckobalans. De påfyllda glykogendepåerna kommer användas som energi för att täcka en del av energiunderskottet den följande veckan.17 mars, 2008 at 20:20 #779896Anonym anvandareMemberså klarar man att dieta utan ätardagar så är det till fördel med tanke på fettförlust?
17 mars, 2008 at 20:47 #779897Anonym anvandareMembermen man träffar tränande o tävlande på diet som kränger grovt räknat ca 10000kcal på en ätardag, hur lyckas dom komma i form?
17 mars, 2008 at 21:55 #779898Anonym anvandareMemberVarför inte äta nyttigt fast i större mängder?
17 mars, 2008 at 21:56 #779899Anonym anvandareMemberkung bruno:
ja du surapa, jag ifrågasatt inte om det gick eller inte att komma i form med ”grisätardagar”. jag bara undra hur, eftersom man knappast lär skita ut maten intakt bara för att man dietar.
o det är ingen fråga direkt ställd till dej, utan till alla som kikar in här. tråden heter väl inte ”fråga kung bruno”17 mars, 2008 at 22:43 #779900Anonym anvandareMemberMarkusNilsson wrote:men man träffar tränande o tävlande på diet som kränger grovt räknat ca 10000kcal på en ätardag, hur lyckas dom komma i form?Samma gamla vanliga och utjatade regel om kalori in mot kalori ut gäller såväl för ätardagar som för allt annat.
Lyckas man gå ner i vikt har man förbrukat mer än man lagrat. Mäter man över en vecka och har en ätardag med 10 000 kcal i överskott, men ändå ligger på minus för hela veckan har man haft ett totalt underskott på 10 000 kcal eller mer. Inte svårare än så.
Du kan dieta med ätardagar, men med samma diet utan ätardagen kommer du att gå ner mer i vikt.
18 mars, 2008 at 12:29 #779901Anonym anvandareMembermeeper: Men då kan man ju säga att svaret på min fråga är att hela veckan är åt skogen då!
24 mars, 2008 at 18:25 #779902Anonym anvandareMemberätardagen har ju ett syfte, eller hur? Tanken är att man ska lura kroppen att man inte befinner sig i en energiunderskottsperiod. Gammal försvarsmetod från förr vid svält, är att minska fettförbränningen vid lågt E intag. alltså med ätardag, luraar man kroppen att inte tillämpa dessa strategegiska fettsparande metoder.
Ät alltså mkt, men nyttigt, på din ätardag, se till att ha glykogenlagren någorlunda tömda, så ska det inte vara några problem, lycka till27 mars, 2008 at 19:45 #779903Anonym anvandareMembermenige biceps wrote:ätardagen har ju ett syfte, eller hur? Tanken är att man ska lura kroppen att man inte befinner sig i en energiunderskottsperiod. Gammal försvarsmetod från förr vid svält, är att minska fettförbränningen vid lågt E intag. alltså med ätardag, luraar man kroppen att inte tillämpa dessa strategegiska fettsparande metoder.
Ät alltså mkt, men nyttigt, på din ätardag, se till att ha glykogenlagren någorlunda tömda, så ska det inte vara några problem, lycka tillHur jäsiken klarar ni övermänniskor av att inte äta skräpmat på era ätardagar?
Jag har deffat i snart två veckor och har svårt att se att jag inte ska kunna trycka i mig godis och snabbmat på mina ätardagar.
Kommer ta en ätardag varje veckam med junkfood. Innbär det mycket långsammare deff så får jag väl deffa ända in i augusti.27 mars, 2008 at 21:32 #779904Anonym anvandareMemberPersonligen så kör jag en ätardag när jag känner för det. Just nu är jag på dag 17´de i min deff och inte haft någon än. Tänkte jag skulle kanske köra en när en månad har gått förbi. Jag ser heller inte jag hur man kan tycka det är svårt att låta bli godis och junkfood men men det är ju jag. Alla är vi olika. sen förstår inte heller hur folk kan tycka det är svårt att låta bli cigg och snus men det är också jag. Så ja kör er deff som ni vill
27 mars, 2008 at 21:40 #779905Anonym anvandareMemberBallPythoN wrote:Personligen så kör jag en ätardag när jag känner för det. Just nu är jag på dag 17´de i min deff och inte haft någon än. Tänkte jag skulle kanske köra en när en månad har gått förbi. Jag ser heller inte jag hur man kan tycka det är svårt att låta bli godis och junkfood men men det är ju jag. Alla är vi olika. sen förstår inte heller hur folk kan tycka det är svårt att låta bli cigg och snus men det är också jag. Så ja kör er deff som ni villJag är mycket avundsjuk på dig som inte saknar godis och junkfood. 👿
Själv har jag 2 laster. Gosaker och att dricka lite bira.
Inga bra laster när man sysslar med styrketräning och deffande.
Nåväl… bara välja. Antingen drar deffen ut på tiden eller så lägger man ned lasterna.27 mars, 2008 at 21:45 #779906Anonym anvandareMemberJag älskar också godis och verkligen öl. Men kan man inte hålla sig ifrån dessa enkla laster hur kan man då någonsin i sitt liv klaga på någon annans last. Narkoman som alkis.
(säger nu inte att du gör det. Men jag vet folk som gör.)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.