Ätardag på deff/diet

Home Forums Deff och fettminskning Ätardag på deff/diet

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 62 total)
  • Author

Jag är helt för ätardagar när man deffar men tycker ni inte att det är lite onödigt att ha såna grisdaga?.Mår ni inte illa efteråt eller tycker ni inte att det räcker med en normal ätar dag?Jag kan också ta ett glass eller lite godis men 10000-12000 kcal om dagen låter jätte mycket.

Unnamed wrote:
    Har testat både grisdagar (som Morwen ungefär) och ätardagar (snarare carb-refeeds) i mer kontrollerade former och måste säga att riktiga grisdagar passar mig mycket bättre, det är värt de försämrade resultaten i min mening. Det är väl helt enkelt en avvägning.

Försämrade resultat??
    För mig snarare tvärtom!
    Try It You Like IT!

Morwen wrote:
    Ätardag = Ät vad jag vill och hur mycket jag vill.
    Får en enorm energiboost och är alltid ännu tightare i kroppen efter en sådan dag.
    Kan landa på 10-12 000 kcal men då är jag ganska tillfreds och dessutom grymt motiverad att vara strikt i kommande 6 dagar.
    Ser ätardagen som ”ljuset i tunneln” eller mitt vattenhål som uppenbarar sig var 6é dag.
    Sanningen är trots allt i mitt fall att: Socker är gott, Fett är gott och tillsammans är dessa 2 JÄTTEGOTT!

Om du äter så mkt på ätardagarna under en deff, nollar du inte det du har uppnått under veckan då?
    Jag menar om du tex ligger på -1000 kcal/dag i 6 dagar och sen smäller i dig 12000 kcal på dag 7 så har du fått i dig mer än det underskott du skapat under veckan.
    Eller menar du att du endå minskar tex bf%?

Låter märkligt jag vet, men för mig fungerar det utmärkt.
    Blir sakta men säkert hårdare under sådant upplägg.
    Men stor del av dessa 10-12000 kcal passerar rakt igenom kroppen.
    I veckan ligger jag på ca -750 kcal (ca 27 kcal/kg) om dagen utom fre och sön då jag kör -1500 kcal. Alltid 3 g protein/kg kroppsvikt. Resten av kcal delar jag mellan kolhydrater och fett.
    Tilläggas skall oxå att jag kör PF sön-fre och då mat mellan 1200-2000.

Morwen wrote:
    Men stor del av dessa 10-12000 kcal passerar rakt igenom kroppen.

Hur vet du det?

mikaelj wrote:
    Hur vet du det?

Måste jag gå in på det :whistle:??

Ah. Enorma mängder fett.

En stor del, kanske, men äter du 10000 kcal tror jag säkert du samlar på dig 7-8000 kcal.

mikaelj wrote:
    Ah. Enorma mängder fett.

En stor del, kanske, men äter du 10000 kcal tror jag säkert du samlar på dig 7-8000 kcal.

Kanske! Jag tappar i vilket fall som helst fett och då fysikens lagar gäller så måste det ju ta vägen någonstans. Troligtvis i min WC.
    Tittade i min matjournal jag för, och en ätardag innan midsommar bestod av:

Frukost:
    1 dl AminoFuel
    6 Croissants med totalt ca 150 g 31 % ost och marmelad.
    1 L standardmjölk med Oboy.
    1 Kaffe latte.
    Mellanmål:
    1 stor Bananasplit.
    Lunch:
    2 Whoppercheese
    1 stor pommes
    1 stor Shake Choklad
    1 munk
    Mellanmål:
    KaffeLatte
    1 NutriMeal
    1 Chokladboll
    1 Chokladbiskvi
    Middag:
    Friterade Räkor med ris och sötsur sås.
    Friterad banan med dubbel portion glass.
    2 stora stark
    Kvällsmål:
    1 familjepåse Kina
    3 st EAS Myoplex Shakes.
    3 st 0,5 l Norrlands

Ok! Jag var jättemätt men inte så det störde nämnvärt.

Morwen wrote:
    Kanske! Jag tappar i vilket fall som helst fett och då fysikens lagar gäller så måste det ju ta vägen någonstans. Troligtvis i min WC.

Håller med :emo-thumb
    Jag har ungefär likadana ätardagar som du och jag går alltid ner successivt, runt 1 kg i veckan more or less. Å då ligger jag på ungefär -500 kcal per dag.

Till skillnad från vad många säger så tror jag som dig, att kroppen inte kan ta upp en sån mängd kcal på en dag.

6 dagars slit och 1 dags skit säger jag! 8)

daniel lindqvist wrote:
    6 dagars slit och 1 dags skit säger jag! 8)

salut!!

Jag kanske är ute och cyklar men har inte Grub postat en studie som visar att kroppen faktiskt kan ta upp alla kalorier?
    Eller ett inlägg åtminstone.

Correct me if I´m wrong.

Rasmus Kjellberg wrote:
    Jag kanske är ute och cyklar men har inte Grub postat en studie som visar att kroppen faktiskt kan ta upp alla kalorier?

Correct me if I´m wrong.

Teoretiskt stämmer det säkert. Men jag har kommit undan med några riktigt jävla brutala grisdagar, sådana som skulle lägga veckans genomsnittliga dagsintag på över 4000 kcal. Och jag sitter still i princip hela dagarna. Visst har det nästan nullifierat min viktnedgång, men jag har aldrig gått upp i vikt av en ätardag följt av en deffvecka.

Rasmus Kjellberg wrote:

Correct me if I´m wrong.

Teori och praktik är 2 skilda saker.
    Det spelar ingen roll vad teorin eller fancy-pancy studier säger i detta fall.
    Jag går inte upp ett g efter dessa ”eatingdays”.
    Tror det behövs mer studier i just detta extrema fall med 6 dagars disciplin och 1 dags ”låt-gå-ät vad jag vill”-mentalitet.

Morwen wrote:
    Teori och praktik är 2 skilda saker.
    Det spelar ingen roll vad teorin eller fancy-pancy studier säger i detta fall.
    Jag går inte upp ett g efter dessa ”eatingdays”.
    Tror det behövs mer studier i just detta extrema fall med 6 dagars disciplin och 1 dags ”låt-gå-ät vad jag vill”-mentalitet.

Vad betyder en ”fancy-pancy” studie? Det är ju knappast svårt att undersöka vad som händer med energiförbrukning efter man ätit och knappast svårt att undersöka energin i avföringen. Vad tror du man undersöker, dockor?

Att du inte gått upp märkbatr beror helt enkelt på att du dels givetvis ”slösat” bort en del (det sker alltid även om det överskattas) och för det faktiskt krävs mer än man tror innan dess att fettökningar direkt syns. Man kan vara plufsig dagen efter ätardag men det krävs trots allt flera tusentals kcal för att ens gå upp 1 kg och inte ens det är något som direkt syns jätteväl på folk.

Eddie Vedder wrote:
    Vad betyder en ”fancy-pancy” studie?

Ursäkta mitt lite dryga uttalande. Känner bara att vissa studier som läggs upp här inte är applicerbara på tränande utan mer på ”vanligt folk”.
    Tror säkert att studien visade det du refererar till.
    Sanning kvarstår dock:
    Jag har inte gått upp ett hg i fettvikt de senaste året.
    Har en +/- 0 omsättning på ca 3000 kcal.
    Äter ca 3000/dag på lågsäsong förutom lördagar då jag alltid ligger på minst +8000 kcal.
    Det ger ändå ett veckoöverskott på ca 5000 kcal.
    Sänker jag till 2500/dag och behåller lördagarna oförändrade så blir jag ändå hård på max 8 veckor trots veckoöverskott på 2000 kcal.
    Hur kommer det sig i så fall?

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 62 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.