äter jag FÖR lite eller FÖR mycket?

Home Forums Deff och fettminskning äter jag FÖR lite eller FÖR mycket?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • Author

jag är tjej 166 cm och väger 48-50 kilo. jag har under 2 månader gymmat 5 dar i veckan och gått morgonpromenader då å då. men ser inte mycket skillnad på kroppen, jag gör träningen rätt de vet jag eftersom jag får bra hjälp.
    men kan det vara fel på min kost?
    frukost: 1 dl havregryn m mjölk, ett ägg
    vaknar oftast sent så det där blir min lunch
    sen före träningen käkar jag en halv burk kesella med halv banan.
    middag: broccoli/sallad/andra grönsaker med tex 100 g kyckling/fisk

på kvällen blir jag alltid sugen på nåt, brukar åka ner 1 äpple kanske, eller lite grape eller ägg
    under dagen också oftast

äter jag för lite eller vad är det för fel?
    ska jag gå upp i vikt för att se nån ändring på min kropp?
    jag vill ha en kropp som tex jessica alba :happy:

Katastrofalt kostschema de där. Du äter ju ingenting nästan ju enligt ditt inlägg. Tror inte ens att du får i dej 20g fett om dagen. Tror många tjejer äter väligt lite periodsvis (svälter sig) och sedan unnar sig lite ”onyttigt” käk och kanske en fylla på helgen. Inte mest optimala upplägget. Nu kanske du inte gör så här men det är en teori. Jag tror att Jessica Alba äter betydligt mer än vad du skriver att du gör.

så jag måste börja äta mer?
    vad kan jag äta då tex? för att inte bli fet utan mer vältränad. tycker det känns som jag äter mycket nu men tydligen inte, kanske därför jag går runt sugen på något konstant haha

brukar inte unna mig onyttig mat, men alkohol

Du kan inte förvänta dig så mycket på 2 månader som nybörjare. Även om det går snabbast första året. Det tar sin lilla tid att bana in övningar och lära sig rätt träningsteknik. Sedan allt runt kosten också. Läs igenom lite kostböcker etc. Så kommer du nog förstå bättre hur mycket din kropp behöver vid hård träning. Som jag ser det ligger du på ett kraftifgt kcal-underskott nu. Var inte rädd för att äta!

In med mer fett och kolhydrat, och som bffen säger, va inte rädd för att äta :) ta de lugnt med alkoholen också om det blir mycket.

Har du räknat ut ditt dagliga energibehov? Den formeln hittar du i deffguiden som ligger högst upp i den här avdelning (Deff & fettminskning). Räkna ut ditt energibehov och ät mat därefter! Vill du gå upp i muskelvikt ska du ligga något högre än det dagliga behovet och vill du gå ner i vikt ska du ligga lite under. Ät balanserat och välj bra råvaror. Husmanskost är kanon! Svårare än så behöver det inte vara.

För att se hur mycket kcal maten innehåller kan du använda den här: [http://www.kostdata.se/lunchtest.htm http://www.kostdata.se/lunchtest.htm%5D (eller läsa på förpackningen och väga på hushållsvåg)

medina wrote:
    brukar inte unna mig onyttig mat, men alkohol

Vad räknar du som onyttig mat?

Vad fan tror du? Du äter som en anorektiker och undrar varför inte styrketräningen ger några resultat… De enda resultat den där dieten kommer leda till är att du kommer att du kommer att bli jävligt benig.

Unnamed wrote:
    Vad fan tror du? Du äter som en anorektiker och undrar varför inte styrketräningen ger några resultat… De enda resultat den där dieten kommer leda till är att du kommer att du kommer att bli jävligt benig.

Lite kraftigt uttryckt, men likväl sant. Sedan tycker jag också att du kan skippa dina promenader, det förbränner ju bara kalorier och resulterar i att du måste äta ännu mera för att nå rätt balans.

Sedan kan man också diskutera om träning 5ggr i veckan är optimalt i ditt fall, jag skulle satsa på att träna färre gånger men hårdare. Muskler växer då man vilar.

Lycka till :)

Clark wrote:
    Vad räknar du som onyttig mat?

Sunt förnuft skulle jag vilja säga, men i detta fallet är all mat nyttig ^^
    Grundfrågan för tråden är väll besvarad :)

dinomog wrote:
    Sunt förnuft skulle jag vilja säga, men i detta fallet är all mat nyttig ^^
    Grundfrågan för tråden är väll besvarad :)

Självklart! Ville bara kolla med henne vad hon räknar som onyttigt. Ibland kan man ha en vanföreställning om att viss mat är onyttig bara för att den är kaloririk. En lunchbuffé på den lokala Kinarestaurangen kan lätt bli rik på kalorier men behöver för den saken skull inte vara ”onyttig”.

Ett 6-pack coccosbollar och en liter Pepsi till lunch är dock en onyttig måltid.

Clark wrote:
    Självklart! Ville bara kolla med henne vad hon räknar som onyttigt. Ibland kan man ha en vanföreställning om att viss mat är onyttig bara för att den är kaloririk. En lunchbuffé på den lokala Kinarestaurangen kan lätt bli rik på kalorier men behöver för den saken skull inte vara ”onyttig”.

Ett 6-pack coccosbollar och en liter Pepsi till lunch är dock en onyttig måltid.

Absolut, känner en som levt i princip på 6-pack kakor å läsk i några år. Skadade magen med den kosten och är nu kroniskt sjuk…

onyttig mat för mig är tex pasta, ris, potatis, bröd, såser, hamburgare, kebab, pizza blabla.. ah ni förstår
    det som är tillåtet i min kost är typ frukter, ägg, mjölk, sallad, grönsaker, kyckling, fisk

tycker jag verkar äta ganska bra
    större portioner eller vad ska jag göra?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 34 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.