!%#&!% ÄtstörningsHELVETE

Home Forums Deff och fettminskning !%#&!% ÄtstörningsHELVETE

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • Author
    Jon Larsson wrote:
    Det går utmärkt att äta low carb under en längre tid, förutsatt att man baserar kosten på rätt livsmedel som ger rejält mättnad. (magert kött, grönsaker, etc)

Istället för ätardagar skulle jag rekommendera att du tillåter dig att fylla på med lite kolhydrater efter gympassen istället, då de behövs som bäst.

Vad tror du själv? Skulle detta kunna vara ett alternativ till regelrätta fyllningsdagar?

Det skulle definitivt vara ett bra alternativ..!

Men hur mycket/vad då? Har tidigare kört på en proteindrink och en banan direkt efter och ca två timmar efter äta tex en omelett med grönsaker eller lax, keso och grönsaker,,,

något tipps på efter träning kolisar om man går på lowcarb annars?

Hehe, fan det märks att jag har hamnat i en svacka – nu har jag tappat all tro på all min kunskap :(

En fråga bara. Spydde du för att du hade ätit för mycket och kroppen inte kunde hålla kvar det, spydde du av att du fysiskt mådde för dåligt? eller spydde du för att du psykiskt mådde dåligt av tanken på att maten skulle göra dig fet?

Samir wrote:
    En fråga bara. Spydde du för att du hade ätit för mycket och kroppen inte kunde hålla kvar det, spydde du av att du fysiskt mådde för dåligt? eller spydde du för att du psykiskt mådde dåligt av tanken på att maten skulle göra dig fet?

:yikes: jadu, för att jag mår fruktansvärt dåligt av att äta skräp när min kropp inte är van, jag får ”feber”, ont i huvudet, skakningar osv, min kropp ville INTE ha kvar maten, visst jag skulle med lite kämpande kunnat gå å lägga mej och kanske somnat efter ett tag för att låta bli men det skulle vart jävligt svårt att fysiskt behålla maten….

När jag tidigare dietat och sedan ätit ”normalt” har det varit samma sak, denna gång käkade jag skräp men min kropp har svårt med hastiga övergångar från strikt diet – low carbs – till vanligt käk.. Och det VET jag ju… Men gör inte alltid som jag vet *skrynklar nosen*

vildkatta wrote:
    Det skulle definitivt vara ett bra alternativ..!

Men hur mycket/vad då? Har tidigare kört på en proteindrink och en banan direkt efter och ca två timmar efter äta tex en omelett med grönsaker eller lax, keso och grönsaker,,,

något tipps på efter träning kolisar om man går på lowcarb annars?

Hehe, fan det märks att jag har hamnat i en svacka – nu har jag tappat all tro på all min kunskap :(

Kolhydraterna kan väl egentligen bestå av nästan vad som helst, åtminstone om man inte lider av optionani och hänger upp sig på GI och liknande.

50 gram före träning och 50 gram efter, brukar vara en bra utgångspunkt.

Pressad/stekt/kokt potatis i lämplig mängd tycker jag själv är gott efter passet, kanske med en bit kyckling/lax/kött/whatever.

Du kan ju prova med 50 gram före/efter passen för att sedan utvärdera hur det kändes för dig: Upplevde du att detta triggar igång ätstörningarna eller inte, osv.

Jag tror att nyckeln för dig är små förändringar som sker gradvis, snarare än alltför tvära kast vad gäller kosthållningen.

Som sagt, välj en kolhydratkälla du gillar och prova enligt ovanstående.:)

Jon Larsson wrote:
    Kolhydraterna kan väl egentligen bestå av nästan vad som helst, åtminstone om man inte lider av optionani och hänger upp sig på GI och liknande.

50 gram före träning och 50 gram efter, brukar vara en bra utgångspunkt.

Pressad/stekt/kokt potatis i lämplig mängd tycker jag själv är gott efter passet, kanske med en bit kyckling/lax/kött/whatever.

Du kan ju prova med 50 gram före/efter passen för att sedan utvärdera hur det kändes för dig: Upplevde du att detta triggar igång ätstörningarna eller inte, osv.

Jag tror att nyckeln för dig är små förändringar som sker gradvis, snarare än alltför tvära kast vad gäller kosthållningen.

Som sagt, välj en kolhydratkälla du gillar och prova enligt ovanstående.:)

:emo-thumb Tusen tack för braiga svar! Ska testa detta å köra hårt tills jag klara detta :) Man är ju allt en kampkatta :D

vildkatta wrote:
    :emo-thumb Tusen tack för braiga svar! Ska testa detta å köra hårt tills jag klara detta :) Man är ju allt en kampkatta

Hoppas det går bra.:up:

Och bara för att klargöra: Jag menar alltså 50 gram kolhydrater – inte 50 gram potatis eller liknande.

Jag idiotförklarar dig inte – jag vill bara vara tydlig.:D

Jon Larsson wrote:
    Hoppas det går bra.:up:

Och bara för att klargöra: Jag menar alltså 50 gram kolhydrater – inte 50 gram potatis eller liknande.

Jag idiotförklarar dig inte – jag vill bara vara tydlig.:D

haha, jo förstod nästan det :p :up:

Jag hoppas att det går bra för dig! Och visar det sig att du har ADHD så förklarar det endel om hur du fungerar och att inte allt har med ätstörningarna att göra.

Vad det gäller lowcrab så är det min personliga uppfattning att svenska folker generellt skulle må bättre på en liknande sådan kost då vi rör oss mycket mindre än för 50 år sedan.
    De som tränar och rör sig mycket behöver mer. Men få behöver de jätteportioner som nu serveras.

Det är bra att du vill ha en stark och sund kropp och inte bara magra. Du vet säkert lika bra som andra i denna situation att hjärnan är fantastisk på att hitta vägar för kunna ljuga för sig själv. Jag menar inte att du gör det här och nu men att du måste vara extra försiktig med vad du tänker och gör.
    Jag är ganska säker på att om du tror att äppelbitarna är godis med extra mycket kcal så skulle din kropp reagera lika negativt på dem. Dvs, det sitter mer i huvudet än i kroppens ovana.

Du har kommit långt och jag är övertygad om att du kommer att fixa det, hitta balans och hälsa. Små steg i taget och utan brådska.

Kram

Hedvig wrote:
    Jag hoppas att det går bra för dig! Och visar det sig att du har ADHD så förklarar det endel om hur du fungerar och att inte allt har med ätstörningarna att göra.

Vad det gäller lowcrab så är det min personliga uppfattning att svenska folker generellt skulle må bättre på en liknande sådan kost då vi rör oss mycket mindre än för 50 år sedan.
    De som tränar och rör sig mycket behöver mer. Men få behöver de jätteportioner som nu serveras.

Det är bra att du vill ha en stark och sund kropp och inte bara magra. Du vet säkert lika bra som andra i denna situation att hjärnan är fantastisk på att hitta vägar för kunna ljuga för sig själv. Jag menar inte att du gör det här och nu men att du måste vara extra försiktig med vad du tänker och gör.
    Jag är ganska säker på att om du tror att äppelbitarna är godis med extra mycket kcal så skulle din kropp reagera lika negativt på dem. Dvs, det sitter mer i huvudet än i kroppens ovana.

Du har kommit långt och jag är övertygad om att du kommer att fixa det, hitta balans och hälsa. Små steg i taget och utan brådska.

Kram

TACK!! Mycket bra skrivet! Kram!

Jon Larsson wrote:
    Inte fan ”behöver” man en påfyllnadsdag under deffen om man inte känner att det är absolut nödvändigt.

Dessutom så upplever du ju att detta drar igång dina ätstörningar, varför det borde vara bättre att skippa denna dag helt.

+1

Bantade själv i ett par månader utan ätardag, tycker det bara är jobbigt att se fram emot, eller i detta fallet inte se fram emot den där dagen.

Viewing 10 posts - 16 through 25 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.