Home › Forums › Deff och fettminskning › Att gå ner i vikt: kosten
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 augusti, 2008 at 01:01 #721940Anonym anvandareMember
hejsan!
Jag har tränat kondition (crosstrainer) sedan slutet av juni, 5-6 dagar i veckan, 45 min (140-150 puls). Jag känner av resultaten, är piggare, orkar mer, får bättre kondition, kan sätta på större vikt på maskinen osv. Jag är snart 19 år, är 182 lång och väger 80kg. Jag började med denna konditionsträning för att jag ville bli av med det fett jag har kvar! Även om mitt tränings- och prestationsresultat är positivt så har det inte hänt ett smack med min kropp (såvitt jag kan se). Därför undrar jag om det kan bero på kosten? En typisk dag för mig:
frukost:knäckebröd eller special k med mjölk, 07.00-10.00 (beror på om ja jobbar eller ej).
Kvällsmat: det normala, nästan aldrig skit såsom korv å makaroner osv. (försöker undvika).Utöver det så brukar jag dock småäta, blir ganska mycket frukt många dagar (bra eller dåligt?). Kan få i mig nästan 5-6 varje dag om jag äter på ordentligt . Jag dricker dessutom ganska mycket mjölk, kanske högst 1 liter per dag. Därför undrar jag; Varför har jag inte gått ner i vikt/sett resultat? Beror det på kosten? Vad ska jag ändra och vad rekommenderar ni för kost åt mig så att jag får en stabil viktminskning? (0.5 i veckan kanske). Javisst, jag är mänsklig och kan äta nån chipspåse eller lite godis några gånger i månaden, men det ska väl inte påverka allt för mycket?
vore sååå tacksam för svar
8 augusti, 2008 at 01:01 #80464Anonym anvandareMember8 augusti, 2008 at 01:14 #721941Anonym anvandareMemberBeror nog på kosten, du ligger nog i en energibalans, för att tala om 1 liter mjölk så är det en hel del kalorier, frukt innehåller också energi, du ska ligga på energi minus.
Några en två gånger lite godis påverkar inte, men tappar du motivationen att det blir en vana så göre det.
8 augusti, 2008 at 02:42 #721942Anonym anvandareMemberÄt ännu mindre. Du vet väl ungefär hur mycket du brukar äta av olika grejer? Börja dra bort lite grejer du kan klara dig utan. Och mycket riktigt är det är slut på godisätandet under alla jävla omständigheter.
8 augusti, 2008 at 09:38 #721943Anonym anvandareMemberÄr du verkligen seriös med din viktminskning, så gör det ordentligt istället för att gissa dig fram till hur mycket kalorier som du gör dig av med/får i dig.
#1 – [http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html]
#2 – Räkna ut hur mycket du vill dra av, och se sedan till att äta den återstående kalorimängden, så ska du se att du börjar gå ner i vikt.8 augusti, 2008 at 10:02 #721944Anonym anvandareMemberokejokej tack för svaren! får väl ta å kasta i mig mindre helt enkelt, kanske var lite naivt av mig att tro att bara träning och hyffsad kost skulle fixa biffen men nu vet jag, ska dra ner på all skit rejält då!
8 augusti, 2008 at 10:32 #721945Anonym anvandareMembermen om vi ska börja prata kalorier etc kontra ”bra mat”, ett exempel är ju knäckebröd som innehåller över 300kcal på 100gram, och ändå klassas det som nyttigt. Jag menar, äter man mycket knäckebröd så går de ju åt skogen eller?
8 augusti, 2008 at 10:42 #721946Anonym anvandareMember”Nyttigt” i allmänhet har inte med kaloritätheten att göra. Att det är dåligt för just dig att äta eller göra något, betyder inte att livsmedlet eller saken är onyttig eller dålig.
8 augusti, 2008 at 11:18 #721947Anonym anvandareMemberclappen wrote:men om vi ska börja prata kalorier etc kontra ”bra mat”, ett exempel är ju knäckebröd som innehåller över 300kcal på 100gram, och ändå klassas det som nyttigt. Jag menar, äter man mycket knäckebröd så går de ju åt skogen eller?Tråkigt att mat ska stämplas som nyttigt eller onyttigt hela tiden. Allt handlar om vanor, mängder, proportioner, tycke, smak och levnadssätt. Det finns inget livsmedel som är så ”nyttigt” att man inte kan äta för mycket av det. Det finns heller inget livsmedel som är så ”onyttigt” att det inte kan placeras in i ett väl sammansatt kostupplägg.
8 augusti, 2008 at 11:34 #721948Anonym anvandareMemberPetter__Jonsson wrote:Tråkigt att mat ska stämplas som nyttigt eller onyttigt hela tiden. Allt handlar om vanor, mängder, proportioner, tycke, smak och levnadssätt. Det finns inget livsmedel som är så ”nyttigt” att man inte kan äta för mycket av det. Det finns heller inget livsmedel som är så ”onyttigt” att det inte kan placeras in i ett väl sammansatt kostupplägg.Väldigt visa ord! :up:
8 augusti, 2008 at 13:09 #721949Anonym anvandareMemberallright, tackar för svaren. En varierad kost helt enkelt. Ska börja köra med det idag, plus mina konditionsrundor. Skriver mer i tråden om ja gör några framsteg osv
8 augusti, 2008 at 13:20 #721950Anonym anvandareMemberclappen wrote:hejsan!Jag har tränat kondition (crosstrainer) sedan slutet av juni, 5-6 dagar i veckan, 45 min (140-150 puls). Jag känner av resultaten, är piggare, orkar mer, får bättre kondition, kan sätta på större vikt på maskinen osv. Jag är snart 19 år, är 182 lång och väger 80kg. Jag började med denna konditionsträning för att jag ville bli av med det fett jag har kvar! Även om mitt tränings- och prestationsresultat är positivt så har det inte hänt ett smack med min kropp (såvitt jag kan se). Därför undrar jag om det kan bero på kosten? En typisk dag för mig:
frukost:knäckebröd eller special k med mjölk, 07.00-10.00 (beror på om ja jobbar eller ej).
Kvällsmat: det normala, nästan aldrig skit såsom korv å makaroner osv. (försöker undvika).Utöver det så brukar jag dock småäta, blir ganska mycket frukt många dagar (bra eller dåligt?). Kan få i mig nästan 5-6 varje dag om jag äter på ordentligt . Jag dricker dessutom ganska mycket mjölk, kanske högst 1 liter per dag. Därför undrar jag; Varför har jag inte gått ner i vikt/sett resultat? Beror det på kosten? Vad ska jag ändra och vad rekommenderar ni för kost åt mig så att jag får en stabil viktminskning? (0.5 i veckan kanske). Javisst, jag är mänsklig och kan äta nån chipspåse eller lite godis några gånger i månaden, men det ska väl inte påverka allt för mycket?
vore sååå tacksam för svar
vill du gå ner i vikt, lägg dig på ett kalorieunderskott, ca -500 per dag (du får räkna kalorier). du kan ha ett större underskott om du är väldigt fet. för att uppnå kalorieunderskottet rekommenderar jag att du drar ner på maten samt rör på dig.
8 augusti, 2008 at 14:28 #721951Anonym anvandareMemberokej.. Så det spelar egentligen ingen roll hur mycket protein kontra kolhydrater kontra fett jag äter, utan det handlar om att ligga på kaloriunderskott, om jag förstår er rätt?
8 augusti, 2008 at 14:35 #721952Anonym anvandareMemberclappen wrote:okej.. Så det spelar egentligen ingen roll hur mycket protein kontra kolhydrater kontra fett jag äter, utan det handlar om att ligga på kaloriunderskott, om jag förstår er rätt?Energibalansen är det primära. Men att gå så långt som att påstå att det är det enda som spelar roll är helt fel. Proteinintaget är oerhört viktigt vid negativ energibalans, du gör klokt i att sträva efter ett högt proteinintag. Att ligga på 2-2.5g protein/kg kroppsvikt och dag kan säkert vara klokt.
Därutöver har du även ett dagsbehov av essentiella fettsyror och fett är i allmänhet ett extremt viktigt näringsämne för livsviktiga funktioner i kroppen. Med andra ord bör du aldrig ligga på ett superlågt fettintag heller.
Kolhydrater är inte essentiellt alls, där överlever du utan ett enda gram om du vill. Dock är kolhydrater en mycket bra energikälla, den primära vid intensivt arbete. Så mitt förslag är ett relativt högt proteinintag, ett sunt fettintag (du behöver inte fråga ”hur mycket fett skall jag äta?” utan det räcker med sunt förnuft) där du gärna kan låta fet fisk ingå ett par gånger i veckan, samt att du fyller upp resten av din kaloribudget med kolhydrat.
8 augusti, 2008 at 16:46 #721953Anonym anvandareMemberokejokej, tack så mycket viktig läsning där Eddie Vedder och nej, sunt förnuft med fettet har jag, helt klart. brukar äta makrill, fisk, kyckling m.m ofta ändå så att. Då ska jag försöka skära på kolhydraterna så mkt jag kan då, tack för all hjälp! kan ju ge update sen efter nåra veckor om de blir nått resultat på vågen
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.