Home › Forums › Deff och fettminskning › Avstannad viktnedgång
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
27 maj, 2008 at 11:33 #73173Anonym anvandareMember27 maj, 2008 at 11:33 #581529Anonym anvandareMember
Har dietat i ungefär fyra månader nu och har trappat ner mitt energiintag succesivt från dag ett. Sedan dietstart har jag tappat 14 kg och dieten har gått relativt smärtfritt.
De senaste tre veckorna har min viktnedgång avstannat helt och jag vet inte vad jag ska göra för att komma över denna platå, känner att jag ligger på ett redan lågt kaloriintag och kör relativt mycket cardio, vad ska jag göra?
Ålder: 20
Längd: 170 cm
Vikt dietstart: 94
Vikt nu: 80Min dag ser ut på följande vis:
09.00: Vaknar, äter en matsked äppelcidervinäger, 5 g glutamin, 2 kaps omega 3 eller en avocado och 200 mg koffein
1 timmes promenad
10.00: 4 äggvitor, 1 äggula, 120 g squash, 1 msk olivolja, 1 grapefrukt, 5 g glutamin, 2 kaps CLA, 2 msk Mivi total plus
13.00: 1 proteindrink ( whey-80)
16.00: 200 g kycklingfilé, 50 g broccoli, 2 msk sockerfri ketchup
19.00: Proteindrink
21.00 styrketräning 1 timme
22.00 Proteindrink + 5 g glutamin
23.00 200 g kycklingfilé, 50 g broccoli
01.00 1 Proteindrink, kasein
Morgonpromenader kör jag 6 dagar i veckan och styrketräning 5 dagar i veckan. Jag uppskattar min fettprocent till cirka 13 %. Vad ska jag ta mig till för att åter tappa vikt?
27 maj, 2008 at 13:49 #581530Anonym anvandareMemberOm detta är det enda du äter så är det ca 1500-1600 kcal (om man räknar 30-35g på proteindrinkarna), vilket verkar vara ungefär 50% av din energiförbrukning. I vilket fall är det mindre än du gör av med så jag tror att du går ner i vikt även om det inte går lika snabbt som i början. I annat fall så uppskattar du ditt intag fel och ”glömmer bort” en del.
Hur som helst kan det vara läge för en kolhydratuppladdning följt av ca 5 dagar med ”normalt ätande” för att därefter återgå till din diet.
27 maj, 2008 at 14:03 #581531Anonym anvandareMemberZ.. wrote:Hur sjutton ”uppskattar” man den till 13%?Rent spontant ser det ut som att du får i dig för mkt protein. Svårt att säga då man inte vet hur mkt du skopar ner i proteindrinkarna… Tror det skulle räcka om du fick i dig ca 160 g protein per dag.
Klart det är svårt att uppskatta fettprocenten och det var inte menat att på något sätt göra en exakt gissning, gjorde uppskattningen för att ge läsaren en liten uppfattning om i vilken form jag befinner mig i.
Proteindrinkarna består av 1 dl pulver 30-35 g protein
27 maj, 2008 at 14:07 #581532Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Om detta är det enda du äter så är det ca 1500-1600 kcal (om man räknar 30-35g på proteindrinkarna), vilket verkar vara ungefär 50% av din energiförbrukning. I vilket fall är det mindre än du gör av med så jag tror att du går ner i vikt även om det inte går lika snabbt som i början. I annat fall så uppskattar du ditt intag fel och ”glömmer bort” en del.Hur som helst kan det vara läge för en kolhydratuppladdning följt av ca 5 dagar med ”normalt ätande” för att därefter återgå till din diet.
Jag är extremt noga med att följa dieten så jag har inte glömt att skriva ner något som slinker ned.
Vad beträffar kolhydratsladdningen så undrar jag varför en sådan skulle vara lämplig, finns det någon studie som visar att en eventuell vecka med ”normalt ätande” skulle påverka en diet positivt?
Jag funderar själv på om jag utsätter kroppen för för mycket stress genom att träna styrketräning 5 dagar i veckan ( varje muskelgrupp 2 ggr/v) Funderar på att gå ner till två träningsdagar i veckan och köra helkroppspass istället. Åsikter?
27 maj, 2008 at 14:22 #581533Anonym anvandareMemberZ.. wrote:Hur sjutton ”uppskattar” man den till 13%?Rent spontant ser det ut som att du får i dig för mkt protein. Svårt att säga då man inte vet hur mkt du skopar ner i proteindrinkarna… Tror det skulle räcka om du fick i dig ca 160 g protein per dag.
Prata inte massa goja.
27 maj, 2008 at 15:14 #581534Anonym anvandareMember2 pass i veckan tycker jag låter som en smart idé. Har du kört så intensivt som du beskriver i 4 månader så tror jag några veckor med 2 pass och kanske cardio 4-5 ggr kan hjälpa till (2 vilodagar där också). Är själv rätt ny på detta område men snackar ganska ofta med en duktig tränare på gymmet. Hans huvudtips är att kroppen inte ska vara beredd på vad som ska hända utan att man ska variera ca var 4-6e vecka. Jag körde själv på 3 dagar styrka, 5 x cardio i ca 2-3 månader och tyckte jag inte kom längre än att tappa 4 kilo. Bytte för en månad sen till 2 dagar styrka helkroppsövningar och har gått ner 5 kilo på den månaden.
Skiljer sig väl från person till person, men värt att testa!
27 maj, 2008 at 15:30 #581535Anonym anvandareMemberchunky wrote:Jag är extremt noga med att följa dieten så jag har inte glömt att skriva ner något som slinker ned.Vad beträffar kolhydratsladdningen så undrar jag varför en sådan skulle vara lämplig, finns det någon studie som visar att en eventuell vecka med ”normalt ätande” skulle påverka en diet positivt?
Har du några ”ätardagar” eller ”fria dagar”?
Främsta anledningen till rekommendationen om kolhydratuppladdning är att du endast äter ca 50g kolhydrater per dag så efter en längre tids energirestriktion och styrketräning är förmodligen dina kolhydratdepåer nästan helt tömda (om du inte har ätardagar). Då kan det vara possitivt att fylla på lite för att få lite bättre ork i träningen. Den spontana fysiska aktiviteten har en tendens att sjunka om man äter lite, tillsammans med en eventuell svältanpassning med en sänkning på kanske 10% så kan den totala energiförbrukningen därför minska en hel del.
Att ladda upp och äta normalt ett tag kan delvis återställa detta (bla. genom påverkan på leptin och tyroidhormoner), men oavsett mekanism så ser man ofta att viktminskningen kan ta ny fart efter man gjort så här.27 maj, 2008 at 16:30 #581536Anonym anvandareMemberZ.. wrote:Och du har ngt bättre att komma med?Ganska ovidkommande. Denna tråd är skapad av Chunky för att han vill ha hjälp. Jag överlåter dock detta till någon mer kunnig. Som Ola Wallengren t. ex
27 maj, 2008 at 16:55 #581537Anonym anvandareMemberOm jag tittar på ditt matintag så har du i stort sett ingen kolhydratkälla…att dra ner på kolhydrater är lämpligt vid diet, men att ta bort dem helt stannar upp fettförbränningen, speciellt som du tränar så mycket…eller???
27 maj, 2008 at 19:40 #581538Anonym anvandareMemberOla Wallengren wrote:Har du några ”ätardagar” eller ”fria dagar”?Främsta anledningen till rekommendationen om kolhydratuppladdning är att du endast äter ca 50g kolhydrater per dag så efter en längre tids energirestriktion och styrketräning är förmodligen dina kolhydratdepåer nästan helt tömda (om du inte har ätardagar). Då kan det vara possitivt att fylla på lite för att få lite bättre ork i träningen. Den spontana fysiska aktiviteten har en tendens att sjunka om man äter lite, tillsammans med en eventuell svältanpassning med en sänkning på kanske 10% så kan den totala energiförbrukningen därför minska en hel del.
Att ladda upp och äta normalt ett tag kan delvis återställa detta (bla. genom påverkan på leptin och tyroidhormoner), men oavsett mekanism så ser man ofta att viktminskningen kan ta ny fart efter man gjort så här.Nej, använder mig inte utav ätardagar då de flesta dietupplägg och teorier jag läst om på senare tid helt utesluter ätardagar eftersom de endast ses som en avstanning av dieten.
Det du skriver om den spontana fysiska aktiviteten känns i och för sig väldigt vettigt, känner mig väldigt trött under dagarna och har sällan energi över för spontan fysisk aktivitet, frågan är väl om denna fysiska aktivitet har så stor effekt att den motiverar ätardagar.
27 maj, 2008 at 20:21 #581539Anonym anvandareMemberJag behöver inte komma med några konkreta svar, de svaren bjuder jag på i andra forum med lite seriösare folk och inte några valpar som slänger ur sig ordet ”tönt” bara sådär.
160g proteinin är en cirkus 40% mindre än vad jag, mina tävlande vänner, och alla andra jag känner till som tävlar ligger på under deff. (minst).
Det är mina erfarenheter.
Sååå, zip it. Om du inte kan vara mogen för 2sekunder.
27 maj, 2008 at 21:16 #581540Anonym anvandareMemberFritiof Gure wrote:+1.Men, alla deffar vi på olika vis..
Givetvis.
Tycker bara de är barnsligt att man inte får tycka något ”Inte låter så bra” utan att behöva backa upp det med 25 studier från pubmed och minst 10års egen erfarenhete. Annars är det struntprat!
28 maj, 2008 at 10:57 #581541Anonym anvandareMemberZ.. wrote:Nej, det är inte ovidkommande.Jag gav Chunky rekommendationen 160 g protein per dag vid diet (något som han tydligen överstiger). Om någon tönt bara säger att det är goja utan att komma med konkreta belägg för att det är fel bör den personen inte uttala sig alls.
Detta kallas diskussion i och med att ingen kan ge ett svar som är 100% rätt för alla situationer.
Det enda DU bidrar med är ett onödigt inlägg där du bollar frågan vidare för att du inte har kunskapen att svara på Chunkys fråga. Ditt inlägg är således HELT ovidkommande.
Såvida ingen konkret säger att 160 g protein per dag inte är en god rekommendation för Chunky då han vill gå ner i vikt (men inte förlora muskelmassa) kan vi väl låta tystnaden innebära ett medgivande?
Men att starta en diskussion om något helt annat än Chunkys viktminskning inne i tråden han skapat, det var det jag menade var fel.
28 maj, 2008 at 13:17 #581542Anonym anvandareMemberSynd att trådarna här på body alltför ofta resulterar i att två personer med olika åsikter om något börjar diskutera om saker som inte alls hör till ämnet. Jag uppskattar verkligen allas svar och jag tycker alla har rätt, oavsett mängd erfarenhet, att yttra sig om de upplägg de tror mest på. Lika väl har alla rätt att på kritisera någons tankar på ett respektfullt sätt, om någon anser att ex. 160 g protein är för lite anser jag att denne har rätt informera om detta och även påpeka varför denne person har denna uppfattning. Det finns ingen anledning att trycka ned personen i fråga genom att dumförklara denne.
Detta forum är främst till för att hjälpa varandra, vi skapar trådar för att få svar på våra frågor, jag är övertygad om att många av de frågor som ställs har flera svar och för att få ett riktigt svar behövs därmed en diskussion mellan personer med olika åsikter. Att svara på en persons fråga ska inte behöva innebära en risk för att bli utpekad som en okunnig idiot. Visst finns det personer som är medlemmar och skriver endast för att förstöra andras trådar genom att komma med svar som är högst osannolika, dessa personer får vi bort från forumet genom att svara dem på ett fackmässigt sätt.
Kan vi inte försöka att hålla oss till ämnet nu, det går att kritisera en persons åsikter utan att göra personangrepp.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.