Basala kalorintag?

Home Forums Deff och fettminskning Basala kalorintag?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hejsan!

Jag har funderingar kring kaloriräkning, jag har räknat ut att jag bör ha 1800kcal om dagen, enligt någon kaloriräknare som tog hänsyn till längd/ålder/kön/vikt men vad visar denna uträckning egentligen då? Eftersom en del säger att de är bra att köra med minus 500 kcal om dagen tänkte jag testa så jag ansträngde mig och det blev såhär.

Frukost: whey 80 150 kcal vatten

100g wook 25kcal
    Middag 150g korv 250 kcal
    100g majs 100kcal

3 bananer 240kcal
    mellanmål kessella 170kcal
    tonfisk 100kcal

kvällsmat whey 80+lättmjölk 270kcal
    stekta ägg 150kcal

Ca 1500kcal (tyvär inte vägt, så lite löst räknat)
    Men ger det mig ett underskott på ca 300 kcal isåfall? Eller ska man räkna med tex promenader och gymmet?

Tack på förhand /Alexander

1800 kcal är med 95% säkerhet ditt kcalbehov vid fullständig vila under en hel dag. När du arbetar/går/skriver/äter förbränner du mer. Kika på uppladdningen.nu där finns rätt så okej uträkning av dagsbehovet.

Kopierar från deffguiden:

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) – (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 – 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

jag lånar tråden här och frågar om min ändringsfaktor lite kort; mitt basala behov enligt ovanstående formel är 1817 kcal.

Min dag ser ut ungefär exakt såhär
    vaknar, duschar, fixar frukost
    Cyklar 7 km till jobb
    jobbar i 8 timmar, står upp (går inte runt utan står för det mesta) i ca 5 av de här timmarna
    Cyklar 7 km hem
    Slappnar av där hemma lite, knappt någon rörelse.

Det ända som skiljer ibland är just att jag brukar gymma innan jobbet ibland.

Min fråga då; ungefär vilken aktivitetsfaktor hamnar jag på?

Jag skulle gissa på ungefär 1,6-1,7.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.