Behöver hjälp med min vikt

Home Forums Deff och fettminskning Behöver hjälp med min vikt

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hej

Vet ej hur jag ska börja detta men här om veckan så va jag till skolsyster på hälsokontrol som alla ettor går på och de va då jag fick beskedet. Har gått runt i ett år ungefär och trott att jag väger runt en 90-95kg men fick då höra jag låg på 104kg!!! Är 170cm lång så ni kanske kan få en bild av hur jag ser ut : /

Skulle vara så tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta. Har ingen aning om vad man ska äta för att äta rätt, ända jag vet är att en påse chips och 2L läsk räcker för ett lan ; )

Motivation har jag, även gymkort och hund : )

Så de jag skulle behöva ha hjälp med är att fixa en bra kostplan och ett tränings schema.

Skulle vara så tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta : D
    Tack på förhand

//Hundrapannor

1 påse chips och 2L läsk räcker inte för ett lan.

För det första så måste du äta mindre än vad du gör idag. Tränar du någonting?

anders172 wrote:
    1 påse chips och 2L läsk räcker inte för ett lan.

För det första så måste du äta mindre än vad du gör idag. Tränar du någonting?

Går hem från skolan (cirka 4km) 2dagar i veckan eftersom jag kommer hem innan bussen då, tar cirka 25mim.
    Och ungefär 1-2dagar i veckan med min hund och då brukar jag gå ungefär lika långt och under samma tid så.
    Gymmet har jag ej börjat på än, har dock kort : )

En bra start är att börja på gymmet och sen röra sig så mycket som möjligt i vardagen. Ang. Maten så kan du i första hand minska på kolhydraterna, dvs. Ris, potatis, pasta
    , bröd, godis, chips och sånt. Försök att ha ett mål, kanske gå ner 5hg i veckan eller liknande. Väg dig varje fredag morgon och jobba för att vikten ska ha gått ner varje gång du väger dig.

Skolmaten är dock 3/5 dagar i veckan utav potatis, något tips att ersätta potatisen med? : )

Hundrapannor wrote:
    Skolmaten är dock 3/5 dagar i veckan utav potatis, något tips att ersätta potatisen med? : )

Du behöver inte ta bort kolhydraterna, men om du tar hälften så mycket potatis som tidgare kan det vara en lagom riktlinje.

Okej : )

HAr tänkt att börja imorn med att skippa oboyen och skogaholms limpan med en skål flingor och en hårdmacka : ) Och sedan gå med hunden.

Men tack för hjälpen så här lång, har gjort mig mer motiverad : D

En stadig frukost såsom:
    Ägg, havregrynsgröt, fullkorns mackor/knäckebröd, eller helt enkelt bröd med lite mer fibrer och inte bara luft är ett steg i rätt riktning. :)

Sen se till att försöka undvika småätande, ät när du är hungrig. Därmed basta. Drick helst vatten + mjölk, försök undvika läsk, saft etc.

En viktig sak att poängtera ut är att, låt det ta sin tid. Man kan inte gå ner 10 kg på en vecka (om man inte amputerar båda benen), utan låt det ta sin tid. Låt träning och en ny kost vara en del av din nya livsstil (om den verkar passa dig) och bli inte för manisk. Lagom är bra, må bra, ät gott och lev gott. ’

Lycka till!

du kan ju ta lite potatis i skolan. Om jag minns rätt fick man alltid kokt potatis va, och om jag ännu en gång minns rätt är det cirka 70Kcal/100g alltså kan du utan någon större onytta käka 2-3 potatisar i alla fall

Sitter i samma situation Hundrap.

Trodde att jag vägde ca 88 innan jag kollade på vågen, som visade 93,

:frust:

istället för att starta en ny tråd så kan jag ställa min frågor och funderingar här8)

Jag har nu börjat jogga 5 dagar i veckan, ( har nu gjort det i 4 veckor) Varje jogging tur är ca 3-4 km och går på 20 min. Jag undrar om jag kombinerar den träningen med att minska på kolhydraterna t.ex. Potatis, ris, pasta och vitt bröd.. om det kanske gick att gå ner 4-8 kg till Julimånad?

Är också tacksam om ni fyller tråden med tips ( mat & träning):up:

// O,S

Det finns säkert någon på gymmet som kan hjälpa dig att sätta ihop ett lämpligt nybörjar-schema. Rör dig så mycket du kan i vardagen! i rulltrappan, skippa hissen. Gå fortare när du går osv…

Drick mycket vatten. Ät helst inget mellan måltiderna annat än en frukt eller nån knäckemacka. Inget godis, snacks eller läsk! Måste du dricka läsk så ta en light-variant. När du känner att du kommit i form kan du börja unna dig lite godis igen, men mitt tips som din situation ser ut nu är att skippa det helt. Du kommer vänja dig vid att vara utan efter ett tag.

När det gäller maten så behöver du inte känna att du måste sitta där och pilla med gaffeln i en sallad dag ut och dag in. Ät den typen av mat de serverar i skolan men ta inga jätteportioner. Ät mycket kött! Som sagts innan så behöver du inte utesluta kolhydrater men det är effektivt att dra ner på dem.

Flessa wrote:
    hur får du ihop de 2 rekommendationerna?

Det är klart man kan skära ner på kolhydratintaget och samtidigt äta frukt och knäckebröd.

Flessa wrote:
    hur får du ihop de 2 rekommendationerna?

Att man kan ta en knäckemacka eller en frukt som mellanmål om man är väldigt sugen men dra ner på kolhydraterna vid huvudmåltiderna till fördel för kött eller fisk.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.