Behöver jag räkna med sallad?

Home Forums Deff och fettminskning Behöver jag räkna med sallad?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 39 total)
  • Author
    Albin wrote:
    i´m fucked then! :(

Absolut ;-) Tycker det är skillnad om man ska tävla och ligger i diet.
    Men nu skrev jag också ”personligen”, för mig går det för långt och väga allt och ha 100% kontroll över kosten, det tar bort det roliga i vardagen för mig.

J.v.K wrote:
    men är det en hobby och något man brinner för ser jag det inte som något konstigt.

Har du olustkänslor inför situationer då du saknar koll? Eller är det helt lugnt att bli bortbjuden, käka ute etc.? För så länge du väger och räknar på din egen mat men utan att det påverkar socialt liv negativt är det nog ännu inget problem.

J.v.K wrote:
    Nej alltså det blev lite tårta i förrgår, kommer bli mat på restaurang på söndag. höftar till med något ungefärligt och anpassar dagen efter det som komma skall. men mår inte dåligt utav det, älskar mat och älskar kunna äta ute med andra. betyder det att jag får fortsätta en extra vecka i dieten. then so be it

men självklart säger jag nej betydligt oftare då jag är på diet, då jag såklart vill gå ner relativt fort

Tänker precis som dig.
    Man säger nej oftare för slippa gå på diet hur länge som helst, samt att man väljer de mål och dagar där man släpper de tyglarna lite

J.v.K wrote:
    Nej alltså det blev lite tårta i förrgår, kommer bli mat på restaurang på söndag. höftar till med något ungefärligt och anpassar dagen efter det som komma skall. men mår inte dåligt utav det, älskar mat och älskar kunna äta ute med andra. betyder det att jag får fortsätta en extra vecka i dieten. then so be it

men självklart säger jag nej betydligt oftare då jag är på diet, då jag såklart vill gå ner relativt fort

JTrulsson wrote:
    Tänker precis som dig.
    Man säger nej oftare för slippa gå på diet hur länge som helst, samt att man väljer de mål och dagar där man släpper de tyglarna lite

Att ni dietar eller ej är skit samma. Principen är densamma oavsett deff eller bulk. Om situationer där kostintaget inte hålls kontrollerat ger olustkänslor och ångest så är något fel. Det behöver inte ens handla om pizza under diet. Det kan handla om att man mår dåligt över ett päron under bulken.

Igår var jag på restaurang och åt lunch(det händer en/månad). Vi är några kompisar som sammlas på ett ställe och denna gång var det kofta (svingoda lammköttbullar) med ris, russin och nötter på menyn. Tidigare så var det här ställer buffe och då kunde jag välja precis vad jag ville och hur mycket. Nu har dem byggt om och det är andra regler som gäller (färdiga menyer och bordsservering).

Jag inte stenhårt med dieten men jag sa till om att jag ville ha lite fler ”köttbullar” och lite mindre ris. När jag kom till salladsbuffen så lastade jag på med kikärtor och sallad. När jag var klar så hade jag ätit ungefär det jag brukar (Kcal och Prottisar). Jag tror att det är vitigt att man kan vara social samtidigt som man tränar och går på diet. Är det så att jag behöver träna lite till för att jag åt för många Kcal så är det så. Jag träffade mina kompisar och det går före fettet.

Gober wrote:
    Personligen skulle jag bli rädd för mig själv om jag började väga och räkna ALLT! När kosten tar över hela ens liv bör man nog ta sig en liten funderare.

Hmm detta hål har jag fastnat i över räknar allt och får Panik om jag får 50 kcal över vad de borde va det suger ibland men har get mig väldigt bra resultat så vad gör man.? Att äta ute existerar inte för mig längre skulle bli knäckt av att inte veta vad jag får i mig. :

nocantdo wrote:
    Hmm detta hål har jag fastnat i över räknar allt och får Panik om jag får 50 kcal över vad de borde va det suger ibland men har get mig väldigt bra resultat så vad gör man.? Att äta ute existerar inte för mig längre skulle bli knäckt av att inte veta vad jag får i mig. :

Det är bra att vara noggrann men det behöver inte vara så överdrivet om man sköter det.

Säg att du äter 500Kcal för mycket en vecka. Det är ca 1h PowerWalk (PW) (~71Kcal/dag om det känns bättre). 500Kcal med en vettig kosthållning är ganska mycket mat och jag tror inte det är vanligt att man kommer upp till det om man har lite koll på vad man stoppar i sig. Du ska så klart inte vräka i dig chips eller annat skit utan välj istället en kost som du vet att det inte är så farligt.

– Det går att beställa hamburgare utan dressing.
    – Det går att beställa pizza med hälften ost (Det går att beställa något annat än pizza)

Är du på ett finare ställe (än MCD) blir kocken oftast glad över att få göra lite annorlunda. Glöm inte att tacka kocken efteråt, det uppskattas.

Känner du att du har ätit för mycket en måltid för att du inte hade 100% koll på vad du stoppade i dig, kör ett extra PW pass. Äter du en pizza så kör 2h, det är skönt med frisk luft och det är onödigt med ångest för att man är sugen.

nocantdo wrote:

Då har du i mina ögon ett problem, för vissa funkar det kanske men jag känner folk som i slutändan inte mår bra alls av att leva så.

För någon som inte är en del av detta forum fullt av skadade människor (säger detta med glimten i ögat men en nypa allvar) så kanske det inte är så allvarligt, men om någon utan för denna bubblan läser vad du just skrev skulle jag gissa att man tycker att du har ett problem som är eller kan bli allvarligt.

Jag ska inte sitta här och hymla om att jag själv inte kan få lite små-ångest när jag inte ätit som jag planerat osv, men jag är medveten om detta och jag lyckats ganska lätt borsta bort dessa känslor och tänka att det inte spelar någon roll. Så visst är jag som de flesta andra som tränar lite ”skadad”, men jag har kontroll över detta beteende och kommer snabbt över de skuld/ångest känslor som kan uppstå, kommer snabbt på att det är tokigt att känna så helt utan anledning.

Jag tycker man måste tänka efter varför? Är inte meningen med träning att man ska må bra fysiskt och psykiskt? Hur kan man få in detta välmående i en vardag som ger ångest och skuld över att någon dag tappa kontrollen på kaloriintag, att alienera sig från världen utanför gymmet och välja bort sociala aktiviteter?

Och för vad? Jag ser absolut inget fel i att sätta upp mål och följa dem, men om man inte mår bra av hur man gör för att nå dessa mål då fallerar hela grundtanken med att må bra av träningen. Att man trots det säger att man ”mår bra av att ha koll på allt” osv är en motsägelse om man samtidigt framkallar negativa känslor.

Försöker inte sprida någon slags moralpanik här, bara lite personliga tankar om hur jag ser på ”optionani” när det kommer till kost.

Tror att många skulle tjäna på att ta sig en ordentlig funderare när dett gäller detta ämne.

Jag vill även åter nämna att jag tycker det är en stor skillnad för de som ligger i diet inför en tävling och detta beteende är något som enbart infinner sig just vid tävlingsdiet.

simsalabim wrote:
    Det är bra att vara noggrann men det behöver inte vara så överdrivet om man sköter det. Säg att du äter 500Kcal för mycket en vecka, det är 1h PowerWalk (PW) utslaget på 1 vecka. ~71Kcal/dag. 500Kcal av vettig kost är gaska mycket mat och jag tror inte det är vanligt att man kommer upp till det om man har lite koll. Du ska inte vräka i dig chips eller annat skit. Välj kost som du vet att det inte är så farligt.
    – Det går att beställa hamburgare utan all dressing.
    – Det går att beställa pizza med hälften ost (Det går att beställa något annat än pizza)

Är du på finare ställer blir bara kocken glad över att få göra lite annorlunda. Glöm inte att tacka kocken efteråt, det uppskattas.

Känner du att du har ätit för mycket en måltid för att du inte hade 100% koll på vad du stoppade i dig, kör ett extra PW pass. Äter du en pizza så kör 2h, det är skönt med frisk luft och det är onödigt med ångest för att man är sugen.

Yes har försökt trycka in det i mitt lilla huvud med men jag faller ändå tillbaka till att räkna allt jag äter! Äter också väldigt väldigt cleant och strikt så pizza eller hamburgare existerar inte i min värld då förstår du vilken nojja jag får. Blir liksom rädd för att gå över kcal med Brocoli och kyckling. haha shit jag låter som världens ätstörnings freak men jag älskar disciplin och strikthet vad kan jag säga.

nocantdo wrote:
    Yes har försökt trycka in det i mitt lilla huvud med men jag faller ändå tillbaka till att räkna allt jag äter! Äter också väldigt väldigt cleant och strikt så pizza eller hamburgare existerar inte i min värld då förstår du vilken nojja jag får. Blir liksom rädd för att gå över kcal med Brocoli och kyckling. haha shit jag låter som världens ätstörnings freak men jag älskar disciplin och strikthet vad kan jag säga.

Det fungerar att ha den disciplinen tills du skaffar fru och barn.

Klart du kan äta pizza, gör egna med mjuka tackobröd, kyckling, sallad och annat gott. Du behöver inte köpa flottpizza från bageriet för att få känslan. Använd Kvarg med vitlök som ”sås” på pizzan, supergott.

Själva vitsen med att väga och mäta maten på en Diet är väl att man just ska väga precis allt??:

Jag väger även salladen 150-200 gram är vad jag äter 2 gånger om dagen.
    Är det ca 140 kalorier per kilo så är jag nästan uppe på 0,5 kilo sallad som dagen vilket är runda slängor 70 kalorier som man då inte skall räkna med?? Äter man 1400 kalorier om dagen är 70 mycket.

Men det är ju bara vad jag tycker jag räknar med varje gram iallafall=)

Går man dessutom på tävlingsdiet skulle jag vara ännu mer noga med att verkligen hålla mig till de schema man får.

Vore ju tragiskt om man inte var i top form på tävlingsdagen bara för man slarvat ”lite”

Blobas wrote:
    Själva vitsen med att väga och mäta maten på en Diet är väl att man just ska väga precis allt??:

Nej

nocantdo wrote:

Det där låter allt annat än hälsosamt. Jag visste ärligt talat inte om du skojade, jag hoppades det för din skull men så verkar inte vara fallet. Jag lider med dig och hoppas att du kan ta dig ur skiten.

nocantdo wrote:
    Blir liksom rädd för att gå över kcal med Brocoli och kyckling. haha shit jag låter som världens ätstörnings freak men jag älskar disciplin och strikthet vad kan jag säga.

Så säger nog de med ätstörningar med om du frågar dem.
    Ta dig en funderare och tänk över vilken väg du är på väg ned för…

Hela den här diskussionen är skrämmande. Hur lycklig är man om man får ”panik” över några kcal för mycket. Eller väger ALL sallad så man inte får i sig 70 kcal för mkt?

Det är ett maniskt beteende och påminner om en något neurotisk inställning.
    Vad är det ni är så rädda för? Att bli feta? Den risken föreligger inte.

Gör det ni tror att ni blir lyckliga av , men någon stans tror jag inte ni vet själva vad detta är…

:(

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 39 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.