BIA-mätning (för mycket vätska)

Home Forums Deff och fettminskning BIA-mätning (för mycket vätska)

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Jag gjorde en BIA-mätning på gymmet idag.

Jag fick följande resultat:

Längd: 176 cm
    Vikt: 80 kg (kl 17.00 med kläder på)
    Fett: 13.8 kg /17,2%
    Vätska (ECM): 27,9kg /34,7%
    Muskelmassa & celler (BCM): 38,5kg / 48%

Lite mycket vätska där. Vad göra? Varför så mycket vätska i kroppen? Övriga komentarer på detta samt förslag på förbättringar mottages gärna!

Jag tränar styrka 2-3 dggr/vecka + kondition. Vill bli av med magen och få större muskler.

Använder du kreatin?

Tyskn wrote:
    Använder du kreatin?

Nej

34,7 % är det mycket? Brukar man inte ska bestå av runt 60% vätska? Förklara vad jag inte förstår :)

Gitarristen wrote:
    Jag gjorde en BIA-mätning på gymmet idag.

Jag fick följande resultat:

Längd: 176 cm
    Vikt: 80 kg (kl 17.00 med kläder på)
    Fett: 13.8 kg /17,2%
    Vätska (ECM): 27,9kg /34,7%
    Muskelmassa & celler (BCM): 38,5kg / 48%

Lite mycket vätska där. Vad göra? Varför så mycket vätska i kroppen? Övriga komentarer på detta samt förslag på förbättringar mottages gärna!

Jag tränar styrka 2-3 dggr/vecka + kondition. Vill bli av med magen och få större muskler.

En muskel består av ca 20% protein och 78% vatten.

Enligt de staplar som jag fick låg mitt fettvärde något över maxgränsen, vätskemängden mer över maxgränsen samt muskelmassan något lägre än minimum. Detta kom inte som nån chock eftersom jag inte tränat särskilt mycket det senaste åren samt ”dietat” bort en del vikt under de senaste veckorna.

Rådet jag fick var att käka 800 kcal per måltid, tre ggr/dag samt träna tyngre styrketräning. Jag skulle inte fokusera så mycket på att bränna fett. Mer styrka och mer/bättre mat skulle ta bort mina sista överflödiga fettkilon. 4 kg skulle bort tyckte dom.

Om man förutsätter att min kroppsvikt på morgonen, utan kläder är ca 77,5 – 78 kg. Är då 13,8 kg fett mycket? Midjemåttet runt naveln ligger på 88 cm och 100 cm över bröstet. (Längden 176 cm)

Det beror väl helt på vad DU har för kroppsideal.

Här kan du få lite förklaring vad de olika värdena betyder och ungefär vilka normalintervall som gäller.

[http://www.biodyncorp.com/tools/450/parameters.html]

Ola Wallengren wrote:
    Här kan du få lite förklaring vad de olika värdena betyder och ungefär vilka normalintervall som gäller.

[http://www.biodyncorp.com/tools/450/parameters.html]

Tack! Jag ser att jag ligger något över normalvärdet.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.