Home › Forums › Deff och fettminskning › Bibehållen kroppsvikt, men bättre komponerad, hur?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
30 mars, 2012 at 00:51 #50230Anonym anvandareMember30 mars, 2012 at 00:51 #120729Anonym anvandareMember
Min fråga är så här: jag väger idag ca 68kg och tränar aktivt kickboxning och styrketräning. Jag vill helst fortsätta gå i viktklass -67kg, vilket innebär att jag inte behöver tappa vikt. Jag vill dock gärna få en ännu mer atletisk kropp, samt få så mycket muskler jag kan på max 69-70kg
Jag är 171cm, 68kg, 28 år. Uppskattningsvis har jag en fettprocent på 12-15% då jag har alla sex magrutor synliga när jag spänner mig, men inte i avslappnad tillstånd.
Jag har fram till august-sept på mig, då min fightsäsong börjar.
Jag tränar kickboxning 4-5ggr i veckan, styrketräning 3ggr och intervallträning 1h 1gång i veckanHar ni några tips på hur jag borde lägga upp kosten? Ligger idag på ca 2000-2500kcal om dagen med minst 2g protein/kg vikt, samt 1g fett/kg kroppsvikt
Tacksam för all hjälp30 mars, 2012 at 09:23 #120730Anonym anvandareMemberalexhallgren wrote:Min fråga är så här: jag väger idag ca 68kg och tränar aktivt kickboxning och styrketräning. Jag vill helst fortsätta gå i viktklass -67kg, vilket innebär att jag inte behöver tappa vikt. Jag vill dock gärna få en ännu mer atletisk kropp, samt få så mycket muskler jag kan på max 69-70kgJag är 171cm, 68kg, 28 år. Uppskattningsvis har jag en fettprocent på 12-15% då jag har alla sex magrutor synliga när jag spänner mig, men inte i avslappnad tillstånd.
Jag har fram till august-sept på mig, då min fightsäsong börjar.
Jag tränar kickboxning 4-5ggr i veckan, styrketräning 3ggr och intervallträning 1h 1gång i veckanHar ni några tips på hur jag borde lägga upp kosten? Ligger idag på ca 2000-2500kcal om dagen med minst 2g protein/kg vikt, samt 1g fett/kg kroppsvikt
Tacksam för all hjälpJag hoppar på den här tråden lite, hänger gärna med på svaren då jag själv tränar som du fast thaiboxning 4-5 ggr i veckan och styrketräning 3. Ingen intervall ännu men skulle behöva lägga till den träningen.
Dock skulle jag behöva droppa 3-4 kg i fett och i ett försök till detta låg jag på kcal underskott, då blev träningen lidande och boxningen gick sämst, förmodligen pga dålig återhämtning. Låg nog på för lågt energiintag (1300-1500 kcal, är 156cm å väger 57kg) Nu ligger jag på 1900 ungefär och bara ökar i vikt vilket inte riktigt var meningen (och ganska konstigt då det inte är så överdrivet mycket, eller kanske är det…). Träningen går utmärkt dock.
Ledsen om jag invaderar din tråd men kan iallafall bidra lite med hur jag har tänkt ang detta.
Käkar minst 2g protein/kg kroppsvikt, säkert ännu mer för att komma upp i bra energinivå (1700 kanske), 1g fett och sen tänkte jag dra ner lite på kolhydraterna för att se om jag går ner lite i vikt. Dock inte så att träningen blir lidande utan att i måltiden efter varje träning ha ungefär 1g kolhydrat/kg men fortfarande hamna i samma energinivå i slutet på dagen.Hur gör du med kolhydraterna?
Hur har du lagt upp din styrketräning?
30 mars, 2012 at 11:10 #120731Anonym anvandareMemberLovisingen wrote:Jag hoppar på den här tråden lite, hänger gärna med på svaren då jag själv tränar som du fast thaiboxning 4-5 ggr i veckan och styrketräning 3. Ingen intervall ännu men skulle behöva lägga till den träningen.Dock skulle jag behöva droppa 3-4 kg i fett och i ett försök till detta låg jag på kcal underskott, då blev träningen lidande och boxningen gick sämst, förmodligen pga dålig återhämtning. Låg nog på för lågt energiintag (1300-1500 kcal, är 156cm å väger 57kg) Nu ligger jag på 1900 ungefär och bara ökar i vikt vilket inte riktigt var meningen (och ganska konstigt då det inte är så överdrivet mycket, eller kanske är det…). Träningen går utmärkt dock.
Ledsen om jag invaderar din tråd men kan iallafall bidra lite med hur jag har tänkt ang detta.
Käkar minst 2g protein/kg kroppsvikt, säkert ännu mer för att komma upp i bra energinivå (1700 kanske), 1g fett och sen tänkte jag dra ner lite på kolhydraterna för att se om jag går ner lite i vikt. Dock inte så att träningen blir lidande utan att i måltiden efter varje träning ha ungefär 1g kolhydrat/kg men fortfarande hamna i samma energinivå i slutet på dagen.Hur gör du med kolhydraterna?
Hur har du lagt upp din styrketräning?
Det är helt okej
Just nu försöker jag tänka på vilka kolhydrater jag stoppar i mig, men det slutar oftast med att jag tar en frukt, eller letar rätt på något med lite snabba kolhydrater innan träningen för att hitta orken och tagga till.Känner att min träning blir direkt lidande när jag försöker korta ned på kolhydrater.
Att ligga på 2000kcal om dagen verkar vara för lite för återhämtningen dock, då jag ofta känner mig svagare ju längre in i veckan jag kommer på 2000kcal.Styrketräningen är baserad på maq- muscle action quality. En hel del koordination, varierad styrka mm. sen kör jag marklyft/frivändningar och knäböj på fredagar. En del rehab för armarna försöker jag få med också
30 mars, 2012 at 13:14 #120732Anonym anvandareMemberFormbild för dagen, så det ges en uppfattning om hur jag ligger till nu
30 mars, 2012 at 14:58 #120733Anonym anvandareMemberalexhallgren wrote:Det är helt okej
Just nu försöker jag tänka på vilka kolhydrater jag stoppar i mig, men det slutar oftast med att jag tar en frukt, eller letar rätt på något med lite snabba kolhydrater innan träningen för att hitta orken och tagga till.Känner att min träning blir direkt lidande när jag försöker korta ned på kolhydrater.
Att ligga på 2000kcal om dagen verkar vara för lite för återhämtningen dock, då jag ofta känner mig svagare ju längre in i veckan jag kommer på 2000kcal.Styrketräningen är baserad på maq- muscle action quality. En hel del koordination, varierad styrka mm. sen kör jag marklyft/frivändningar och knäböj på fredagar. En del rehab för armarna försöker jag få med också
Ja det funkar inte alls för mig heller helt utan kolhydrater och att ha ett för stort underskott visar sig, precis som du säger i slutet av veckan.
Så svårt det där när man vill gå ner lite i vikt men samtidigt prestera, blir så psykiskt påfrestande när man inte orkar fullt så mycket som man brukar på boxningen, styrketräningen funkar bättre dock.Men som sagt, får hålla större delen av kolhydratsintaget runt träningen för återhämtningens skull.
Sen se om man lyckas bli av med några kilon med litet underskott utan att tappa ork. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.