Home › Forums › Deff och fettminskning › Bli av med fett, tips uppskattas
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 mars, 2012 at 23:35 #50142Anonym anvandareMember25 mars, 2012 at 23:35 #120555Anonym anvandareMember
Som rubriken lyder… jag är oerfaren när det gäller kost/hälsa/träning och skulle behöva lite hjälp vad det gäller att bli av med fett.
Efter varje gympass kör jag 30 min löpning mest för konditionens skull, men bränner det fett? Bör jag istället gå över till att promenera längre sträckor för att bränna maximalt med fett? Och vad krävs det kostmässigt?
Ska jag skippa kolhydrater helt eller fortfarande ha ett litet intag men istället byta ut den stora delen mot typ sallad?
I dagsläget tränar jag 4 ggr i veckan, styrka varje pass följt av 30 min löpning, 11km/h. Hur bör jag lägga upp mitt veckoschema för att ”bli av med fett”?
26 mars, 2012 at 00:23 #120556Anonym anvandareMemberät mindre än vad du förbrukar. satsa på runt 2g protein per kg. Undvik gärna konditionsträning på gymdagar. kolhydrater är bra
Mer info finner du om du kollar alla andra 782732 trådar som handlar om samma sak
26 mars, 2012 at 09:41 #120557Anonym anvandareMemberEftersom du tränar 4 pass i veckan så kanske det är jobbigt att undvika konditionsträningen på gymdagar. Men dela iallafall upp det, om du gymmar tidigt kör cardio sent. Gymmar du sent så kör cardio tidigare. Så att du har rätt många timmar däremellan.
Kolhydraterna behöver du inte skippa, då kommer du säkerligen bara må skit och inte ha nå energi till nått av passen. Men skär ner på kolhydraterna, skippa bröd om du äter det och alla småsaker med socker i. Men fortsätt käka lite pasta osv, mindre portioner bara med mer kött. Om du har proteinpulver hemma så vore det kanon o dricka också.26 mars, 2012 at 09:43 #120558Anonym anvandareMemberLöpa kan man göra när man styrketränar, men jag har hört att det sliter lite mycket på kroppen och att det är svårt att bygga. Att en långpromenad i rask takt flera gånger i veckan är mycket bättre bättre.
26 mars, 2012 at 19:00 #120559Anonym anvandareMemberBigH wrote:Eftersom du tränar 4 pass i veckan så kanske det är jobbigt att undvika konditionsträningen på gymdagar. Men dela iallafall upp det, om du gymmar tidigt kör cardio sent. Gymmar du sent så kör cardio tidigare. Så att du har rätt många timmar däremellan.
Kolhydraterna behöver du inte skippa, då kommer du säkerligen bara må skit och inte ha nå energi till nått av passen. Men skär ner på kolhydraterna, skippa bröd om du äter det och alla småsaker med socker i. Men fortsätt käka lite pasta osv, mindre portioner bara med mer kött. Om du har proteinpulver hemma så vore det kanon o dricka också.Ja precis har inte så mycket tid över till enbart kondition och hinner nästan aldrig besöka gymmet två gånger/dagen så blir tyvärr att jag kör kondition direkt efter styrketräningen. Ska tänka på, är proteinpulver enbart bra för återhämtning av musklerna efter ett pass eller vad fyller ett bra proteinpulver för funktioner egentligen?
28 mars, 2012 at 09:02 #120560Anonym anvandareMemberAlla människor är olika, så du måste hitta en diet och träning , som funkar för just dig. Men det finns massa bra trådar här på forumet om just det här ämnet
3 april, 2012 at 00:57 #120561Anonym anvandareMemberVill du gå ner markant i vikt måste du byta kost. Du måste även sluta på minus (-) i kalori varje dag. Alltså förbruka mer än du äter.
Kost går att läsa om i andra trådar men för att sammanfatta det kan man säga att du ska äta mycket protein. tumregeln om 2g per KG kroppsvikt finns men något mer kan ge en bättre mättnadskänsla, det gör det t.ex. för mig.
Lite kolhydrater ska du fortfarande äta för att kroppen ska fungera men inte mycket alls. Av liknande anledning ska du fortsätta äta fett för att stimulera fettförbränningen. Men ät måttligt och av rätt fetter, t.ex. omega 3 o avocado etc.Fisk (Omega 3), och Kvarg (Lidl Milbona) och ägg är tre saker väldigt många kör på för att dunka på med protein.
Kör inte ansträngande motion EFTER ett pass med styrketräning. Detta hämmar musklernas förmåga att bygga upp sig, särskilt den mest betydande delen som följer 12h efter utförd styrketräning.
Du kan köra lätt cardio etc men inte något som tar dig nära maxpuls.
Det går bra att köra kondition samma dag men då helst minst ett par timmar innan styrketräning så att du hinner återhämta och fylla på med nya krafter.Det som bränner överlägset med fett är längre aktiviteter. Satsa på 60 minuter. Pallar du inte springa så länge så testa på powerwalking eller spinning.
Du tjänar inget på att sätta dig på motionscykeln o köra järnet i 20 minuter. Du uppnår maxpuls p.g.a. musklernas ökade behov av syre och tröttar snabbt ut dig. Kör lägre tempo men fortfarande ansträngande, typ 70% av maxpuls i 50 men helst 60 minuter. Då kommer du se resultat.Angående proteinpulver:
Proteinpulver, alltså vassleprotein är den sorts mjölkprotein som kroppen tar upp fort. Motsatsen är kassein.
Detta tar du efter gymträningen eller före om du inte kan efter. Det ser till att din proteinsyntes kommer vara fixad för de närmaste timmarna framöver. Det är proteinsyntesen i kroppen som spelar roll och bestämmer om det blir någon muskelförbättring efter det styrketräningspass du just haft så det är viktigt att kroppen behåller syntesen.Efter gymmet käkar du mat som även den innehåller protein och det kommer ligga i kistan och matas ut i kroppen i en bra rytm och göra att proteinsyntesen bibehålls.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.