Home › Forums › Deff och fettminskning › cardio efter gympass?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 augusti, 2007 at 17:28 #79683Anonym anvandareMember28 augusti, 2007 at 17:28 #710868Anonym anvandareMember
Hur ställer ni er till frågan att köra ett kort intensivt konditionspass efter det ordinarie gympasset?
Vad jag har hört och läst är ju att det skulle hämma muskeltillväxten att ”bränna fett” direkt efter ett gympass. Jag har dock inte tid, eller för närvarande anser mig inte ha tid, att köra cardio andra tider än när ja tränar. Därför har jag nu kört 2-3 ggr i veckan cykling eller trappmaskin efter mina pass. Brukar ta min protein- och kolhydratsdrink direkt efter träning, stretcha o sen köra på cykeln eller trappan i 15-20 min högintesiv intervallträning.
Jag tycker inte jag har blivit svagare. Frågan är om jag lyckats bli hårdare utan att ha förlorat muskelmassa. Ligger fortfarande runt samma vikt som förut. Kan väl tillägga att jag inte har direkt fett, men ändå inte så synliga muskler som jag strävar efter.
28 augusti, 2007 at 18:37 #710869Anonym anvandareMemberDu lär inte förlora särskilt mycket på det. Är det ”optimalt” för muskeltillväxt jämfört med att skippa konditionen, dricka din gainer och ge dig hem och käka mat? Troligtvis inte. Men det innebär ju inte för den delen att det är en katastrof på något sätt.
Det du säger får ju saken att förefalla som att du trivs och inte känner några bieffekter av upplägget. Då skulle jag personligen inte tveka en sekund bara för att det rent teoretiskt skulle kunna ha negativ inverkan.
Men det är ju min syn på saken. Hursomhelst skulle jag kört på om jag hade gjort samma sak och trivts med det.
28 augusti, 2007 at 19:43 #710870Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Du lär inte förlora särskilt mycket på det. Är det ”optimalt” för muskeltillväxt jämfört med att skippa konditionen, dricka din gainer och ge dig hem och käka mat? Troligtvis inte. Men det innebär ju inte för den delen att det är en katastrof på något sätt.Det du säger får ju saken att förefalla som att du trivs och inte känner några bieffekter av upplägget. Då skulle jag personligen inte tveka en sekund bara för att det rent teoretiskt skulle kunna ha negativ inverkan.
Men det är ju min syn på saken. Hursomhelst skulle jag kört på om jag hade gjort samma sak och trivts med det.
Det känns inte fel, som du säger, men eftersom jag ännu inte sett några resultat av de extra cardio-passen (låt oss säga att jag kört några veckor till 1 månad) så är det ju aldrig fel att höra från andra som provat på samma kombination.
2 september, 2007 at 13:50 #710871Anonym anvandareMembersteeri30 wrote:Det känns inte fel, som du säger, men eftersom jag ännu inte sett några resultat av de extra cardio-passen (låt oss säga att jag kört några veckor till 1 månad) så är det ju aldrig fel att höra från andra som provat på samma kombination.jag kommer köra på samma sätt som dig plus enbart cardio två dagar i veckan
2 september, 2007 at 14:38 #710872Anonym anvandareMemberWhatever works.
Om det känns bra och styrkan inte påverkas negativt för din del så är det ju bara att köra på.
Om jag minns rätt så är det mest effektivt att göra som du gör när du väntar 15-20 min innan du börjar bränna. Stod kanske någon notis om det i senaste body eller något, någon kan säkert fill-me-in här :23 september, 2007 at 19:10 #710873Anonym anvandareMembersteeri30 wrote:Hur ställer ni er till frågan att köra ett kort intensivt konditionspass efter det ordinarie gympasset?Vad jag har hört och läst är ju att det skulle hämma muskeltillväxten att ”bränna fett” direkt efter ett gympass. Jag har dock inte tid, eller för närvarande anser mig inte ha tid, att köra cardio andra tider än när ja tränar. Därför har jag nu kört 2-3 ggr i veckan cykling eller trappmaskin efter mina pass. Brukar ta min protein- och kolhydratsdrink direkt efter träning, stretcha o sen köra på cykeln eller trappan i 15-20 min högintesiv intervallträning.
Jag tycker inte jag har blivit svagare. Frågan är om jag lyckats bli hårdare utan att ha förlorat muskelmassa. Ligger fortfarande runt samma vikt som förut. Kan väl tillägga att jag inte har direkt fett, men ändå inte så synliga muskler som jag strävar efter.
Det är sannolikt mer fettförbrännande och muskelbyggande att skippa cardio efter träningen och istället minska motsvarande på maten
25 september, 2007 at 11:22 #710874Anonym anvandareMemberkörde dom sissta 3 veckorna på 25 min kardio (intervaller 70-20) före sm och fick grymt bra svar. dock vilade jag ca 10 min efter gymträningen före jag började med kardion. men funkade tokbra för mig iaf :up:
3 oktober, 2007 at 19:27 #710875Anonym anvandareMemberRobinRavn wrote:Det är sannolikt mer fettförbrännande och muskelbyggande att skippa cardio efter träningen och istället minska motsvarande på matenHåller med.
3 oktober, 2007 at 22:50 #710876Anonym anvandareMemberskulle nog tro att det är väldigt olika från person till person vad kroppen klarar av och orkar.
jag skulle dock inte kombinera ett hårt benpass med cykling eller dylikt efteråt.
men gymma överkropp och sen köra cykling en stund efteråt borde gå bra.4 oktober, 2007 at 10:31 #710877Anonym anvandareMemberMarza wrote:skulle nog tro att det är väldigt olika från person till person vad kroppen klarar av och orkar.
jag skulle dock inte kombinera ett hårt benpass med cykling eller dylikt efteråt.
men gymma överkropp och sen köra cykling en stund efteråt borde gå bra.Man skall alltid köra cardio när man har som mest kolhydrater lagrat i kroppen. Då blir muskelnedbrytningen minst och eftersom kalorierna måste komma nånstans ifrån blir fettförbränningen högre.
Alltså: ALDRIG före frukost och ALDRIG direkt efter annan träning.
Under diet tränar man cardio för att öka konditionen vilket ev. skulle kunna ha en antikatabol (=fettförbrännande)effekt.
En bra syreupptagningsförmåga kan ev. göra att kroppen använder lite mer fett och lite mindre protein/kolhydrater som bränsle mellan träningarna.
Men konditionsträningen i sig är ju katabol så inte säkert man tjänar på det..inte de första veckorna i.a.f.5 oktober, 2007 at 14:44 #710878Anonym anvandareMemberBeror ju antagligen vad man strävar efter, visst muskeluppbyggnaden blir hämmad i längden om man gymmat hårt och sen kör konditionsträning efteråt varje gång.
Jag har själv många gånger kört konditionsträning innan frukost och i flera års tid kört 2 timmar konditionsträning efter att ha gymmat, men då var det inte muskeluppbyggnaden som var det främsta jag var ute efter. Utan höll på med ganska extrem konditionsidrott (Simning) på elitnivå, hade rätt grym sureupptagningförmåga och förmågan att återhämta sig snabbt.
Efter ett års uppehåll från all träning och några kilos förlust i muskelmassa har jag börjat gymma 3 ggr i veckan utan att köra konditionsträning så tycker jag för tillfället iaf att jag bygger muskler snabbare än då jag kombinerade båda.
Så av den erfarenhet jag har vid kombination så kan man bygga muskler (dock hämmat), man kan öka konditionen, man kan bränna fett. Man kommer inte förlora muskelmassa. Trådskaparen ville ha mer synliga muskler, där tror jag dieten är viktigare än om han kombinerar gymma med konditionsträning.
5 oktober, 2007 at 15:48 #710879Anonym anvandareMemberRobinRavn wrote:Man skall alltid köra cardio när man har som mest kolhydrater lagrat i kroppen. Då blir muskelnedbrytningen minst och eftersom kalorierna måste komma nånstans ifrån blir fettförbränningen högre.Alltså: ALDRIG före frukost och ALDRIG direkt efter annan träning.
Under diet tränar man cardio för att öka konditionen.
Skulle vilja veta hur många byggare här inne som kör cardio vid diet för att öka konditionen…?
Cardio på diet kör man väl för att förbränna kalorier…
Det är väl därför många numera tar bort en del cardio från sina dieter och istället äter mindre, det är ju underskottet man är ute efter när man deffar.6 oktober, 2007 at 17:26 #710880Anonym anvandareMemberEva-Lotta wrote:Skulle vilja veta hur många byggare här inne som kör cardio vid diet för att öka konditionen…?
Cardio på diet kör man väl för att förbränna kalorier…
Det är väl därför många numera tar bort en del cardio från sina dieter och istället äter mindre, det är ju underskottet man är ute efter när man deffar.Är man bodybuilder och tränar med syftet att bränna kalorier bör man enligt mig öppna skolboken och lära sig allt från början igen. LÄR OM LÄR RÄTT:emo-thumb
Bra syreupptagingsförmåga gör att en något större del av energiunderskottet under hela dygnet täcks av fett, hur många byggare som vet detta vet jag inte.
Detta vet man därför att vid studier han man sett att muskelmassan bryts ner fortare och fettmassan långsammare om man deffar i tunn luft (på ett berg=)
7 oktober, 2007 at 18:28 #710881Anonym anvandareMemberRobinRavn wrote:Bra syreupptagingsförmåga gör att en något större del av energiunderskottet under hela dygnet täcks av fett, hur många byggare som vet detta vet jag inte.Detta vet man därför att vid studier han man sett att muskelmassan bryts ner fortare och fettmassan långsammare om man deffar i tunn luft (på ett berg=)
Jag gillar din filosofi när det gäller träning Robin. Great :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.