Home › Forums › Deff och fettminskning › Cardio såhär under defftider
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 april, 2008 at 14:35 #73773Anonym anvandareMember23 april, 2008 at 14:35 #585014Anonym anvandareMember
Nu tränar jag styrketräning 3 dagar i veckan med cardio efteråt och bara cardio 3 dagar i veckan. Cardioträningen består av 30 minuter i en crosstrainer, där man som de flesta kanske känner till, jobbar med både under och överkroppen.
MEN, om man vill behålla så mkt muskelmassa som möjligt, är det då bättre att köra sin cardio i form av promenad på löpband istället? Då man i stort sett bara använder benen? Denna fråga ställer jag för att jag läste att cardio involverande bara underkroppen är en fördel för att behålla muskelmassa, eftersom att glykogenen snabbt tar slut i t. ex armar och axlar.
Sammanfattningsvis, är det fördelaktigt för mig att köra cardion genom promenad på löpband istället för crosstrainern?Tacksam för snabba svar!
23 april, 2008 at 15:46 #585015Anonym anvandareMemberHur du än gör, separera cardion från styrketräningen, om du tänker på att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.
23 april, 2008 at 16:02 #585016Anonym anvandareMemberAha okej, tack så mkt. Då blir det till att ta upp morgonpromenaderna i så fall då för att matcha hur dagen ska se ut:)
23 april, 2008 at 16:32 #585017Anonym anvandareMemberPromenera kan du göra som du vill, när du vill under dagen. Det är ju inte träning ändå.
Men när du väl ska konditionsträna råder jag dig att lyssna till Tyskns råd och hålla isär den träningen med styrketräningen. Försök ha ork till att prestera väl på båda helt enkelt och kör dom gärna separat.
Utöver träningen kan du ju sedan ta promenader lite som du vill.
23 april, 2008 at 19:40 #585018Anonym anvandareMemberOkej, tack! Men om jag vissa dagar bara har möjlighet att träna min cardio efter styrkan, vilket är i så fall att rekommendera?
23 april, 2008 at 19:51 #585019Anonym anvandareMemberRazmeister899 wrote:Okej, tack! Men om jag vissa dagar bara har möjlighet att träna min cardio efter styrkan, vilket är i så fall att rekommendera?Jag skulle tveklöst välja cross-trainern i såna fall. Om du lägger den före eller efter beror ju på vad du själv prioriterar, lite sämre prestationsförmåga på styrketräningen eller på cross-trainern.
Men å andra sidan är ju 30 minuter inte mycket heller, någon stor skada lär det inte göra direkt.
23 april, 2008 at 20:25 #585020Anonym anvandareMemberNått som kanske känns lite motsägande när man vill deffa är att dricka kolhydratsdryck under träningens gång. Om jag minns rätt så nämnde King Grub att man på så vis kan hålla kortisolutsöndringen nere.
Hade jag varit du och varit tvungen att köra cardio efter styrkan så hade jag smuttat på nån kolhydratsdryck på styrkepasset, och cardion hade jag kört HIIT i 15-20min. Efter det skulle jag druckit min vanliga PWO-drink med kolhydrater och protein.Sen beror det ju givetvis på hur lågt du ligger med kolhydraterna osv. Känner du att du inte vill få i dig tomma kalorier i form av malto efter träning så är HIIT inget vidare alternativ.
23 april, 2008 at 21:25 #585021Anonym anvandareMemberOkej, det var tillräckligt med information, tack så mycket!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.