Home › Forums › Deff och fettminskning › Coca Cola ZERO?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 oktober, 2007 at 19:17 #830454Anonym anvandareMember
6 veckor kvar till tävling och nu är det så att av en slump kollade jag lite extra å innehållsförteckningen på en Coca Cola ZERO.
Den innehåller inga kolhydrater,protein eller fett och endast 0,03Kcal per 100ml.Min fråga är: hur påverkar denna dryck mig om jag dricker den då och då under dieten?
Jag kan inte undvika å känna att deffa och dricka ”läsk” inte går ihop, även om det är utan socker, kolhydrater osv.
Zero är ju i praktiken bara kolsyrat vatten med färgämnen och sötningsmedel, men det är det ju i funlight med28 oktober, 2007 at 19:17 #84328Anonym anvandareMember28 oktober, 2007 at 19:25 #830455Anonym anvandareMemberFå inte i dig för mycket sötningsmedel bara av Coca cola zero.
Det är dåligt för hjärnan och försämrar blodströmningen har jag hört.28 oktober, 2007 at 19:36 #830456Anonym anvandareMemberyobba wrote:Min fråga är: hur påverkar denna dryck mig om jag dricker den då och då under dieten?Det kommer inte påverkar ditt slutresultat utav dieten.
29 oktober, 2007 at 07:06 #830457Anonym anvandareMemberDabifo wrote:Få inte i dig för mycket sötningsmedel bara av Coca cola zero.
Det är dåligt för hjärnan och försämrar blodströmningen har jag hört.Det finns så mycket förutfattade meningar om sötningsmedel..
Det är som med allting annat,dricker man bara inte mer än rdi så är det ok.29 oktober, 2007 at 07:27 #830458Anonym anvandareMemberDet finns definitivt inget RDI för sötningsmedel.
Och ADI är omdebatterat. Dagens ADI är satt med gamla studier som grund, studier som alla är utförda innan dom senaste årens studier där negativ påverkan och en neurotoxisk effekt påvisats.
29 oktober, 2007 at 22:03 #830459Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Det finns definitivt inget RDI för sötningsmedel.Och ADI är omdebatterat. Dagens ADI är satt med gamla studier som grund, studier som alla är utförda innan dom senaste årens studier där negativ påverkan och en neurotoxisk effekt påvisats.
Skrev fel,menade ADI och syftade inte på sötningsmedel i allmänhet utan på Cola Zero och aspartam..
29 oktober, 2007 at 22:19 #830460Anonym anvandareMemberJag vet ej varför men Cola light har en diuretisk effekt på mig när jag dietar! Blir synbart torrare av det!
ZONE
29 oktober, 2007 at 22:28 #830461Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Koffein = vätskedrivande ?Nej tror det är aspartamet…blir ej så torr av koffein.
ZONE
29 oktober, 2007 at 22:37 #830462Anonym anvandareMemberzonecapone wrote:Nej tror det är aspartamet…blir ej så torr av koffein.ZONE
Låter inte troligt att du skulle bli synbart torrare pga lightläsk. Skulle tro att detta beror på andra faktorer istället.
Om det är CocaCola Light du menar så finns inget aspartam i den produkten (sukralos och acesulfam K).
29 oktober, 2007 at 22:46 #830463Anonym anvandareMemberPetter__Jonsson wrote:Låter inte troligt att du skulle bli synbart torrare pga lightläsk. Skulle tro att detta beror på andra faktorer istället.Om det är CocaCola Light du menar så finns inget aspartam i den produkten (sukralos och acesulfam K).
Strange…just know its true…peeing like a dog on it!!!
ZONE
29 oktober, 2007 at 22:53 #830464Anonym anvandareMemberzonecapone wrote:Strange…just know its true…peeing like a dog on it!!!ZONE
Svårt att isolera en enskild faktor. Men om du tex sänkte/ströp kolhydratsintaget under denna period så är det minskade glykogenförådet en trolig orsak. För varje gram glukos som lagras i muskulaturen följer ca 4 gram vatten med (är lite osäker på dessa siffror då de är tagna från huvdet). Detta leder till att ganska mycket vätska försvinner när glykogenföråden minskar.
29 oktober, 2007 at 23:33 #830465Anonym anvandareMemberPetter__Jonsson wrote:För varje gram glukos som lagras i muskulaturen följer ca 4 gram vatten med (är lite osäker på dessa siffror då de är tagna från huvdet).Har för mig att det är 2,7 gram?
En enormmm skillnad mot 4!!![/b]
29 oktober, 2007 at 23:45 #830466Anonym anvandareMemberKung Bruno wrote:Koffein = vätskedrivande ?Tror faktiskt inte koffein har den vätskedrivande effekten. Det är mest +-0 med koffeindrycker så som jag förstått det, jämfört med alkohol då man pissar ut mer vätska än man tillför.
Så i den bemärkelsen, att mer utsöndras än vad som intas, är koffein inte vätskedrivande.
Sen EDIT: Den som söker han skola finna.
Verkar inte påverka vätske- och elektrolytbalansen vid fysisk aktivitet under varma förhållanden:
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16491580&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlus]
[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17507741&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum]
30 oktober, 2007 at 00:00 #830467Anonym anvandareMemberAndreas Guiance wrote:Har för mig att det är 2,7 gram?En enormmm skillnad mot 4!!![/b]
Kan säket stämma, som sagt var det osäkra siffror jag tog från huvudet Kände mig rätt säker när jag skrev det men det var länge sen jag läste på om det och mitt minne har svikit mig förr
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.